Maxpuls; frågor, gissningar och spekulationer

bruce

Ny medlem
Tidigare har jag haft 195 bpm som angiven maxpuls i pulsklockan och det har jag baserat på att jag tidigare har toppat däromkring när jag varit spyfärdig efter ngn elak backe (såväl med cykel som springandes). Fast det verkar inte vara riktigt det som man menar med maxpuls om jag förstått saken rätt.

Häromdagen sprang jag med min nya Garmin FR 305 på armen:
-först i 15 min där jag snittade kring 160 bpm
-körde sedan 10 backintervallerunder under 15 minuter(174-172-172-173-173-174-174-174-174-177) snitt 173.5 bpm, efter sista uppförslöpan var jag rejält mör men kunde hålla mig på benen
-gick sedan i 1.5 minuter, lät pulsen gå ned till ca 140
-sprang därefter ytterligare 6 min där pulsen låg på ca 170, nådde en sista pulstopp på 176 bpm efter en sista kort uppförslöpa och trappa där jag försökte ge allt. Men jag varken svimmade eller spydde iofs.

Kan jag använda mig av ovanstående exempel för att göra en rimlig bedömning av min maxpuls?
175 bpm? 180 kanske? (Jag ser inte riktigt behovet att göra ett test på Bosön el motsv, vill bara ha ett rimligt värde i Garminen).

Edit: ny trådtitel, utvecklade sig till allmänt blurr

Senast ändrad:
egentligen inte. Men jag hade gissat att du ligger runt 190 i maxpuls. Gissningen är baserad framför allt på din 6min löpning.

Maxpuls = Maximal puls du kan uppnå. Så kommer du aldrig upp i mer än 175 när du anstränger dig maximalt, så är det din maxpuls. Sen att det kan bli olika maxpuls för olika aktiviteter, det ska man också tänka på. Enkelt va? :-)

/Leo

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Maxpuls = Maximal puls du kan uppnå. Så kommer
> du aldrig upp i mer än 175 när du anstränger
> dig maximalt, så är det din maxpuls. Sen att det
> kan bli olika maxpuls för olika aktiviteter, det
> ska man också tänka på. Enkelt va? :-)
>
> /Leo

Exakt, jag var ex. över det jag trodde var min maxpuls idag ha ha... trodde det var 180 men loggade 181... sen åkte jag hem ;-)

En grovt tillyxad tumregel säger att man tar 220 som referensvärde och drar ifrån antal år man är.
För att ha 195 i maxpuls så är man någonstans i 25-årsåldern då. Dina beskrivning på dryga 170 indikerar alltså att du är någonstans i trakten av 40+.

Billy Broms skrev:
> En grovt tillyxad tumregel säger att man tar 220
> som referensvärde och drar ifrån antal år man
> är.

Den är till och med så grovt tillyxad att den är helt grundlös, och värdelös.

Sen beror det lite på hur man tränat innan du fick din Garmin... min puls sjunker tex när jag kört hårt och länge dag efter dag, vecka efter vecka. Men som nu tex med 2v förkylning och gjorde comeback idag når jag nästintill maxpuls bara jag närmar mig en backe...

En annan grov formel är 220 minus 10 minus halva din ålder. Den stämmer på mig...men som sagt, maxpuls är väldigt individuellt.

När jag skaffade min pulsklocka så matade jag in maxpuls enligt 220 minus ålder metoden. Sen när jag började köra lite så upptäckte jag rätt snabbt att det inte stämde alls. nu har jag skört skiten ur mig själv så pass många ggr att jag är rätt säker på att min maxpuls är ca 200. Vill med detta inlägg bara medverka till att bekräfta att metoden är rätt dålig. :)

xenomorf skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Maxpuls = Maximal puls du kan uppnå. Så
> kommer
> > du aldrig upp i mer än 175 när du anstränger
> > dig maximalt, så är det din maxpuls. Sen att
> det
> > kan bli olika maxpuls för olika aktiviteter,
> det
> > ska man också tänka på. Enkelt va? :-)
> >
> > /Leo
>
>
> Exakt, jag var ex. över det jag trodde var min
> maxpuls idag ha ha... trodde det var 180 men
> loggade 181... sen åkte jag hem ;-)

Men är det just det man menar med maxpuls? Visst, jag har haft och får fortfarande bpm uppemot 190 vid enskilda tillfällen men då är det ju kräks-, svartna för ögonen, svimnivån,
d v s finito, inte en tjyvis att kunna fortsätta harva på i samma tempo ytterligare en period.

