Nu har jag också fått skruva Mattoc. Efter en långhelg i Järvsö fick jag också bara ut ca 100 mm slag av 140 mm. Jag försökte nollaställa luftkammrarna, men även utan luft gick det inte att bottna gaffeln. Så jag rev gaffeln, på luftsidan verkade allt normalt.
Med dämparen så gick det inte att trycka in hela reboundshaftet i dämparen, dessutom fjädrade det tillbaka ut. Jag fortsatte med att skruva av kompressionenheten och då var det vad jag tror var ett stort övertryck inne i dämparen. Oljan var också väldigt skummig. Det vore intressant att veta vad som har hänt? Är det så mycket gas i dämparoljan från början att detta byggs upp till ett stort övertryck med tiden? Eller kan dämparen på något sätt suga in luft vid flex?
Jag bytte ut oljan och försökte lufta dämparen genom att dra runt med reboundshaftet tills jag tröttnade. När jag skruvade ihop dämparen var allt normalt igen. Gaffeln känns bra igen, men man hör visst surpande vid retur av gaffeln. Är detta igen gas som finns löst i dämparoljan? Vad gör man då åt saken, är det bästa att öppna dämparen från toppen efter en cykeltur och då bli av med eventuellt övertryck när gasen förmodligen har lämnat oljan?