Mallorca hösten 2014

ölandstok

Ny medlem
Mallorca hösten 2014
Är sugen på att åka till mallorca å cykla i okt
Tänkte ev bo i Palma
Sett ett hotell som heter Helios , är det någon som har varit där ? Bästa cykeluthyrare i palma ? Hur långt från palma till berg ??

Mallorca hösten 2014
Bättre boende på norra delen, närmare till kullarna från Alcudia eller Puerto Soller etc. Därifrån når du Alcudiabukten (1/2 dagstur) eller Cap Formentor såväl som Sa Calobra och Puig Major.

Mallorca hösten 2014
nieves skrev:
-------------------------------------------------------
> Bättre boende på norra delen, närmare till
> kullarna från Alcudia eller Puerto Soller etc.
> Därifrån når du Alcudiabukten (1/2 dagstur)
> eller Cap Formentor såväl som Sa Calobra och
> Puig Major.

Fast bergen börjar precis på i utkanten av Palma också. Styr upp mot Calvia hållet så har du berg direkt. Sen kan du gå in i bergen vid Valdemossa och Sollerpasset. Puerto Soller är ganska dåligt val av boende om man vill ta en vilodag på slätan eftersom du kommer att få berg både på utvägen och hemvägen. Största nackdelen med Palma är att du får stadstrafik, även om du bor i utkanten.

Alcudia är bra.

Mallorca hösten 2014
Då vi har tänkt å köra någon plattkörning oxå så passar kanske palma oss bättre :) någon som hade hyrt på helios hotell? Eller något annat bra hotell i palma ?

Mallorca hösten 2014
Jag tycker att sydvästra delen av ön, den nedre halvan av bergskedjan, är kanonfin. Det nås lätt från Palma. Men Palma är en stad av Malmös storlek med en del trafik. Det får du varje dag ggr två om du bor mitt i stan.

Mallorca hösten 2014
Har varit där två ggr.

Bott dels sydväst om Palma typ Palma Nova och där kommer man lätt upp i bergen. Släta precis där men om man skall köra tiomilare är man nog lite blockerad av Palma ändå.

Sedan Can Picafort och där har man minst en timme till bergen men man når stor del av ön på längre dagsetapper i alla fall. Kanonfina sllätåkkningg dock.

Eftersom jag kört med GoranS så är en kort dagsetapp dryga tio mil och en längre femton mil och uppåt ;-)

Palma är ju en extremt mysig stad dock ;;-)

Mallorca hösten 2014
Jag har bott i både Palma Nova och Magaluf, det är nära till bergen. Om du vill köra slätan så får du däremot trassla dig igenom Palma, eller kringelikroka i utkanten.

Mallorca hösten 2014
Palma och Alcudia, men om du vill göra annat än att cykla också så är Palma trevligare.

Jag har varit på ön ganska många gånger, jag gillar att bo i Palma Nova, men jag resonerar som så att ju fler höjdmeter det blir ju bättre är det. Från Alcudia kan du nog bygga bäst rundor om du vill bo vid kusten vill säga.

Mallorca hösten 2014
Hotellet ligger ovanför standgatan där cykeluthyraren ligger.cyklade vilse in till palma en dag och det var dåligt skyltat och mycket trafik det vill jag nog undvika igen.det funkade bra med cykeluthyraren bra service och ordning på cyklarna

Mallorca hösten 2014
Jag har varit på Mallis två vändor och båda gångerna bott i Can Picafort. Nackdelen med den orten är att om man huvudsakligen vill köra berg och ha lite omväxling så blir det en del transportcykling söderut, ofta på lite likartade vägar om man inte vill att dagsetappslängden ska dra iväg.

Själva Palma tycker jag verkar mindre lyckat p.g.a. att man som sagts får en del stadskörning i början och slutet av varje dag.

Orter sydväst om Palma har väl nackdelen att man måste trassla sig förbi Palma om man vill in på öns centrala delar.

Personligen skulle jag välja Puerto Soller då jag precis som Rock vill ha höjdmeter (plattkörning har jag så det räcker av hemom). Men det är som sagt inget bra ställe om man vill ha en dag med bara slätåkning.

Ett alternativ som jag funderade lite på någon gång är om det finns boende i Santa Maria, Binissalem, Inca eller dylikt. Då skulle man ha både berg och plattkörning nära och man är mer mitt på bergskedjan än i Palmanova eller Alcudia. Finns förmodligen ingen cykeluthyrning där, men antingen kan man ju plocka med sig eller så finns det väl firmor som kan leverera cykeln till boendet.

Mallorca hösten 2014
Fliken skrev:
> Eftersom jag kört med GoranS så är en kort
> dagsetapp dryga tio mil och en längre femton mil
> och uppåt ;-)

Är man på cykelresa så får man väl se till att cykla lite!? Dessutom var du ju inte i någon vidare form då. Med tanke på att det typiskt blir en del plattkörning den ön borde man ju kunna få upp snittet över 20 km/h vilket gör att 15-20 mil per dag borde vara rätt rimligt.

