marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Oggler sa:
Jag orkar inte läsa igenom alla 11 sidorna. Kan någon göra en snabb sammanfattning.

Vad kostar det att beställa en vanlig HT från Marino? Ungefär alltså. Tull och moms?
Vad väger ramarna?
Hur lång är ledtiden?

Jag gissar på 5000kr inkl allt (ram, styrlager, expressfrakt, moms, tull)
Min väger 2,88 kg inkl bakaxel.
Det tog en-två veckor att bolla ritningar men det var nig för att jag bara kunde titta på grejerna ca en timme per dag.
Sen drygt en veckas svetsande, lackande och så. (Han verkar batcha olika tillverkningsstadier på flera ramar)
Min fraktades på en vecka vilket jag tror var ett lyckoskott av både peruanska och svenska posten.

marino bikes the tråd!
Nu har jag fått ordning på hojen och tänkte berätta om min geometri till alla riktiga internetcyklisters stora förtjusing!

Till att börja med så stämmer cykeln jag har fått med cykeln jag har beställt m.a.p. vinklar och mått fullt ut i den utsträckning jag klarar av att mäta dessa. Det är inte lika vanligt som man skulle kunna tro.

Jag utgick från min Transition TransAM 27,5 i storlek M som jag körde med längsta möjliga kedjestag:

transa.png

Från den geometrin så ville jag ha flackare gaffelvinkel för mer stabilitet, lägre BB också för att få mer stabilitet och mindre känsla av att sitta uppe på cykeln. Längre hjulbas för mer stabilitet och längre kedjestag för att få cykeln att klättra bättre.

Efter lite ritande landade jag på:

endurowictor.JPG

Då misstänkte jag att reachen var lite väl lång, men samtidigt var ju den egentliga anledning till att rita min egen ram bara att testa utfippade grejer.

När jag flyttade över cockpiten som den var monterad på transan märkte jag att jag inte hade räknat med hur mycket jag borde höja styret när man flyttar det framåt för att inte få konstig viktfördelning mellan hjulen. Med jättemycket tryck på framhjulet så går ju cykeln som tåget nedför med massor av grepp, men att rycka upp framhjulet är inte direkt jätteenkelt. Det blir också ganska äckligt i låg fart när man t.ex. ska droppa något.

Så efter experimenterande fick jag upp styret ca 25 mm (styre med mer rise och spacers under styrstammen). Detta förbättrate känslan mycket, men jag slog också till på att byta styrstam från 50 mm til 31 mm. Efter dessa förändringar känns cykeln helt normal att cykla på. Vitfördelningen mellan hjulen är som jag brukar ha den och cykeln hoppar lika bra som något annat.

Jämfört med Transan så är cykeln mycket stabilare utför, den klättrar bättre och det lägre BB gör att det hela känns mycket stabilare. Cykeln känns inte på något sätt trist med den korta styrstammen och det enda som den är sämre på jämfört med Transan är att hoppa upp på höga klackar (eftersom det helt enkelt är en längre cykel att få upp).

Om jag fick ett nytt försök på geometrin med det jag nu har testat så hade jag inte gå riktigt lika bananer på reachen. Reachen kunde ha varit 10-15 mm kortare så att jag kunde haft en lite längre styrstam. 31 mm stammen är helt ok, men styrrörelser i låg fart märks onödigt mycket. Att göra sadelröret marginellt brantare var också marginellt sämre, men det är bara att jag nu fäster sadeln i ytterläget på railsen så att den kommer bakåt.

Innan denna cykeln så har alla mina nya cyklar varit längre och därmed bättre. Nu känns det som jag har nått någon form av gräns. Fast å andra sidan går det säkert att ha en ännu längre cyekl förutsatt att man höjer stacken ytterligare. Det skulle däremot inte styrröret på min nuvarande gaffel klara av. Att ha samma hjulbas på fulvädercykeln för plattstig som på DHn känns fullt tillräckligt :D

marino bikes the tråd!
Oggler sa:
Hur stor är tullsatsen från peru till EU? Momsen är väl 25% antar jag.

4,7 % (på cykelramar i stål iallafall)

Jofa:
Ah, nice med bakgrund och uppföljning på geon.

