[Mekhjälp] Öppna lås utan nyckel

Foss

Aktiv medlem
Vi har tappat nycklarna till två av cyklarna. Rätt rejäla blocklås, hur tar man sig an dom på det mest smärtfria sättet? Tigersåg? Isf vilket blad? Vinkelslip med skärskiva? Annan lösning?

Brandstation var en bra ide, har dessvärre inget kvitto men å andra sidan är det inget direkt värde i hojarna heller. Tack för tipset!

Skruvat eller svetsat till ramen?
Skruvat så kan man ta loss hjul och lås ur ramen och ganska enkelt kapa det med vinkelslip eller Dremel med diamantskiva.
Svetsat får man skära på plats.

Är låsregeln rund eller fyrkantig?
De runda är ganska lätta att skära.
En fyrkantig låsregel skulle jag nog inte välja att skära. Snittet blir djupt och maskinen kan kasta.
Antingen kan man knacka/borra ut sprinten låsregeln hänger på, och vålda loss den ur andra änden.
Eller - och det hade jag nog valt - så kan man skära loss fästena från ramen, fila lite och bättringsmåla.

Det är lösa lås, sånna där med en bygel och en klump som bygeln går in i. Kanske skrev fel ovan. Byglarna är runda, antar att man kan hålla låsen stilla med en tving eller ett par starka armar under arbetet.

Det är alltså den här typen av lås det rör sig om.

Bilagor

• IMG_1294.PNG.jpg
    IMG_1294.PNG.jpg
    15.3 KB · Besök: 1,140
Foss sa:
Det är alltså den här typen av lås det rör sig om.

Vad har du för verktyg?
Är det OK att skapa lite gnistor?
Hur bråttom har du?

STOR bultsax klipper såna. Men kan skada skären.
Vinkelslip kapar såna på mindre än en minut.
Dremel tar lite längre tid.
Kakelsåg - bågfil med blad av wolframkarbid - biter också.
Räkna med att behöva 2-3 blad och en halvtimme.

En idé som slaktat mången lås är kylspray, en hammare och en skruvmejsel. Även godkända lås, med lite vilja. Kolla plus testar lås osv för inspiration.

Foss sa:
Har vinkelslip, provar med den då. Tack för tipsen!

Se till att inte spruta gnistor på cykeln, glas eller annat ömtåligt. De brinner fast. Avtala åtgärden med någon som kan föra din talan ifall happykollektivet kommer och sätter sig på dig.

Hasse#7 sa:
Foss sa:

Se till att inte spruta gnistor på cykeln, glas eller annat ömtåligt. De brinner fast. Avtala åtgärden med någon som kan föra din talan ifall happykollektivet kommer och sätter sig på dig.

Du menar om jag åsamkar cyklarna skador i samband med ingreppet pga. Gnistsprutet som förväntas uppstå? :)

Foss sa:
Hasse#7 sa:
Foss sa:

Du menar om jag åsamkar cyklarna skador i samband med ingreppet pga. Gnistsprutet som förväntas uppstå? :)

Det lät ju inte som världens rariteter men allt som får glödsprut på sig brukar bli skadat. Bättre säga till innan än efter. Kan ju vara någons bil tex.

Foss sa:
Hasse#7 sa:
Foss sa:

Någon kan bli upprörd när du stjäl cyklarna.

Jag ser fram emot att få köra vinkelslip,inte ofta jag använder den. Jäklar vad manlig jag ska känna mig när jag står där å kapar och det sprutar gnistor omkring mig. Fru och barn kommer att stå och imponeras av pappas händighet. Visst är det bars övers och svetsskärm som gäller? :)

patten sa:
Du kan med fördel olja in överkroppen och köra med tighta korta jeansshorts till det.

Skyddsglasögon, hörselskydd och gärna en bit stenull eller glasullsisolering att fånga gnistorna i är bra. Inoljningen kommer förhöja fortsättningen när happy skall ta fast dig som cykeltjuv och folk sätter sig på dig men hela tiden glider av. Det blir episkt!

Editera pga mobil.

Senast ändrad:
De bästa låsen står emot kylspray och normala bultsaxar och man får hålla på en bra stund med vinkelslip innan de ger sig.

Ett till sätt är att be en låsfirma dyrka upp låsen. Det är olika svårt beroende på typ av lås. Ytterligare ett sätt är domkraft.

Generellt för ett härdat material är att det kan slipas. Den enklaste metoden för någon som har en vinkelslip är att använda den. Allt annat är bara krångligt utom möjligen att fråga Saida var van man har gjort av nycklarna.

