Manitou Mattoc Pro tråden
happymtb.fr sa:(mer komplex?)
Nej, enligt Wiktionary så böjs det komplex, komplexare, komplexast så du valde helt rätt :)
Jag har en Mattoc. Den är röd.
/Johan
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
happymtb.fr sa:(mer komplex?)
happymtb.fr sa:Jag håller med att det blir bra mycket komplexare (mer komplex?) med 2 positiva kammaren att ställa in. Det blir lite som när RS hade Dual Air med positiv och negativ kammaren att ställa in, folk tyckte det var för mycket.
Jag provade nyss dom rekommenderade inställningar för 140mm slag dvs 70psi och 110psi i IRT från 76psi och 100 i IRT. Jag bottnar gaffeln på samma sätt utan att det känns obefogad men fick bättre känslighet och mer stöd i den mittersta tredjedelen av slaget. Det känns ganska bra på min ht.
Jag är däremot inte nöjd med returen. Det känns som att den varierar från snabbt till väldigt snabbt... ska det vara så? Jag har ingen Pro dämpare, bara en Comp med ABS+
Tror det. Jag gav upp och beställer nu mina delar från shockcraft.co.nz. De svarar snabbt på mail och delarna kommer på typ två veckor. Skruvar gör jag själv, den är ju rätt servicevänlig så länge man inte drar åt saker för hårt..happymtb.fr sa:Det blev bra mycket bättre med mer returdämpning: lugnare styrning, otroligt mycket mer bromskraft på framhjulet och ingen gaffel som slår tbk när det minst behövs!
Förresten, är det bara RBS som tar hand om Manitou i Sverige? Jag börjar ledsna på att det händer ingenting med honom trots upprepade mail...
Går även att köpa delar vid tysk webbutik om vet numret på delen.Även om det inte finns i sortimentet så beställer dom det.Rattnalle sa:Tror det. Jag gav upp och beställer nu mina delar från shockcraft.co.nz. De svarar snabbt på mail och delarna kommer på typ två veckor. Skruvar gör jag själv, den är ju rätt servicevänlig så länge man inte drar åt saker för hårt..happymtb.fr sa:Det blev bra mycket bättre med mer returdämpning: lugnare styrning, otroligt mycket mer bromskraft på framhjulet och ingen gaffel som slår tbk när det minst behövs!
Förresten, är det bara RBS som tar hand om Manitou i Sverige? Jag börjar ledsna på att det händer ingenting med honom trots upprepade mail...
Bike Components har rätt mycket hemma. Bara inte just det jag hade sönder på mina ;-)sdx sa:Går även att köpa delar vid tysk webbutik om vet numret på delen.Även om det inte finns i sortimentet så beställer dom det.Rattnalle sa:Tror det. Jag gav upp och beställer nu mina delar från shockcraft.co.nz. De svarar snabbt på mail och delarna kommer på typ två veckor. Skruvar gör jag själv, den är ju rätt servicevänlig så länge man inte drar åt saker för hårt..happymtb.fr sa:Det blev bra mycket bättre med mer returdämpning: lugnare styrning, otroligt mycket mer bromskraft på framhjulet och ingen gaffel som slår tbk när det minst behövs!
Köpte en luft kolv där i från 2018 års modell.Rattnalle sa:Bike Components har rätt mycket hemma. Bara inte just det jag hade sönder på mina ;-)sdx sa:Går även att köpa delar vid tysk webbutik om vet numret på delen.Även om det inte finns i sortimentet så beställer dom det.Rattnalle sa:Tror det. Jag gav upp och beställer nu mina delar från shockcraft.co.nz. De svarar snabbt på mail och delarna kommer på typ två veckor. Skruvar gör jag själv, den är ju rätt servicevänlig så länge man inte drar åt saker för hårt..happymtb.fr sa:Det blev bra mycket bättre med mer returdämpning: lugnare styrning, otroligt mycket mer bromskraft på framhjulet och ingen gaffel som slår tbk när det minst behövs!
Köpte en hel gaffel av 2018 års modell.sdx sa:Köpte en luft kolv där i från 2018 års modell.Rattnalle sa:Bike Components har rätt mycket hemma. Bara inte just det jag hade sönder på mina ;-)sdx sa:Går även att köpa delar vid tysk webbutik om vet numret på delen.Även om det inte finns i sortimentet så beställer dom det.Rattnalle sa:Tror det. Jag gav upp och beställer nu mina delar från shockcraft.co.nz. De svarar snabbt på mail och delarna kommer på typ två veckor. Skruvar gör jag själv, den är ju rätt servicevänlig så länge man inte drar åt saker för hårt..happymtb.fr sa:Det blev bra mycket bättre med mer returdämpning: lugnare styrning, otroligt mycket mer bromskraft på framhjulet och ingen gaffel som slår tbk när det minst behövs!
