Meck-fråga. Strul med växlarna

romii

Ny medlem
Hej!

Jag bytte däck på mitt bakhjul och efter det får jag inte i några växlar. Jag har satt tillbaks allting som jag mindes det satt, men något måste ju vara fel. Några idèer på vad?

/r

Ja kedjan sitter rätt. Jag tog loss hjulet lite så man skulle se bättre tog lite bilder.

Det är ju en slags plast-ring och sen en Metallgrej med en "flik" utanför den ringen som jag är ganska säker på är problemet. För de står lock och en pil på ringen och jag förstod aldrig exakt hur dem skulle sitta.

Ursäkta de suddiga bilderna, hoppas det syns och att någon kan se vad problemet är?!

Bilagor

• SAM_6291.JPG
    SAM_6291.JPG
    80.2 KB · Besök: 40
  • SAM_6292.JPG
    SAM_6292.JPG
    79.8 KB · Besök: 40
Hej,

Det är tydligen en navväxlad cykel. Hur man justerar beror på modell. När man ändrar läget på bakhjulet så "försvinner" justeringen. Jag har råkat ut för detta på en cykel jag hade tidigare.

Bakdäckspunktering = växeljustering!

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur din modell skall justeras. Men har du en instruktionsbok för din cykel så bör det stå där. Annars prova att Googla fram hur man justerar på ditt baknav. Du behöver veta fabrikat och modell.

Googlade manualen, den sa Nav – Justeringar och reparationer av nav och bromsar bör utföras
av din återförsäljare. Det var ju jävligt hjälpsamt. Men googlandet fortsätter!

Det där är väl ett tidigt Nexusnav? Växeljustering ej nödvändig efter hjul och kedjejustering...
Rör sig växelanordingen bak? Ev kan du ha lagt vxlvajern fel där bak och därmed låser vajern rörelsen i navet. Det är lätt hänt och lätt fixat isf.
Fler bilder?

Hej igen,

Det är inte så svårt att justera, bara man vet hur det skall göras. Så om du hittar information på nätet är du i hamn. Vet du vad det är för baknav?

Det ända jag hittade på nätet var detta: http://www.skeppshult.se/media/43166/SI-74Y0A.pdf
och det handlar ju inte ens om det, men försökte se på bilderna hur de sakerna skulle sitta.

Problemet verkar ju vara just dem eftersom att hela den ringen som är innanför, där växelverksamheten äger rum, inte hålls på plats. Det är liksom som att när jag är där och trycker då fungerar det, men när jag ska sätta fast däcket så lossnar allt det ju, som om det är nån spärr eller något som jag missat...Men de kan ju vara nåt annat också, men jag antar att de där ska sitta på plats ändå. Inte hänga omkring som nu.

Jag vet inte vad det är för baknav tyvärr.

"Ev kan du ha lagt vxlvajern fel där bak och därmed låser vajern rörelsen i navet. Det är lätt hänt och lätt fixat isf. " Alltså, den ligger rätt först, men när jag ska sätta hjulet på plats hoppar allt loss...

Spärrbrickan, är det den som ska spärra/sätta fast allt? För jag tycker inte den gör ett skit? är det där problemet ligger?

Hej,

Det hjälper om du ger så mycket information som möjligt. Ex hur många växlar har din cykel? Bild på växelreglaget! Det borde stå något på både växelreglage och baknav, ex Shimano Nexus 3, Torpedo Pentasport eller något liknande.

romii skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja kedjan sitter rätt. Jag tog loss hjulet lite
> så man skulle se bättre tog lite bilder.
>
> Det är ju en slags plast-ring och sen en
> Metallgrej med en "flik" utanför den ringen som
> jag är ganska säker på är problemet. För de
> står lock och en pil på ringen och jag förstod
> aldrig exakt hur dem skulle sitta.
>
> Ursäkta de suddiga bilderna, hoppas det syns och
> att någon kan se vad problemet är?!

Metallgrejen med en flik, dvs brickan, du har den väl utanför ramen? Mutter- brickan med flik- ramen- navet? Fliken ska sitta i gaffelöppningen...
På navet står det en beteckning, Nexus och nåt mer, sök på den beteckningen och du har svaret på just ditt nav :-)

Bilagor

• SAM_6291.JPG
    SAM_6291.JPG
    75.8 KB · Besök: 42
Tack för all hjälp. Jag tycker jag har förstått hur allt ska sitta i teorin men i praktiken fungerar det inte av någon anledning.

Det är väl ett nexus 7 nav. På själva navet sitter det 2 gula pilar som pekar in mot axeln. Du har motsvarande 2 gula pilar på "växelinsatsen" som ska på där. Pilarna ska peka mot varandra. På låsbrickan ska det också finnas gula markeringar. Dom ska hamna i linje med dom gula pilarna. Sen vrider du fast låsbrickan. Nexus 7 naven kan vara fruktansvärt krångliga ibland

Jag har tagit av och på många nexus-7 hjul men har aldrig behövt justera någonting efteråt. Du har antagligen råkat skruva på gängorna som vajern hänger i och därmed är vajern för slack för att kunna växla..

Tillbaka
Topp