(Mekråd) få på däck?

thefinger

Aktiv medlem
(Mekråd) få på däck?
Håller på att rusta en gammal damcykel 28".
Sista som skall göras är att få på nya däck, men det vill sig inte. Har någon lite tips att dela med sig av?

(Mekråd) få på däck?
* Såpvatten
* Töja och slit i däcket
* Prova att kränga på både däcksidorna. Ibland känns det som ena sidan är betydligt lättare än den andra! Kanske värt att prova både sidorna av fälgen med!

Funkar inte det finns ju alltid vilja, våld och vapenfett. Funkar inte våld så prova med mer våld...

Senast redigerad av en moderator:
(Mekråd) få på däck?
thefinger skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här står det på dom gamla däcken: 44-635
> 28*1,5/8*1,1/8
> Dom nya säger dock: 35-622 28*1,5/8*1,1/4
>
> Det går inte iaf.

Nej

(Mekråd) få på däck?
Då är det precis så som Gorg är inne på.

Du har hjul med storleken 635 mm, vilket är en gammal standard som precis som 622 mm kallas 28" (vilket som du märker är lite olyckligt...).

Det är nog inte så mycket att göra åt, du behöver andra däck (eller hjul) helt enkelt.

(Mekråd) få på däck?
Jag svängde bara snabbt inom biltema och tog dessa. Inte mer än att byta.
Är det svårt att få tag på däck i den gamla standarden?

(Mekråd) få på däck?
Jag fick tag på den storleken hos Clas Ohlson till rätt bra pris. Biltema ser ut att ha två olika varianter, som är ännu billigare än CO:s.

(Mekråd) få på däck?
Naturligtvis har din LBS rätta däcket.
De flesta LBS;sar lever på att sälja och laga däck till "vanliga" cyklar.
Nokia gör bra däck för klassiska cyklar.

Ett tips till, när du fått tag på rätta däcket.
Det är rätt vanligt att äldre cyklar har fälgar med en upphöjning i mitten.
Avsikten med den är att när du ska lägga på det sista på däcket, så nyper du ihop däcket och kränger ner det i den skära som upphöjningen bildar på däckssidan av fälgen. Du nyper alltså ihop däcket mitt emot den sidan du ska kränga på, och simsalabim går det så mycket lättare.

Ofta sitter det ett vämjeligt fälgband i gammal virkad textil, byt det mot ett modernt.

Tillbaka
Topp