Är det sant att tjejer i allmänhet är mindre benägna än pojkar att odla tekniska intressen och är mindre benägna att nörda ner sig i underhåll och modifiering av de alla tekniska system våra felkonstruerade kroppar kräver för att överleva på den här obekväma skitplaneten?
Om det är sant (vilket jag på min resa genom livet tycker mig ha märkt vara fallet, och djupt beklagar), vad beror det på? Är det kulturskador orsakade av ett samhälle som än så länge inte riktigt lyckats se förbi yttre attribut som kön och hudfärg, utan med mer eller mindre uttalade regler av "det passar sig liksom inte"-typ hindrar människor att från det ögonblick navelsträngen klipps försöka utveckla hela sin medfödda potential under sin ynkligt korta stund på jorden? Ett samhälle där ett litet flickebarn som kommer inkrypande skitig från garaget får skällning för att hon smutsat ner sina kläder, medan ett litet gossebarn i samma situation får beröm för sin vetgirighet och kanske också får en lektion i hur man använder en tvättmaskin ...
Eller är de skillnader i intresseprofil jag tycker mig se orsakade av genetiska skillnader?
Om det bara handlar om kulturskador, hade det kanske gått att justera samhället, om det inte varit för att nästan alla vi människor här på Tellus är en smula mentalt outvecklade.
Om det handlar om genetiska skillnader är det kanske svårare (kanske inte ens önskvärt?) att ändra sakernas tillstånd, men jag tycker i så fall det är viktigt att sluta betrakta de människor som råkar födas med "fel köns" genetiska intresseprogrammering som något slags defekta exemplar som måste tvingas in i det könsrigida kulturmönster som fortfarande verkar råda i vårt fina, moderna samhälle ...
Detta är dessvärre också en omöjlighet, återigen på grund av nästan alla vi människor här på Tellus är en smula mentalt outvecklade.
/Janne