[lvg] Hjul, aero eller vikt?

GoranS sa:
geologen sa:
Jag hävdar fortfarande att backen på Tossebergsklätten är värst (har inte hört talas om nån annan asfalterad backe i Sverige som skulle kunna vara ännu värre). Hasslövsbacken är inte så brant, så där kan man bara välja en lämplig växel och sittande mata på i 7-8 minuter. Tossebergsklätten är bitvis alldeles för att sitta, och varierar från korta partier där det är ganska flackt (strax innan toppen är det till och med helt platt eller kanske nån meter utför i hundratalet meter), till kortare partier med säkert 25-30 procents lutning. Lägg därtill att den är längre än Hasslövsbacken och har betydligt fler höjdmeter.

30%? Är du säker? Det är djävligt brant! Runt 25% börjar det se ut som en vägg. Finns det några vägskyltar som säger något om lutningen? De brukar i allmänhet aldrig underskatta värdet.

Det handlar om tiotalet meter i taget. Några svängar. Men jo, de lär vara åt det hållet. Det finns en backe sydöst om Gbg med runt 25 procent bitvis, och de bitar jag menar är brantare än så.

Får väl åka dit och kika på den där backen någon gång. Problemet är bara att det är 60+ mil cykling för en backe.

Sen är jag tyvärr(?) rätt skeptisk till uppgifter om lutningar. Har hört alldeles för många saker som varit rena fantasier för att jag ska tro på saker lättvindigt.

Det är inte så svårt att mäta. Vattenpass och en lång linjal. Och en miniräknare om man inte fixar matten i huvudet.

Sen kan jag varmt rekommendera en semestervecka i, eller nära, Sunne. Väldigt vackert. Så kan man ju passa på att trampa upp till monsterbacken på en dag med lite taskigt väder.

Ja, med en tio meter lång linjal blir det nog jobbigt att cykla uppför backen!

Tror dock det räcker med att jag cyklar uppför den för att jag ska veta om jag ska tro på att det finns en chans att den kan vara 30%. Har kört tillräckligt med backar för att ha en hygglig känsla för lutning när jag trampar uppför. Visserligen ingen med 30%, men väl en del med runt 25%.

Betvivlar inte att det kan vara fint i Sunne, men för en som vill ha berg att cykla i på semestern så är det lite ynkligt med en 200-metersbacke som underhållning. Förstår dock inte varför man skulle vilja cykla uppför backen då det är dåligt väder. Klättring görs med fördel i sol och värme enligt mig.

Exempel på en backe som lär vara någonstans 28-30% som max. När Contador börjar sick-sacka över vägbanan (fr ca 1.10 in i videon) vet man att det lutar en del!

Tossebergsklätten snittar 10 % har jag för mig .
Sista branten är 20%
Branten efter 120-graderskurvan höger är 14%
Finns mkt riktigt en lång raka som är platt så snittlutningen där det lutar är en del över 10%

Vad det nu har med tjejhjul att göra .

M

GoranS sa:
30%? Är du säker? Det är djävligt brant! Runt 25% börjar det se ut som en vägg. Finns det några vägskyltar som säger något om lutningen? De brukar i allmänhet aldrig underskatta värdet.
Är oxå skeptisk.
Men skyltar brukar ju sitta uppe när det är hjälpligt trafikerad allmän väg och mer än 6%
(Större vägar byggs inte med så stor lutning att skyltar behövs, antagliga för att skylten är väldigt dyr och sprängsten för nivellering är billigt...)

geologen sa:
Hallå, jag pratar alltså om mycket korta bitar av backen. Tiotalet meter i en sväng, typ.

Har för mig att man brukar mäta lutning längs mittlinjen (eller en tänkt sådan i avsaknad av verklig mittlinje). Om du menar lutning i innerkurva är det mindre otroligt att den kan vara så brant. Tills jag sett backen, eller mycket trovärdig data, förhåller jag mig dock försiktigt tvivlande till att den skulle nå 30% ens över 10 meter.

geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
Jag hävdar fortfarande att backen på Tossebergsklätten är värst (har inte hört talas om nån annan asfalterad backe i Sverige som skulle kunna vara ännu värre). Hasslövsbacken är inte så brant, så där kan man bara välja en lämplig växel och sittande mata på i 7-8 minuter. Tossebergsklätten är bitvis alldeles för att sitta, och varierar från korta partier där det är ganska flackt (strax innan toppen är det till och med helt platt eller kanske nån meter utför i hundratalet meter), till kortare partier med säkert 25-30 procents lutning. Lägg därtill att den är längre än Hasslövsbacken och har betydligt fler höjdmeter.

Det handlar om tiotalet meter i taget. Några svängar. Men jo, de lär vara åt det hållet. Det finns en backe sydöst om Gbg med runt 25 procent bitvis, och de bitar jag menar är brantare än så.

Vilken?

Kneecap sa:
geologen sa:

Tjena!

Hultebacken i Mölnlycke är ju en jävla dräpa men den är inte så lång dock.

Dock är jag helt säker på att den värsta det tävlats i är Äspötempot. 3,6 km 500 höjdmeter och 14% lutning.

I Porjus finns det några rejäla backar.

Konkret sa:
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:

Vilken?

Hultebacken, upp från Landvettersjön. Över 25 procent som brantast i första backen (hela backen består av tre branter med två flackare partier mellan, och första backen är brantast), vad jag har läst mig till.

geologen sa:
Konkret sa:
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:

Vilken?

Hultebacken, upp från Landvettersjön. Över 25 procent som brantast i första backen (hela backen består av tre branter med två flackare partier mellan, och första backen är brantast), vad jag har läst mig till.

Jaja den har man ju cyklat, ganska tråkig backe faktiskt. Hade den inte börjat så jävla brant hade den nog varit roligare.

Första gången jag cyklade i den var jag rädd för att välta baklänges. Framhjulet släppte flera gånger innan jag började luta mig fram över styret. Obehagligt!

Framhjulssläpp = framhjulet lyfte från marken? Du satt ner och drog i styret alltså? Om asfalten är ren och tillräckligt bra tycker jag det är enklare att stå när det blir riktigt brant. Är det grus/skräp på vägen blir det dock till att sitta ner för att undvika bakhjulssläpp och då gäller det att i stort sett bara vila händerna på styret. Tyvärr är jag värdelös på corestyrka så det sliter rätt hårt att köra på det sättet. Gör att jag vad gäller branta klättringar verkligen föredrar sådana med skapligt underlag s.a. jag kan stå upp istället.

GoranS sa:
Framhjulssläpp = framhjulet lyfte från marken? Du satt ner och drog i styret alltså? Om asfalten är ren och tillräckligt bra tycker jag det är enklare att stå när det blir riktigt brant. Är det grus/skräp på vägen blir det dock till att sitta ner för att undvika bakhjulssläpp och då gäller det att i stort sett bara vila händerna på styret. Tyvärr är jag värdelös på corestyrka så det sliter rätt hårt att köra på det sättet. Gör att jag vad gäller branta klättringar verkligen föredrar sådana med skapligt underlag s.a. jag kan stå upp istället.

Framhjulet lyfte från marken, ja. Rätt säker på att jag stod upp (det var 7-8 år sen). Backen är så brant att det knappast går att cykla sittande.

Bengt-re sa:
GoranS sa:
Du får nog se det som en klassisk urspårning av tråden. Tror det har inträffat förut på detta forum ... ;-)

Nä? Har trådar spårat ut här? Det har jag då aldrig märkt....

Nä, precis.. Diskussionen är ju fortfarande i rätt anda. Vi pratar ju backar och hjul och i backar vill man ha lätta hjul. Det är ju inte så att vi diskuterar POLITIK!

Vi måste ha helt olika tekniker när vi cyklar för stående har jag aldrig varit närheten av att lyfta framhjulet.

Men även om det råkar vara s.a. framhjulet lyfter från marken behöver det inte vara något hinder för att fortsätta cykla, även där det är brant.

Muro di Sormano, där klippet ovan är taget, är rejält brant. Tror den sägs ha en maxlutning på 28%.

