Måla om cykel

mirre

Ny medlem
Måla om cykel
Hej allihop!

Jag funderar på att måla om en cykelram och söker råd om hur jag ska gå till väga. Finns det ngn tråd om detta? Hittade ingenting med sök-funktionen. Underarbete, vilken slags färg, tips om hur man smidigast gör en motivlack...bla bla bla...

Måla om cykel
Kolla först:

http://www.bikewebsite.com/paint.htm

och läs rådet: Don't do it! Most homemade bicycle paint jobs are disappointing.

;-)

Men baserat på egen erfarenhet; det kostar inte mycket mer att lämna in det hos en proffslackare och få ramen t ex pulverlackad än att göra det själv. Även om det förstås är mycket roligare att göra det själv.. 400-800:- ungefär får betala för en pulverlack, ett par pengar till och du får underarbetet gjort också.

/Pontus

Edit: Och just det ja, är det en aluram det handlar om så skulle jag inte försöka göra det själv, väldigt svårt att hitta bra grundfärg som fäster - stålram däremot kan funka att lacka med vanlig bilspraylack.

Senast redigerad av en moderator:
Måla om cykel
Hmm, det där var ju lite avskräckande. Äh, jag har ett otal gånger fantiserat om att lacka om en cykel. För att det vore spännande att se resultatet. Åtminstone tills man ser det. Inne i mitt huvud så ser det sååå fiiint ut! Det vore kul att göra jobbet själv. Efteråt.
För övrigt så är det en stålram.
Tack för tipsen! :-)

Måla om cykel
Hejsan!
Jag lackade brorsan cykel på mitt jobb där jag brukar
pulverlacka ibland så jag kan väll försöka räkna upp några tips på det hela...

som sagt att lämna in den är nog att föredra om du inte känner någon som har riktiga grejer
då du ändå kommer upp i priser runt 200-300 för sprayfärg (du måste klarlacka efteråt helst grunda också..)

så här gjode ialf jag slipade hela ramen plåtren ialf relativt, ju mindre gammalfärg kvar
ju bättre är det, sen beror det på lite,
om du ex har en våtlackad ram kan den börja bubbla om du ska pulverlacka den (den tål inte värmen)...

så jag gjorde som så att slipade cykeln nästan helt stälde in ramen i ugnen för
att se om färgen började bubbla och det gjorde den inte så då
pluggade igen alla hål (sadel, styre, vajrar osv)
hade jag på 1lager med grundfärg
efter det målade jag ett lager med antracit
(den vi har på jobbet är bra för ute bruk vissa pulverfärger blir missfärgade
när dom är ute men just denna är både snygg och slitstark innehåller lite klarlack så ytan blir fin)..
och efter det så blev det ett lager klarlack...
och vips så fick man en ny fin cykel...

nackdelen är att färgen bygger lite då det blir så många lager men det funkade bra ialf...

Sen kan det vara bra att ta ramnummret och slå in det igen då det i annat fall blir övermålat..

Men personligen om du nu ska ha någon som gör det är det smidigare att använda våtlack
hos ex nån billackerare då den färgen är än mer slitstark...

Något annat du undrar över?

edit: ang stålram eller inte så spelar det ingen roll, jag hade dock aluminium...

Måla om cykel
Jag fick betala 400 kr för att lacka om en metallren ram förra året. Fick inget kvitto så jag antar att det var svart, trots att ramen var grön.

Använde flüggers färgbortagingsmedel, högtryckstvätt och stålborste för att strippa ramen.

/Pär

Måla om cykel
Pär L skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fick betala 400 kr för att lacka om en
> metallren ram förra året. Fick inget kvitto så jag
> antar att det var svart, trots att ramen var
> grön.
>
> Använde flüggers färgbortagingsmedel,
> högtryckstvätt och stålborste för att strippa
> ramen.
>
> /Pär

Hmm tror inte det kostar så mycket mer att göra det "vitt" heller,
iom att du hade slipat men men antar att det är olika pris överallt...

Sandpapper funkar också bra svårast är alla hörn osv (dvs om man vill ha den plåtren)...

Måla om cykel
Jag hade en grön kona stuff som jag ville ha pärlemorvit. 500 för blästring och 500 för pulverlack. Det var det värt jag skulle aldrig kunna göra ett sånt jobb själv.

