Lvg-hjulen passade som en keps på MTB:n...

DanneP

Ny medlem
happy.jpg

Äntligen klara, nu blir det lite lättare att trampa asfalt...

Tack Crallan, som vanligt 110% arbete med hjulen! Du är bäst!

Totalt blev det ca 2500:- i pantburkar för kompletta hjul med skivor & kassett

MVH

Senast redigerad av en moderator:
najs
passar lvg hjul på alla mtb ramar och dämpare?
blir ju billligare att konvertera nån av sina gamla mtbramar till en hybrid än köpa nytt

Tack för alla de bra betygen, valde ramen mycket för designen och färgen... beställde en vit marathon SL från USA men fick en grå, har vant mig vid det nu. Annars går den ju i fetish för blått & vitt, blåa Hope XC nav m snabbkopplingar & svarta Mavic 717 (tack crallan igen för bygget) passar fint in på vit/blå ram & vit styrstam!
Lite overkill med Hope M4 & 180 skiva fram men snyggt är det. Sram X.0 kittet är jag också mycket nöjd med, bra känsla. Nu väntar jag bara på min blåa sadelklämma från Hope, sen är den klar!

Tuff-testet på grejorna är redan överstökad, SiR... shit ;-)

Eftersom det är min första MTB så kan jag inte jämföra med så mycket, gaffeln är grym, sväljer allt, ramen är också skön med sina 1300 gram, snabb och lätt trampad, om jag ska klaga så är den aningens för hård i tailen.

Slänger upp en bild senare med de andra hjulen!

Snabb? Ja, Johan, nu är det bara den som trampar som sätter gränserna ;-)

MVH

happy2.jpg

hittade en gammal bild innan broms-slang-hållaren kommit på, däcken skulle varit svarta också ser jag nu! Tjoohoo...

Olle_edlund: Ja, det har jag... Mycket billigare än en racer också nu när jag smygspanar på en DH hoj, en djungel som kräver en egen tråd när det är aktuellt...

MVH

Alltså det måste va nåt jag inte fattat, folk kör MTB, fine, folkkör lvg, fine, men o sätta lvghjul med skivbromsar(!!?) på en mtbram o dessutom köra med fet-gaffeln fram? För mig verkar det så bakvänt så det är itne sant, känns som om man då får en megatung racer, som visserligen bromsar finemang (skulle jag tro, har ju aldrig provat skivor t racerdäck) men som lär gunga betänkligt när man trampar på utefer vägarna, eller är det bara jag som inte fattat nåt? Det är visserligen fullt möjligt att det är så det ligger till :)

Ja, precis så är det, du har tyvärr inte fattat något...

Hjulen sitter bara på när jag kör asfalt, gaffeln låser jag så den blir stel, skivbromsarna var ett nödvändigt ont eftersom det är vad jag kör med annars i skogen... de sitter där de sitter, och den är inte tung.

kort sagt, jag har inte råd med en racer...

Blev det klarare sikt nu? fine

hmm, okej, så det är ett snabbt hjulbyte när det är asfaltskörning som gäller bara? Då förstår jag idén men mantjänar väl itne så himmelens mkt på o köpa nya kompletta hjul både fram o bak mot en begagnad racer eller? Jag är ju fortfarande n00b men det känns lite som om snålheten bedrar visheten eller?

RUSKIGT fint, visste i och för sig att det skulel bli det, har men en fin mtb innan blir oftast fint me landsvägshjul :D hade ja inte haft racer så hade ja byggt sådär :D

orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> hmm, okej, så det är ett snabbt hjulbyte när det
> är asfaltskörning som gäller bara? Då förstår jag
> idén men mantjänar väl itne så himmelens mkt på o
> köpa nya kompletta hjul både fram o bak mot en
> begagnad racer eller? Jag är ju fortfarande n00b
> men det känns lite som om snålheten bedrar
> visheten eller?

du får inte mycket racer för 2500 kr, du får absolut inte en hoj som väger mindre än den där för de pengarna. o får absolut inte en hoj som funkar lika bra för de pengarna. du måste nog upp i en 6-7000 för att få racer som är likvärdig osv. med låst gaffel äre bara kassetten som hindrar han från att köra lika snabbt som racer (om man bortser airodynamik), sån kassett kan man slänga på om man vill. så att betala 2500 istället för 8000 för en helt okej landsväg tycker ja inte är snålt utan smart, om man nu inte ska tävla i racer, utan bara ska ha det för att motionera, ha på långturer. ska man tävla äre en annan sak.

varför skivbromsar, ja hur hade du tänkt att få v-bromsar att funka? 28" fälgen är större än 26" fälgen, vilket säger sig själv, med v-bromsar hade han fått en väldigt effektiv broms då klossarna skulle gått in i ekrarna :D vill man köra racer hjul på mtb ram äre skivor som gäller. ett mtb 26" mtb hjul med mtb däck är lika stort som ett 28" racerhjul med däck i stort sett så det funkar prima.