Jag ömsom surar över att tråden spårat ur och ömsom njuter av att skapat en tråd som folk orkar spåra ur :)

Vad gäller vad av hjul så tror jag att jag kör på tips från Jeppe_E? att köpa de lättaste aero-hjulen plånboken tillåter.

Någon cykelsida gjorde ett test. Typ klättring på en viss slinga i England med en lätt cykel och en aero cykel.
Vid lite lägre watt var den lätta cykeln snabbare... Och tvärt om :)

garfunkel sa:
Jag ömsom surar över att tråden spårat ur och ömsom njuter av att skapat en tråd som folk orkar spåra ur :)

Vad gäller vad av hjul så tror jag att jag kör på tips från Jeppe_E? att köpa de lättaste aero-hjulen plånboken tillåter.

Det är nog vettigast att göra.
Men är man mer ute efter känslan (inte i betydelsen snabbare över några mil alltså) så skall man nog prioritera vikt, jag som glad amatör hade förmodligen gjort så. Men nu tävlar hon och då är sekunderna förmodligen jätteviktiga.

Vad är det för hjul hon har nu? Vad är målet? Att de ska kännas roligare? Vara snabbare (i vilken typ av terräng)? ...

Senast ändrad:
Tossebergsklätten

Bilagor

• image.png
    image.png
    728.6 KB · Besök: 96
geologen sa:
GoranS sa:

Framhjulet lyfte från marken, ja. Rätt säker på att jag stod upp (det var 7-8 år sen). Backen är så brant att det knappast går att cykla sittande.

Framhjulet lyfte för mig med men jag satt ner. Den är jävligt brant.

Om hon ska använda dem som rena tävlingshjul hade jag gått på aero-spåret, ev. med lite brasklapp för kantvindskänslighet, i synnerhet om hon är liten och lätt. Dock går det ju till nöds att köra med nuvarande om det skulle vara extremt blåsigt. Sen får budgeten sätta gränsen för hur lätt det blir.

Om det ska vara både tränings- och tävlingshjul skulle jag fundera lite extra på stryktåligheten.

Sen tror jag att JTs förslag om träningsvecka inte behöver vara helt fel som morot. Nu är ju jag bara en turistcyklande gubbe, men att få cykla i andra omgivningar än de jag har runt knuten är för mig något som verkligen motiverar. Kanske kan gå att kombinera med en semesterresa med familjen?

Jeppe_E sa:
Stervelo sa:
Det går att få både aero och rimligt lätt utan att det blir tokdyrt. .

Apapapap! Nu får vi nog definera tokdyrt. De flesta här inne skulle nog hålla med om att 20k för ett par hjul är just...tokdyrt. Men samtidigt är det ju en fråga om vad man värdesätter här i livet.
Ja, tokdyrt måste ju vara det dyraste?
Du får väl slanta nästan 60 000 för lightweights hjul autobahn 60/80 kombon, de väger knappt mindre, skiljer mindre än 100 gram.
Det är tokdyrt.
Hjulen går dessutom att använda på två hojjar.
De är hanterar sidvind jättebra, har inget behov av lägre profil vad jag märkt den här säsongen.

Så, inte tokdyra. Men visst är 17k som jag pyntade, mycket pengar för hjul, men inte tokmycket.

Vad är andelen av befolkningen som inte anser 17kkr för en cykel tokdyrt? Samma fråga vad gäller ett par cykelhjul? Allt handlar om referensramar. Finns säkert ngn galning som tycker 60 kkr är ett helt OK pris för ett par cykelhjul.

me.I.am sa:
Men är man mer ute efter känslan (inte i betydelsen snabbare över några mil alltså) så skall man nog prioritera vikt
Nja, totalvikten är ganska ointressant för känslan, det som är viktigt är ROTATIONSvikten, dvs i praktiken fälg+däck+slang.
Dessutom är (den laterala) styvheten viktig för känslan, ett styvare hjul känns både kvickare och rappare (även om det är lite tyngre), i praktiken betyder det (oftast) fler ekrar.
Vad betyder då detta?
Ska hjulen kännas snabba bör de ha lätt fälg, däck och slang och inte allt för få ekrar.
Typ; hjul med Stan's Alpha 340/400-fälgar och 32-ekrade 105-nav känns (troligen) snabbare jmf med hjul med Kinlin XC-279-fälgar och 20/24-ekrade lättvikts-nav (även om Kinlin-hjulen är snabbare, läs mer i Tour-testet: http://happyride.se/forum/read.php/1/2645562/2992078#msg-2992078)

