Aj, nu grävde jag tydligen en grop åt mig själv. Jag har ju inte kört alla backar på ön så det är lite svårt att ge något bra svar på.
Sa Calobra är (trots mitt tidigare klankande) klart körvärd - en del fina serpor, den lite roliga korkskruven där man vid nerfarten gör en 270-graderssväng och kör under vägen man nyss åkt på samt en fin klippskreva.
Piggen, från (Port de) Sóller och uppåt bergen åt öster till tunneln, är väl också obligatorisk att göra. Ingen jättespektakulär sak, men är väl den stigning som ger flest höjdmeter på ön. Tyvärr är ju vägen upp till själva toppen på ön avstängd (militäranläggning tror jag). Annars hade den förmodligen varit en höjdare.
Sen finns det ju två kloster, Cura (nära Randa) och San Salvador (nära Felanitx) som ligger uppe på kullar varifrån man har rätt fin utsikt ut över de plattare delarna av ön. Jag tycker den sistnämnda är en trevligare stigning, i alla fall om man bortser från första kilometern eller så som är nästan rakt fram.
Utan att vara direkt spektakulär tycker jag Coll d'Honor (från Bunyola mot Orient) är en rätt trivsam stigning.
Och, vill du ha en brytbacke att pröva krafterna i så rekommenderas den upp till Es Verger söderifrån.
Men det finns de här som har varit betydligt mer än jag på Mallis och kan vägarna mkt bättre som säkert kan ge betydligt bättre underbyggda råd.