Det kanns som om vi diskuterar tva olika saker har, om man ska kunna kopa sig ett topp lag, samt om topplagen ska fa kopa vilka stjarnor de vill..
Jag har inget emot att folk koper sig ett topplag (Pro tour lag). Egentligen har jag inget emot att topplagen far kopa vilka stjarnor de vill heller, dock gillar jag ligor som har lonetak, drafter och publika loneavtal. Men poangsystem kanns bara wierd enligt mig.
Men har cykelsporten verkligen det problemet att nagot lag ar for dominerande? Om man kollar tillbaka pa de senaste 10-20 aren, hur ar Grand tour titlarna fordelade mellan lagen? (Hur manga lag har existerat i 20 ar?)
Men inom fotbollen, jag har inga siffror eller tyska tour test att luta mig mot, men jag har kanslan av att intresset for fotboll inom europa inte ar mindre idag an nar de stora lagen inte kopte de basta stjarnorna (nar nu det var?). Och tittar man pa champions league inom fotbollen, som jag tycker cykeltavlingar ar mer lik an nationella serier, sa ar det en hel del lag som ar med och slass, iaf ur ett lite langre perspektiv.