GoranS sa:
Om hon ska använda dem som rena tävlingshjul hade jag gått på aero-spåret, ev. med lite brasklapp för kantvindskänslighet, i synnerhet om hon är liten och lätt.
+1
Varför inte 28-35mm hög fälg fram och 35-50mm bak?

/Håkan

Tog mig friheten att anta att de flesta i den här tråden är uppfostrade av Happy och att det är rotationsvikt man menar när man snackar hjul. Och styvhet etc. kan jag för lite om för att uttrycka mig rätt om, men där antog jag att det liksom kommer med priset.

HåkanC sa:
me.I.am sa:
Men är man mer ute efter känslan (inte i betydelsen snabbare över några mil alltså) så skall man nog prioritera vikt
Nja, totalvikten är ganska ointressant för känslan, det som är viktigt är ROTATIONSvikten, dvs i praktiken fälg+däck+slang.
Dessutom är (den laterala) styvheten viktig för känslan, ett styvare hjul känns både kvickare och rappare (även om det är lite tyngre), i praktiken betyder det (oftast) fler ekrar.
Vad betyder då detta?
Ska hjulen kännas snabba bör de ha lätt fälg, däck och slang och inte allt för få ekrar.
Typ; hjul med Stan's Alpha 340/400-fälgar och 32-ekrade 105-nav känns (troligen) snabbare jmf med hjul med Kinlin XC-279-fälgar och 20/24-ekrade lättvikts-nav (även om Kinlin-hjulen är snabbare, läs mer i Tour-testet: http://happyride.se/forum/read.php/1/2645562/2992078#msg-2992078)

GoranS sa:
Om hon ska använda dem som rena tävlingshjul hade jag gått på aero-spåret, ev. med lite brasklapp för kantvindskänslighet, i synnerhet om hon är liten och lätt.
+1
Varför inte 28-35mm hög fälg fram och 35-50mm bak?

/Håkan

Håller med om att rotationsvikten är enormt viktigt på ett par hjul och då inte bara för känslan.
Har själv mer än 20 år i sadeln och har testat åtskilliga hjulpar under åren.
Av de hjul jag har kört på så är två hjulpar gällande rapphet klart "bättre" än de andra och det är FFWD 60 mm tub 20/24 ekrar med 23 mm Vittoria Corsa däck samt Campa Shamal kantråd med Veloflex Corsa och Contis lättviktsslang ( dock ej latex).
Det är dock inget laboratorietest jag utfört utan det handlar bara om min egen personliga uppfattning och i sammanhanget är FFWD hjulen betydligt hårdare att köra på, samt att bromsförmågan är långt sämre än vad den är på Shamalhjulen.
Använder numera högprofilarna väldigt sällan då jag anser det andra hjulparet vara bättre totalt sätt.
Som kuriosa kan nämnas att jag har en slinga som jag kör när jag vill testa min form, en slinga jag kört hundratals gånger under åren, bästa tiderna gjorde jag för en hel del år sedan och då med andra hjul förstås men i nutid har jag kört fortare med Shamalhjulen än med högprofilarna.
Det handlar dock inte om några större tidsmarginaler.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Vad är andelen av befolkningen som inte anser 17kkr för en cykel tokdyrt? Samma fråga vad gäller ett par cykelhjul? Allt handlar om referensramar. Finns säkert ngn galning som tycker 60 kkr är ett helt OK pris för ett par cykelhjul.
Fuck befolkningen, det här är en tråd om aero och eller lätta hjul på ett cykelforum, right? Då är inte 17k tokdyrt för ett par hjul. Dyrt, sure.
Du får slanta närmare 10k för få den ena av de två, aero eller lätt

Tillbaka
Topp