När jag scannat av div trådar på nätet så får jag uppfattningen att maxpulsen bättre beskrivs som den pulsnivån man kan ligga på max under ex 30 minuter, utan att det blir kaos alltså.

Eller handlar det om två olika saker; max arbetspuls och maxpuls=helt slut, finito?

Edit: nej, det fanns inget förprogrammerat gubvärde ;) Fast så borde det ju varit så klart!

Senast ändrad:
max är max, inget annat. Maxpulsen är den högsta möjliga puls du kan komma upp i. Ingen kan ligga på maxpuls i 30min, inte mer än någon enstaka sekund skulle jag tro att kroppen klarar maxpuls.

Tille skrev:
> 500 minus 298 funkar på mig.
> 500 minus 299 funkar på mig. Är de ett år yngre än mig ? :-/ T

Som sagt, maxpuls _är_ maxpuls. Du kan inte komma upp i 110% av din maxpuls, 100% är maxpuls. Och nej, det går inte att ligga 30 minuter i maxpuls, snarare 30 sekunder.

/Leo

Jag har hört att Jens Voigt kan kör 30 minuter *över* sin maxpuls. Kan det verkligen stämma?

Ok, tack för snabba svar. Då ligger jag i vart fall högre än ?*, troligen närmare ?* Det får bli fler ryck i den där jävla backen och ge lite mer helt enkelt.

*Edit: med all denna vetenskapliga input kan jag ju inte ens gissa eller hitta på längre. Jävla happy.

Senast ändrad:
Pulsen är ett ganska oprecist mått på ansträngning, bland annat är den temperaturberoende, ju varmare det är desto högre puls. Kör du utomhus på vintern kan det med andra ord bli svårare att jaga upp pulsen, även om ansträngningen är densamma. Så om du orkar köra hårdare så kör hårdare, vad än pulsklockan säger.

Det är lite roligt med alla som beskriver att de cyklat si och så många procent av sin maxpuls, när den bara är beräknad matematiskt. Dvs man har inte testat fram den ordentligt utan bara gissat en siffra. Då blir det ju en procentsiffra på en gissning och värdet av det torde vara tämligen begränsat.

Modellen 220 minus ålder kanske gäller snittet på en mycket stort antal personer men säger inget om den enskilda individens förutsättningar.

Leo, min mammas maxpuls är inte 130 bara för att hon inte pressat sig konditionsmässigt. Enligt ditt synsätt skulle en persons maxpuls alltså vara låg för en person som aldrig pressar sig. På samma sätt är inte min maxpuls 185 bara för att jag legat där på en enskild intervall.

Enda sättet att få fram just sin egen maxpuls är ett väl genomfört bra maxpulstest.

Maxpuls är exakt den puls du ligger på slaget innan du får en hjärtattack, efter hjärtattacken blir oftast maxpulsen några slag lägre vilket vissa uppskattar. formeln för detta är:

220 -(din ålder)/2 -antal skilsmässor du haft -4*(hur många barn du har) -6*(hur många barn du har som din sambo inte känner till) -antal ej dödliga hjärtattacker.

Detta är hittills den enda matematiska uträkning som faktiskt är vetenskapligt bekräftad av vitamininstitutet i Shweiz och som rönt mycket stor internationell bekräftelse. Alla lag i Tour de France använder numera denna formel.

Testa så får ni se att det stämmer på prickan! ;-)

Senast ändrad:
Här finns det lite mer info om metoden 220-ålder samt en annan modell som skall vara lite bättre men ändå inte särskilt bra:
http://traningslara.se/vilken-formel-ar-bast-for-att-uppskatta-sin-maxpuls/

För de som inte orkar läsa så kommer en summering av deras summering:
"Den klassiska formeln 220 – ålder har ingen vetenskaplig grund. Den överskattar maxpulsen hos yngre människor och tenderar att underskatta den hos äldre personer. En mer precis ekvation för att räkna ut maxpulsen är 208 – (0,7 x ålder) men även denna formel har en stor standardavvikelse vilket innebär att ungefär en tredjedel av befolkningen har en puls som skiljer sig mer än 8-10 slag från det uträknade värdet."