vad får man då för egenskaper? jo man får en rapp o kvick hojj, eftersom mtb geometrin ofta är agresivare, brantare topprör osv. har själv kört 26" hjul med triatlondäck (racerdäck, lika smala, fast i 26") o jäklar vilken kvick cykel man får :D

lite saker att tänka på :D:D

O DanneP, tycker hojjen blev snyggare med grå gaffel än va den hade blivit med vit :D

Shit Danne, den blev jättefin! Och du kan tro att jag ska prova den så fort du tittar bort!!
Hoppas den blir lika snabb som snygg :)
/Crallan

Funderar själv att skaffa en omgång fälg och landsvägsdäck till nästa sommar.
Vinner man nåt i pris med att använda 28" däck? eller bara fart?
Om man använder 28" fälg, måste man då ha riktiga racerdäck eller går det att köpa lite större profil på däcken?
Du gav mig iallafall nåt att tänka på!

Och snygg hoj.

Oj!, en supermotard,.......Är det bara jag som undrar vilka lvg-hjul som har skivbromsar:)

men det kasnke står i texten åvan som jag inte orkar läsa=)

Ville: Ska du ha färdiga hjul till detta så är det Mavic Speed City som gäller. Unnar du dig själv att bygga dem själv finns inga gränser...

Danky_vx: 28" däck är iaf inte dyrare än 26", och utbudet är mycket större. Hur mycket däck du får plats med beror väl lite på ramdesignen. Touringdäck på typ 25-28mm skulle jag tro får plats, cx-däck mer tveksamt. En bra anledning till 28" är att man inte får lägre utväxling än med feta mtb-däck.

Snyggt!

Jag måste dock få min lilla fundering stillad:
Sitter och läser tråden och får inte (vad jag tror iaf, Hope-naven var väl till skogsdäcken?) svar på hur själva hjulen är byggda. Är det XC-nav med medhörande kasett och skiva du baserat allt på? Stämmer XC nav i storlek/omkrets så att det var lätt att hitta rätt längd på ekrar till LVG-fälgen eller har ni fått prova er fram?

För ett LVG-nav lär det väl inte vara? (med tanke på fäste för skiva och kompabilitet med kasett)

Stampe skrev:
> Jag måste dock få min lilla fundering stillad:
> Sitter och läser tråden och får inte (vad jag tror
> iaf, Hope-naven var väl till skogsdäcken?) svar på
> hur själva hjulen är byggda. Är det XC-nav med
> medhörande kasett och skiva du baserat allt på?
> Stämmer XC nav i storlek/omkrets så att det var
> lätt att hitta rätt längd på ekrar till LVG-fälgen
> eller har ni fått prova er fram?

Vet inte hur de här är byggda, men jag har byggt hjul på XT-nav och CXP33-fälg, och kör med lvg-kassett. Det är inga som helst problem att hitta ekerlängder. Man hittar ändå aldrig perfekt ekerlängd.

Har jämfört mitt XT-nav (non-disc) som hjulet är byggt på med ett löst 105-nav, och de ser med ögonmått mätt ut att vara nästan identiska vad gäller flänsplacering osv.

/A

Stampe: det finns en till anledning till att det inte borde vara ett lvg nav och det är 130mm navbredd, mtb har 135. Ekerlängden är enkel att få fram genom att använda DT´s ekerkalkylator, man väljer bara önskat nav och önskad fälg så får man passande ekerlängd.

Anders G skrev:
> Stampe: det finns en till anledning till att det
> inte borde vara ett lvg nav och det är 130mm
> navbredd, mtb har 135. Ekerlängden är enkel att få
> fram genom att använda DT´s ekerkalkylator, man
> väljer bara önskat nav och önskad fälg så får man
> passande ekerlängd.

Se där, man lär sig något varje dag. Ytterligare en lärdom jag önskar dock; DT?

Stampe skrev:
> Snyggt!
>
> Jag måste dock få min lilla fundering stillad:
> Sitter och läser tråden och får inte (vad jag tror
> iaf, Hope-naven var väl till skogsdäcken?) svar på
> hur själva hjulen är byggda. Är det XC-nav med
> medhörande kasett och skiva du baserat allt på?
> Stämmer XC nav i storlek/omkrets så att det var
> lätt att hitta rätt längd på ekrar till LVG-fälgen
> eller har ni fått prova er fram?
>
> För ett LVG-nav lär det väl inte vara? (med tanke
> på fäste för skiva och kompabilitet med kasett)

Hjulen är precis som du säger byggda på mtb nav (Deore) och landsvägsfälgar, DT´s spooke kalkulator fixar tänket, sen är det bara att bygga.
mvh Crallan

Hmm... shit vad många inlägg, kul med feedback.

Ja skogsdäcken var bara ett sista desperata försök att få ihopa hojen till att cykla på... nästa blir helt svarta däck...

Gaffeln har jag vant mig vid, den är grå!

Det blev lite yrt kanske med hjulbeskrivningen, men det har ju Crallan redan löst i inlägget ovan.

hjulen passade rakt på utan strul...

och tack baltazar för utlägget, då sov jag gott ;-) Jag behöver inte mer racer än denna, nu är det DH hoj som väntar...

MVH

Tillbaka
Topp