Manitou Mattoc Pro tråden

Oklart eftersom jag inte mäter min cykling. Ett halvårs cykling inklusive ett gäng liftdagar. Så inte särskilt mycket.

Men om priset för att ha köpt en billig gaffel med bra prestanda är att den är lite servicekrävande kan jag leva med det. Jag behöver ju inte skicka iväg den för att serva den heller.

Nu har jag också fått skruva Mattoc. Efter en långhelg i Järvsö fick jag också bara ut ca 100 mm slag av 140 mm. Jag försökte nollaställa luftkammrarna, men även utan luft gick det inte att bottna gaffeln. Så jag rev gaffeln, på luftsidan verkade allt normalt.

Med dämparen så gick det inte att trycka in hela reboundshaftet i dämparen, dessutom fjädrade det tillbaka ut. Jag fortsatte med att skruva av kompressionenheten och då var det vad jag tror var ett stort övertryck inne i dämparen. Oljan var också väldigt skummig. Det vore intressant att veta vad som har hänt? Är det så mycket gas i dämparoljan från början att detta byggs upp till ett stort övertryck med tiden? Eller kan dämparen på något sätt suga in luft vid flex?

Jag bytte ut oljan och försökte lufta dämparen genom att dra runt med reboundshaftet tills jag tröttnade. När jag skruvade ihop dämparen var allt normalt igen. Gaffeln känns bra igen, men man hör visst surpande vid retur av gaffeln. Är detta igen gas som finns löst i dämparoljan? Vad gör man då åt saken, är det bästa att öppna dämparen från toppen efter en cykeltur och då bli av med eventuellt övertryck när gasen förmodligen har lämnat oljan?

Låter inte troligt att det skulle finnas någon som helst gas i dämparoljan (förutsatt att du inte tryckt i använd fritösolja från donken). Dock kommer det ju alltid att bildas ett övertryck när rebound shaften trycks in, ska dock inte vara omöjligt att få in den. Min Mattoc pro (1) har jag ställd på fullt öppen, low speeed, 2 klick från öppen high speed. 2 klick bottom out och 5psi lägre än rekommenderad luftkammare. ligger mellan botten och 20mm kvar efter en snabb stök tur med hopp men inga större drop, 220 höjdmeter nerför.

På något sätt har det ju byggts upp ett tillräckligt högt tryck i kompressionenheten för att det inte skulle gå att komprimera gaffeln utan luft (eller vid dropp på över metern). Kan det på något sätt pumpas in i dämparcartrigen vid flex från nederbenen?

jofahjalm sa:
På något sätt har det ju byggts upp ett tillräckligt högt tryck i kompressionenheten för att det inte skulle gå att komprimera gaffeln utan luft (eller vid dropp på över metern). Kan det på något sätt pumpas in i dämparcartrigen vid flex från nederbenen?

Jag har läst om nån som fått problem med att olja vandrat från ytterbenet till dämparen om man fyllt för mycket olja i underbenen. Om jag inte minns fel så ändrade manitou ganska tidigt på serviceinstruktionen och minskade mängden olja i ytterbenen. (7cc ska det vara och inget annat, inte 15 cc som står på vissa stälen)

Om det skulle hända igen så kan du ju passa på att mäta oljehöjden innan du tömmer dämparen, för att kunna utesluta det problemet.

Jag fundera på det också, men oljehöjden såg inte jättefel ut. Men det är ett högst osäkert ögonmått...

Jag gjorde nederbenen själv senast och hade då i 7 ml fox gold per ben. Dämparoljan såg väl rätt ok ut.

Bilagor

• IMG_6815.JPG
    IMG_6815.JPG
    308.2 KB · Besök: 135
När min gjorde så där tror jag att det var för mycket olja som hade vandrat upp. Hade fullt underbenen enligt den gamla rekommendationen.

Numera finns ju faktiskt en riktig servicemanual att tillgå. Fusk :-)

Fox Gold har så mycket tackifier (klibbmedel kanske på svenska? ) i sig att den lätt dras förbi packningar. Fox fick designa om seal head i botten av sina dämparenhet för att inte få dom att svälja för mycket av innerbensolja...

Sen undrar jag om man inte behöver lufta dämparolja på samma sätt som man luftar bromsolja? Proffsen brukar väl använda nån vakumanordning när dom servar dämpare men det är kanske mest för att få bort allt luft snabbt. Chargern luftas väl med en spruta som för bromsarna, går det inte att göra nåt liknande på en mattoc?

Såg att det var någon på mtbr som körde nederbensoljan från piken på dämparsidan av den anledningen. Får kanske testa det om felet återkommer. Jag kunde däremot inte se att något hade tagit sig in i luftfjädern.

I morse komprimera jag gaffeln utan att det lät något. Kanske räkte med en sväng på parkeringen och att den fick stå över natten för att luften skulle komma upp?

Avluftningen till dämpare är nog bara för att det är mer kritiskt att det ska vara fritt från luft och mindre volymer. Men orkar man är det säkert inte fel.

Mattoc är ju inte sluten och luftfilter på samma sätt. Man ska köra rebound upp och ner för att få ut luft men det är mest för att få rätt volym olja i dämparen.

Detta med att ha en gaffel som ger full slanglängd och som fungerar som den ska är världens grej! Returen lät en hel del i början av rundan, men jag tror det slutade allt eftersom. Jag var även tvungen att vrida på två klick HuckBailOut nu när gaffeln fungerar. Gaffeln var väldigt lättskruvad, så jag får väl helt enkelt finna mig att göra det lite oftare än vad jag tidigare har gjort. Kanske att man ska överväga att inte ha Fox Gold i dämparbenet och kanske mindre mängd än 7 ml om man ändå ska riva gaffeln regelbundet?

Mattocen här ju ingen ifp eller gummiblåsa, så luft och olja kan ju alltid blandas. Det är ju därför de fuskar med den där skumgummiproppen för att det inte ska plaska runt så mycket. Om du fått någon luft fångad under kompressionsenheten så borde det räcka med att låta gaffeln vila några minuter sedan komprimera den och hålla nere en stund.

Det verkar låte lite även nu när man tallar på cykeln, men det känns bra. När jag rev gaffeln och försökte få bort luften genom att röra reboundshaftet så kände man tydligt när mycket av luften försvann och dämpningen blev konstant. Det kanske är så att det alltid kommer låta lite?

Om förklaringen är ytterbensoljan tar sig in i dämparen, vad beror detta på då? Valet av olja, eller mängden?

Nu hade Mattocen börjat kännas dållig igen. Det har ju gått väl över 100 mil sedan sist, så jag rev och byggde upp igen. Den här gången försökte jag igen klura ut vad felet var.

Det var uppenbart att det fanns en ny gasfjäder inne i dämparen. När man tröck in rebound shaftet så gav det motstånd som en luftfjäder och fjädrade tillbaka. Jag tog bort kompressionprylen och kollade oljehöjden. Den verkade vara ungefär rätt. Jag mätte 73 mm och skulle haft 75 mm. Osäkerhet vid mätningarna är lika god förklaring som något annat.

Efter att ha bytt oljan och satt ny oljehöjd så verkar allt funka normalt. Frågan är bara var trycket kommer från?

jofahjalm sa:
Nu hade Mattocen börjat kännas dållig igen. Det har ju gått väl över 100 mil sedan sist, så jag rev och byggde upp igen. Den här gången försökte jag igen klura ut vad felet var.

Det var uppenbart att det fanns en ny gasfjäder inne i dämparen. När man tröck in rebound shaftet så gav det motstånd som en luftfjäder och fjädrade tillbaka. Jag tog bort kompressionprylen och kollade oljehöjden. Den verkade vara ungefär rätt. Jag mätte 73 mm och skulle haft 75 mm. Osäkerhet vid mätningarna är lika god förklaring som något annat.

Efter att ha bytt oljan och satt ny oljehöjd så verkar allt funka normalt. Frågan är bara var trycket kommer från?
Öppet oljebad du har friktion som bygger upp ett övertryck i gafflen.