Mallorca hösten 2014
Ang. kartor så finns det en cykelkarta som säljs hos de flesta uthyrande och cykelbutiker. Den visar alla cykelbara vägar med olika färger med avseende på hur trafikerad vägen är. Har för mig att den visar lutning på bergsvägarna och avstånd mellan orter. Klart värd den hunkan den kostar.

Mallorca hösten 2014
både palma och alcudia har sina för och nackdelar.

Bodde några gånger i Palmanova kanon för berg lite tråkigt genom Palma på hemvägen, men inte så farligt.

Har bott i Alcudia senaste åren och det gillar jag också nära till berg och plattåkning.

Du får nog åka ner och bilda dig en egen uppfattning för åker du ner en gång kommer du garanterat åka ner igen :-)

Varken Palma eller Alcudia kommer göra dig besviken.

Mallorca hösten 2014
GoranS skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eftersom jag kört med GoranS så är en kort
> > dagsetapp dryga tio mil och en längre femton
> mil
> > och uppåt ;-)
>
Dessutom var du ju inte i någon
> vidare form då.

Ja. Formen var dålig då, vättern tog nio timmar på den tiden ;-)

Senast ändrad:
Mallorca hösten 2014
Ni underskattar platt körningen, fantastiska vägar ingen trafik bara och bomba på :-)
Sen kan man alltid köra till någon liten kulle typ Randa eller liknande.

Mallorca hösten 2014
Även platten är bra, precis som Road_Runner skriver. Det ser typ ut såhär:

rullapa.jpg

Från oktober i år.

Mallorca hösten 2014
ölandstok skrev:
> Den bilden var helt underbar :) får kika lite
> närmare på soller då :)

Om du gillade den bilden så ligger Formentor bara ett stenkast ifrån Alcudia :-)

Mallorca hösten 2014
Road_Runner skrev:
> Ni underskattar platt körningen, fantastiska
> vägar ingen trafik bara och bomba på :-)
> Sen kan man alltid köra till någon liten kulle
> typ Randa eller liknande.

Nej, jag underskattar inte plattkörning, jag säger bara att om jag ska bränna semesterdagar och en del pengar på en cykelresa så förstår jag inte varför jag skulle satsa på något annat än den terräng jag gillar bäst, d.v.s. berg. I min värld ska en bra dag på en cykelresa helst komma upp mot åtminstone 2500-3000 höjdmeter och ska man göra det varje dag i veckan på Mallis blir det mkt nötande i samma backar (alternativt MÅNGA mil).

Jag har dock full förståelse för de som har andra preferenser än jag och baserat på dessa tycker Mallis är bäst. Sen kan jag i och för sig tycka att en del verkar lite väl säkra på att Mallis är bäst utan att ha testat speciellt mycket annat.

Som instegsresmål för bergscykling är Mallis dock bra då backarna i huvudsak är rätt snälla och det finns alternativ om man skulle komma fram till att man faktiskt hatar uppförsbackar (går det att göra det?). Dock, om man testat bergscykling innan och vet att det är det som man vill ha ut av sin cykelsemester, så är Mallis sannolikt inte det resmål som kommer att ge mest njutning.

Mallorca hösten 2014
Fliken skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> > > Eftersom jag kört med GoranS så är en kort
> > > dagsetapp dryga tio mil och en längre femton
> > mil
> > > och uppåt ;-)
> >
> Dessutom var du ju inte i någon
> > vidare form då.
>
> Ja. Formen var dålig då, vättern tog nio timmar
> på den tiden ;-)

Om jag inte missminner mig så klev herrn av velocipeden och nyttjade apostlahästarna i någon backe på den resan, trots trippelparti.

Min poäng var dock snarare att om man kör en del plattkörning och en eller två backar är en dagsetapp på 12-15 mil inte så farligt även om formen inte är kanon. I alla fall om man mer är ute för att njuta än för att tugga i sig en kost bestående av styrlinda och mjölksyra.

Mallorca hösten 2014
Tror inte det är någon i denna tråd som har sagt att Mallis är bäst ? dock så är det Mallis trådskaparen frågar om.
Finns många andra ställen som har betydligt brantare och högre berg :-)

Personligen gillar jag Mallis för det är bra och varmt tidigt på säsongen.
Italien lite senare på säsongen är ju inte heller fel :-)

Mallorca hösten 2014
Nej, det har du helt rätt i. Var jag som spårad ur från ämnet. Får skylla på att jag hört för många oreserverade hyllningar som dessutom innehåller onödiga överdrifter såsom att t.ex. Sa Calobra-backen skulle vara i stil med de häftigaste alpvägarna. Har t.ex. hört att den är 12 km och 10% snitt, vilket f.ö. knappt räcker för att den ska kvala in i samma kategori som de häftigare alpvägarna.

