marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
aribr sa:
larsaw sa:
aribr sa:
Såg att Marino har tagit emot Reynolds 725, finrör altså.

+1 Enhörningen kommer att byggas med dom rören :) :) :)

För samma pris? Oavset så är det sweet!

Edit:Värmebehandlat 4130 = 725, eller? Jag gissar att nya rören är för att ta bort ett steg i tillverkningen och kanske kunna höja priserna lite...men man får ju också en Reynoldsklibba som är legit :)

Jag tror han bjussar på’t, som plåster på såren... :)

marino bikes the tråd!
IMG_5445.JPG

Snart, väldigt snart färdig ;)

marino bikes the tråd!
Vad kag förstått så är carbon steel är inte lika hårt och blir därför tyngre eftersom man behöver tjockare tuber.

Jag kan ha fel och det kommer förhoppningsvis en expert och svarar med ett bättre svar.

marino bikes the tråd!
cykloton sa:
Vad är carbon steel? är det lättare än chromoly, vilket är lättast av de två?

Carbon Steel är kolstål vilket är olegerat och inte lika starkt som legerat stål som cro-mo är. (Det finns mängder med olika stålsorter med väldigt olika egenskaper och användningsområden)
En ram i kolstål blir tyngre iom den behöver vara gjord av kraftigare rör.

/T

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
zyklom sa:

Härligt!!! Var to go :)
(Dessutom betyder det att min ram borde stå näst på tur ;D

BTW, Du råkar inte bo i eller frekventera Sthlm då o då?
Skulle vara nice med en combofrakt :)

Tyvärr. Den ska för det mesta gå nedför i dom norska landskapen runt om oslo o annat, annars hade combofrakt vart trevligt för och spara ett par slantar :)

marino bikes the tråd!
Ni som har heldämpade fick ni nån hårdvara för dämparen (ramen har komit, kommer updatera byggtråden så småningom)? Ser väldigt bra ut.

marino bikes the tråd!
glitch sa:
larsaw sa:
zyklom sa:

Men vad tjänar man på kombofrakt? Känns som större risk för tull o moms bara?

Man tjänar 25$ samt att administrationsavgiften kan delas på två. Kanske småpengar men en annan fördel är att ramarna kommer i en större låda som PostNord kanske inte slarvar bort/krossar lika lätt...

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
glitch sa:
larsaw sa:
zyklom sa:

Men vad tjänar man på kombofrakt? Känns som större risk för tull o moms bara?

Man tjänar 25$ samt att administrationsavgiften kan delas på två. Kanske småpengar men en annan fördel är att ramarna kommer i en större låda som PostNord kanske inte slarvar bort/krossar lika lätt...

Vadå. Lättare att postnord slarvar bort ett paket än två paket ?

marino bikes the tråd!
Behöver happy hjälp , ska köpa gaffel och undrar om jag kommer fucka upp geon på hojen med en 140 mm eller om jag får nöja mig med 130.

Hittat ett grymt bra pris på en pike rc 140 tejpad ... Kostar lika mycket som en yari .

Bilagor

• ENDURO hampus(1).jpg
    ENDURO hampus(1).jpg
    140.7 KB · Besök: 59
Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Jensen sa:
larsaw sa:

Vadå. Lättare att postnord slarvar bort ett paket än två paket ?

Tänkte mer på att det är en större låda som inte lika lätt glöms kvar/lastas fel... Men jag är ju rätt naiv så dom kan nog sabba upp det med :/

marino bikes the tråd!
marino bikes the tråd!
MtbIte sa:
Behöver happy hjälp , ska köpa gaffel och undrar om jag kommer fucka upp geon på hojen med en 140 mm eller om jag får nöja mig med 130.

Hittat ett grymt bra pris på en pike rc 140 tejpad ... Kostar lika mycket som en yari .

Jag fattar inte helt. Gaffeln på den bilden har en ATC längd på 551. Om inte jag har fel (har hänt) så har en 27.5" Pike med 160 slag en ATC längd på 551...Du frågar dock om 140 vs 130 slag så det är något som inte stämmer tror jag.

marino bikes the tråd!
aribr sa:
MtbIte sa:

Jag fattar inte helt. Gaffeln på den bilden har en ATC längd på 551. Om inte jag har fel (har hänt) så har en 27.5" Pike med 160 slag en ATC längd på 551...Du frågar dock om 140 vs 130 slag så det är något som inte stämmer tror jag.

Du har rätt om man kollar här nedan , såg nu att jag bifogade fel bikecad i senaste inlägget och att i den aktuella så är ATC 532 men jag sa till han att bygga efter en pike 130 mm så jag hoppas han gjort det.

542mm - 26"/160mm travel, 542mm - 27.5"/150mm travel, 551mm - 29"/140mm travel

marino bikes the tråd!
MtbIte sa:
aribr sa:
MtbIte sa:

Du har rätt om man kollar här nedan , såg nu att jag bifogade fel bikecad i senaste inlägget och att i den aktuella så är ATC 532 men jag sa till han att bygga efter en pike 130 mm så jag hoppas han gjort det.

542mm - 26"/160mm travel, 542mm - 27.5"/150mm travel, 551mm - 29"/140mm travel

Ok. 140 vs 130 är ingen större skillnad iaf. Det många glömmer är att en HT kommer ju bli mindre flack iom att gaffeln körs med sag, 20-30%. Kör du 25% sag på en 140 gaffel blir den statiska geon den samma som om du kör 20% på 130, men du får mera slag när det blir stökigt.

Om man bortser från sag så blir cykel ~0.5° flackare, bb höjden ökar med typ 6mm och reach blir några mm kortare, inga stora ändringar enligt mig.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Min ram är lackad o klar och ligger nu äntligen på tork. Vart mkt väntan men värt det.
Marino har gjort ett fantastiskt bra jobb att få geo och design som jag vill.
Tror detta bygge kommr bli fruktansvärt fett, funderar på en byggtråd, men får se.

Tillbaka
Topp