marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
glitch sa:
Nån som kör 29a med boost och korta kedjestag? Sugen på en 29a med typ 420 CS men vill ha clearance för 29x2.4 och 27.5x2.8 minst men det första borde ge det andra :)
Har 430 cs och 5mm offset på sadelröret. Sen har jag 77 grader på sadelröret, det är lite extremt på en ht kanske men jag tänkte så att jag sitter ju inte ner ändå och det känns bra nu. Jag hade kommit undan med 420mm cs med mitt 29x2.4 på 30mm fälg så kör bara kör! Har boost också förresten.

marino bikes the tråd!
Ni som är geo-gurus, vad jag är lite osäker på är hur man räknar ut / vad man siktar på för BB drop/vevlagerhöjd?

Jag vill ha typ:

29" med clearance för 2.4" / 27.5+ x 2.8
Chain Stays: 420
Head tube angle: 64
Seat Tube 76
Reach 460
hjulbas ~1200
intern dropperdragning
låg standover / kort sadelrör - stör mig på Transmittern att jag tycker sadeln hamnar i vägen när man ska skutta upp på saker / vill komma långt bakom sadeln - min Transmitter har 73 grader sadelrör, så sadeln hamnar lätt i vägen, och 445 seat tube.
BB Drop är 42 på de ramen med 27.5+ 2.8 och 120 mm gaffel som jag får till 531 AC mått med 120 mm. Jag tänker köra en short offset vanlig 27.5 gaffel i 140 mm som jag får till 532 AC (osaggad) så det borde ju lira.
Har kört kort offset på Sondern och gillar det verkligen.
Överlag gillar jag den skarpt men vill ha:

- längre reach
- plats för 29or
- brantare sadelrör då den reser sig lätt nu på branta klättringar
- få undan sadeln mer när man ska ner bakom hojen

marino bikes the tråd!
Verkar som Marino glömt att skicka med ett växelöra och nu är jag utan :(

bent.jpg

Är det nån som kan "låna/sälja" ett till mig? Jag har ett par på väg men det dröjer ett tag!

marino bikes the tråd!
aribr sa:

Är det nån som kan "låna/sälja" ett till mig? Jag har ett par på väg men det dröjer ett tag!

Jag beställde extra men det dröjer nån vecka innan det är hemma vid min dörr....

marino bikes the tråd!
aribr sa:

Vart bor du?
Du kan få låna mitt reservera eftersom jag ändå ska på Italien-semester tills efter midsommar.

Skicka PM om ebjudandet är intressant.

marino bikes the tråd!
Blir väldigt sugen på en stål fs ram från Marino.
Ni som fått hem fs ramar, vad väger dom?
Hur lång tid har det tagit från beställningsdatum tills ni fått hem ramen?

marino bikes the tråd!
Gordon sa:
Blir väldigt sugen på en stål fs ram från Marino.
Ni som fått hem fs ramar, vad väger dom?
Hur lång tid har det tagit från beställningsdatum tills ni fått hem ramen?

Min vägde väl ca 3,6 kg om jag minns rätt. Från att beställningen var spikad, vilket i sig tog ett tag, hade jag ramen hemma på runt tre veckor. Grymt nöjd med min ram

marino bikes the tråd!
För er som funderar över vikten så...

Ht 29”
794675CD-59C3-4485-8A6F-6CE6D79A80FB.jpeg

FS 27,5”
54B46EE2-D015-4400-822D-6E04E3EE59DA.jpeg

Båda ramarna är väg med sadelklämma, bakaxel och växelöra.

marino bikes the tråd!
Spännande!

Nån som är sugen på en Marino FS utan väntetid? Han har några kvar med denna geo som är klara och ska bara målas.

FSNASKjapan.jpg

Om nån hoppar på blir frakten lite billigare också :)

Han har börjat svetsa på min FS ram idag, blir kul att se hur den blir.

marino bikes the tråd!
Jag kanske är intresserad. Har försökt komma i kontakt med Merino bikes via FB men inget svar än på ett par dagar.
Är det sliding drop outs, den varianten han gör som man kan köra från 440-420mm?
Slaglängd på dämperiet?
.

marino bikes the tråd!
Tjena. Ja sliding dropouts! Tar 200mm dämpare, 57mm ger 140mm slag.

Jag har skickat ett mail till Marino, men du kan prova på mailen (finns på hemsidan).

marino bikes the tråd!
Jag hade egentligen tänkt mig en med 120~130mm slaglängd för att para ihop med 130~140 gaffel och 29” hjul.
Men det kanske går att lösa med en kortare dämpare eller blir bb droppet på tok för stort då (120mm bak och 130mm gaffel)?

marino bikes the tråd!
Gordon sa:
Jag hade egentligen tänkt mig en med 120~130mm slaglängd för att para ihop med 130~140 gaffel och 29” hjul.
Men det kanske går att lösa med en kortare dämpare eller blir bb droppet på tok för stort då (120mm bak och 130mm gaffel)?

Sätt dit en 200x51-dämpare och en 140-gaffel så är du hemma!

marino bikes the tråd!
Tittade lite slarvigt på geon ser jag. Tyckte reachen såg ok ut men ser nu att effektifa toppröret är lite för kort för mig (är 181cm).
Hade ju varit smutt att slippa vänta men får nog bli lite väntan ändå.

marino bikes the tråd!
aribr sa:
Spännande!

Nån som är sugen på en Marino FS utan väntetid? Han har några kvar med denna geo som är klara och ska bara målas.

Blir inte riktigt klok på den effektiva topprörslängden med den reachen och sadelrörsvinkel. Jämfört med lite liknande cyklar och dom fåg betydligt längre effektiv topprörslängd men hsr mer eller mindre samma sadelrörsvinkel och reach.
Är långt ifrån expert på området så har säkert klantat mig på något sätt.

marino bikes the tråd!
Gordon sa:
aribr sa:
Spännande!

Blir inte riktigt klok på den effektiva topprörslängden med den reachen och sadelrörsvinkel. Jämfört med lite liknande cyklar och dom fåg betydligt längre effektiv topprörslängd men hsr mer eller mindre samma sadelrörsvinkel och reach.
Är långt ifrån expert på området så har säkert klantat mig på något sätt.

Nu har ju jag iof inte byggt ihop min FS än men den har i stort sett samma geo och jag är bara 170cm så Marinos färdiga ramar blir nog för kort för dig. Vart i landet bor du?

Nu är iaf HTn klar!

B80087D9-1EDA-44B3-9D35-3BDAEC8B5991.jpeg

marino bikes the tråd!
Då var det min tur att hoppa på marino tåget, mailade honom precis får vi se när han svarar.

Bilagor

• Marino skiss.jpg
    Marino skiss.jpg
    99.9 KB · Besök: 72
marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
415 mm kedjestag är vågat!

geometrin är en kopia från btr ranger och den har okså 415 mm kedjestag, är ingen specillist på det här med att bygga ramar utan fått hjälp med det.

glitch sa:
MtbIte sa:
Då var det min tur att hoppa på marino tåget, mailade honom precis får vi se när han svarar.

Kul! Det där blir 27.5+ hjuling eller?
Filar på en 29a själv

yepp blir en 27,5, ahh kul att du okså är sugen på en :D jag kan som sagt inget om att bygga egna cyklar så får hjälp med den biten.

Tillbaka
Topp