Måla Ramen?!

Bergman

Ny medlem
Måla Ramen?!
Hejsan!
Min ram fick lite lackskador igår. Blev ett litet hål så att aluminiumet under tittar fram. Men jag funderade mer på är den någon här som lackerat om ramen? Eller kanske laggt till någon logo eller så på eran ram?

Måla Ramen?!
Jag har lackat min gamla konaram. Jag tror det var tre vintrar sedan, och den har gått som vintercykel sedan dess. Har hållt väldigt bra faktiskt.
Lacken är sprayfärg av billackförbättrartyp ifrån Biltema (eller OK?) sprayat i två lager, och sedan två-tre lager klarlack över.
Har du viljan och lusten är det grymt kul och blir förvånansvärt bra! Jag tejpade över Konaloggan på ramen.
konavinter.jpg

Måla Ramen?!
Är det meningen att det ska bli väldigt bra och hållbart så är det nästan värt att fråga vad en lackerare ska ha för att göra jobbet. På rätt ställe behöver det inte bli så dyrt om man har gjort underarbetet själv. Annars är det väl bara att köra sprayburk för det blir helt OK det också om man är noggrann.

Sen kan man ju ta bort färgen också. Min gamla Fisher CR-7:a hade gråmetallic lack på alu-framdelen, men dom där japanerna måste ha supit till på risvin för det fanns ingen grundfärg under ytlacken. Lacken ramlade alltså bort väldigt lätt och det såg ut som om hojen hade mjäll när den stod still nån dag. När jag ändå bytte styrlager passade jag på att skrapa/pilla bort det sista och polerade den sen. Blev rätt bra med svart, silver (aluminium) och lite gula detaljer.

Min Eddy Merxcks har jag lite bekymmer med. När jag köpte den hade den en (sliten) metallicblå lack i 5 nyanser och det ska ju f-n till att få det lika bra igen. Jag har en riktigt bra airbrush (Iwata HPC) men det där maskeringsarbetet drar jag mig en "aning" för. Det får nog bli nån annan "klassisk" färgkombination. Nån som har något tips? :)

Måla Ramen?!
calle f:
har du bara ett schysst underarbete (gärna blästrad) så kan du göra ett lika bra arbete själv med lite utrustning såsom kompressor, airbrush och tryckutjämnare (vad det nu heter, som är en liten extra "tank" som du kopplar mellan kompressor och spruta som ser till att bara exempelvis 2 bar får åka ut i slangen, och tack vara tanken så bli det inte ojämt, sedan får man se till att kompressorn går igång innan trycket är under det du vill ha, så du alltid håller samma jämna tryck.

givetvis behövs det häftgrund och schysst färg, men det viktigaste av allt är att du kan använda en airbrush, och det är inte så svårt, tom jag kan använda en airbrush.

Måla Ramen?!
Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
> calle f:
> har du bara ett schysst underarbete (gärna
> blästrad) så kan du göra ett lika bra arbete själv
> med lite utrustning...

Jo, utrustning har jag och lacka kan jag, men jag kan inte bestäma mig för hur jag vill ha hojen (Eddy Merckx SLX 58 cm). Jag lackade Silca-pumpen röd för att få lite hum om hojen skulle passa i det men jag är tveksam. Sen vill man ju inte lägga för mycket färg (t ex filler) på den då det i mitt tycke förstör linjerna vid muffarna, så riktig färg (billack) och en grundfärg som inte bygger på för mycket, är ju ett måste om det ska gå att lägga tunt nog.

Blästring gillar jag inget vidare. Visst kan man blästra med nån av de skonsammare varianterna men jag föredrar försiktig färgborttagning och ännu försiktigare preparering för lack med 800:ans våtslip, då Columbus SLX är rätt tunnväggiga.

Måla Ramen?!
Jag lackade om min vinterhoj i somras. Visserligen en stålram, men resultatet blev riktigt riktigt bra.
Jag slipade först bort det mesta av den gamla lacken, sen grundade jag med biltema primer ett par varv. Efter det sprayade jag tre-fyra varv med biltema hobbyfärg (grå metallic) och sedan lika många varv klarlack.

Det verkar hålla förvånansvärt bra, färgen har släppt på ett par ställen men det beror på att jag grundat/slipat slarvigt där.

scott.jpg

Måla Ramen?!
Klart OK! Kanske liiite oldschool med Campa C-Record om jag ska vara petig. Min Kromade Gaffel ska jag nog behålla däremot.

Måla Ramen?!
Razorman: tricket är att lägga tunnt med färg och plocka bort maskeringen innan färgen torkat helt. Blir det en liten kant går det oftast att polera ner den med vax eller fint våtslippapper, sedan klarlackar man och får en kantfri yta.

Måla Ramen?!
Läckert! En Linuxcykel? ;)
penguins.jpg

Har börjat göra rent framgaffeln på min gamla Univega som jag täckte lacka, sedan skall väl hela ramen utsättas för samma behandligt men vet inte riktigt vad jag skall hitta på för lack.

Det här vore ju lite udda:
silverstar.jpg

Fast jag är rädd att det blir för jobbigt på en cykelram. :)

Gillywrap.jpg

Måla Ramen?!
42Hz Skrev:
> Har börjat göra rent framgaffeln på min gamla
> Univega som jag täckte lacka, sedan skall väl hela
> ramen utsättas för samma behandligt men vet inte
> riktigt vad jag skall hitta på för lack.

Gå lös på den bara. Skit i vad traditionalisterna, "experterna" och de kreativt handikappade teknokraterna säger. Ta nåt ämne du uppskattar och måla på bara :)

> Det här vore ju lite udda:

Dom där banden är ju hur bra som helst. Om man bakar in dom i epoxy så blir dom ju enkla att hålla rent också.
>
> Fast jag är rädd att det blir för jobbigt på en
> cykelram. :)

Kan man inte bygga hela ramen av såna där fiskespön? Ungerfär som en high tech Pedersen :D ( http://www.pedersenbicycle.dk/ )

Måla Ramen?!
42Hz Skrev:
> Bromsvätska funkar bra som lacklösare, förstår
> inte att det anses vara så giftigt?! ;)

Brukar funka "hyfsat", ja! :D

Fast inte på allt. Ibland customlackar jag nån HotWheels-bil (leksak) och deras originalfärg löser oftast inte bromsvätska. Det är nu inget problem för det finns ju andra potenta lösningsmedel i arsenalen :)

Tillbaka
Topp