P-boxar luft kolv är enda skillnaden och lite eloxering och färg.Maakus sa:Köpte en hel gaffel av 2018 års modell.sdx sa:Köpte en luft kolv där i från 2018 års modell.Rattnalle sa:Bike Components har rätt mycket hemma. Bara inte just det jag hade sönder på mina ;-)sdx sa:Går även att köpa delar vid tysk webbutik om vet numret på delen.Även om det inte finns i sortimentet så beställer dom det.Rattnalle sa:Tror det. Jag gav upp och beställer nu mina delar från shockcraft.co.nz. De svarar snabbt på mail och delarna kommer på typ två veckor. Skruvar gör jag själv, den är ju rätt servicevänlig så länge man inte drar åt saker för hårt..happymtb.fr sa:Det blev bra mycket bättre med mer returdämpning: lugnare styrning, otroligt mycket mer bromskraft på framhjulet och ingen gaffel som slår tbk när det minst behövs!
Skulle säga att det är rätt mycket mer skillnad. Mot min Fox som jag ska byta ut :Psdx sa:P-boxar luft kolv är enda skillnaden och lite eloxering och färg.Maakus sa:Köpte en hel gaffel av 2018 års modell.sdx sa:Köpte en luft kolv där i från 2018 års modell.Rattnalle sa:Bike Components har rätt mycket hemma. Bara inte just det jag hade sönder på mina ;-)sdx sa:Går även att köpa delar vid tysk webbutik om vet numret på delen.Även om det inte finns i sortimentet så beställer dom det.Rattnalle sa:Tror det. Jag gav upp och beställer nu mina delar från shockcraft.co.nz. De svarar snabbt på mail och delarna kommer på typ två veckor. Skruvar gör jag själv, den är ju rätt servicevänlig så länge man inte drar åt saker för hårt..happymtb.fr sa:Det blev bra mycket bättre med mer returdämpning: lugnare styrning, otroligt mycket mer bromskraft på framhjulet och ingen gaffel som slår tbk när det minst behövs!
Helt bakom gaffeln, runt på höger sida sen ner längs fästena. Om det är begripligt. Gäller att få till en lagom lång slinga så att den går hyfsat fri från kronan.Maakus sa:Hur har ni dragit frambromsslangen?
Vad är tanken med alla buntband och tejpen?jofahjalm sa:Elegant
Jag har tejp runt kronan där av samma skäl. Marginellt mer diskret.jofahjalm sa:Min slang går genom någon ögla av neoprenmaterial. Det är helt enkelt för att den inte ska skava på kronan. Jag ar inte lyckats dra slangen tillräckligt bra för att det inte ska vara ett problem.
inget av det som visas på bilderna . utan smartare.Maakus sa:Hur har ni dragit frambromsslangen?
sdx sa:inget av det som visas på bilderna . utan smartare.Maakus sa:Hur har ni dragit frambromsslangen?
sdx sa:inget av det som visas på bilderna . utan smartare.Maakus sa:Hur har ni dragit frambromsslangen?
Det finns bilder på hur det ser ut på forumetMaakus sa:sdx sa:inget av det som visas på bilderna . utan smartare.Maakus sa:Hur har ni dragit frambromsslangen?
Bildbevis!
Jag googlade lite Enduro-MC och misstänker utifrån hur det ser ut där att svaret är ja.jofahjalm sa:Är det sdx som buntbandar fast slangen i innerbenet?
sdx sa:Det finns bilder på hur det ser ut på forumetMaakus sa:sdx sa:inget av det som visas på bilderna . utan smartare.Maakus sa:Hur har ni dragit frambromsslangen?
Bildbevis!
Men det ser mera ut som hur en bromslang är dragen på en Enduro hoj (MC).
Sist jag la upp en bild på dragningen så gick den samlade expertisen i frågan i taket och sa att det inte fungerade men som vanligt har expertisen fel då dom inte kom på idén.
Svårare att få till det utan att gnugga slangen mot innerbenen om inte annat.ceel sa:Såhär har jag dragit på mina Manitou:
Dock har jag bara 100mm slag på mina så det kanske funkar sämre på en Mattoc...
Jag har samma dragning på min mattoc 150mm, med en liten bit svart "skumgummi" på undersidan av gaffelkronan där den ligger emot. Gör jag som ni andra blir bromsslangen för kort för mig och skaver ännu mer, jag orkar inte kladda med byte av slang så de får vara så, och det funkar utmärkt!ceel sa:Såhär har jag dragit på mina Manitou:
Dock har jag bara 100mm slag på mina så det kanske funkar sämre på en Mattoc...
Ochsom vanligt kommer det i från en som inte vet något utan som vanligt tror..jofahjalm sa:Är det sdx som buntbandar fast slangen i innerbenet?
sdx sa:Ochsom vanligt kommer det i från en som inte vet något utan som vanligt tror..
5/40 är vanlig motorolja används som smörjning av yttre gaffelben.Dennis Lundén sa:Jag är på väg att beställa en Mattoc pro 2 som ska sänkas från 160mm till 150mm direkt. Har en Spectral Al som garantin säger max 150mm på.
Min fråga är. Finns det alternativ olja och fett att köpa i Sverige? Hittar inte Motorex 5/40w eller M prep som verkar vara kravet från Manitou.
RBS verkar vara betydligt dyrare. Annars kunde jag säkert ha köpt den färdigjustetad av dem.