[LVG]Tour de France 2009

[LVG]Tour de France 2009
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Imorgon är det vilodag.

Jag förstår om du har vilodag idag, det är ju söndag =) Men det är inte vilodag på touren...

[LVG]Tour de France 2009
ZenI skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Imorgon är det vilodag.
>
>
> Jag förstår om du har vilodag idag, det är ju
> söndag =) Men det är inte vilodag på touren...

ZenI: Ditt inlägg där du skrev "Jag tror många sparar sig till imorgon, då börjar touren för favoriterna på riktigt." var faktiskt skrivet söndag 00:07, så tekniskt sett har Miss Lycka rätt i sin kommentar att imorgon (=måndag) är vilodag.

[LVG]Tour de France 2009
Justus skrev:
> äh, när det för en gångs skull är en
> intressant etapp börjar de inte sända förrän
> kvart i fyra!

Japp, besviken själv. De där dinousariebrännarna kan väl få gå i någon annan kanal...

Lite liveinfo innan sändningen börjar: http://gaps.letour.fr/us.html

[LVG]Tour de France 2009
Heja Contador! Vilken etappseger. Skönt, nu kan vi väl inse att en viss amerikan kan dra
någon gammal cykeltröja över sig och inse att han inte kan vinna! GÖTT!!

[LVG]Tour de France 2009
Nu borde väl i alla fall Contador vara förstaåkare i Astana (såvida inte Armstrong gör någon idiotkörning på tempot). Kändes litet skumt när Klöden höll tempo i gruppen med alla konkurrenter utom Schleck d.y. efter att Contador ryckt. Undrar om han gjort det om det var Armstrong istället för Contador som attackerat.

[LVG]Tour de France 2009
Tycker det var bra kört av Armstrong. Vem fan hade trott att han skulle ligga 2:a efter 15 etapper? Hur det än går för honom så har han iaf imponerat på mig.

Att Contador skulle ta etappen var ju knappast en högoddsare. Jäkla tryck i pedalerna den lille bengeten har.

[LVG]Tour de France 2009
Som sagt, äntligen lite körning.
Tyvärr ingen Contador versus A.Schleck duell som det var mellan
Contador och Rasmussen för något år sedan.
(Mycket arriba, arriba i den videon)

Men den som imponerar mest på mig så här långt är B.Wiggins.
Har tydligen bantat ner sig åtskilliga kilon sedan OS i Peking
för att kunna hävda sig i alperna.
Och stark tempoåkare dessutom.
Skall bli intressant och se vad han kan ställa till med.

[LVG]Tour de France 2009
+1 på Wiggins!
Nu får vi hoppas på att Saxobank satsar allt på nästkommande etapper så vi får se lite sköna dueller på Mt Ventoux!

[LVG]Tour de France 2009
IMO hade det varit rent otroligt häftigt om Armstrong hade tryckt gasen i botten de sista etapperna och utmanat Contador. En utopi men det hade varit kul att se.

Får se vad som händer på tempot...

[LVG]Tour de France 2009
Contador är snabbast i bergen och på tempo, har vi en ny Armstrong? Andy Schleck är borta ur leken, han ligger redan 2:26 efter, och det avståndet lär ökas med någon minut på tempoetappen.

[LVG]Tour de France 2009
Det blir ju så när alla inte trycker i sig sitt frukost-EPO. Sen har Astana för många bra åkare i sitt lag. Tänk om Contador kört för CdE och Klöden för Milram. Då hade det varit fler åkare som kunnat attackera.

[LVG]Tour de France 2009
rback skrev:
> Jag får fortfarande dåliga vibbar av en cyklist
> som utklassar sina närmaste konkurrenter gång
> på gång.

Åtminstonde om denne kommer från dopingAstana... :-/ T

[LVG]Tour de France 2009
Kom hem från semester lagom till dagens etapp. Blev ruskigt imponerad av Contador nu lär han väl hålla undan med sitt starka Astana.
Tycker också att det är häftigt att Lance fortf är med i toppen, mkt starkt av armerikanen.

Det som dock är roligast är att ingen har åkt fast (än iaf) för doping. Jag hoppas verkligen att det fortsätter så här.

[LVG]Tour de France 2009
SirVélo skrev:
> Skittråkigt att Contador är så överlägsen,
> får dåliga vibbar av det jag också....

Känns skit att det är på det viset. Man skulle vilja våga njuta av hans prestationer.

[LVG]Tour de France 2009
Varit borta i helgen och inte kunnat se etapperna, hur tog Hushovd över gröna tröjjan igen?

Angående GC-åkarna, hatten av till Contador, hoppas bara han är ren. Men jag tror det blir spännande om andra platsen iaf =)

[LVG]Tour de France 2009
sjooons skrev:
> Varit borta i helgen och inte kunnat se etapperna,
> hur tog Hushovd över gröna tröjjan igen?

Han lyckades ta sig med i huvudklungan på en av de bökiga mellanetapperna (i fredags) där Cavendish inte orkade gå med över stigningarna. Sedan spurtade han till sig lite poäng genom att vara 6:a i mål.

[LVG]Tour de France 2009
Sen fick Cavendish poängavdrag pga att han prejade ut norrmannen i spurten i lördagens etapp. Norrmannens protest godkändes.

/Magnus

[LVG]Tour de France 2009
Justus skrev:
> Jag håller med om att Touren varit och fortfarand
> är trist i år. Tur att Girot i alla fall var
> spännade och rolig.

snackar ni om? såg ni rycket han gjorde med 5km kvar eller vad det var idag? De andra hade väll all chans i världen till att hänga på...

[LVG]Tour de France 2009
captain8track skrev:
> Justus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag håller med om att Touren varit och
> fortfarand
> > är trist i år. Tur att Girot i alla fall var
> > spännade och rolig.
>
>
> snackar ni om? såg ni rycket han gjorde med 5km
> kvar eller vad det var idag? De andra hade väll
> all chans i världen till att hänga på...

ja det såg jag, hade några hängt på hade det blivit spännande, nu var så inte fallet.
känns som att det varit 2 veckors spurtetapper förutom 2 bergsavslutningar där contador varit överlägsen, inte vad jag anser vara jättespännande.

[LVG]Tour de France 2009
Tror ni Touren är på väg att bli som engelska fotbollen? har man bara tillräckligt mycket pengar så kan man köpa sig ett topplag.

Adamsson sa ju något om att man skulle kunna införa ett poängsystem för åkare, och sen får ett lag bara innehålla ett visst antal poäng.
Då skulle man kanske få bättre spridning på toppåkarna, det verkar ju lite löjligt att Armstrong och Leiphaimer (hur faan stavar karln?) ska vara "andraåkare"

[LVG]Tour de France 2009
Stewe skrev:
> Tror ni Touren är på väg att bli som engelska
> fotbollen? har man bara tillräckligt mycket
> pengar så kan man köpa sig ett topplag.
>
> Adamsson sa ju något om att man skulle kunna
> införa ett poängsystem för åkare, och sen får
> ett lag bara innehålla ett visst antal poäng.
> Då skulle man kanske få bättre spridning på
> toppåkarna, det verkar ju lite löjligt att
> Armstrong och Leiphaimer (hur faan stavar karln?)
> ska vara "andraåkare"

Är det inte så redan, att med pengar kan man köpa sig ett topp lag? Men vad är problemet med det? (förutom att summorna kan bli löjliga ibland) Om Armstrong och Liephiemer inte gillar att spela andra fiol så får det väl söka sig till andra lag, precis som stjärnor i andra sporter som inte vill sitta på avbytarbänken..

Och inom engelska fotbollen så är det ju spännande varje år, mellan de 4:a stora, och ser man till europeiska fotbollen är det ju ännu bättre, tycker jag iaf.

[LVG]Tour de France 2009
Jo, det är ju ett tecken på jämna ligor att Real Madrid eller Barcelona vinner spanska ligan varje år. Eller att Inter, Juventus, Roma eller Milan vinner italienska ligan.... Så går det med öppna ligor utan lönetak och vinstdelning.

[LVG]Tour de France 2009
sjooons skrev:
> Är det inte så redan, att med pengar kan man
> köpa sig ett topp lag? Men vad är problemet med det?

Jo, men det är en risk att det blir ointressant om ett eller ett par lag är helt dominerande.

Om Armstrong och Liephiemer inte gillar
> att spela andra fiol så får det väl söka sig
> till andra lag, precis som stjärnor i andra
> sporter som inte vill sitta på avbytarbänken..

Nej tyvärr tror inte jag det är så enkelt, dom flesta går att köpa, det finns många exempel från andra sporter där för mycket pengar förstör den sportsliga spänningen (Italienska fotbollen på (var det 90-talet) t.ex. där satt det många spelare på bänken som definitivt borde vara på planen)
Var det inte så till slut att dom införde ett maxantal på hur många utländska spelare man fick ha i laguppställningen, men dom fortsatte att köpa dom bästa, och satte dom på läktaren, hellre där än i motståndarlaget.

Jag menar bara att det blir tråkigt om vissa lag är för dominerande, och då slutar kanske folk att titta.

[LVG]Tour de France 2009
Contador är väl inte överlägsen, han är bättre än de andra. Någon måste ju vara bäst. Han gjorde ett ryck och höll jämnt avstånd till mål. Jag får i alla fall inga dåliga vibbar.

Garvade lite åt Adamsson igår. Precis innan Contadors ryck sa han - nu är det inget snack om att Armstrong är kapten, när Contador hjälpte honom att täppa en lucka. I så fall måste ju Contador fått klartecken att sticka precis efter det, om nu Armstrong kände att han inte skulle orka själv.

Jag tycker etappen var hur grym som helst. Synd att det inte är fler toppmålgångar i år.

[LVG]Tour de France 2009
rback skrev:
> Jag får fortfarande dåliga vibbar av en cyklist
> som utklassar sina närmaste konkurrenter gång
> på gång.

Någon kommer alltid att vara bäst

[LVG]Tour de France 2009
Det kanns som om vi diskuterar tva olika saker har, om man ska kunna kopa sig ett topp lag, samt om topplagen ska fa kopa vilka stjarnor de vill..

Jag har inget emot att folk koper sig ett topplag (Pro tour lag). Egentligen har jag inget emot att topplagen far kopa vilka stjarnor de vill heller, dock gillar jag ligor som har lonetak, drafter och publika loneavtal. Men poangsystem kanns bara wierd enligt mig.

Men har cykelsporten verkligen det problemet att nagot lag ar for dominerande? Om man kollar tillbaka pa de senaste 10-20 aren, hur ar Grand tour titlarna fordelade mellan lagen? (Hur manga lag har existerat i 20 ar?)

Men inom fotbollen, jag har inga siffror eller tyska tour test att luta mig mot, men jag har kanslan av att intresset for fotboll inom europa inte ar mindre idag an nar de stora lagen inte kopte de basta stjarnorna (nar nu det var?). Och tittar man pa champions league inom fotbollen, som jag tycker cykeltavlingar ar mer lik an nationella serier, sa ar det en hel del lag som ar med och slass, iaf ur ett lite langre perspektiv.

Tillbaka
Topp