Manitou Mattoc Pro tråden

Du kan använda Motorex Supergliss 100k dock inte under vintern eftersom den blir för trögflytande och slickoleum / slick honey istället

Edit: 2a på bollen

Senast ändrad:
sdx sa:
Dennis Lundén sa:
Jag är på väg att beställa en Mattoc pro 2 som ska sänkas från 160mm till 150mm direkt. Har en Spectral Al som garantin säger max 150mm på.
Min fråga är. Finns det alternativ olja och fett att köpa i Sverige? Hittar inte Motorex 5/40w eller M prep som verkar vara kravet från Manitou.
RBS verkar vara betydligt dyrare. Annars kunde jag säkert ha köpt den färdigjustetad av dem.
5/40 är vanlig motorolja används som smörjning av yttre gaffelben.
M-prep den är för seg minskar friktionen knappt..
Oljan som sitter i dämpdelen den behöver du inte röra (Maxima 5w)
Själv kör jag med Dynamic gaffelfett för p-box funkar utmärkt till smörjning av luftkolv och p-boxar.
Till underben redrum eller Motorex super gliss 100 .
Eller motor olja .

Tack för snabbt svar. Jag kollar dem.

Jag har visserligen en Mattoc version ett men jag kör nån vanlig gaffel olja som råkar stå närmast i ytterbenen.. Det är ju bara smörjolja. Har provat 5w40 motorolja från dunken till bilen också utan att märka nån egentlig skillnad.

Slickoleum är väldig mycket halare än PrepM som är väldigt segt och trögt.

Rattnalle sa:
Jag har visserligen en Mattoc version ett men jag kör nån vanlig gaffel olja som råkar stå närmast i ytterbenen.. Det är ju bara smörjolja. Har provat 5w40 motorolja från dunken till bilen också utan att märka nån egentlig skillnad.

Slickoleum är väldig mycket halare än PrepM som är väldigt segt och trögt.

Tack för input. Nu beställde jag Stendec fett som rekommenderades av CRC, så får vi se hur det blir. Borde kanske ha frågat där direkt, men vet också att många bra svar finns här :)

sdx sa:
happymtb.fr sa:
Du kan använda Motorex Supergliss 100k dock inte under vintern eftersom den blir för trögflytande och slickoleum / slick honey istället

pumpbar ner till -21grader.
Menar du att man cyklar sällan vid så låga temperaturer?

Ett problem, eller egenskap, av alla oljor är att dom blir gradvis mer trögflytande när temperaturen går ner. Supergliss 100k är ganska trögflytande redan vid +20°C och blir ännu mer vid till exempel 0°C, så pass viskös att packningarna klarar inte längre att "skrapa" oljefilmen vilket resulterar i att ytterbenoljan börjar migrera där man inte vill.

Hi everyone and sorry for having to write in english

Any chance somebody is willing to lend/loan the mattoc service tool kit (especially the 8mm socket tool) in Stockholm? I have a Mattoc comp and I would really like to service it myself.

Many thanks!
Luc

happymtb.fr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:

Ett problem, eller egenskap, av alla oljor är att dom blir gradvis mer trögflytande när temperaturen går ner. Supergliss 100k är ganska trögflytande redan vid +20°C och blir ännu mer vid till exempel 0°C, så pass viskös att packningarna klarar inte längre att "skrapa" oljefilmen vilket resulterar i att ytterbenoljan börjar migrera där man inte vill.
Nu skall den inte smörja p-boxar utan bussningarna som finns i gafflen då vill jag hellre ha en olja som är kvar än en som rinner bort.

sdx sa:
happymtb.fr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:

Nu skall den inte smörja p-boxar utan bussningarna som finns i gafflen då vill jag hellre ha en olja som är kvar än en som rinner bort.

Meditera på det Étienne skriver en stund och svara igen när du har förstått.

theBrand sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:

Man skall skilja på viskositet och densitet. En oljefilm skall sitta kvar för att skydda dom glidande ytorna .

Har du testat att köra en gaffel med något lika visköst som t.ex. Fox Gold 20 wt i låga temperaturer? Det blir massor med sticktion i gaffeln. Jag byter olja i ytterbenen om jag ska cykla på vintern.

jofahjalm sa:
Har du testat att köra en gaffel med något lika visköst som t.ex. Fox Gold 20 wt i låga temperaturer? Det blir massor med sticktion i gaffeln. Jag byter olja i ytterbenen om jag ska cykla på vintern.

Internetcykling blir inte kallare bara för att det är vinter!

jofahjalm sa:
sdx sa:
Sticktion=friktion .

Med sticktion syftar jag på fenomenet friktion i gaffel.
Sticktion är när gafflen låser sig och hackar i sitt slag som att jämföra med en byrålåda som går trögt in och ut.
Men sticktion bygger även upp friktionen i gafflen på grund av att den fastnar i slaget.Men det går att åtgärda på ganska enkla vis och få en följsam gaffel i stället för att åka omkring med ett järnspett .

jofahjalm sa:
Ja, det är sticktion du får med viskös olja som blir ännu mer viskös vid lägre tempeaturer. Fenomenet har sitt ursprung i friktion.
Det gäller alla oljor och fett är ännu värre sug på den karamellen.Men vad händer med den viskösa oljan när det påförs värme genom friktionen.

