mektabbar

mektabbar
...kanske är på gång...

Om man vill kapa en hydraulisk bromsslang, Avid Juicy. Kan detta göras med en tillräckligt kraftig sidavbitare eller måste man ha kraftigare verktyg+
Den jag har kapar jag vanliga vajjerhöljen med utan problem.

mektabbar
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Ickeflätad bromsslang kapas lätt med
> brytbladskniv, flätad kapas mindre lätt med
> brytbladskniv men fortfarande ganska lätt. :)

Finskt påbrå?

mektabbar
Det här får nog räknas som en mektabbe:

Ville sätta ett bullhornstyre på en gammal räser. Styret höll 26 mm medan stammen höll 25,4. Fram med brotchen, vrida vrida vrida - snart hade jag en 26 mm stam. Provmonterade - stammen kommer inte runt de skarpa böjarna på bullhornstyret. Brotchade lite till, bände och svor - stammen gick fortfarande inte runt.
Gav upp.
1, 5 timme totalt förspilld tid, och jag är nu måttligt stolt ägare till en lika måttligt användbar 26,nånting styrstam i alldeles unik överdimension. Jo, och så några fullständigt meningslösa och onödiga monteringsrepor i det nya bullhornstyret.

mektabbar
Dela med dig utav dina mekmissar:

Gjorde själv denna idag. Och jag har ingen missing link eller vad den nu heter...
tv.jpg ht=725

ett.jpg ht=725

mektabbar
Hur ska man fixa det där genom att ta bort en trissa?
Ser ju ur som kedjan går på fel sida av metall pluppen. Nu har jag iofs aldrig varit ngn vidare mek

Senast redigerad av en moderator:
mektabbar
båtbensbudet skrev:
> Hur ska man fixa det där genom att ta bort en
> trissa?
> Ser ju ur som kedjan går på fel sida av metall
> pluppen. Nu har jag iofs aldrig varit ngn vidare
> mek

Man lossar bägge trissorna (byter till nya) och metallplattan är då lös och man kan dra kedjan rätt.

mektabbar
Atlas skrev:
> Ingen kedja är komplett utan en sram goldling
> eller motsvarande, bara newbees som kör utan
> kedjelås.

Attans!

mektabbar
Skulle trycka ner kolven i piggybacken i oljan några mmm. Oljan skulle flöda lugnt och fint genom hålet i kolven som blir med bortagen skruv. Oljan skvätte naturligtvis rätt upp i ansiktet och ögonen. Spolade en lång stund i duschen och ögonen känns lite irriterade men rätt bra idag. "Idiotklant" var detförsta jag tänkte. Jag hade nästan sett det framför mig före det hände...

mektabbar
Timothy - haha, det där har man varit med om. Slapp få det i ögonen men efter avslutad meksession så hade jag så mkt olja i håret att man såg ut som en karraktär hämtad ur Grease.

Kan väl tillägga att jag lyckades få in nå bajs i dämpen så packningen gick på 2-3 åk uppe i Gesunda. Bara att skicka till Spoke och låta dom stora pojkarna sköta arbetet.

mektabbar
Ville skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen kedja är komplett utan en sram goldling
> > eller motsvarande, bara newbees som kör utan
> > kedjelås.
>
>
> Attans!

Haha Ville e en newbie! *pekar finger*

mektabbar
flog skrev:
> Dela med dig utav dina mekmissar:
>
> Gjorde själv denna idag. Och jag har ingen
> missing link eller vad den nu heter...
>
>
Det här misstaget har nog många gjort inkl mig själv haha. Inget nytt under solen där inte.

mektabbar
Nya skor och nya klossar, bråttom iväg på tårtkalas.

Bråttom som jag har så skruvar jag dit klossarna och tänker: Nu ska jag inte dra åt för hårt utan först testa så att de hamnar rätt innan jag drar åt dem.

Sagt och gjort tar jag stöd mot väggen och sätter mig på cykeln och klickar i, när jag ska klicka ur så vrider sig skorna men jag lossnar inte från pedalerna förrän jag har balanserat på hojen en stund och våldat loss mig.

