Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den här? -> https://happyride.se/forum/read.php/1/2948259Faema sa:Hmmmm, det fanns en potatistråd för några, många år den som var fantsktisk men kan inte hitta den, någon?
Faema sa:Hmmmm, det fanns en potatistråd för några, många år den som var fantsktisk men kan inte hitta den, någon?
MarcusS sa:Julen varar inte fram till påsk, utan däremellan kommer fasta. Det bästa skulle förstås vara att alltid hålla rätt balans mellan mat och träning, men själv tenderar jag att unna mig lite för mycket godsaker. I måndags så började en period med strikt kontroll på varje kalori. Allt loggas och förs in en tabell. Målet är att hålla intaget till 1500kcal, träningen till 1000kcal per dag. Enligt kalkylen ska detta ge 1,5 kg i veckan fram till påskafton.
De första dagarna har gått över förväntan och kaloriminuset är t.o.m. större än plan. Nu är det bara att hoppas att motivationen håller i sig. Jag tycker det är enklast att klara intaget genom hoppa frukost helt och hållet, lunch blir det lite frukt eller grönsak. Middagen körs på som vanligt med ganska rejäla portioner för att få mättnattskänla. Då intaget är bara 50% av energibehovet så blir träningen dock ganska medelmåttig. Ingen ork att pressa upp pulsen helt enkelt.
Lejon sa:Okokt potatis är dessutom stärkelserik och svårbedbrytbart och ger således ett ytterst måttligt kaloritillskott.Offe2 sa:Potatis är det som ger bäst mättnadskänsla. Enligt Guidol.
(Under en överlevnadsövning i lumpen råkade vi befinna oss nära en potatisåker så då praktiserades det, smakmässigt minns jag råeldad potatis som ok, mättnadsmässigt jättebra och man får avföring som liknar grå komockor som bonus.)
eketjall sa:Jag vet, jag vet, jag vet!!!
Det är bara det att det är svårt. Speciellt nu när jag tränar mer eller iaf betydligt mer intensivt än vanligt. Jag vill hitta den hemliga genvägen.
I ärlighetens namn så har det här med vikten gått åt fel håll sedan i höstas, efter att ha gått ner några kilo under 2-3 månader.
Syns ganska tydligt vad kroppen strävar efter när man ser kurvan. Innan sommaren hade jag inte samma koll på vikten men den har legat ganska stabilt mellan kanske 76-80kg flera år innan (men har vägt över 85kg tidigare i livet).
Nära, Kustjägare på KA2/amf2 år 2000, men övningen var i Göteborgstrakten. Hungriga soldater hittar uppenbarligen potatisåkrar på fler ställen!rekrej sa:Lejon sa:Okokt potatis är dessutom stärkelserik och svårbedbrytbart och ger således ett ytterst måttligt kaloritillskott.Offe2 sa:Potatis är det som ger bäst mättnadskänsla. Enligt Guidol.
(Under en överlevnadsövning i lumpen råkade vi befinna oss nära en potatisåker så då praktiserades det, smakmässigt minns jag råeldad potatis som ok, mättnadsmässigt jättebra och man får avföring som liknar grå komockor som bonus.)
Låg du på Amfibie 1994 i Karlskrona, det låter nämligen väldigt mycket som just vår överlevnadsvecka.
Fulkinesen sa:eketjall sa:Jag vet, jag vet, jag vet!!!
Det är bara det att det är svårt. Speciellt nu när jag tränar mer eller iaf betydligt mer intensivt än vanligt. Jag vill hitta den hemliga genvägen.
I ärlighetens namn så har det här med vikten gått åt fel håll sedan i höstas, efter att ha gått ner några kilo under 2-3 månader.
Syns ganska tydligt vad kroppen strävar efter när man ser kurvan. Innan sommaren hade jag inte samma koll på vikten men den har legat ganska stabilt mellan kanske 76-80kg flera år innan (men har vägt över 85kg tidigare i livet).
Det jobbiga svaret är att det inte finns några genvägar.
Det jag gör, för att gå ner i vikt, är att tajma in mina träningspass/cykelturer efter där jag annars hade ätit. Om jag cyklar, så har jag inte tid att tänka på mat, och då missar jag ofta en måltid. Det funkar skitbra.
Exempel: Jag kör mina träningspass på morgonen, innan frukost. Det fördröjer min första måltid med en till två timmar, och gör att alla mina måltider kommer senare, därmed lättare att skippa den sista. När jag cyklar hem från jobbet (jag cykelpendlar var dag) så gör jag det precis när jag börjar bli hungrig. Så istället för att först äta en gång på jobb, innan jag cyklar hem, och sen ytterligare en gång när jag kommit hem, så käkar jag bara en gång.
Så tricket är att hitta på nåt annat, när du känner hungerskänslor. Du kanske kan sätta dig och tubeless-konvterera dina nya hjul, när du väl är hungrig?
Jag äter som mest när jag är sysslolös: Att bli förkyld och ha flera dagar hemma är katastrof för min vikt.
jonja sa:Blodpudding är att jämställa med pannkakor, så tveksam föda. Det mesta spannmålsbaserade tenderar att bli energitätt pga låg vatten- och fiberhalt och hög kolhydrathalt, och är så lättkonsumerat att det främjar övergödning. Digestive-kexen är ett bra exempel. Så ett tips är att undvika spannmålsbaserat så långt möjligt, särskilt det som är mjölbaserat.