Måla om cykel
Beroende på ram är det billigare att köpa ny ram ibland än att lacka om. Det är otroligt svårt att få till samma kvalitet på lacken som på en ny cykel. Pulverlackering kan vara prisvärt dock. Det är min erfarenhet.

Måla om cykel
600 spänn tar de lackerare jag pratat med i kranskommunerna söder om stockholm för att pulverlacka, exkl förarbete.. ca en tusenlapp för våtlack exkl förarbete.

fast jag skulle personligen först ta färgborttagning.. sedan blästra av ramen för att få lite trevligare yta, sedan skulle jag anodisera den då jag tycker det är trevligare.. och väger ingenting, ca 3-4gram när det är klart och ger en stark yta som inte repas lätt.

annars, om du nu vill ha en "riktig" färg så skulle jag våtlacka, givetvis lejja bort då du troligen inte har en lackbox och den erfarenhet som krävs (det låter som så) .. detta då pulverlacken blir som en emalj och kan med tiden spricka pga att ramar alltid flexar lite.

att färgen bygger lite är väll ingen större fara.. man får ändå räkna med att brotcha ytorna efter lackering oavsett, det är ju inta många kronor vi pratar om.

köper du färg till ord pris så lönar det sig knappast att göra det själv då bra färger ligger på sisådär 600kr/litern och uppåt.

Måla om cykel
Angelkiller
Det vore kul att få se hojen.
Mina funderingar är ännu på Kanske...man...skulle-taochmålaomdendärgamlaramen-stadiet. Anledningen till att jag vill måla om den är att jag vill ha en rolig lack som jag själv har tänkt ut. Bara för att det vore kul. För att se om det funkar. Jag förväntar mig inte ett fantastiskt bra resultat. Det är mer en önskan om att skapa något eller åtminstone försöka.
Skavanker=konstnärlig frihet...nähej,jag svär aaldriig!

Måla om cykel
Tim skrev:
> pulverlacken blir som en emalj och kan med tiden
> spricka pga att ramar alltid flexar lite.

De ramar jag har pulverlackat har snarare ett segt lackskikt. Pulverlacken sitter enligt min erfarenhet bättre, lossnar inte i flagor vid stenskott och liknande.

Måla om cykel
Det jag tycks ha lagt märke till är att om ett lager färg är för
tjockt kan det faktiskt spricka, men hur mycket som behövs
vet jag inte tror också att det beror på vad det är för färg,
dom har ju lite olika egenskaper...

Måla om cykel
Nu har jag fixat kort på hur målningen blev...
DSC_4045.jpg

DSC_4059.jpg

Måla om cykel
Freke skrev:
> Snygg hoj, men varför kör du RST?

Om du läst tråden så ser du att det är min brors cykel och inte min...
varför han har det kan jag inte svara på direkt antagligen
för att han fick köpa cykeln väldigt billigt, (även om enligt mig det mesta bör bytas)
Men han går i skolan och har inte så mycket pengar att köpa nytt för...

Måla om cykel
Deore XT skrev:
> gu va snyggt, men vad har hänt med kedjan?

förstod att den frågan skulle komma,
iom att jag bara skulle ta en bild så att mirre skulle få se hur målningen
blev så orkade jag inte hänga på kedjan ville inte lorta ner mig i onödan,
ska inte vara något fel ialf inte vad jag vet...

Måla om cykel
Tim skrev:
> 600 spänn tar de lackerare jag pratat med i
> kranskommunerna söder om stockholm för att
> pulverlacka, exkl förarbete.. ca en tusenlapp för
> våtlack exkl förarbete.
>
> fast jag skulle personligen först ta
> färgborttagning.. sedan blästra av ramen för att
> få lite trevligare yta, sedan skulle jag anodisera
> den då jag tycker det är trevligare.. och väger
> ingenting, ca 3-4gram när det är klart och ger en
> stark yta som inte repas lätt.
>
> annars, om du nu vill ha en "riktig" färg så
> skulle jag våtlacka, givetvis lejja bort då du
> troligen inte har en lackbox och den erfarenhet
> som krävs (det låter som så) .. detta då
> pulverlacken blir som en emalj och kan med tiden
> spricka pga att ramar alltid flexar lite.
>
> att färgen bygger lite är väll ingen större fara..
> man får ändå räkna med att brotcha ytorna efter
> lackering oavsett, det är ju inta många kronor vi
> pratar om.
>
> köper du färg till ord pris så lönar det sig
> knappast att göra det själv då bra färger ligger
> på sisådär 600kr/litern och uppåt.

vem fixar en anodisering i stockholms området då?
vad behövs för för arbete som man kan göra själv?
matte w.

