Material pumptrack

Tobias B

Medlem
Material pumptrack
Vad kan man köra för material till pumptracken. Vill bygga en bakom jobbet så man kan pumpa på lunchen;)
Får gärna vara lite budgetbygge.
Rätt på gräsmattan ska den bli. Borde räcka att padda till lite och lägga duk?

Material pumptrack
Duk gör det svårt att efterjustera.
Bäst är om du avlägsnar organiskt material och sedan bygger med tex mjurna eller näringsfattig och
stenfritt material.

/skrivet på en knasig telefon.

Senast ändrad:
Material pumptrack
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Duk gör det svårt att efterjustera.
> Bäst är om du avlägsnar organiskt material och
> sedan bygger med tex mjurna eller näringsfattig
> och stenfri tyll.stenfri

Ok, och vad är mjurna och tyll?

Material pumptrack
Lars.E skrev:
> Snavfel...
> FYLL. Som i fyllnadsmaterial.
> Mjurna är fint material som finns en bit under
> markytan.
>
> /skrivet på en knasig telefon.

Aha då är jag med. Det svåra blir att hitta material att bygga med till överkomligt pris. Schaktmassor kan man hitta med lite tur. Sen får man väl toppa med lite finare grejer.

Material pumptrack
Tobias B skrev:

> Schaktmassor kan man hitta med lite tur. Sen får
> man väl toppa med lite finare grejer.

Det viktiga är att massorna inte innehåller organiskt material, och att underlaget inte heller innehåller organiskt material. Allt som kan ge näring till växter gör dig olycklig.
Matjord är lätt att bygga med, men bör undvikas då banan kommer att bli överväxt onödigt fort.
Sen är det bättre ju mindre sten det är i massorna, för det är aldrig roligt att stypa i stenar när man justerar vinklar.

Material pumptrack
Jag tycker matjord funkar bra. Det är ju bara cykla mkt så kommer det vara lungt. Man kan ju vattna jorden med sån ogräsvinäger oxå och sen gör det väl inte så mkt om det är gräs där spåret inte är? Det växer ju inte så fort att du inte hinner gräva om ifall du märker att det inte funkar första gången. Ta det du får tag på lättast och kör Tycker jag!

Edit: Banan kommer kräva underhåll oavsett hur du gör.

Senast ändrad:
Material pumptrack
Ja optimalt vore ju att ha "dött material" men det kan bli omständigt att få tag på. Hur får man till proportionerna rätt då? Finns det ritningar med rätta höjder och vinklar för att få ett skapligt "grundflow" eller vad man ska kalla det? Jag förstår att man får justera efter hand men man vill ju hamna skapligt rätt från början. Man vill inte flytta massa ton i onödan:)

Tillbaka
Topp