Magped?

SeBMX

Aktiv medlem
Magped?
Jag kör på dom och tycker att dom är nice, sitter lagom i luften och bland stenar och man är redo för olycka betydligt bättre än när man sitter fast mekaniskt. Samt att stålplattorna under inte är känsliga.
Har ett par till salu dessutom med de starkare magneterna.

jonte987

Aktiv medlem
Magped?
Jag kör på dom och tycker att dom är nice, sitter lagom i luften och bland stenar och man är redo för olycka betydligt bättre än när man sitter fast mekaniskt. Samt att stålplattorna under inte är känsliga.
Har ett par till salu dessutom med de starkare magneterna.
Plattorna ser nice ut.
Men vad är lagom fast? Jag vill inte sitta lite mer fast jämfört med plattisar utan helt fast.

SeBMX

Aktiv medlem
Magped?
Har tänkt att köpa mig ett par magped. Vilken modell och vilken styrka på magneterna skall jag välja för stigcykling?(75kg)
Köp enduron på 200 då sitter du nog bra och har magneter på bägge sidor. Du är precis på gränsen mellan 150 och 200 enligt deras kalkyl.
150 upp till 80kg
200 från 75kg
Med lite skit på plattan/magneten så blir det nog perfekt ;)

ml35

Ny medlem
Magped?
Jag kan flika in...
Använt i cirka ett år, gått från spd till plattisar sedan till magped.
Mycket nöjd med dessa.
Nej, inte samma rundtramp som spd.
Ja, släpper tidigare än spd.
Nej, glider inte runt på pedalen längre.
Nej, inte samma "iklick" som spd.
Ja, man kan få justera foten på pedalen då magneten är stark.

Det som jag upplever som negativt är ett klickande ljud, kommer troligen från magnetens rörelse på pedalen finns ibland och ibland inte....

SeBMX

Aktiv medlem
Magped?
Jättebra input!
Är nöjd med mina, lagom stora plattformar för större skor.
Klicket upplevs ibland och det kan vara lite störigt när man trampar mycket men jag har köpt flats till dagar med mera trampande för att kunna ha lite mysigare skor också.
Kör gärna Magpeds med hellcat pro under parkdagarna. Det känns tryggt!

Magped har förövrigt väldigt bra service vid diverse problem.
Har hunnit böja några axlar och spränga några lager.

/Sebby

Berk

Aktiv medlem
Magped?
Jag tror att magnetiska pedaler framförallt är bra på e-MTB där man använder lägre krafter än på en tramp-MTB.

På min helstel har jag bytt från vanlig SPD till Shimano BMX SPD pedalerna för att jag drog lös vanliga SPD när jag körde hård.

Hk

Aktiv medlem
Magped?
Skulle säga: går du från plattform till clipless/magnet och vill ha fördelarna av att sitta fast. Skaffa crankbrothers mallet e. Som plattform fast du sitter fast.
Testade Magped. Förstår inte riktigt vitsen med en sån svag magnet. Allt annat än nöjd.

Topp