Kvar sitter givetvis klossarna i pedalerna, skruvarna har dragit sönder sina gängor i våldandet och dessutom har gängorna gått åt helvete i plattorna som sitter i skorna. Nya skruvar hade jag liggandes så det är lätt fixat.

Efter att ha karvat i sulan och meckat länge och väl utan att kunna skruva dit klossarna på grund av lite gängpaj i bottenplattorna var jag hyfsat frustrerad när jag kollade i verktygslådan efter längre skruvar.
Där hittade jag faktiskt nya bottenplattor som hade följt med förra gången jag köpte shimanos original-klossar (följer inte med bottenplattor med BBB's klossar som jag köpte denna gången).

Så något som borde tagit max fem minuter tog istället runt en timma.

mektabbar
Jag spenderade just 45 min med att fundera på var den extra plastringen till mitt styrlager skulle placeras. Tills det gick upp för mig att det var en spacer till vevlagret jag pillade med...

note to self: lägg inte det isärmonterade styrlagret i spacers-behållaren.

mektabbar
Atlas skrev:
> Jag spenderade just 45 min med att fundera på var
> den extra plastringen till mitt styrlager skulle
> placeras. Tills det gick upp för mig att det var
> en spacer till vevlagret jag pillade med...
>
> note to self: lägg inte det isärmonterade
> styrlagret i spacers-behållaren.

Been there, done that...

mektabbar
Jag bankade och bankade och bankade och insåg till sist att jag gjorde det från fel håll och så var en body till ett Hope-nav förstört - en månad efter inköp.

mektabbar
För en tid sedan så skulle jag göra min allra första gaffelservice. Hade en Pike som var lite gammal och sunkig så den blev offret. Började det hela med att skruva ur skruvarna som sitter på undersidan av ytterbenen.

När det var gjort och jag fått lös innerbenen så rengjorde jag allt och för att inte tappa bort de där skruvarna så skruvade jag fast dem i i innerbenen igen, när allt var isärplockat så passade jag även på att måla om ytterbenen för att de skulle matcha ramen bättre.

När målingen av ytterben var klar och jag bytt packningar så tryckte jag ned innerbenen igen och det blev dags att hälla i ny olja. Oljan mätte jag noga upp i ett glas och sedan tryckte jag ned en lite tratt i gaffelbenet och hällde i all olja. Till min förvåning så rann inte oljan ned så då lyfte jag lite på tratte och då blev det jätte söligt, olja på hela gaffeln mig och golvet. Man kanske skulle ha tryckt ned "kolven" i gaffeln så all olja fick plats.

Hällde ur oljan, mätte upp oljan igen, hälde i den igen utan problem och sedan skulle jag skruvaihop allt igen men kunde inte hitta de två skruvarna som sitter på undersidan av ytterbenen. Inser att de sitter inne i gaffeln så det är bara att hälla ur oljan igen och göra allt rätt.

mektabbar
Jag blev outat här en gång när jag bytte gaffel på en hoj. jag för nu traditionen vidare och avslöjar ett annat gaffelmek som inte blev helt bra....

mektabbe.JPG ht=725

Precis som min föregångare så är jag vänlig nog att inte avslöja honom helt. Han får gärna ge sig till känna alldeles själv.

mektabbar
jansson99 skrev:
> Jag blev outat här en gång när jag bytte gaffel
> på en hoj. jag för nu traditionen vidare och
> avslöjar ett annat gaffelmek som inte blev helt
> bra....
>
>
>
> Precis som min föregångare så är jag vänlig
> nog att inte avslöja honom helt. Han får gärna
> ge sig till känna alldeles själv.

Hah, tog mig en stund att fatta..."ok, gaffeln bak och fram, kan väl hända den bästa....vänta nu, skivan är på rätt sida...ouch!"

mektabbar
Får väl ställa mig i ett hörn och skämmas efter detta och hoppas på att tystnaden beror på att fler har gjort samma fel.