På samma sätt som övertryck i underben byggs upp - tätningar fungerar bättre åt ena hållet tillsammas med undertryck som bildas vid volymexpansion av halvtäta utrymmen.

Alltså, Mattoc verkar ju leverera bra prestanda men så där ska det väl inte vara? Iof, om man gör underbensservice var 50mil/timme (eller vad nu manualen säger) så kanske symptomen inte hinner uppstå...

Jag har gjort underbensservice oftare än var femtionde timme, men det tar ju inte bort något tryck inne i dämparen. Mattocen klarar ju sig lika bra som mina tidigare Pike eller Fox 36, bara det att det är betydligt smidigare att riva och bygga upp gaffeln igen.

happymtb.fr sa:
Rattnalle sa:
happymtb.fr sa:
Hur står sig en mattoc mot en yari i smidighet att riva och bygga upp?
Likvärdig. För Yari har ingen charger va?
Ingen charger på Yari, nej. Men dämparkretsen på en Mattoc ser ut att vara bra mycket mer komplex än en moco (eller splug) med tillhörande reboundstång. Det kan dock vara lättmeckat ändå...
Du skruvar ur den. Klart. :)

Alltså exakt samma manöver som vilken gammal pre-charger RS-gaffel som helst.

Senast ändrad:
Förmodligen. Jag upplever att den ursprungliga linjära fjädern matchar dämparen bra. Aldrig haft problem med bottningsfester och liknande och den är tillräckligt plush för mina behov även med lite högre tryck för utförsåkning där den gärna får ligga lite högre i slaget.

Har ingen IVA. Min gaffel är från innan de började med sånt. Tror alltså att min luftkammaren är ännu lite större än en IVA gaffel utan tokens I. Har gått upp lite i tryck och kört strax under 70 det senaste. Särskilt förra veckan i Spanien kändes det bra med lite mer stöd fram. 160 fortfarande.

Du verkar köra bra mycket mer tryck än rekommenderat för din vikt. Jag hittade en pdf från Manitou där dom snackar om 42 till 53 psi för folk runt 70kilo och 160mm slag...? Googla mattoc setup så får du upp dokumentet.

Jag har en IRT på min Manitou och håller på att labba med olika tryck och slaglängd. Jag kanske provar också utan IRT i framtiden.

De där rekommendationerna har aldrig funkat för nån gaffel jag haft, inte RS eller Fox heller.

Jag har rätt lite sag, 20% kanske. Tycker det funkar bra.

Jag har inte experimenterat jättemycket med IRT eftersom jag fick problem med dämparen (inte relaterat) samtidigt. Jag tycker däremot gaffeln funkar bra utan IRT. Gaffeln håller sig högt i slaget med högt tryck och jag saknar inte känslighet. HBOn är jättebra, men gaffeln ligger inte så djupt i slaget att det är denna som kompenserar avsaknaden av progression. Min gaffeln verkar ha en bra kraftkurva då jag använde IVA med största möjliga volym

Tittar man på kraftkurvorna från Manitou och vad IRTn faktiskt gör så är min slutsats att jag är för kass på att cykla för att kunna känna skillnaderna och därmed ställa in IRT så att det blir en fördel för mig. Komplexiteten av två luftkammare blir för mig övermäktigt att försöka ställa in. Gaffeln känns typ lika bra med en massa olika inställningar. Då kan lika gärna bara ha en kammare.

Jag håller med att det blir bra mycket komplexare (mer komplex?) med 2 positiva kammaren att ställa in. Det blir lite som när RS hade Dual Air med positiv och negativ kammaren att ställa in, folk tyckte det var för mycket.

Jag provade nyss dom rekommenderade inställningar för 140mm slag dvs 70psi och 110psi i IRT från 76psi och 100 i IRT. Jag bottnar gaffeln på samma sätt utan att det känns obefogad men fick bättre känslighet och mer stöd i den mittersta tredjedelen av slaget. Det känns ganska bra på min ht.

Jag är däremot inte nöjd med returen. Det känns som att den varierar från snabbt till väldigt snabbt... ska det vara så? Jag har ingen Pro dämpare, bara en Comp med ABS+

Tillbaka
Topp