Massera lårkaka/stort blåmärke

tengblad

Ny medlem
Åkte på en stor härlig färglad lårkaka för snart 48 h sedan .
Är det nu lämpligt att börja massera den eller ska man vänta ännu längre ?

// P

Hett tips ar varme - allra helst laser. For ett antal ar sedan fick jag en jatteblodning i rumpmuskeln nar jag landade pa ett stenblock i samband med langdskidakning. Dagen efter gick jag till min idrottslakare som varje dag under en veckas tid behandlade med laser. Blev supervarmt och gjorde lite ont men det loste upp blodet och svullnaden gick ner (lite grann). Sa - tror inte massage spelar nagon storre roll - battre da med varme.

Lätt massage är väldigt bra, för mig iaf... Men huvudsaken är värme som föregående skrev så massera därför med någon olja som värmer mycket. Då värms blodet upp och flyter lättare.

Skippa alla salvor och massager etc. Se till att få upp rörligheten i benet istället. Sätt dig på ett bord och gör 3x30 benspark utan vikter 3-4ggr per dag. Aktivitet är det enda sättet som ger ordentlig genomblödning i en muskel.
Kan du cykla så gör det, lätta växlar. Successiv ökning av sträcka och belastning. Eventuellt kan du kyla efteråt mot smärtan, men bara om den är ett problem.
48h är en lämplig tid att vila, så nu ska du sätta igång.

Skulle nog ta det lugnt nagra dagar till. Du har en stor blodning i muskeln - tror att man kan forvarra den vid kraftig belastning. Hirudoid har jag anvant - fungerar tyvarr bara valdigt ytligt. Blodningen i muskeln ar ganska djup - behovs nog andra metoder for att minska ansamlingen av blod.

Kiropraktor kan kanske ocksa vara en ide att testa

Det finns lite olika skolor om detta, själv brukar jag massera omedelbart efter att ha slagit låret t ex. för att få genomblödning. Då blir det aldrig någon kaka.

ett sätt som i detta fall kan vara svårt att tillämpa är varmt-kallt. Det har funkat väldigt bra när jag vrickat fötterna och fått blödningar. Då kör man ner foten i ett bad med iskallt vatten i 5 minuter . Sen kör man ner foten i så varmt vatten som man klarar av och sitter där i fem minuter. Fortsätter att upprepa denna procedur minst 5 ggr.

men det kan ju vara lite svårt att köra ner låret/röven i olika bad. :)

Magnus79 skrev:
-------------------------------------------------------
> ...en skola är ju den sjukgymnastiska.
>
Den är nog den riktiga.

Jag lägger nog min röst på laser... Har du någon sportmassör/kiropraktor i närheten så brukar de ha en laser

http://www.vibesforlife.se/?id=3&sida=17

Laserterapi är mycket effektivt vid behandling av tex musarm, muskelskador sårskador, muskelinflammationer m m. Laserenergin(fotoner) stimulerar läknings och återhämtningsprocessen mycket effektivt. Laserbehandling är mycket skonsamt och kan utföras mer frekvent än t ex massage då det endast stimulerar läkning och inte ger biverkningar. Behandlingstiden är kort, ca 10-20 min och kan upprepas dagligen beroende på vilken skada som skall behandlas.

Vad är anledningen till att man inte skall massera när man har inre blödningar? En sjuksköterska (hon häckar också här på happy) sa vid ett tillfälle att man inte skall massera när man har inre blödningar medan div. olika instruktörer och även en ambulansskötare har rekommenderat det. Har dock själv alltid masserat både mina, tantens och ungarnas kakor. Alltså seriöst, jag vill lära mig och vill förstå varför.

Jag får nog revidera mina tankar angående massage. Jag trodde det var bra med lite lätt massage men tydligen inte.
Talade precis med en bekant som är sjukgymnast och det var väl ungefär såhär:
Man ska inte massera, ökar blödningen då!! Att cykla är bra så man får genomströmning i muskeln. Det bästa är att göra muskeln varm med den övning som känns bra (knäböj kanske) och sedan köra lätt, lätt stretching efteråt.