Tog ut cykeln för första provkörningen med den nya gaffeln, en Recon Solo Air.
Hade kommit en bit in i skogen och tyckte att gaffeln inte alls va så följsam och skön som den oftast beskrivs att vara. Den va stötig och direkt oskön. Satt där på sadeln och filosoferade för mig själv om en möjlig lösning.
Tanke nr 1. Jag får kolla lufttrycket när jag kommer hem.
Tanke nr 2. Nä, jag har ju problem nu.
Tanke nr 3. Jag har ju med mig mitt alltiett multiverktyg. Då måste man ju bara kunna släppa ut lite luft och se om de blir bättre.
Tanke nr 4. Kanon där är ju lösningen, jag släpper bara ut lite luft och så måste ju problemet vara fixat.
Sagt och gjort, av med korken till luftpåfyllningen, feppla fram multiverktuget ur ryggan och fram med en liten insexnyckel som man kunde pressa ner nippeln för att släppa ut lite luft.

Behöver jag fortsätta?
Alla förstår väl vad som hände?

Japp all luft försvann ur dämparen och där stod jag 6km hemifrån mitt i skogen utan mobilen så de va bara att lomma hem med svansen mellan benen, samtidigt som jag upprepade följande mening.
"Om det inte är sönder, laga inte sönder de då. IDIOT!" om och om igen för mig själv.

Nästa runda blir ikväll och då ska jag ta med mig gaffelpumpen ut!

mektabbar
"Mektabbe"

Att få en grenj*vel in i bakhjulet som bryter av växelörat när jag är ca. 13km hemifrån.
Tabben bestod i att INTE ha med sig skiftnyckel för att kunna byta till reservväxelörat jag hade med mig...

Samma som ovan, en kränkande promenad hem.

mektabbar
Jag skulle ställa undan vinterfixien härom veckan, trampar glatt iväg mot sommarförvarningen utan tänka på att jag "lånat" två klingbultar till en annan cykel. Låser upp bakhjulet i en nedförsbacke med ett satans oväsen som följd, jag har aldrig sett ett drev vika ihop sig som ett dragspel förut.

mektabbar
Skulle montera på hastighetsensorn för ett par veckor sedan. Vid första försök så upptäckte jag att jag bara satt buntbanden i två av fyra hällor på sensorn, nåväl inte så farligt. Gjorde ett nytt försök och det verkade bra tills jag skulle testa om magneten fungerade, då upptäckte jag att hjulet var fastbuntat också. Tog loss och och monterade ihop igen bara för att få reda på att jag satt fast kadenssensorn.

mektabbar
Fassiken. Var snål och köpte en XT-lillklinga till mitt XTR-vevparti. Skruvade bort vevpartiet och gamla lillklingan och upptäckte att XT-klingan hamnar ca 1-2 mm längre in jämfört med originalet... Scheisse. Det här kommer aldrig att gå utan extra brickor vilket jag naturligtvis inte har hemma... :/

mektabbar
ostkaka skrev:
> Fassiken. Var snål och köpte en XT-lillklinga
> till mitt XTR-vevparti.

Va? Kör du så mycket på mormorsklingan? Min glänser fortfarande, du kunde fått den ;)

mektabbar
bruce skrev:
> ostkaka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fassiken. Var snål och köpte en XT-lillklinga till mitt XTR-vevparti.
>
> Va? Kör du så mycket på mormorsklingan? Min glänser fortfarande, du kunde fått den ;)

Men du har ju också XT :) Ärligt talat ser den inte så slien ut, men jag får chain suck som satan med lillisen trots ny kassett och kedja.

mektabbar
Kanske inte kan kallas för tabbe men det kan kallas för "varför ska det alltid jävlas"? Skulle byta
bromsvajrar och höljen på racern. Första går bra men när man kom till bakbromsen stötte man på patrull. När man drar ur de gamla höljena (campa) så sitter den lilla jävla ändhylsan kvar och hur jag än bär mig får jag inte ut den. Det går inte att använda orginalhylsan på den nya höljena som är något tjockare och kräver sina egna något tunnare plasthylsor. Så ändhylsan måste ut! Till slut
så finns det inget annat än att montera av hela handtaget!! Med mycket bråk och :-) en och annan
svordom så får man ur skiten. Och allt kan monteras på och fixas. Det är så att något som man tror
ska ta en kvart ska ta en timmes bråkande för det ska krångla. Jaja, det blev bra tillslut men det
tog mycket längre tid än vad man tänkt sig.

Tillbaka
Topp