Senast ändrad:
sdx sa:
Det gäller alla oljor och fett är ännu värre sug på den karamellen.Men vad händer med den viskösa oljan när det påförs värme genom friktionen.

Fast sambandet mellan viskositet och temperatur hos olika oljor och fetter är olika. För platt vintercykling räcker inte värmen från friktionen i gaffeln till för att det hela ska fungera bra. Vid sommarförhållanden så minskar naturligtvis viskositeten på oljan i dämpningen av värmen från användningen, men det är inte jag någonsin har märkt av.

jofahjalm sa:
sdx sa:

Fast sambandet mellan viskositet och temperatur hos olika oljor och fetter är olika. För platt vintercykling räcker inte värmen från friktionen i gaffeln till för att det hela ska fungera bra. Vid sommarförhållanden så minskar naturligtvis viskositeten på oljan i dämpningen av värmen från användningen, men det är inte jag någonsin har märkt av.
En gaffel bygger övertryck vid friktion och det är ganska enkelt att mäta från givet tryck till ett övertryck.

sdx sa:
theBrand sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:

Man skall skilja på viskositet och densitet. En oljefilm skall sitta kvar för att skydda dom glidande ytorna .

Du har uppenbarligen inte mediterat klart. Vänligen avhåll dig från vidare postande i tråden tills du har uppnått visdom.

Mvh
Vän av ordning

theBrand sa:
sdx sa:
theBrand sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:

Du har uppenbarligen inte mediterat klart. Vänligen avhåll dig från vidare postande i tråden tills du har uppnått visdom.

Mvh
Vän av ordning
Läs lite högre upp vad han skrev om fett och vad händer med fett vid - grader så du kan meditera lite med oavsett om det är något fett med ett snyggt namn som slick hony. så blir det med trögflytande än olja.

Är det någon som vet om skruven som ska sitta i änden här på min mattoc comp är viktig? Jag upptäckte igår att den var borta, hjulet verkar sitta ordentligt på plats så det känns som att den bara sitter där för att skydda från smuts. Är jag fel ute, eller kan jag tejpa över öppningen och köra på till nästa gång jag skickar den på service? Vad tror happyexpertisen? ?

Bilagor

• 20180607_193738.jpg
    20180607_193738.jpg
    215.5 KB · Besök: 81
happymtb.fr sa:
@tobgren är det inte den skruven som gör att du kan lossna den genomgående axeln? Om det är det så tycker jag att den är ganska viktig
Testade att lossa axeln nu vilket inte var några problem, men den låsanordningen som slutet av axeln ska låsa i, blir lös när axeln inte sitter igenom. Så "locket" verkar också vara till för att hålla den på plats. Gick bra att fästa axeln igen med en handpåläggning så att låsanordningen ligger stilla. Verkar som att det går köra ändå, men jag ska nog vara försiktig och parkera den till det är fixat ?

tobgren sa:
happymtb.fr sa:
@tobgren är det inte den skruven som gör att du kan lossna den genomgående axeln? Om det är det så tycker jag att den är ganska viktig
Testade att lossa axeln nu vilket inte var några problem, men den låsanordningen som slutet av axeln ska låsa i, blir lös när axeln inte sitter igenom. Så "locket" verkar också vara till för att hålla den på plats. Gick bra att fästa axeln igen med en handpåläggning så att låsanordningen ligger stilla. Verkar som att det går köra ändå, men jag ska nog vara försiktig och parkera den till det är fixat ?
141-28131-k024= dyr. bättre att köpa en ny axel av sl modellen i stället.

Vad glad man blir av en sånt tråd där alla hjälper varan och ingen klagar på fotgängare, elcyklisyer, hästriddare, hundskit, sena leveranser, dålig support, bilister, osv... ;-)

På tal om såna gafflar så hade Per på Racing Bike Sweden ett gäng 27,5 or för typ 1/2 priset minns inte modell då jag bara har 29" ?

Min CSU på Mattocen har utvecklat en spexigt knak/knäpp beteende. Jag får en ny på garantin via Racing Bike Sweden. Gaffeln har gått nästan 500 mil så jag är inte specielt chockad och lösningen var mycket smidig.

Innan jag kollade detta såg jag att ny CSU för icke-boost-gaffeln finns på chainreaction för 1300 kr. Det är schysst om man har en med mosade innerben eller liknande.

Ok, tack. Tveksamt om jag orkar gräva där... ?
Dessutom är jag ganska nöjd med min trimmad Yari och är nyfiken på coil-kitet som Novyparts har på g. Den ska ha en bottom out manik vilket låter bra.

Dra inte sjukkortet, jag som antas vara (någorlunda?) frisk tycker det verkar jättejobbigt att gräva i tråden där. Du kan ju säkert kontakta Dougal från Shockcraft om du vill veta.

jofahjalm sa:
Dra inte sjukkortet, jag som antas vara (någorlunda?) frisk tycker det verkar jättejobbigt att gräva i tråden där. Du kan ju säkert kontakta Dougal från Shockcraft om du vill veta.
Jag drog inte det kortet, jag tycker som du att det är en jobbig format och innehöll där...
Dougal är oslagbart! Jag börjar nästan få dålig samvete från allt råd jag har fått av honom mot hur mycket jag har investerat i hans verksamhet ?

Tillbaka
Topp