Desjardins skrev:
> Det bästa är att göra muskeln varm med
> den övning som känns bra (knäböj kanske) och
> sedan köra lätt, lätt stretching efteråt.

amagaad! det där var inte happykorrekt på något sätt.

knäböj = styrketräning = icke tillåtet då du skall cykla dig stark!

stretch = hur fan tänkte du där? stretcha är ICKE rätt enligt happy.

mattel skrev:
> Desjardins skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det bästa är att göra muskeln varm med
> > den övning som känns bra (knäböj kanske)
> och
> > sedan köra lätt, lätt stretching efteråt.
>
> amagaad! det där var inte happykorrekt på något
> sätt.
>
> knäböj = styrketräning = icke tillåtet då du
> skall cykla dig stark!
>
> stretch = hur fan tänkte du där? stretcha är
> ICKE rätt enligt happy.

Hahahaha jag ber om ursäkt! Har inte lärt mig alla happy-regler än. Är ju lite nybörjare här. :)
Jag ska bättra mig...

Huvudsyftet med laser som jag forstod det var att skunda pa lakeprocessen. I mitt fall hade jag en mycket stor blodansamling och m h a laser brots blodet upp i mindre bitar och sa kunde kroppen transportera bort blodet lattare - i alla fall har jag for mig att det var forklaringen ;).

Massage skulle nog trasat sonder muskeln ytterligare.

Annu en gang - kompetent idrottslakare rekommenderas for diagnos och behandling.

Märkligt det här med Happy.
Inte sällan lyser trådskaparen med sin frånvaro när folk anstränger sig att svara.
Sen rekommenderar folk en sak (läkare, sjukgymnast), sen ger dom tips som går emot rekommendationerna från just en sjukgymnast.
Hur svårt var det att förstå att blodgenomströmningen och därmed läkningen inte ökar tillräckligt vid passiva metoder (laser, massage, ultraljud, värme, kyla etc) för att uppnå samma läkningspotential som rörelse och aktivitet. Placeboeffekten är förmodligen större än den fysiologiska vid passiva behandlingar.

Mvh

Magnus
Leg. sjukgymnast

Hur pass länge måste man vänta innan man påbörjar rehabträningen efter en lårkaka?

Tänkte mig att cykla till jobbet imorgon med racern i promenadtempo.

Skadan inträffade igårkväll.

Ska man vila i 48 timmar, lr?

Magnus79 skrev:
<->
> blodgenomströmningen och därmed läkningen inte
> ökar tillräckligt vid passiva metoder (laser,
> massage, ultraljud, värme, kyla etc) för att
> uppnå samma läkningspotential som rörelse och
> aktivitet. Placeboeffekten är förmodligen
> större än den fysiologiska vid passiva
> behandlingar.
>
> Mvh
>
> Magnus
> Leg. sjukgymnast

48h är vid de flesta lättare skador en ganska väl tilltagen vilotid. Blödningen ska då ha upphört och förvärras inte av rörelse. En lårkaka (eller kontusion) kan ge blödningar med olika utseende. I de flesta fall är behandlingen likadan. Har man rörlighet dagen efter och en smärta som är uthärdig så börja aktivera dig. Någon man kan undvika är excentriskt arbete (gå ner för trappor, knäböj) under 4-5 dagar, men bara om det smärtar.
Att cykla med lätt motstånd ska inte vara några problem. Du behöver inte stretcha eller så efteråt.
Man kan faktiskt sätta igång 24h efter med rörelser, sedan progressiv belastning varje dag tills det känns normalt igen.

Vid en akut kontusion mot låret så behandlar man genom att böja knäet fullt och vira en linda runt smalben och lår. Låt sitta i 20 min, sen släpp upp och sträck ut någon minut. Sen 20 min igen. Sen vila resten av dagen och börja rörelse dagen efter.

Tackar, låter som min plan verkar någorlunda vettig då.

Trappor är inget problem, jag tar hissen istället:-)

Magnus79 skrev:
> 48h är vid de flesta lättare skador en ganska
> väl tilltagen vilotid. Blödningen ska då ha
> upphört och förvärras inte av rörelse. En
> lårkaka (eller kontusion) kan ge blödningar med
> olika utseende. I de flesta fall är behandlingen
> likadan. Har man rörlighet dagen efter och en
> smärta som är uthärdig så börja aktivera dig.
> Någon man kan undvika är excentriskt arbete (gå
> ner för trappor, knäböj) under 4-5 dagar, men
> bara om det smärtar.
> Att cykla med lätt motstånd ska inte vara några
> problem. Du behöver inte stretcha eller så
> efteråt.
> Man kan faktiskt sätta igång 24h efter med
> rörelser, sedan progressiv belastning varje dag
> tills det känns normalt igen.
>
> Vid en akut kontusion mot låret så behandlar man
> genom att böja knäet fullt och vira en linda