Måla om cykel
mirre skrev:
> Angelkiller
> Det ser inte hemmagjort ut! (Fast det var det ju
> inte heller) Snyggt jobb :-)
> För min del lutar det åt våtlack...

nej det är så sant så...
ok, blir nog bra med våtlack skulle jag gissa...
lycka till med målningen ialf...

Måla om cykel
Lägger till lite länkar här i tråden då det var ett tag sedan det var aktivitet i den. Är själv sugen på att måla om lite cyklar i sommar och har sökt runt en del, tänker mig att ju fler jag gör desto flinkare blir jag på det och ju bättre blir resultatet. Så om ni har några sköna gamla cyklar som ni vill bli av med så kan ni ju höra av er :) Bor i Hälsingland.. Har ingen stor budget för det här utan det är lite av ett sommarprojekt.

Making of Orto Bikes (inspiration för er sugna)

En How-To-Video för att spraya om sin cykel

En annan how-to för att spraya om sin cykel
http://www.bikewebsite.com/paint.htm

Grafiskt Forum har en tråd för er som vill måla om
http://www.grafisktforum.org/archive/index.php/t-8410.html

En rimlig webbshop för att köpa spray på, så klart relaterad till Graffitti.
http://www.highlights.nu/index.php

Sanding och Priming, inte den bästa videon men ger en fingervisning

Måla om cykel
Hejsan!
Jag lackade brorsan cykel på mitt jobb där jag brukar
pulverlacka ibland så jag kan väll försöka räkna upp några tips på det hela...

som sagt att lämna in den är nog att föredra om du inte känner någon som har riktiga grejer
då du ändå kommer upp i priser runt 200-300 för sprayfärg (du måste klarlacka efteråt helst grunda också..)

så här gjode ialf jag slipade hela ramen plåtren ialf relativt, ju mindre gammalfärg kvar
ju bättre är det, sen beror det på lite,
om du ex har en våtlackad ram kan den börja bubbla om du ska pulverlacka den (den tål inte värmen)...

så jag gjorde som så att slipade cykeln nästan helt stälde in ramen i ugnen för
att se om färgen började bubbla och det gjorde den inte så då
pluggade igen alla hål (sadel, styre, vajrar osv)
hade jag på 1lager med grundfärg
efter det målade jag ett lager med antracit
(den vi har på jobbet är bra för ute bruk vissa pulverfärger blir missfärgade
när dom är ute men just denna är både snygg och slitstark innehåller lite klarlack så ytan blir fin)..
och efter det så blev det ett lager klarlack...
och vips så fick man en ny fin cykel...

nackdelen är att färgen bygger lite då det blir så många lager men det funkade bra ialf...

Sen kan det vara bra att ta ramnummret och slå in det igen då det i annat fall blir övermålat..

Men personligen om du nu ska ha någon som gör det är det smidigare att använda våtlack
hos ex nån billackerare då den färgen är än mer slitstark...

Något annat du undrar över?

edit: ang stålram eller inte så spelar det ingen roll, jag hade dock aluminium...
Hej! Jag har ett par fula skräpcyklar som jag bara vill pimpa med lite duglig färg till sommarhuset. Om jag som något okunnig slipar och spraymålar min ram med Montana sprayfärg (vet att den har lite högre tryck som kan vara svårare för nybörjare) eller Spray.Bike sprayfärg? Grundar och lackar efteråt Är sannolikheten extremt hög att färgen snabbt flagnar eller vad behöver jag göra? Jag bryr mig inte sjukt mycket om cyklarna, de kan inte bli fulare ön nu. Men det skulle vara kul att testa. Tacksam för råd. Mvh Erica

Tillbaka
Topp