[mek] Montera styrlager på nytt ramset

• Trådstartare Trådstartare ani
  • Start datum Start datum

ani

Aktiv medlem
Behöver bolla en fråga som jag inte hittat nåt vettigt om på nätet. Som syns på bilden är röret starkt koniskt sista biten ner till gaffeln. Lagersätet går därmed att knacka ner till där konvinkeln ökar men sen är det ju stopp. Provmonterar jag då i ramen får jag en väldigt osnygg glipa på 6-7 mm mellan ram och gaffel. Måttar jag in lager och lagerbana utan gaffel i ramen får ögonmåttet det till att lagersätet borde hamna sådär 3-4 mm från botten på röret istf 9 som det blev när jag knackade ner det lite försiktigt.

Är det meningen att man skall slipa ner försiktigt så det sätter sig rätt, hittar som ingenting liknande på den stora väven?

Till saken hör också att den cylindriska delen av röret är slipat/polerat slätt och fint, medan det är syn- och kännbar gjutkant på den koniska delen.

Bilagor

• DSC_0195.JPG
    DSC_0195.JPG
    157.2 KB · Besök: 28
Vad är det för ram och vad är det för styrlager? Inte för att jag har något svar men det lär underlätta för andra med den infon.

Sorry, kopierade texten från mailet jag samtidigt skickade till en kollega (tillika erfaren cykelmek) som vet vad det är för ram ;-(

Det är en Merckx Mourenx 69, köpt som ramset, och medföljande styrlager så man tycker ju det borde passa då.

Oj!

Jag skulle just skriva att det bara är att banka på men det går ju inte när det ser ut sådär. Har aldrig sett något liknande. Ser ut som om gaffeln har inbyggt lagerstöd.

s sa:
Oj!

Jag skulle just skriva att det bara är att banka på men det går ju inte när det ser ut sådär. Har aldrig sett något liknande. Ser ut som om gaffeln har inbyggt lagerstöd.
Det där är ganska vanligt nuförtiden, du behöver ingen "crown race". Prova att släppa ner lagret utan crown race och du ska se att det fungerar. Bevist i puddingen är att du har en lagom glipa mellan gaffel och ram. Kolla det innan du börjar hojja, det låser nämligen styrningen och du kan inte svänga, om de tar i varandra.

Min fuji transonic sl var likadan, jag blev också förvirrad i början.

Precis. Och om man kollar hur djupt in i ramen lager och -säte skall sitta så är det uppenbart att sätet inte skall sitta dikt an mot botten (så som alla filmer, guider, manualer jag hittat på nätet visar att man monterar styrlager). Det jag är ute efter är ju gärna lite glada tillrop från nån som vet hur det är tänkt man skall anpassa höjden på lagersätet.

Stervelo sa:
s sa:
Oj!

Det där är ganska vanligt nuförtiden, du behöver ingen "crown race". Prova att släppa ner lagret utan crown race och du ska se att det fungerar. Bevist i puddingen är att du har en lagom glipa mellan gaffel och ram. Kolla det innan du börjar hojja, det låser nämligen styrningen och du kan inte svänga, om de tar i varandra.

Aha!
Jag testade faktiskt redan innan att bara lägga dit lagret och stoppa in i ramen och konstaterade att då såg det ju väldigt lagom ut :-)

Men varför i hela glödheta skickar man då med ett lagersäte, bara för att ställa till det för oss glada amatörer?

Stervelo sa:
s sa:
Oj!

Då lärde jag mig något idag också. Tack!

s sa:
ani sa:
Men varför i hela glödheta skickar man då med ett lagersäte, bara för att ställa till det för oss glada amatörer?

Gissningsvis köper dom standardförpackningar och då ingår lagersätet.

Jo, är nog så. Men irriterande är det lik förbenat, och kostade mig minst en haltimmes huvudkliande helt i onödan ;-/

Tack förresten för lärdomen!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp