Mavic EX 721 VS. Sun Rhyno lite??

tailwind

Medlem
Hej!

Vilken fälg tror ni är mest passande för en lång (20 000km) cykeltur med tung packning på dåliga vägar? Mavic EX 721 eller Sun Rhyno lite? ( 26" )

Many thanks!

Jag kör med rhyno light till bakhjulet och 721CD till framhjulet på vår tandem. Bakhjulet har visserligen bara gått lite drygt 6000km men det har fått gott om pisk utan att klaga. Jag har också ett framhjul (till pendlarhojjen) med rhyno light på och det har gått ~10000km utan några som helst problem.

Gamla modeller av 721 med CD-beläggning har haft problem med sprickbildning men det är nog åtgärdat nu (framhjulet är CD och har inga sprickor). Rhyno light är dock mycket billigare. Stärsta fördelen med Rhyno light i det här fallet är att du kan få den med 40 eller 48 hål om du vill. Skall du bygga ett hjul som pallar ett par hundra kilo last så vill du gärna ha ett par extra ekrar. =)

Båda fälgarna håller för det du skall göra så lägg pengarna på att få hjulen byggda av ett proffs istället. Det där med att mavics legeringar skulle vara hårdare än suns tror jag inte på.

Kan bara hålla med. 721 är mina absoluta favorit fälgar.
Lagom breda, bombsäkra , snygga , låg vikt (~590g) och allmänt grumma!
Kommer definitivt köpa dem så fort jag kört slut 219/MTX-gäljarna som sitter på nu.

Tillbaka
Topp