Maxxis Aggressor vs Dissector

Jag kör Forekaster på min HT och det känns ju som grovmönstrade XC-däck. Ganska roliga och snabbrullade, men inte så mycket grepp.

Men det låter ju bra om Rekon är greppigare än Forekaster.
Ja, kikar också på en XC-däckkombo, tänker mig nån kombo av Forekaster/Wolfpack Trail/Bontrager XR3 .. men har inte tänkt/valt klart än. :-)

Forekaster (edit: det är nog ännu klenare iofs?)? Bontrager XR4?

Tänker mig också Dissector som ett vettigt året runt-däck fö. (Har fö kört Aggressor över vintern på ena hojen och det är ju kul så länge man gillar att sladda iofs. :-)
Är Forekaster greppigare än Rekon?

Jag har inte testat Forekaster men trodde det motsvarade NN ungefär. Rekon ser inte lika greppigt ut men det kanske är fel.

Jag har inte testat Forekaster men trodde det motsvarade NN ungefär. Rekon ser inte lika greppigt ut men det kanske är fel.
Forekaster brukar väl jämföras med NN. Jag har tidigare kört mycket med Forekaster. Men tycker det är ett ganska dåligt däck, och betydligt sämre än rekon. Rekon finns ju för övrigt också i "race"-version med ännu tätare och mindre mönster. Jag skulle dock aldrig köra varken rekon eller forekaster om det var utförsåkning som var i fokus.

Forekaster brukar väl jämföras med NN. Jag har tidigare kört mycket med Forekaster. Men tycker det är ett ganska dåligt däck, och betydligt sämre än rekon. Rekon finns ju för övrigt också i "race"-version med ännu tätare och mindre mönster. Jag skulle dock aldrig köra varken rekon eller forekaster om det var utförsåkning som var i fokus.
Nej men för nivån under säger du rekon? Får kolla närmare på det. Känns bara lite glest med dhrII - dissector - recon men det är kanske greppigare än jag tror.

Nya NN kommer kanske snart i lättare casing. Lite för tungt för att jag ska ge det en chans nu.

Ja, jag tycker att rekon är ett trevligt däck. Köpte dissector och rekon för att testa ett trampvänligare alternativ än det vanliga dhf/dhr när det är mer normal stigcykling, hur man nu definierar det. Både rekon och dissector köptes med maxx terra. Tyckte det var en bra och snabb kombo som rullade väldigt mycket snabbare än dhf/dhr. Enorm skillnad på stigarna hemmavid. Sen bytte jag till dhf/dissector för att köra mer utför och det funkade väldigt bra. Där är jag nöjd just nu.

Har köpt en ny cykel där jag har Forekaster fram och ett Ardent Race bak. Märker att vid lite lera och blött så slirar bakdäcket och har funderat på ett Aggressor eller Dissector.

Har köpt en ny cykel där jag har Forekaster fram och ett Ardent Race bak. Märker att vid lite lera och blött så slirar bakdäcket och har funderat på ett Aggressor eller Dissector.

Jag har aldrig provat Aggressor men den ser ut att har dåligt självränsning.

Jag rekommenderar att köpa en Dissector och sätta den fram och Forekaster bak. Jag har kört DHR II fram och Forekaster bak och det räckte om leret inte var för djupa.

Hade Forekaster bak på förra cykeln och det fungerade bra. Är slanglöst fram nu så hade vart skönt att slippa mecka med det då jag ej har kompressor...

Slänger in en kurvboll, Minion SS bak? Lättrullat som få men ända fint kantgrepp...
Särskilt lättrullat tycker jag inte att det är, men det är ett funkis bakdäck. En hake är att det blir väldigt fyrkantigt redan på fälg med ~30 mm innerbredd. Verkar gjort för smalare fälgar.

Jag har kört Minion SS bak ett tag, Dissector nu. Och precis som nämnts tidigare så passar nog SS på smalare fälg. Jag hade det på en 34 fälg och det känns som Dissector rullar minst lika bra. Dissector i Maxxterra känns som det går mjukare än SS med dual gummi också, tyckte jag.

Var ute förra veckan, och i dagens förhållande så var ett Ardent race tillräckligt, förutom visa lerpölar. Så kanske avvaktar och se hur det utvecklar sig :)

Fick tag i ett Minion DHR ii som var lätt begagnat, gått kanske 6 rundor. Rullade på fint i skogen och hade bra grepp så än sålänge positivt.

Bra tråd!
Mitt Agressor är slut och i garaget står ett oanvänt Dissector från när grabben bytte däck som åker på i vår ?. Samma casing o gummi (2C/Exo) men Agressor va 2,5wt och Dissector är 2,6. Blir spännande att jämföra!

Satans vad svenskar klangar på ett däck som inte är designat för svensk terräng(om du inte vinner EWS, där verkar aggressorn väldigt populär)

Tillbaka
Topp