Måste bara ha svar på frågan...

colan

Ny medlem
3. Finns det sådana cyklister, när de står upp slår de i ramen med det privata, men cykelstorleken är ändå bra?

Ursäka för en konstig fråga kanske man jag har sådana tvångstankar, som jag måste ha svar på.

Nee men seriöst, det finns väl sådana cyklister som slår i därför de har korta ben? Men då borde de välja en mindre ram? För jag slår nästan i ramen på medium. Men det är helt naturligt eller?

Så länge du inte slår i så är det ju inget problem men om du tycker det stör kanske du ska leta efter en cykel som har ett lägre standover mått men lika i övrigt om du tycker cykeln passar utöver det du undrar om nu.

Att köpa cykel och utgå från att den passar om den har rätt höjd är tyvärr inget bra sätt att köpa rätt storlek på, riktigt uselt faktiskt. Höjden är ett ganska oväsentligt mått om du inte slår i eller besväras.

Jag är 1.70 och har korta ben. Tidigare cyklade jag på en 17' Cresent Freke (nog 10 år gammal)och nu cyklar jag på en 18' Haro Flightline. Båda cyklarna har ungefär samma standover och lämnar plats för några cm mellan överrör och det heliga. Haro har betydligt brantare vinkel på överröret pga längre slaglängd på framdämparenvilket gör mig lite nervös då risken att slå i ökar framåt styret. Än har dock inga olyckor av den karaktären hänt på någon av cyklarna.

Jag har inte gjort någon jätteundersökning av geometrier inför köpen utan köpt cyklar som dykt upp, känts bra och haft bra pris. Om man letar runt så borde man nog kunna hitta geometrier som ger bättre utrymme (kanske om man tittar inom AM/DH), men jag har som sagt inte upplevt det som ett problem (än).

gozzy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är 1.70 och har korta ben. Tidigare cyklade
> jag på en 17' Cresent Freke (nog 10 år
> gammal)och nu cyklar jag på en 18' Haro
> Flightline. Båda cyklarna har ungefär samma
> standover och lämnar plats för några cm mellan
> överrör och det heliga. Haro har betydligt
> brantare vinkel på överröret pga längre
> slaglängd på framdämparenvilket gör mig lite
> nervös då risken att slå i ökar framåt
> styret. Än har dock inga olyckor av den
> karaktären hänt på någon av cyklarna.
>
> Jag har inte gjort någon jätteundersökning av
> geometrier inför köpen utan köpt cyklar som
> dykt upp, känts bra och haft bra pris. Om man
> letar runt så borde man nog kunna hitta
> geometrier som ger bättre utrymme (kanske om man
> tittar inom AM/DH), men jag har som sagt inte
> upplevt det som ett problem (än).

Okej. Denna cykeln är en Nishiki Pro Sld, alltså en hybrid cykel. Man behöver ju inte ställa sig upp så ofta på cykeln som en MTB. Men man vill ändå ha lite utrymme för man ställer sig ibland upp. Höjden talar väl också om man har en lagom storlek. En ram man slår i borde vara för stor för cyklisten?

Båda cyklarna motsvarar den minsta storleken i modellen, och om jag ska ha en Mtb där jag får in en hel hand eller mer mellan ram och skrev (vilket nämns som rekommendation ibland), så får jag leta efter extrema geometrier känns det som.

Sen handlar det också om att se till att ramla rätt och undviak att glida av pedalarna med båda fötterna rakt ner för då kommer det att göra ont även på en klassisk damcykel. Det är ju först vi en oycka som det är risk för skada...

Men det är klart, även för en hybrid/landvsägscykel känns det som lite stort om man måste vinkla ner cykeln för att kunna stå still över den.

Tillbaka
Topp