mektabbar

mektabbar
Både höger och vänster är åtdragna med lagom handkraft med en vanlig L-nyckel. Höger lossnar hur fint som helst, vänster sitter som svetsad 🤷🏼

(och ja jag är rätt säker på att jag lyckas dra åt rätt håll, man får tänka både en och tre gånger när det är vänstergängad skruv som lossas från baksidan)

Så här lossar jag besvärliga pedaler.

Sätt vevarm någonstans mellan rakt fram och rakt ner och verktyg så att du kan ha framdelen på foten på trampan och hälen på verktyget, man får ju laborera så det blir lämpliga vinklar, och verktyget måste ju vara tillräckligt långt. Sen kan man trycka bra hårt med hälen. Samtidigt som framdelen är ett bra mothåll. Jag brukar sitta på sadeln, eller stå gränslad över cykeln när jag gör detta.
Det funkar både med 15mm och insex, men kan vara lite bökigare att hitta vinklar med insex där man kommer åt med hälen.

mektabbar
Både höger och vänster är åtdragna med lagom handkraft med en vanlig L-nyckel. Höger lossnar hur fint som helst, vänster sitter som svetsad 🤷🏼

(och ja jag är rätt säker på att jag lyckas dra åt rätt håll, man får tänka både en och tre gånger när det är vänstergängad skruv som lossas från baksidan)
Från baksidan blir det ju åt rätt håll 😄

mektabbar
Man och man. Själv står jag på sidan motsatt pedalhelvetet när det vill sig.

Hur gör du då? Hur får du då mottryck?
Om det sitter riktigt hård har jag en fot på pedalen. Det är svårt från sidan motsatt pedalhelvetet.

Men vi kan väl bli överens om framåt/ medurs om nyckeln sitter i från insidan. 🙂

Jag säger uppåt när både vevarm och nyckeln stiker ut framåt (funkar på vänstersidan också).

mektabbar
Jag ser till att vevarmen pekar rakt fram och att insexan pekar rakt, nästan, tillbaka. Då kan jag bruka nötvändigt våld utan att det far iväg. En hand nyper om vev och insexa. Den andra knackar på insexan och gängan.

mektabbar

20260308_143236.webp
20260308_143248.webp

mektabbar
Något från biltema rör inte någon av mina hojjar, möjligen avfetting, men inga verktyg. Mjuka spetsar och käftar och dålig precision i tänger och annat sabbar bara saker över tid. Jag tycker det är värt att köpa kvalitet i såna grejer.

mektabbar
Pedaler drar åt sig själva över tid, det är ju så de är konstruerade med gänggång åt "rätt" håll på båda sidor. Därför viktigt med fett vid monteringen, annars får man bekymmer imho.
Skulle säga att det är tvärt om, pedalerna är gängade så att de inte dras åt av över tid pga att dom roterar i motsatt riktning till vevarmen och åtdragningsriktningen.

mektabbar
Skulle säga att det är tvärt om, pedalerna är gängade så att de inte dras åt av över tid pga att dom roterar i motsatt riktning till vevarmen och åtdragningsriktningen.
@n3wton har rätt. De dras åt över tid på grund av att högersidan är högergängad och vänstersidan vänstergängad.

Du kanske tänker på BSA-gängade vevlager som fungerar tvärtom? Där finns (fanns) det stora lagerkulor som roterar åt andra hållet direkt på den gängade lagerkoppen, och tydligen ska riskera att gänga loss lagret. Aldrig hänt mig med exempelvis Fauber (som är höger-höger, vänster-vänster), men det sägs så.

