Nu har jag fått ordning på hojen och tänkte berätta om min geometri till alla riktiga internetcyklisters stora förtjusing!
Till att börja med så stämmer cykeln jag har fått med cykeln jag har beställt m.a.p. vinklar och mått fullt ut i den utsträckning jag klarar av att mäta dessa. Det är inte lika vanligt som man skulle kunna tro.
Jag utgick från min Transition TransAM 27,5 i storlek M som jag körde med längsta möjliga kedjestag:
Från den geometrin så ville jag ha flackare gaffelvinkel för mer stabilitet, lägre BB också för att få mer stabilitet och mindre känsla av att sitta uppe på cykeln. Längre hjulbas för mer stabilitet och längre kedjestag för att få cykeln att klättra bättre.
Efter lite ritande landade jag på:
Då misstänkte jag att reachen var lite väl lång, men samtidigt var ju den egentliga anledning till att rita min egen ram bara att testa utfippade grejer.
När jag flyttade över cockpiten som den var monterad på transan märkte jag att jag inte hade räknat med hur mycket jag borde höja styret när man flyttar det framåt för att inte få konstig viktfördelning mellan hjulen. Med jättemycket tryck på framhjulet så går ju cykeln som tåget nedför med massor av grepp, men att rycka upp framhjulet är inte direkt jätteenkelt. Det blir också ganska äckligt i låg fart när man t.ex. ska droppa något.
Så efter experimenterande fick jag upp styret ca 25 mm (styre med mer rise och spacers under styrstammen). Detta förbättrate känslan mycket, men jag slog också till på att byta styrstam från 50 mm til 31 mm. Efter dessa förändringar känns cykeln helt normal att cykla på. Vitfördelningen mellan hjulen är som jag brukar ha den och cykeln hoppar lika bra som något annat.
Jämfört med Transan så är cykeln mycket stabilare utför, den klättrar bättre och det lägre BB gör att det hela känns mycket stabilare. Cykeln känns inte på något sätt trist med den korta styrstammen och det enda som den är sämre på jämfört med Transan är att hoppa upp på höga klackar (eftersom det helt enkelt är en längre cykel att få upp).
Om jag fick ett nytt försök på geometrin med det jag nu har testat så hade jag inte gå riktigt lika bananer på reachen. Reachen kunde ha varit 10-15 mm kortare så att jag kunde haft en lite längre styrstam. 31 mm stammen är helt ok, men styrrörelser i låg fart märks onödigt mycket. Att göra sadelröret marginellt brantare var också marginellt sämre, men det är bara att jag nu fäster sadeln i ytterläget på railsen så att den kommer bakåt.
Innan denna cykeln så har alla mina nya cyklar varit längre och därmed bättre. Nu känns det som jag har nått någon form av gräns. Fast å andra sidan går det säkert att ha en ännu längre cyekl förutsatt att man höjer stacken ytterligare. Det skulle däremot inte styrröret på min nuvarande gaffel klara av. Att ha samma hjulbas på fulvädercykeln för plattstig som på DHn känns fullt tillräckligt :D