marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
På riktigt hur coolt är detta! Jag å Marino fixat lite?????

received_3387661235126662.jpeg

received_218681449050792.jpeg

marino bikes the tråd!
Velocipeden sa:
Ja ha då har en blivit med...Marino!
Jag lovade säljaren (surrogat Pappan?) att hålla liv i denna tråd, så här kommer soffbilden.
Det saknas en hel del grejer så färdig är en bit bort.
Både tröjan och ramen är "large" och jag är "small" men tröjan satt nästan okej så vi får se om samma gäller ramen.

(Kan verka något tokig i huvet som köper två storlekar för stor cykel men har kollat på Po-le Taival och det är nästan samma siffror (faktiskt ruggit likt, by accident enl. Surrogat Pappa...) men då heter storleken "small", vi får se om Finsken har rätt feeling...)

Riktigt snygg, välkommen till Marino familjen .

marino bikes the tråd!
Ok. Varför borde jag köpa en Marino!? Är i valet och kvalet att lägga pengar på en peruansk stål-hoj. Kan någon snälla övertyga mig!! ......och sambon!!
Fördelar?
Nackdelar?

marino bikes the tråd!
Kör i Gbg mestadels och några resor om året, tex lindvallen.
Kör codeine och 27.5+ht.
Är skadad och vill ha en hoj att cykla med grabben på men som även duger utför och hyfsad uppför. Cykeln skall alltså läka både kropp och själ.
27.5+ gillar jag ej men älskar ht som komplement till fs. T.ex var ju ht roligare än fs i lindvallen i de enklare lederna.

Gillar lite udda grejer och Marino verkar ju vara perfekt!

marino bikes the tråd!
Är äckligt nöjd med min Marino ht och kör den i alla lutningar.

2A503AEE-4B3A-40FC-8D89-C4F8575691E3.jpeg

Vanligtvis går den som en 29er men under vintern så åker 27,5x2,8” däcken på??

marino bikes the tråd!
Håller med paco riktigt nöjd , Rolig hoj både på stig och nedför och känns inte tungt alls att köra stål som många tror utan den fungerar väldigt bra åt båda riktningar.

Bilagor

• IMG_20180901_113813.jpg
    IMG_20180901_113813.jpg
    536 KB · Besök: 203
marino bikes the tråd!
Ram och gaffel helt klara. Jag har även kastat en hög pengar på karln så nu påbörjar den snart sin resa mot mig.

450 USD har jag betalat inkl. frakt. Klart överkomligt tycker jag.

Bilagor

• 64EEBF9A-2DFC-4165-8CA8-89BA41856059.jpeg
    64EEBF9A-2DFC-4165-8CA8-89BA41856059.jpeg
    24.3 KB · Besök: 164
  • 801780EA-BFDF-4B91-94C8-D39C37709FB1.jpeg
    801780EA-BFDF-4B91-94C8-D39C37709FB1.jpeg
    45.7 KB · Besök: 172
  • 210B5C15-D324-47A4-B2D1-0EDE5EAF15B5.jpeg
    210B5C15-D324-47A4-B2D1-0EDE5EAF15B5.jpeg
    43.9 KB · Besök: 178
marino bikes the tråd!
Alltså Gaffel till Marinon, och ja jag erkänner på en gång, det har varit en lång Jul.

Jag har kört elastomer, Fox 32 talas, Fox 40 coil, mellan Reba, och Pikear (charger1) och väger nog under 65kg och kör sämre än hårt vilket gör att gaffeln får äta lite misstag. Stök stig. 29" 130-150 mm är Marinon ritad för.
I min värld är 10k mycket pengar för en cykelgaffel. Beg. bra gaffel vore trevligt men hittar ingen som passar.
Tüskarna säger (alla priser cirkapriser): Revelation/Yari 5-5500, lagom pris, någon säger Revelation är flexig har aldrig varit problem på Pike för mig men Yarin är ca.70 g tyngre så kör på den då. Jag tycker småstöket och smooothnessen sällan är så bra (viktfråga?...) då kan en ju stoppa i en Charger 2 (eller annat eftermaknadskitt) i Yarin, simsalabim! 7500 nästan som en Lyrik, helt oväntat. Mattoc hittar jag bara 3or till 29" för 7500. För den pengen finns det Diamond (går att ställa slag internt, ett av flera bra argument) utan boost och då kan jag gärna lägga till 1000 och få den med Boost, framtidssäkrad (eller inte!...) men för 8500 finns ju även Helm, MRP och ja Lyrik (och för +500 även "Marzocchi" men en fake Fox för nästan vad en sneak Fox kostar...nej). Kvar är Diamonden för 8500. Inget ont Paco men att köpa en inte Grön Diamond är ju nästan som att köpa en Gul...Ferrari. Grön gaffel och delvis turkos ram tror jag ingen kan leva med. Lacka om hela ramen är enda lösningen eller?
Hjälp Happy!

*edit. Mattoc

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Velocipeden sa:
Alltså Gaffel till Marinon, och ja jag erkänner på en gång, det har varit en lång Jul.