Jag är orolig att mina sliding dropouts inte är parallella. =\ var svårt att skruva i axeln. Får mäta nogrannare/prova med nav vid tillfälle.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Om ramen inte är rak så är det naturligtvis ett stort problem. Men med tanke på hur min är byggd skulle jag väl inte utgå från att det är fallet. Är du säker på att du verkligen har dropoutsen på samma avstånd? Det finns en anledning till att jag inte vill ha det på min hoj efter att ha haft det på transan... Skruvar du ihop axeln utan nav i kommer du också dra ihop baktriangeln så att axeln går dåligt.

marino bikes the tråd!
Jag vet faktiskt inte eftersom mitt kvitto från staten var felskrivet. Totalt tror jag att jag betalade 4000 kr för ram + frakt + tull + moms. På mitt kvitto från tullgrejen framgick det inte hur ramen var deklarerad eller vad avgifterna var.

marino bikes the tråd!
Gurra sa:
Oggler sa:
Hur stor är tullsatsen från peru till EU? Momsen är väl 25% antar jag.

4,7 % (på cykelramar i stål iallafall)

Jofa:
Ah, nice med bakgrund och uppföljning på geon.

Jag är orolig att mina sliding dropouts inte är parallella. =\ var svårt att skruva i axeln. Får mäta nogrannare/prova med nav vid tillfälle.

Nu vill jag veta hur det parallella eller ej....????? Slidar den eller ???

marino bikes the tråd!
Det är snett så in i helvete =[

Minst 4 mm bredare längst bak i dropouten.

98CC2E4F-0DE1-428A-A95C-B69CCEE87333.jpeg

Har inget boostnav att stoppa i men vinkelhaken är ganska tydlig.

9979D36C-10E2-4B04-A21D-6D99C70B7D01.jpeg

Vafan gör man nu?
Jag ska maila Marino såklart, men att skicka tillbaka ramen känns tråkigt. Vet inte ens om det går att rikta. (Slägga??? Ringa orange?)
Jag tror att om man bara pressar så dropoutsen är parallella kommer det bli smalare än 148 mm. Jag undrar om han glömde att det skulle vara boost, svetsade för 142 och sen bara bände isär bakgaffeln när han insåg att det skulle varit boost?

Man skulle kunna fila på de slajdande delarna för att göra dem parallella. Men det är en fullösning och då går det inte att slajda utan att bredden ändras.
ABEA42F5-4218-480F-9DD5-ECCCEE22C099.jpeg

Dessutom sprack klämman till sadelstolpen.
Bajs.
92EEBF7B-C72F-4D7C-8AEB-FD9740164C4E.jpeg

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
EST sa:
Men va fan...är det från frakten? Satt det nånting emellan?

Ja det satt en träpinne mellan bakgaffeländarna. Ska mycket till för att klämma ihop kedjestagen då så att det blir permanent.
Kartongen så ju Väldigt kantstött ut men inte så himla krossad.

marino bikes the tråd!
Det ser inte så lovade ut, men vad händer om du skruvar fast ett hjul i dropoutsen? Sitter det rakt mot ramen, eller är allt böjt? Det är ju fullt möjligt att det har blivit mos mellan Peru och här.

marino bikes the tråd!
Ja pissigt men som Jofa undrar hur sitter ett hjul blir det centrerat eller drar det iväg? Eller flexar ramen bara ihop?
Men dem där sadelklämman var inte mycket gods i....

marino bikes the tråd!
Har måttat med 142-navet och mest konstaterat att dropoutsen inte är parallella. Skulle behöva ett boosthjul för att prova. Har bara 142 nu. Ska prova imorn med 3 mm brickor på varje sida för att se hur mkt det glipar och om det sitter snett.

marino bikes the tråd!
Inte för att försvara Marino från mitt enpunktstest, men på mina Orange så är ju knappast swingarna raka innan man drar fast ett nav i dom. Sadelstolpsklämma ner däremot fortfarande rätt tveksam ut.

marino bikes the tråd!
Ska det vara till ett boostnav är tanken eller? Men testa med distans Skåne som du sa så får du ju ett hum...kan ju vara så att det bara drar rätt sig. Hoppas hoppas...

marino bikes the tråd!
Nickpick:
Nä precis.