Hög vattenhalt brukar vara bra, tex torkad frukt är mkt lätt att överkonsumera medan färsk frukt är svår att överkonsumera.
Lejon sa:jonja sa:Blodpudding är att jämställa med pannkakor, så tveksam föda. Det mesta spannmålsbaserade tenderar att bli energitätt pga låg vatten- och fiberhalt och hög kolhydrathalt, och är så lättkonsumerat att det främjar övergödning. Digestive-kexen är ett bra exempel. Så ett tips är att undvika spannmålsbaserat så långt möjligt, särskilt det som är mjölbaserat.
Hög vattenhalt brukar vara bra, tex torkad frukt är mkt lätt att överkonsumera medan färsk frukt är svår att överkonsumera.
Likhet är att pannkakor och blodpudding innehåller spannmål, dock vanligtvis av olika sorter, annars ser jag nog större skillnader än likheter mellan pannkakor och blodpudding. (Om man nu tar in något fler aspekter än kaloriinnehållet.)
trailmig sa:Fasta. Lär dig skilja på sug och hunger.
Geas Blodpudding utan tillsatt socker; 190kcal/100gNLC sa:Lejon sa:jonja sa:Blodpudding är att jämställa med pannkakor, så tveksam föda. Det mesta spannmålsbaserade tenderar att bli energitätt pga låg vatten- och fiberhalt och hög kolhydrathalt, och är så lättkonsumerat att det främjar övergödning. Digestive-kexen är ett bra exempel. Så ett tips är att undvika spannmålsbaserat så långt möjligt, särskilt det som är mjölbaserat.
Likhet är att pannkakor och blodpudding innehåller spannmål, dock vanligtvis av olika sorter, annars ser jag nog större skillnader än likheter mellan pannkakor och blodpudding. (Om man nu tar in något fler aspekter än kaloriinnehållet.)
Byt den "moderna" blodpuddingen från t.ex. Lithell/Gea's (!) mot traditionell modell, t.ex. Perivikens blodkorv, inte mycket mjöl i den.
eketjall sa:Geas Blodpudding utan tillsatt socker; 190kcal/100gNLC sa:Lejon sa:jonja sa:Blodpudding är att jämställa med pannkakor, så tveksam föda. Det mesta spannmålsbaserade tenderar att bli energitätt pga låg vatten- och fiberhalt och hög kolhydrathalt, och är så lättkonsumerat att det främjar övergödning. Digestive-kexen är ett bra exempel. Så ett tips är att undvika spannmålsbaserat så långt möjligt, särskilt det som är mjölbaserat.
Byt den "moderna" blodpuddingen från t.ex. Lithell/Gea's (!) mot traditionell modell, t.ex. Perivikens blodkorv, inte mycket mjöl i den.
Perivikens blodkorv; 240kcal/100g
Men troligtvis blir man ju lite mättare på korven i fråga.
Henrik_E sa:Tror en diet på runekakor är jättedålig om man vill gå ner i vikt.
Konkret sa:Henrik_E sa:Tror en diet på runekakor är jättedålig om man vill gå ner i vikt.
Här har vi en som inte brukar allvar.
BRUKA ALLVAR!
ohellstrom sa:Konkret sa:Henrik_E sa:Tror en diet på runekakor är jättedålig om man vill gå ner i vikt.
Här har vi en som inte brukar allvar.
BRUKA ALLVAR!
Ska man vara petig så går det väl utmärkt att lyssna på Rune utan att äta runekakor.
Men att banta med dessa kaloribomber är nog ingen bra idé.
Har för mig att jag en gång gjorde en laddning med tillsatt proteinpulver, då jävlar ;)
eketjall sa:Rune är tillräckligt gammal för att inte ha ändrat matvanor sedan 70, 80-talet någon gång.
Om alla åt som då, till dom relativa matpriserna från samma tid, så skulle inte över 50% av befolkningen vara överviktiga längre.
Konkret sa:eketjall sa:Rune är tillräckligt gammal för att inte ha ändrat matvanor sedan 70, 80-talet någon gång.
Om alla åt som då, till dom relativa matpriserna från samma tid, så skulle inte över 50% av befolkningen vara överviktiga längre.
Va fan snackar du om?
Bruka allvar!
Lyssna på Rune.
Jag pratar om att äta lagom mängder av bra mat.Konkret sa:eketjall sa:Rune är tillräckligt gammal för att inte ha ändrat matvanor sedan 70, 80-talet någon gång.
Va fan snackar du om?
Bruka allvar!
Lyssna på Rune.
Spacekitty sa:Relevant länk http://www.bbc.com/news/health-43112790 som söndagsläsning.
Mycket bra sammanfattat.ohellstrom sa:Om man ska sammanfatta lite, även om det är aningen förmätet av mig, så känns det som att huvudråden till TS är ungefär:
- är lågkalorimat för att fylla ut magen: sallad, kål etc.
- arbeta på att acceptera att hungerskänslor inte är samma sak som reellt energibehov.
Sen kan vi givetvis diskutera fett vs. Kolhydrater, styrketräning vs. Ultradistans, bantning etc. men frågan handlade väl främst om att komma tillrätta med ett tidvis okontrollerat snacksande.