Även intressant att läsa:
Skillnad mellan maxpuls vid löpning kontra cykling
http://traningslara.se/maxpuls-och-mjolksyratroskel-vid-lopning-och-cykling/

Det finns ju väl beskrivet hur ett maxpulstest bör gå till för att komma så nära "sanningen" som möjligt. Kruxet är ju att maxa ut hjärtat innan annat börjar sätta stopp - t ex mjölksyra. Oftast brukar man köra uppvärmning och sedan göra tre intervaller med stegrande intensitet där den sista är "max". Finns säkert andra sätt men den metoden har jag testat på träningsläger en gång i tiden

JT skrev:
> Jag har hört att Jens Voigt kan kör 30 minuter
> *över* sin maxpuls. Kan det verkligen stämma?

Nej.
Men Chuck Norris kan givetvis göra det.

Hmm, läste precis i en bok här framför mig att det som eg är mer intressant än maxpuls att utgå ifrån är lactate threshold value...

Monglo skrev:
> Hmm, läste precis i en bok här framför mig att
> det som eg är mer intressant än maxpuls att
> utgå ifrån är lactate threshold value...

Nivån där du snabbt får mer mjölksyra är viktig eftersom ens prestationsförmåga avtar avsevärt när man börjar få högre mjölksyrakoncentration, men det kräver lite mer resurser att mäta mjölksyranivån jämfört med pulsen.

220 - ålder är ett jättebra instrument att uppskatta en persons maxpuls men på ett statistiskt sätt. Alltså inte på individnivå. Gamle Åstrand hade dessutom tillägget +- 20 slag vilket kan innebära att en 20 åring har alltifrån 180-220 i puls och alla värden däremella är normala.

För kvinnor gäller 226 - ålder, i snitt!

:0)

Är det någon som vet hur jag räknar ut min maxhastighet på cykeln? Jag vet hur snabbt jag har kört, men jag vill veta om jag kan köra ännu snabbare.

fredrikw skrev:
> Är det någon som vet hur jag räknar ut min
> maxhastighet på cykeln? Jag vet hur snabbt jag
> har kört, men jag vill veta om jag kan köra
> ännu snabbare.

c

Senast ändrad:
Jag försöker använda samma utgångspunkt när jag köper kläder! Vad som gör mig lite fundersam är att det alltid resulterar i att jag får för korta byxor. Jag har också märkt att mina tröjor konsekvent slutar vid naveln.

Först använde jag mig av medellängden hos människan vilket verkar vara ca 1,65 m. (Det blev rejält trångt i skrevet om byxorna skulle knäppas.) Sedan var det någon som sade att det finns ett snitt för en svensk individ också vilket var 1.74 m. Denna uppskattning var lite bättre. Jag körde efter denna nyvunna kunnskap i några år tills ytteligare någon sa att det ju skiljer mellan man och kvinna. Jag letade fram genomsnittslängden för en svensk man vilket är ca 1,78 m. Snacka om att jag kännde mig dum... Så klart jag måste använda mig av genomsnittslängden hos en svensk man för att det ska funka!

MEN! Jag har en kännsla av att det i alla fall kanske kunde bli lite bättre passform på mina kläder... Är det någon annan som känner så och i så fall vad har ni kommit fram till för lösning? Är det inte 1,78 som är snittet för en svensk man?

Pastor Hannes skrev:
> Jag försöker använda samma utgångspunkt när
> jag köper kläder! Vad som gör mig lite
> fundersam är att det alltid resulterar i att jag
> får för korta byxor. Jag har också märkt att
> mina tröjor konsekvent slutar vid naveln.

+1

Billy Broms skrev:
> En grovt tillyxad tumregel säger att man tar 220
> som referensvärde och drar ifrån antal år man
> är.

Enligt den formeln är jag sju år gammal. Kan nog stämma.

Hannosaurus skrev:
>
> Enligt den formeln är jag sju år gammal. Kan nog
> stämma.

Eller en liten gnagare..... puls över 210 är högt!

cerberos skrev:
> Hannosaurus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Enligt den formeln är jag sju år gammal. Kan
> nog
> > stämma.
>
> Eller en liten gnagare..... puls över 210 är
> högt!