Senast ändrad:
mektabbar
Borde vara spöstraff på 6 mm på pedaler.
Hade precis samma problem med ett par gamla Time Atac XC (årsmodell 2005) som också hade 6mm insex. Efter att ha investerat i flertalet hylsor i prisklass från Biltema till krafthylsor från "proffsshoppar" så köpte jag ett nytt vevparti... Fick loss ena pedalen men oavsett vad jag försökte med så knäckte jag hylsan på andra.
Numera är det som tur är 8mm och för säkerhets skull så tar jag loss pedalerna med jämna mellanrum för att de inte skall fastna.

mektabbar
Hade problem att få av mina pedaler förra veckan, dock 8 mm. Stört omöjligt att få av med foten-på-pedalen-tricket och spräckte dessutom en Bahco-bit i processen... Det som till slut gjorde susen var Jula-verktyg, som jag trodde definitivt skulle ge med sig, men icke, https://www.jula.se/catalog/verktyg...snycklar/insexnycklar/insexnyckelsats-012685/

Tog av båda vevarmarna. Lade vevarm/insexnyckel (beroende på vilken sida) på en träbalk (för att skydda golv men även så att höger vevarm skulle kunna ligga ner mht dreven), höll fast med vänster hand och lade kroppsvikten på insexnyckeln/vevarmen

mektabbar
Du får googla lite. Finns illustrerande filmklipp och annat på hur det fungerar.
Om pedalaxeln låser sig och gängan inte är åtdragen så gängar man ju ur pedalen när man trampar framåt. Det är ju därför man kan ha pedalen framåt o insexan snett bakåt-uppåt o trampa på för att få loss pedalen.
BSA-vevlager som "frös" skulle däremot gänga sig ännu hårdare.

Senast ändrad:
mektabbar
Men sidospåret här med att pedaler är gängade så att de inte skruvar ur sig — det var säkert någon som var tyckte de var listiga för hundra år sedan när de kom på det, men det har i alla fall ingen relevans på moderna pedaler idag. Det kunde lika gärna vara högergängat på båda två.

Så länge lagren inte är totalpaj så är den roterande kraften mikroskopisk jämfört med den bräckande kraften på pedalaxlarna. Är det inte korrekt åtdraget så kommer ingenting att skruva in sig igen pga rotationsriktningen utan de kommer jobba ut sig och bli gängsallad.

mektabbar
mektabbar
mektabbar
mektabbar
Klassiker första gången jag skulle renovera en bakdämpare med internt tryck.. Jag visste inte att man skulle tömma luft på två ställe. Tyckte den gick orimligt trögt under tiden men av skulle den fan och när gängan väl släppte fick jag 300psi olja i hela ansiktet och taket i källaren. Vill inte veta hur mina ögon sett ut om jag inte haft mina normala glasögon för jag tror inte jag hunnit stänga dem 😂

mektabbar
Alltså jag är inte rädd för att gänga ur mina pedaler, jag drar inte fast dem med mycket mer kraft än vad jag kan generera med korta änden av en insexa, att vridmomentet av ev. dåliga lager är insignifikanta är jag i praktiken helt med på.
Men att mitt yttrande om låsta lager o gänga ur sig skulle vara fel för det är inte sant, man kan använda det som minnesregel för åt vilket håll man ska gänga ur pedaler.
Vid små krafter på pedalerna kan de säkert dra fast sig lite om det är lite friktion mellan pedalaxeln o vev, men jag tror att friktionen som binder dem mot varann är mycket större när man tar i på pedalerna, artikelns jämförelse med penna i toarulle har ingen hävarmskraft i ett hål som är lika brett som djupt.
Jag är övertygad om att oxidation, eller inträngning av skit mellan gängorna är den stora faktorn som ökar kraften som behövs för att skruva ur dem.
Det är lite som att tro att man kan bedöma om man är på norra eller södra halvklotet ifrån åt vilket håll vattnet virvlar i en toa, coreoliskraften finns men är insignifikanta mot alla andra krafter i sammanhanget.

Senast ändrad:
mektabbar
Men sidospåret här med att pedaler är gängade så att de inte skruvar ur sig — det var säkert någon som var tyckte de var listiga för hundra år sedan när de kom på det, men det har i alla fall ingen relevans på moderna pedaler idag. Det kunde lika gärna vara högergängat på båda två.

Så länge lagren inte är totalpaj så är den roterande kraften mikroskopisk jämfört med den bräckande kraften på pedalaxlarna. Är det inte korrekt åtdraget så kommer ingenting att skruva in sig igen pga rotationsriktningen utan de kommer jobba ut sig och bli gängsallad.

Precessionseffekten är inte för att pedalaxeln roterar men är precis orsakad av stora kraften på pedalaxeln och för att vevarmen roterar. Om pedallagret är sönder skulle pedaler rotera sig ur från vevarmen.

Sen har jag varit med om att pedalerna lossnade. Jag kan inte förklara det.

mektabbar
Jag är extremt skeptisk. Bara för att en kraft finns betyder inte att den har en relevans i sammanhanget. Vore precessionskraften stor nog att göra skillnad borde man ju kunna skruva på pedalerna lite lätt och sedan låta dem jobba in sig av att man trampar...

mektabbar
trots teorier om att gängvandring skulle sas gänga fast pedalen, har jag sett hävdas att den verkliga orsaken till gängornas riktning har att göra med vad som händer när pedalens lager skär, och skon är fastspänd i den medelst korg och rem.

tandläkarbesök nästa. särskilt på en höghjuling.

vad som historikt sett är korrekt vet jag inte.

mektabbar
Alltså jag är inte rädd för att gänga ur mina pedaler, jag drar inte fast dem med mycket mer kraft än vad jag kan generera med korta änden av en insexa, att vridmomentet av ev. dåliga lager är insignifikanta är jag i praktiken helt med på.
Men att mitt yttrande om låsta lager o gänga ur sig skulle vara fel för det är inte sant, man kan använda det som minnesregel för åt vilket håll man ska gänga ur pedaler.
Vid små krafter på pedalerna kan de säkert dra fast sig lite om det är lite friktion mellan pedalaxeln o vev, men jag tror att friktionen som binder dem mot varann är mycket större när man tar i på pedalerna, artikelns jämförelse med penna i toarulle har ingen hävarmskraft i ett hål som är lika brett som djupt.
Jag är övertygad om att oxidation, eller inträngning av skit mellan gängorna är den stora faktorn som ökar kraften som behövs för att skruva ur dem.
Det är lite som att tro att man kan bedöma om man är på norra eller södra halvklotet ifrån åt vilket håll vattnet virvlar i en toa, coreoliskraften finns men är insignifikanta mot alla andra krafter i sammanhanget.
Det är säkert oxidering och rost som gör att de fastnar, men det betyder ju inte att de gängar ur sig för att de är höger-höger och vänster-vänster.

Enda gången jag har varit med om att något gängats loss på en cykel var när ett franskgängat vevlager lossnade på nds.

mektabbar
trots teorier om att gängvandring skulle sas gänga fast pedalen, har jag sett hävdas att den verkliga orsaken till gängornas riktning har att göra med vad som händer när pedalens lager skär, och skon är fastspänd i den medelst korg och rem.

tandläkarbesök nästa. särskilt på en höghjuling.

vad som historikt sett är korrekt vet jag inte.

Det förklarar dock inte gängornas riktning vid vevlagret.

mektabbar
Det är säkert oxidering och rost som gör att de fastnar, men det betyder ju inte att de gängar ur sig för att de är höger-höger och vänster-vänster.

Enda gången jag har varit med om att något gängats loss på en cykel var när ett franskgängat vevlager lossnade på nds.
Vilket antyder att det är större risk att dåliga lager gängar ur pedalaxlar än att gängvandring gängar fast dem, för precessionsffekten borde påverka även vevar...
Och jo, om lagren i pedalerna låser sig och pedalerna skulle vara mindre hårt åtdragna än att pedalerna skulle rotera under fötterna så är det just det som skulle hända, just pga vilket håll de är gängade.

mektabbar
Vilket antyder att det är större risk att dåliga lager gängar ur pedalaxlar än att gängvandring gängar fast dem, för precessionsffekten borde påverka även vevar...
Och jo, om lagren i pedalerna låser sig och pedalerna skulle vara mindre hårt åtdragna än att pedalerna skulle rotera under fötterna så är det just det som skulle hända, just pga vilket håll de är gängade.
Jo, men lagren låser sig väl inte så ofta? Skulle tro att gängvandring är vanligare, kanske? Det franskgängade vevlagret gängade ju ur sig för att det var högergängat på vänstersidan.

Ja ja, strunt samma. Vi lämnar det nu vad?

Tillbaka
Topp