marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Kolla in min nya framtriangel!

marino.jpg

#ballin

marino bikes the tråd!
marr sa:
Är headtuben tapered?
Vad använder ni för styrlager?
Vad sitter det för bakaxlar? Standard rockshox?

Headtube är 44mm uppe och nere. Man kan ha en taperad gaffel med extern nedre kopp. De heter ZS44/EC44 tror jag. Mitt styrlager är ett hope om det är intressant. Jag har 142x12 mm bak, bakaxeln är aluminium som kommer från Marino. Jag har ingen aning om vilken gängstigning han använder.

marino bikes the tråd!
Efter som båda ni två har en historia av ledsna ramar, hade det inte varit lämpligt att beställa dem med extra förstärkningar från "fabrik" när de ändå är helt customgjorda? :)

marino bikes the tråd!
Lite olika förstärkningar ska bli kul att se vilken som håller längst :)
För att gå av kommer de nog de gör ju alla :)

marino bikes the tråd!
Jag har börjat skicka lite mått så smått nu.... För en HT. Ganska lik genesis tarn tänker jag mig. Inte så trenduro som era.

marino bikes the tråd!
marr sa:
Jag har börjat skicka lite mått så smått nu.... För en HT. Ganska lik genesis tarn tänker jag mig. Inte så trenduro som era.

Härligt däremot så kan jag säga att min går väldigt fint på stig med jag uppfattar den inte som slö å tråkig på platten :)
Om du åker förbi Örebro så kan du testa !

marino bikes the tråd!
Jaha testade ju den på högen idag & det är stor skillnad mot min Ragley mestadels pga att denna är längre tror jag. Men super stabil i hopp , dropp & kurvor! Hur kul som helst & ramen i sig är mycket styvare fast det är samma material & vikt så det känns bra däremot så hoppade jag snett in i ett hopp å landar på sidan lite vilket jag brukar göra men med ht så gick corden i bakhdäcket av så däcket blev s format. Första gången jag dödar ett Maxxis däck på det viset å nästan nytt....:(

P9210031.JPG

Dropp inga problem så stabilt å man flyger ändå en liten bit, visst droppar jag längre med Scotten men den har ju 180mm slag. Däremot är denna lättare på nåt vis :)

P9210025.JPG

Detta hoppade jag snett i en gång , nästan in i ett träd men det var inga problem att rädda så man kunde åka vidare , dock men en ömmande pung.....

P9210039.JPG

Å en idolbild :)

P9210069.JPG

marino bikes the tråd!
schyssta bilder, btw jag var den vilse åkande cyklisten ni träffade uppe på högen idag :)....nä då jag var inte vilse trodde dock att det skulle vara kul med min ht att åka ner för högen men det var det icke så får vänta på ny hoj.

var kul och se hojen på riktigt och i lite action... riktigt grym hoj du byggt

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Insåg just att jag har ju fixat ett hopp till på denna bana, så igår körde jag lika snabbt på Marinon som jag gjort med Free ride hojen nånsin så ännu bättre betyg??

marino bikes the tråd!
Det här verkade ju fräckt så jag ska köpa en också.
Nåt särskilt man bör tänka på? Värmebehandling verkar väl vettigt?
Typ såhär lär det väl bli om jag inte hinner ändra mig eller om någon ser något konstigt.
Nä det ska inte stå Johan29 på överröret :)

Bilagor

• enduro johan29.jpg
    enduro johan29.jpg
    109.5 KB · Besök: 78
marino bikes the tråd!
Då tycker jag du ska ha betydligt mer BB-dropp och tillräckligt långa kedjestag för att hjulet ska få plats. Om du ska ha superkorta kedjestag är det värt att kolla om han kan bygga mer utrymme genom att inte dra sadelröret till centrum av bb eller liknande. Stacken är också väldigt hög.

marino bikes the tråd!
Tackar för input. Gällande stack så är det lite mindre än vad jag har idag så det kommer nog bli bra tror jag. Vad tror du om 60 mm BB-rop istället? Vill nog inte ha lägre vevparti än så. Ska kolla vad han tror om kedjestagen. Vill gärna få in ett 2,4 bak men det kanske blir tajt utan speciallösningar. Idag har jag 415mm kedjestag på en 29:a men då med böjt sadelrör och annat.

marino bikes the tråd!
Hur långa kedjestag har du på din EST? Får det plats ett 2,4 bak på hyfsat normalbred fälg (Har 30mm, men ett par mm hit eller dit är väl skit samma)?

marino bikes the tråd!
revben sa:
Hur långa kedjestag har du på din EST? Får det plats ett 2,4 bak på hyfsat normalbred fälg (Har 30mm, men ett par mm hit eller dit är väl skit samma)?

Jag har 425 2'35" ska få plats kör nu med ett maxxis 2,3"
Men man kan flytta sadelstolpen lite fram över kg så får det plats mera? min bb höjd/dropp är perfekt stadigt men man slår inte i har haft lägre vilket inte var så kul.

marino bikes the tråd!
revben sa:
jofahjalm sa:
Det är ju inte jag som ska cykla på den, ta vad du vill ha.
Tar och förlänger stagen lite, du har en bra poäng i att det är bra att få plats med bakhjulet :). Blir även lägre vevlagerhöjd, tack för tipset!

Lite beroende på hur du brukar ha din sadel och vad du tänkt använda för stolpe (setback eller inte) så kanske du kan göra sadelröret ännu lite brantare? Då blir det mer plats för däcket, åtminstone mot just sadelröret.

marino bikes the tråd!
Makten sa:
Lite beroende på hur du brukar ha din sadel och vad du tänkt använda för stolpe (setback eller inte) så kanske du kan göra sadelröret ännu lite brantare? Då blir det mer plats för däcket, åtminstone mot just sadelröret.
Det blir min reverb som kommer hänga med på denna ramen så ingen setback. Bra tips om brantare sadelrör, får se om det blir så. Ska höra med Marino om han kan lösa det på nåt annat sätt först.

marino bikes the tråd!
EST sa:
Kört man brantare kan man ha längre front?
Så tänkte jag har ju 76g

Jo, men det medför ju nackdelar om man cyklar en del på platten sittandes. Vevpartiet kommer konstigt långt bak.
Ska man däremot mest klättra och sen bomba nedför så lär superbrant sadelrör inte vara några problem:-)

Tillbaka
Topp