Est, jofa:
Ja hoppas det lite magiskt går ihop.
Yep. Det ska vara boost 148.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Gurra sa:
Har måttat med 142-navet och mest konstaterat att dropoutsen inte är parallella. Skulle behöva ett boosthjul för att prova. Har bara 142 nu. Ska prova imorn med 3 mm brickor på varje sida för att se hur mkt det glipar och om det sitter snett.

Horisontella Dropouts kan gå att rikta till parallel relativt lätt med 2 gängstänger där den främre agerar mothåll och den bakre trycker ihop.

Om ramen är rak i övrigt och de relativa styvheterna i dropoutsen och baktriangeln lirar dvs... man kan justera lite med dish på hjulet också.

Jag har kört en del sneda BMX ramar där man kunde hitta en sweetspot där allt blev rakt, dock var kedjespänning alltid ett elände men det slipper man ju med bakväxel.

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
...
Att göra sadelröret marginellt brantare var också marginellt sämre, men det är bara att jag nu fäster sadeln i ytterläget på railsen så att den kommer bakåt
...
Tack för återkopplingen!

Vad är det du inte gillar med branta sadelrör? Är det specifik för HT som får ännu brantare när man sitter på hojen?

Jag tänker så här: brantare sadelrör ger kortare effektiv topptub så att man kan ha längre reach utan att behöva ha en apkort styrstam när man trampar. Dessutom flyttar det vikten framåt så att man kan gå undan med något kortare kedjestag utan att tappa fästet med framhjulet i uppförsbackar.

Tycker du som konservativa lvg-cyklister att knäskålen ska vara ovanför pedalaxel när vevarna är horisontella? ?

marino bikes the tråd!
Jag gillade helt enkelt inte att sitta så långt fram över vevpartiet när jag trampar. Jag gör inte det på någon av mina andra cyklar så det kan ju bara vanesak, men jag är för gammal och oambitös för att ändra på mig...

marino bikes the tråd!
feeblesmith sa:
Gurra sa:

Horisontella Dropouts kan gå att rikta till parallel relativt lätt med 2 gängstänger där den främre agerar mothåll och den bakre trycker ihop.

Om ramen är rak i övrigt och de relativa styvheterna i dropoutsen och baktriangeln lirar dvs... man kan justera lite med dish på hjulet också.

Jag har kört en del sneda BMX ramar där man kunde hitta en sweetspot där allt blev rakt, dock var kedjespänning alltid ett elände men det slipper man ju med bakväxel.

Aha. Det där skulle kunna vara en görbar lösning. Ska se vad Marino säger först.

marino bikes the tråd!
Det finna ju ingen anledning att börja fulmeka något. Du får ju höra vad Marino säger innan du gör något annat. Det är ju trist om din hoj har blivit smälld av en gaffeltruck och Perus möjligen främsta rambyggare blir lynchad av trollen här utan vetskap.

marino bikes the tråd!
Peru ligger på en helt annan höjd, på den höjden med den tunna luften ligger drop-outsen parallellt men närmare havsnivå sväller stålet och blir deformerat!

;)

Fast det är väl stålram? Bara att rikta upp om det inte funkar när du väl testat med rätt nav?

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Jag gillade helt enkelt inte att sitta så långt fram över vevpartiet när jag trampar. Jag gör inte det på någon av mina andra cyklar så det kan ju bara vanesak, men jag är för gammal och oambitös för att ändra på mig...
Haha... då finns det ingen hopp om mänskligheten... jag är sjuk besviken!
Hur kan man driva saker med den attityd? Ska man inte kunna bli en bättre människa genom att bli en bättre cyklist? Min värld rasar!

marino bikes the tråd!
happymtb.fr sa:
jofahjalm sa:
Hur kan man driva saker med den attityd? Ska man inte kunna bli en bättre människa genom att bli en bättre cyklist? Min värld rasar!

Har jofa någonsin försökt bli en bättre människa?

marino bikes the tråd!
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
jofahjalm sa:

Han försöker iallafall att bli en bättre cyklist...

marino bikes the tråd!
happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
jofahjalm sa:

Han försöker iallafall att bli en bättre cyklist...

3CB05483-8C77-4B11-BD8F-A8C6D60FCFE7.jpeg

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Det finna ju ingen anledning att börja fulmeka något. Du får ju höra vad Marino säger innan du gör något annat. Det är ju trist om din hoj har blivit smälld av en gaffeltruck och Perus möjligen främsta rambyggare blir lynchad av trollen här utan vetskap.

Näe. Absolut. Ska prova med ett boostnav och om allt rätar ut sig ska jag krypa till korset här. :)

marino bikes the tråd!
Det är väl lika bra att kontakta Marino först oavsett? Du ska ju ha en ny sadelstolpsklämma oavsett och om det är en fraktskada måste det säkert anmälas inom en viss tid.

marino bikes the tråd!
Marino hann först.
Han måste haft någe vaj med jiggen för han skrev att han läst om problem med flera av sina boost-ramar på något forum.

Han bad mig kolla om min ram var rak. Jag svarade att den var sned.

Han hade också koll på att klämmorna var dåliga och sade att han ersätter om jag köper en klämma lokalt.

Kudos för snabb rektion.
Får se vad som händer med ramen. Min gissning är att han gör en ny.

Ps. Provade med ett ”boostnav”, det rätar inte ut sig när man drar åt axeln.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Ååååå va jobbigt att vänta å fann va surt för han att inte upptäckt det innan. Vart bor du vi kan säkert räta den annars?
Om inte annat för att ha nåt å köra på sålänge..Eller det kanske funkar ändå?

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
EST sa:
Ååååå va jobbigt att vänta å fann va surt för han att inte upptäckt det innan. Vart bor du vi kan säkert räta den annars?
Om inte annat för att ha nåt å köra på sålänge..Eller det kanske funkar ändå?

Har inte fått tummen ur å beställa hjul än. Så vi får se vad som dyker upp först. :)

Jag bor i Stockholms södra träskmarker. :)
Om jag får behålla ramen så ska det kallsmidas. =D

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Min verkar inte helt rak den heller, men billigt var det. Jag har 142x12 så det kanske inte var bara boost som blev snea. Skrapar i på vänster kedjestag, på höger är det oceaner av plats. Den ser rak ut vid sadelstagen typ. Hur ska man mäta egentligen för att se hur pass jävla sned den är?

Bilagor

• DSC_0184.JPG
    DSC_0184.JPG
    171.1 KB · Besök: 133
  • DSC_0183.JPG
    DSC_0183.JPG
    184.9 KB · Besök: 79
marino bikes the tråd!
Börja med att se om hjulet är centrerat, t ex med en https://www.parktool.com/blog/repair-help/wheel-dishing-centering#article-section-2

Sen borde du kunna mäta avstånd från fälg till ram. Nere vid vevpartiet är det inte säkert att det ska vara samma avstånd, jag har cyklar som är byggda med olika design på vänster och höger kedjestag. Däremot uppe på stagen som går mot sadelstolpsröret borde det vara samma avstånd på vänster och höger sida.

marino bikes the tråd!
Efter att ha mätt lite så kan det nog vara så att det är dishningen som är lite off. Funkade ju i gamla ramen så tänkte inte på att det kunde vara det. Tack!

marino bikes the tråd!
Efter en runda till med tumstocken så ser det ut såhär. Sadelstagen har samma(ish, fälgen är inte spikrak) avstånd till fälg på båda sidor. Kedjestagen har det inte. Alltså borde detta betyda att skiten är rak men Marino har inte riktigt levererat på min önskan att kunna trycka in ett 2,4" bak utan bekymmer. Låter det rätt?

marino bikes the tråd!
Ja det gör ju det och det är nog så till viss del. Det var ett tag sen det byggdes (af respekterad hjulbyggare). Jag bestämde mig i alla fall för att sluta vara ängslig och sätta på ett smalare däck. Nu är allt bra, tur att jag inte hann ringa och gråta ut i Aftonbladet.

Tillbaka
Topp