Lovar dock att om jag skriver mer i tråden så ska jag hålla mig till ämnet. ;-)

Mallorca hösten 2014
GoranS skrev:
> Har t.ex. hört att den
> är 12 km och 10% snitt, vilket f.ö. knappt
> räcker för att den ska kvala in i samma kategori
> som de häftigare alpvägarna.
>
> Lovar dock att om jag skriver mer i tråden så
> ska jag hålla mig till ämnet. ;-)

Mallorca hösten 2014
ölandstok skrev:
> Vilken härlig utförskörning :) är det samma
> väg som man cyklar upp eller finns det 2
> nerfarter ?

Nej, det som är fantastiskt är att det är nedförsbacke åt båda hållen. Fråga mig inte hur det fungerar dock ;-)

Senast ändrad:
Mallorca hösten 2014
Jag tycker att Mallis är toppen.
Dels för att man kan variera sig mellan slät och bergs-körning. Bergen är kanske inte
så häftiga som de i alperna. T ex har jag träffat schweizare som åkt till ön för att cykla plattare än de är vana vid.
Det var f ö vid Coma café :-)

Men det som är bäst tycker jag är att det finns så många vägar som har ytterst lite trafik. I alla fall i april-maj. Och den trafik som är oftast är mycket hänsynsfulla. Tror att det beror på att de sällan ska långt, det är ju dock en ö, och att de bofasta inte är korkade. Cyklister som överlever
har större sannolikhet att komma tillbaka och spendera mer pengar....

Sedan är jag rätt sugen på att se om det är fint och bra i Toscana. Men det får bli senare.
2014 är redan resan i april bokad.

Mallorca hösten 2014
Kung Ankan skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Har t.ex. hört att den
> > är 12 km och 10% snitt, vilket f.ö. knappt
> > räcker för att den ska kvala in i samma
> kategori
> > som de häftigare alpvägarna.
> >
> > Lovar dock att om jag skriver mer i tråden så
> > ska jag hålla mig till ämnet. ;-)
>
>
>

Sa Calobra är ca en mil med runt 7% snitt vilket gör den till den kanske tuffaste backen på Mallis, i alla fall om man vill ha backar som är av hygglig längd (vägen upp mot Es Verger från söder är t.ex. betydligt brantare men inte alls lika lång). Då jag med häftig menade tuff snarare än vacker/spektakulär så är 10 km och 7% snarast en ganska ordinär alpbacke. Angående vacker och spektakulär så är det mer subjektivt och för att inte åter spåra iväg från ämnet för mycket stannar jag där.

Mallorca hösten 2014
Aj, nu grävde jag tydligen en grop åt mig själv. Jag har ju inte kört alla backar på ön så det är lite svårt att ge något bra svar på.

Sa Calobra är (trots mitt tidigare klankande) klart körvärd - en del fina serpor, den lite roliga korkskruven där man vid nerfarten gör en 270-graderssväng och kör under vägen man nyss åkt på samt en fin klippskreva.

Piggen, från (Port de) Sóller och uppåt bergen åt öster till tunneln, är väl också obligatorisk att göra. Ingen jättespektakulär sak, men är väl den stigning som ger flest höjdmeter på ön. Tyvärr är ju vägen upp till själva toppen på ön avstängd (militäranläggning tror jag). Annars hade den förmodligen varit en höjdare.

Sen finns det ju två kloster, Cura (nära Randa) och San Salvador (nära Felanitx) som ligger uppe på kullar varifrån man har rätt fin utsikt ut över de plattare delarna av ön. Jag tycker den sistnämnda är en trevligare stigning, i alla fall om man bortser från första kilometern eller så som är nästan rakt fram.

Utan att vara direkt spektakulär tycker jag Coll d'Honor (från Bunyola mot Orient) är en rätt trivsam stigning.

Och, vill du ha en brytbacke att pröva krafterna i så rekommenderas den upp till Es Verger söderifrån.

Men det finns de här som har varit betydligt mer än jag på Mallis och kan vägarna mkt bättre som säkert kan ge betydligt bättre underbyggda råd.

Mallorca hösten 2014
Om du blir sysslolös på en cykelresa får du skylla dig själv. ;-) I alla fall om det är uppehållsväder (säger solskenscyklisten).

Mallorca hösten 2014
Cykeluthyrare i Alcudia :
Wheelsport : http://www.wheelssport.net/

Bimont : http://www.bimont.com/

Jag har tidigare hyrt hos Wheelsport, helt OK men kanske lite "småtråkiga" Bergamont-cyklar.
Till 2014 har jag bokat en Orbea på Bimont.

I Alcudia finns hur många hotel som helst. Viva Blue, Viva Tropic, bra hotel med bra frukostbuffé och hygglig middagsbuffé.
Bellevue är ganska ocharmigt men billigt.

Men som sagt, finns många hotel....väl prisklass....

Tillbaka
Topp