Kan nog stämma, det med :)

Usch vad komplicerat det blev nu.. temperatur, gubbvärde, Chuck Norris, lactate threshold value, klädstorlek bl a bl a.. Det var enklare med den där 220-nånting.

Kom på en sak, skulle en pulsmätning vid ett ordinärt lördagssamlag ge ngn ytterligare vägledning?

Senast ändrad:
bruce skrev:
> Usch vad komplicerat det blev nu.. temperatur,
> gubbvärde, Chuck Norris, lactate threshold value,
> klädstorlek bl a bl a.. Det var enklare med den
> där 220-nånting.

Jag gör det enkelt och ovetenskapligt. Har alltid tränat men aldrig varit bäst. Är 44 år nu räknade ut med de två vanligaste fuskformlerna 220-åldern och 210x(0,5xåldern). Den första gav 176 bpm och den andra gav 188 bpm.
Tog på mig Garmin 305 + pulsband och värmde två km jogging. Sen drog jag allt jag har uppför en lååååång backe och när jag inte orkade längre var det högsta visade pulsvärdet 181 bpm, då såg jag rosa elefanter och stupade vikingahövdingar dansa ringdans, men jag kunde fortfarande stå upp. Hade jag fortsatt lite till eller sprungit lite fortare så hade nog Garminen närmat sig de där 188 innan jag spytt liggande.

Efteråt går pulsen ner fort och jag kan fortsätta någorlunda som vanligt. Tar det som ett tecken på hyfsad kondis.

Min teori är att den första formeln är fel om man är konstant tränad eller alltid fel och den andra verkar relativt rätt men det krävs nog ett gäng Pitbulls eller en eldsprutande drake som jagar en om man skall kunna verifiera absolut max. En doktor i närheten skulle nog inte heller skada.

äJWL skrev:
> "Den klassiska formeln 220 – ålder har ingen
> vetenskaplig grund. Den överskattar maxpulsen hos
> yngre människor och tenderar att underskatta den
> hos äldre personer. En mer precis ekvation för
> att räkna ut maxpulsen är 208 – (0,7 x ålder)
> men även denna formel har en stor
> standardavvikelse vilket innebär att ungefär en
> tredjedel av befolkningen har en puls som skiljer
> sig mer än 8-10 slag från det uträknade
> värdet."

Räknade på båda och fick precis samma värde. Kom sedan på att jag underskattat min ålder en del.

Monglo skrev:
> Hmm, läste precis i en bok här framför mig att
> det som eg är mer intressant än maxpuls att
> utgå ifrån är lactate threshold value...

Beror inte det på vad man vill komma fram till?

Pastor Hannes skrev:
> Jag försöker använda samma utgångspunkt när
> jag köper kläder! Vad som gör mig lite
> fundersam är att det alltid resulterar i att jag
> får för korta byxor. Jag har också märkt att
> mina tröjor konsekvent slutar vid naveln.

Du är helt enkelt för gammal och har missat de senaste decenniernas mode.

Stumpy skrev:
> Du är helt enkelt för gammal och har missat de
> senaste decenniernas mode.

Mmm... Så kan det vara, men för några decennier sedan var samma kläder på tok för stora. Detta är lite lustigt eftersom medellängden inte borde påverkats nämnvärt på ett par decennier.

Det lustiga är att under något år när jag var runt 15 passade alla kläder perfekt.

Jag har börjat fundera i banorna att man helt enkelt inte kan använda snittet för en hel population på enskilda individer. Men, men... Nu är jag antagligen ute och cyklar, så kan det ju inte vara!

bruce skrev:
> Usch vad komplicerat det blev nu.. temperatur,
> gubbvärde, Chuck Norris, lactate threshold value,
> klädstorlek bl a bl a.. Det var enklare med den
> där 220-nånting.
>
> Kom på en sak, skulle en pulsmätning vid ett
> ordinärt lördagssamlag ge ngn ytterligare
> vägledning?

Såg ett program på tv där de gjorde en undersökning på hur mkt man förbrände under ordinärt samlagande. Det var inte så mycket, men kvinnor verkade förbränna mer iaf.

I slutändan tror jag inte att ens ett extraordinärt lördagssamlag är en bra metod för att kolla maxpuls. Beroende på personlig preferens....

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp