[Lvg] VM 2025, Kigali, Rwanda

Det verkar finnas lite utmanade vägar kan nog bli fina race.

Tour of Rwanda har ju körts länge, Och de senaste åren även lockat de större stallen
Det har säkert hjälpt till att marknadsföra landet som VM kandidat

Kul att Eritrea genom Biniam Girmay tog ett silver idag också på U-23 loppet

Mjo absolut. Jag är nog naiv och tänker att sport och politik hålls isär, speciellt mtp hur stora evenemang läggs i diktaturer

Jag har ingen koll, men det kändes lite udda att Rwandas cykelförbund skulle lägga en bana anpassad för en cyklist från ett land som ligger ett par hundra mil bort. Visst, båda är afrikanska länder, men är sammanhållningen verkligen så stark inom kontinenten?

Undrar om Pogi tänker sig en start i tempoloppet också. Är ju en skapligt kuperad bana vilket borde passa honom bättre än en platt.
1755945667057.webp

267km och 5500hm, Kigali ligger också på 1850möh. Det kommer bli ett riktigt hårt VM.
qDYdmQqBsGxTcu7vWrpZiX-1199-80.jpg.webp

Sept-28-Men-Elite-Road-Race-elevation-map.png

Även tempot som är 41km och 660hm
Men-elite-21-sept-map.jpg

Elevation-profilemen-elite-Sunday-21.png

Mer info och starttider
Det är ju så fruktansvärt hårt. Hoppas det iaf blir bra väder. Och kul med långa banan i mitten - undrar hur många som åkt av innan det börjar ?

Lite förvånad att Pogacar är favorit, han har ju fått stryk av tempospecalister ett antal gånger. Sen blir jag inte jättechockad om han vinner ändå.

Det är på platta tempolopp han får stryk ibland. Det här är långtifrån platt och traditionella tempohästar likt Ganna göra sig icke besvär.

Lite synd tycker jag, klättrarna har nog med segerchanser på andra lopp.

Var ju ett bra tag sen Pogacar körde ett tempo utanför etapplopp. Historiskt sett har ju tempon i och utanför etapplopp kunnat ge lite olika resultat.

Sen har ju Pogacar inte alltid vunnit tempolopp med kupering i tourer heller. Tempot i Dauphine i år var inte platt. Första tempot i touren 2024 och ffa andra tempot i touren 2022 var inte platta och gav inte segrar för Pogacar.

Pogacar kan förstås mkt väl vinna det hela, men för min del känns tempot mer ovisst än linjeloppet.

Senast ändrad:
Kul bana. Det blir intressant lägre CDA mot högre w/kg . Det blir nog väldigt jämnt jag tror mindre än 10 s kommer skilja Tadeuj från Remco åt endera hållet. Kanske vindförhållanden blir avgörande.

Tyckte Poggis cykling efter Remco körde om honom så ytterst tveksam ut. Följde inte 25-metersregeln där (eller om den är 30 numera?) utan han ökade ju helt klart farten och det såg ut som han försökte hänga på. Borde bestraffats.

Kul bana. Det blir intressant lägre CDA mot högre w/kg . Det blir nog väldigt jämnt jag tror mindre än 10 s kommer skilja Tadeuj från Remco åt endera hållet. Kanske vindförhållanden blir avgörande.
En gnutta mer än 10 sekunder blev det. 😉

Fy tusan vad Remco tryckte på från start. Dödade ju spänningen (om segern) redan vid första mellantiden.

Bra disponerat lopp av Vine. Han ser f.ö. ut som han kört botox i hela ansiktet när han kör tempo. Inte antydan till att ändra något i ansiktet.

Undrar om van Wilder trott på medalj innan loppet.

Senast ändrad:
En gnutta mer än 10 sekunder blev det. 😉

Fy tusan vad Remco tryckte på från start. Dödade ju spänningen (om segern) redan vid första mellantiden.

Bra disponerat lopp av Vine. Han ser f.ö. ut som han kört botox i hela ansiktet är han kört tempo. Inte antydan till att ändra något i ansiktet.

Undrar om van Wilder trott på medalj innan loppet.
Jag trodde att Pogacar skulle vara bättre men även han kanske har gränser. Jag tycker det är extra roligt med van Wilder, jag tycker inte han fått all cred han borde fått i Remco skugga. Skall bli intressant hur han tävlas nästa år.

Pogi sa att han var sjuk innan loppen i Kanada, vilket gjorde att han missade sina pass på tempocykeln. Det stämmer säkert. Han var ju inte i superslag i Kanada heller vad jag förstått (såg inte något av loppen)

Tillbaka
Topp