Haha, sjukt roligt. :)
Glöm inte att rapportera om det blev glans och succé där med vinkelslipen.

Jag överväger att bara skita i all skyddsutrustning och olja och köra med en John Silver i mungipan, finsk svetsare -style.

Hur resonerar ni kring borttappde nycklar? Byter ni alla lås trots att det inte finns någon koppling mellan knippan och vårt hem?

Ett par grejer till för att göra öppnandet effektivt och därmed ge mer tid till oljebrottningen efter. Om du förfogar över både kap och slipskivor till maskinen väljer du en kapskiva det går fortare men tryck inte, låt maskinen jobba sig igenom. Tänk på var du lägger snittet så att låset verkligen delar sig så att det går att få bort från ramen. Hellre ett kap per lås än två. :)

Härdade lite grövre låsbyglar är en tuff match och ibland omöjlig uppgift även för de kraftiga klippverktyg som vi har inom räddningstjänsten och klipper bilar med

Har kapat bygellås med vinkelslip på trottoaren.
Förväntade mig att bli nedbrottad
och sutten på.

Ingenting hände.
Besvikelsen.

heklamama sa:
Har kapat bygellås med vinkelslip på trottoaren.
Förväntade mig att bli nedbrottad
och sutten på.

Ingenting hände.
Besvikelsen.

Beklagar! Men är du lite påpasslig kan du rädda Foss från känslan av tomhet och du får vara lagens långa (snart oljiga) arm.

Jag har klippt biltak med sånna verktyg, som att klippa i smör. Jag blir förvånad om dom inte skulle klara ett simpelt cykellås?

Vi hade ett riktigt monsterverktyg med två stora klingor också, har för mig att dom snurrade åt olika håll?! Tror dom främst var till för att såga sig in genom tak?

Foss sa:
Jag har klippt biltak med sånna verktyg, som att klippa i smör. Jag blir förvånad om dom inte skulle klara ett simpelt cykellås?

Vi hade ett riktigt monsterverktyg med två stora klingor också, har för mig att dom snurrade åt olika håll?! Tror dom främst var till för att såga sig in genom tak?

Skillnaden heter härdning, form och massa. När man klipper en takstolpe mosar man ihop ett antal tunnplåtprofiler utan härdning och skär/skjuvar tills man är igenom. Som att platta ut wellpapp och sen klippa. När man klipper en rundstång tar man härdade skär och lägger max belastning på en pytteyta vilket skadar skären, sen fortsätter man igenom så gott det går, inte bra första gången sen fortsatt bara sämre. Slipning har fördelen att det dels tar bort material successivt dels går igenom härdning och in i det sega materialet i mitten utan att det tar stopp det är bara en tidsfråga.

Foss sa:

Det är stor skillnad mellan olika metaller. Bilplåt är vald bl.a för att vara lätt att bearbeta och forma. Metallen i ett cykellås är vald och behandlad för att vara svår att bearbeta.
En vanlig plåtsax eller avbitartång är ju gjord i metall, samtidigt som den klipper metall. Hur tror du det skulle gå om inte metallerna var väldigt olika starka?

Foss sa:

Det är väl snarare ett biltak som är simpelt jämfört med ett härdat massivt bygellås?

Jag läre göra er besvikna, nyckelknippan är återfunnen så det blir inget skärande den här gången. Vi har även gripit en misstänkt nyckeltjyv men han är för ung för att rättssystemet ska vilja hantera ärendet. Jag får ta hand om lagföringsprocessen på egen hand. Som familjens Judge Dredd så dömer jag honom till minus en festis i helgen. Case closed och tack för hjälpen!

Foss sa:
Jag läre göra er besvikna, nyckelknippan är återfunnen så det blir inget skärande den här gången. Vi har även gripit en misstänkt nyckeltjyv men han är för ung för att rättssystemet ska vilja hantera ärendet. Jag får ta hand om lagföringsprocessen på egen hand. Som familjens Judge Dredd så dömer jag honom till minus en festis i helgen. Case closed och tack för hjälpen!

Min besvikelse stannar vid att jag inte fick sia. Eller gjorde jag kanske det ändå litegrann.......?
Förutom jobbet sparade du ju två bra lås.

Veckans visdom är i alla fall att man inte klipper hård tråd med sax om inte saxen är särskilt avsedd för det eller nöden absolut kräver det..

Edit: Eventuellt siande bifogat: "Den enklaste metoden för någon som har en vinkelslip är att använda den. Allt annat är bara krångligt utom möjligen att fråga Saida var van man har gjort av nycklarna."

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp