Medelhastigheter?

Dirty_rider

Aktiv medlem
Medelhastigheter?
Vad har ni för medelhastighet när ni tränar/tävlar och hur långt kör ni?
Tanken är att få lite insperation till min egna träning o för att se hur man ligger till.

Ett exempel:
Träning:
MTB: ~30km runt 15km/h i snitt
Lvg: ~50km runt 29km/h i snitt (solo)
Tävling:
MTB: ~40km runt 17km/h

Såklart är terrängen olika för alla o därmed kommer hastigheterna variera, men det kunde vara roligt att se ändå :)

[edit]
Lade till solokörning på lvg passen

Senast ändrad:
Medelhastigheter?
Den enda pålitliga medelhastigheten jag har är på lvg 50 km.

Där körde jag 20 stycken sådana rundor förra sommaren och låg alltid mellan 25.9 - 26.4 km/h i snitt. Har inte kört landsväg i år, men känner generellt att jag är bättre tränad nu. Så säg någonstans mellan 27-28 i år...ren gissning.

Antar att du har cyklat ensam, eller åtminstone inte legat bak någon på hela rundan?

Medelhastigheter?
Jag har en sträcka på 7 mil jag kör regelbundet men det är lite lurigt då det kan blåsa rätt mycket och det sänker ju tyvärr medlet en del mot personbästa, men vid tre tillfällen har jag lyckats att snitta 32km/h solo, men normalt sett med lite vind så hamnar jag på 30.8-31km/h. Men det är först nu med 300 mil i benen som jag har höjt medelhastigheten med ungefär 1km/h mot i våras. tid tar det.

Senast ändrad:
Medelhastigheter?
medelhastigheten säger ingenting intressant. Den säger inget om vind, terräng osv.

Vi kan ju ta ett exempel. Jag har snittat 49km/h under en runda på MTBn, som var ganska precis 18km lång. Om jag inte nämner att det var på en asfaltsväg nerför en alp så låter det riktigt imponerande.

Medelhastigheter?
Normala distansrundor solo brukar hamna mellan 29-32 km/h över 5-15 mil. Normala vindförhållanden och lite småkuperat som det oftast är här på västkusten.

Medelhastigheter?
Göteborg - Halmstad, 142km platt terräng med några mindre kullar. 31,7km/h i snitt i lätt motvind. Fattar inte hur, men datorn ljuger väl aldrig?

Låg bakom en traktor i ca. 2mil och snittade dryga 44km/h för några dagar sedan. En medelwatt på 120w, kändes helt ok!

Senast ändrad:
Medelhastigheter?
Blev drygt 10mil igår, snitt på 31, första 55km i klunga utan hets, sedan en solorunda på 45km efter en kort paus för vattenpåfyllning. Det var i princip vindstilla igår, noterade att man med lätthet höll ca. 33km/h på platten.

Medelhastigheter?
Bra tråd. Jag har själv funderat på när det är mest relevant att börja mäta medel vid lvg.

Skall jag möta från dörren?
En massa cykelbanor, rödljus och pårökta medtrafikanter måste då tas med i beräkningen. Känns deppigt.

Skall jag istället börja mäta då jag passerar stadsgränsen?

Ett I-landsproblem såklart, men ett mysigt sådant.

Medelhastigheter?
Rock skrev:
-------------------------------------------------------

> Vi kan ju ta ett exempel. Jag har snittat 49km/h
> under en runda på MTBn, som var ganska precis
> 18km lång. Om jag inte nämner att det var på en
> asfaltsväg nerför en alp så låter det riktigt
> imponerande.

Är det då en runda? ;)

Medelhastigheter?
rback skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vi kan ju ta ett exempel. Jag har snittat
> 49km/h
> > under en runda på MTBn, som var ganska precis
> > 18km lång. Om jag inte nämner att det var på
> en
> > asfaltsväg nerför en alp så låter det
> riktigt
> > imponerande.
>
> Är det då en runda? ;)

Skulle vilja se snittet på den rundan! :)

Medelhastigheter?
Nej en runda är från a till a, en sträcka är från a till b. Så vill jag nog ha definitionen runda, att man startar och stannar på samma ställe.

Medelhastigheter?
Eftersom vi cyklar på samma ställe kan jag relatera till dina snitthastigheter.
På mina längre MTB rundor 4,5-7mil snittar jag ca 18. Tävlingstempo ligger nog inte mycket högre..

Se LGV rundor jag kört har legat på ca 31kmh på mellan 5-8mil. Får se vad det blir med den nye:)

Medelhastigheter?
Mtb kör jag utan mätare så ingen aning hur fort det går.

På landsväg brukade jag jaga högt "snitt" på nästan varenda pass förr men slutade med det för några år sedan. Nuförtiden brukar det bli 30-35 på långpassen.

Men nån gång får man ju ladda på o köra allt vad man orkar för att det är kul o för att kolla formen. Testade för nån vecka sen o maxade en halvkort runda, bra form, småkuperat böljande landskap, start o stopp på samma ställe, 38 i snitt på 6 mil solo.

Medelhastigheter?
Om man inte har Wattmätare så är medelhastighet på en given runda (med start och stopp på samma ställe så att ev vind inte påverkar så mycket) nog det bästa sättet att mäta sin träningsprestation. Jag har en standardrunda 42km och på pass med samma medeleffekt så diffar det inte mer än ca +/- 0,5km/t. Och då är det ändå några trafikljus och korsningar som man ibland kan behöva bromsa för, om det vore ren landsväg utan korsningar så skulle snittet säkert bli ännu jämnare. Bra morot på passen blir det också att försöka slå nytt rekord.

Medelhastigheter?
Så här såg det ut för mig för någon dag sedan när jag cyklade över Tavelsjöberget.
Slät och fin stig uppför med sandunderlag och lite stökigare nedför, riktigt trevlig tur.

Distance:
20.48 km
TotalTime:
00:58:01
Average Speed:
21.18 km/h
Best(1500 m):
33.00 km/h
Max Speed:
41.83 km/h
Max Pace:
01:26 min/km
Average Pace:
02:49 min/km
Total climb:
134 m
Total descend:
203 m

Medelhastigheter?
Capture.JPG

Medelhastigheter?
Det där var lite intressant. Jag opererade knät i januari och köpte racer i mars men det roliga är att man kan se en klar ökningstendens i snitthastigheten.

utveckling.png

Medelhastigheter?
17,5 km/h Lida Loop 65 km

18,9 km/h på första
16,3 km /h på andra
16,4 km/h på sista

Jag gick nog ut väl hårt..

Senast ändrad:
Medelhastigheter?
Intressant tråd. Jag har precis börjat köra lite LVG och senaste rundorna hade jag:
38 km - 30.6 km/h
48 km - 30.9 km/h

Båda var relativt platta vilket är tur för backar suger musten ur mig och snittet. ;)

Är inte speciellt tränad men cykelpendlar normalt varje dag ca 1.5 mil.

Medelhastigheter?
andematt skrev:
> gsb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> Och du cyklar 1, 12, 1500 eller 7000 km per år

Bättre såhär?
Capture.JPG

(Köpte cx vår 2007, racer nov 2009, innan dess MTB)

Medelhastigheter?
Min standardrunda runt sjön här hemma ligger på 55-57 km lite beroende på vägval. Inte sällan blåsigt och lite småkuperat. Tempot brukar ligga på 33-34 km/h och personbästa ligger på just under 35. Solo då så klart och på racern.

Edit: la till pers.

;~}

Senast ändrad:
Medelhastigheter?
Eftersom frågeställningen är på samma nivå som frågan "hur långt är ett snöre?", känner jag mig manad att svara!

CX ca 40 km = snitt på 28 Km/h, ca 50/50 asfalt och grus. Solo.

T.o.R jobbet på samma cykel, asfalt hela vägen 16 km = ca 29 Km/h i snitt. Brukar bli mellan tre till fyra stopp.

Längre LVG, ca 70-80 km = ca 26-28 Km/h i snitt.

Medelhastigheter?
Snittar jag under 30 så blir jag ledsen. På Stockholm Triathlon gjorde jag 2 mil med 33 i snitt utan att ta i för hårt. Har gjort 48 km med 32 i snitt solo, men det var tungt. Så, antar att jag ligger någonstans mellan 30-32 på vad jag "kör på".

Medelhastigheter?
Kollade gpsen som kört i ganska precis ett år igår..
Loggar bara skog och sällan när jag kör själv..

Ca 975 km med 7,5 km/h i snitt.. Man behöver inte ha bråttom i skogen :)

Medelhastigheter?
bara solo på landsvägen loggat med endomondo under 2011, här ingen data från tidigare år.

20 pass på totalt i år
426 km på 18h 3min
avg speed 23,6 km/h

det ger lite drygt 500 kr/h i kostnad för min nya lvghoj..

Medelhastigheter?
Brukar köra en slinga på 7.2 mil och den brukar ta 2:05h till 2:20h beroende på dagsform/insats. Hastigheten har senaste veckorna landat på 32-34.5 km/h men medel ligger nog lägre (30-31) då jag köpte min första racer i början av April och fick slita rejält för att få ut all löpträning jag gjort på cykeln. Skall dock sägas att området jag kör i är ganska platt (Hisingen/Kungälv). Brukar få bättre snitt de gånger jag bestämmer mig för att trampa på i motvinden för att sen "vila" i medvind på den slingan jag kör :)

http://www.sports-tracker.com/#/workout/calleking/e1eu2237pm6actv2

Senast ändrad:
Medelhastigheter?
Körde så hårt jag pallade under två timmar i helgen på LVG. Snittade 36,1 km/h. Hade händerna till 95% på bromshandtagen så med lite mer aero-ambitioner hade det säkert gått aningens fortare.

Medelhastigheter?
Hur mycket skiljer det sig mellan att köra solo och i grupp då? Säg att en person kör cirka 30km/h i snittpå lvg på egen hand, hur mycket snabbare tror ni man kan köra i grupp? (Med samma fysiska anständig)

Tillbaka
Topp