Jag har kört elastomer, Fox 32 talas, Fox 40 coil, mellan Reba, och Pikear (charger1) och väger nog under 65kg och kör sämre än hårt vilket gör att gaffeln får äta lite misstag. Stök stig. 29" 130-150 mm är Marinon ritad för.
I min värld är 10k mycket pengar för en cykelgaffel. Beg. bra gaffel vore trevligt men hittar ingen som passar.
Tüskarna säger (alla priser cirkapriser): Revelation/Yari 5-5500, lagom pris, någon säger Revelation är flexig har aldrig varit problem på Pike för mig men Yarin är ca.70 g tyngre så kör på den då. Jag tycker småstöket och smooothnessen sällan är så bra (viktfråga?...) då kan en ju stoppa i en Charger 2 (eller annat eftermaknadskitt) i Yarin, simsalabim! 7500 nästan som en Lyrik, helt oväntat. Mattoc hittar jag bara 3or till 29" för 7500. För den pengen finns det Diamond (går att ställa slag internt, ett av flera bra argument) utan boost och då kan jag gärna lägga till 1000 och få den med Boost, framtidssäkrad (eller inte!...) men för 8500 finns ju även Helm, MRP och ja Lyrik (och för +500 även "Marzocchi" men en fake Fox för nästan vad en sneak Fox kostar...nej). Kvar är Diamonden för 8500. Inget ont Paco men att köpa en inte Grön Diamond är ju nästan som att köpa en Gul...Ferrari. Grön gaffel och delvis turkos ram tror jag ingen kan leva med. Lacka om hela ramen är enda lösningen eller?
Hjälp Happy!

*edit. Mattoc

När jag skulle bygga ihop min Marino köpte jag en donatorcykel som jag plockade delar från. Jag fick tag på en komplett cykel med bl.a. Revelation-gaffel, DT Swiss-hjul och SRAM Guide RSC-bromsar för 7k.

På så vis kom jag väldigt billigt undan även om jag köpte ny bakväxel och vevparti då jag inte gillade de som satt på donatorn. Ramen och delarna som blev över från donatorn sålde jag vidare.

marino bikes the tråd!
Tack för tips!
Chockad över att alla inte säger: Köp något dyrt/dyrare/dyrast!
Jag har inte nämt att det finns olika offset också? (men jag struntar i det....)
@Paco. Just så! Kommer se sjukt bra ut tillsammans med det lila. Ferrari style!
@EST. Har mailat RBS, hoppas.
@Glitch. Billigt men +6% moms gissar jag.
@Bonzo. Bra idé, hela cyklar är ju inte sällan billigare än summan av delarna. Har min gamla HT som donator men hjul och gaffel behövs rätt storlek, hittat beg. hjul.

marino bikes the tråd!
EST sa:
BigF sa:
Woohoo! Min ram är på svensk mark!

Är det nu man ska berätta för frugan att det snart kommer så fyra cyklar i källaren? :D

Hehe det är väl inga problem är hon där ofta??

+1! Min sambo har på 6 år inte varit i vårt källarförråd. Däremot verkar hon tro att det är oändligt stort med alla kassar hon tycker jag ska ta ner där hela tiden.

marino bikes the tråd!
glitch sa:
EST sa:
BigF sa:

Är det nu man ska berätta för frugan att det snart kommer så fyra cyklar i källaren? :D

+1! Min sambo har på 6 år inte varit i vårt källarförråd. Däremot verkar hon tro att det är oändligt stort med alla kassar hon tycker jag ska ta ner där hela tiden.

Du beskrev precis min levnads situation :)

marino bikes the tråd!
hehe ja typ frugan vill inte ut i mitt garage sålänge jag inte skaffar soffa där :) Å det kommer INTE få plats !!
Annars är en bra grej att byta cykel till en med samma färg ;)

marino bikes the tråd!
glitch sa:
EST sa:
BigF sa:

Ha ha ha! Känns igen!

marino bikes the tråd!
EST sa:
hehe ja typ frugan vill inte ut i mitt garage sålänge jag inte skaffar soffa där :) Å det kommer INTE få plats !!
Annars är en bra grej att byta cykel till en med samma färg ;)

Smart!! Den blåa cykeln menar du? Jo men det är ju den blåa jag alltid haft ?

marino bikes the tråd!
Idag kom den äntligen. Knappt fem månader efter beställning. Imorgon blir det till att rostskydda och sedan måste jag hitta någon som kan hjälpa mig att pressa i styrlagret.

Bilagor

• 2B5040F0-6C85-4DEF-AE0F-1273273864CE.jpeg
    2B5040F0-6C85-4DEF-AE0F-1273273864CE.jpeg
    341.7 KB · Besök: 177
marino bikes the tråd!
Hi All! (Sorry for my weak english)

The 185 mm rear travel frame is my plan. With Pole XL geomerty (-1 cm from reach).

What they do think, by 52.5 cm reach, 46 cm chainstay and 67.5 stack the frame (after heat treatment) wouldn't be too flexible in my 105 kgs body weight ?

I want to use it to DH/FR.

My second afraid: I have actually 2016 Fox X2 factory rear shock, 2016x63, and I afraid, this not enought for the single pivot linear kinematic travel.

marino bikes the tråd!
We have a martini with pole geo here. Daniel has it and he is about the same weight. Works good ?
He runs dvo shocks on his!

marino bikes the tråd!
I don’t think the steel-frame will be any problem for you, just add as many strengthening gusset Marino recommend. The same goes for your shock (if it’s X2 AIR).
Marino had to test a lot of different positions to get my BOS 216x63mm shock to ONLY deliver 140mm rear axle movement...
But my guess is that he will have to mount the shock (to fit and produce your 180mm axle movement) so the kinematic will be linear to degressive. This won’t be an issue if you have an airshock (just add vol.reducers), but with a coilshock it will just go through the travel (if you don’t firm up the dampers shimstack).

Tillbaka
Topp