mektabbar

mektabbar
Octalink var det ja...

Lade just märke till en sak. Kolla på bilden på avdragaren jag länkat in från Biltema - Den är felaktigt ihopskruvad. Den där gängade delen som ska gripa tag i gängorna i vevarmen är vänd åt fel håll.

mektabbar
mekade ihop en bit av clas ohlson's shimanokedja för niodelat o en xt-kedja i tron att den inte gjorde så mycket, men det föranledde de värsta överkuggningar jag genomlidit. men man lär så länge man lever(förhoppningsvis)

mektabbar
enduromannen skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag skulle montera pop locken till gaffeln
> trädde jag i vajern i höljet för att
> kontrollera längden. Problemet var att när jag
> skulle kapa höljet hade jag glömt att ta ut
> vajern. Resultat: Vajern blev för kort! Som tur
> var hade jag en gammal växelvajer i en låda jag
> kunde använda istället.

Been there done that! Gjorde det på racerns bakbroms 3 på morgonen. :) Hyfsat frustrerande att inte bli klar den natten.

mektabbar
I går bytte jag till bockstyre på pendlarvraket. Lyckades då sätta reglagen på fel sida. Båda två. Sen fortsatet jag med att kapa höljen och vajrar och grejer. Hann icke linda styret dock.

mektabbar
skulle ha tian som mothåll vid demontering av hollowtech vevarm

Bilagor

• wasted 10 sek.jpg
    wasted 10 sek.jpg
    26.9 KB · Besök: 149
mektabbar
TigerMale skrev:
> skulle ha tian som mothåll vid demontering av
> hollowtech vevarm

Fel tråd... Skulle varit i "är detta konst"!

mektabbar
bytte kedja och lade tillbaka den med hjärnan på avkrokar, och lade den som den röda linjen visar. med följd att den fastnade i den där lilla pluppen där den skulle gått innanför, PLUS att det rasslade duktigt, usch!

Bilagor

• 5055.jpg
    5055.jpg
    8.2 KB · Besök: 158
mektabbar
TigerMale skrev:
> bytte kedja och och lade den som den röda linjen visar.
> med följd att den fastnade i den där lilla
> pluppen där den skulle gått innanför, PLUS att
> det rasslade duktigt, usch!

Det har jag gjort otaliga gånger.... Blir lika förbannad varje gång.

mektabbar
jansson99 skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > bytte kedja och och lade den som den röda
> linjen visar.
> > med följd att den fastnade i den där lilla
> > pluppen där den skulle gått innanför, PLUS
> att
> > det rasslade duktigt, usch!
>
> Det har jag gjort otaliga gånger.... Blir lika
> förbannad varje gång.

tur att man inte är ensam:)
jag försökte nog 10ggr med "rassel-no-morejusteringar" innan jag såg det:S

mektabbar
Drog gängorna i vevarmen, hade ej fått i avdragaren tillräckligt djupt. Tvingades lossa vevpartiet senare, drog då fast avdragaren med superlim i de skadade gängorna, funkade hur bra som helst. Gjort om en ggn ytterligare.

mektabbar
Då var det dags för mig med min mektabbe, hände igår kväll (lördag kväll).

Mon Boxxer började läcka olja för ett par veckor sen och i torsdas kom jag för mig att beställa packningar, på fredan kom dom. Det ska vara olika oljor i gaffelbena och efter en stund lyckades jonathan hitta 2 flaskor med rätt oljor som skulle räcka till ett byte åt mig.

Demonterade gaffeln och plockade ur gaffelbena utan problem, Rock Shox har en kanonmanual för sådant jobb. Jag lät undre gaffelkronan sitta kvar för att lätt få rätt "höjd" på bena då jag skulle montera dom igen. Packningarna var lättbytta, det blev såklart lite bökigt att få i gaffelbena då dom satt ihop med varandra med efter ett par försök lyckades jag få ner dom genom packningarna, förhoppnignsvis utan att skada dom också. Hälde i vardera olja i bena enligt manualen, skulle sedan trycka ihop gaffeln för att dra runt oljan lite. SKIT, då insåg jag att jag vänt gaffelbena med krona åt fel håll. Dvs höger ben i vänster underben. Sablar, hade inte tillräckligt med olja för ännu ett till byte så där rök tomatpuren och ett dricksglas för att få behållare att rädda den "nya" oljan i.

Isär med alltihop, snabbvändning i badrummet vilket ledde till att jag hade gaffelolja över om inte hela så iallafall halva badrummet. Ihop med allting och hägner upp den på ramen igen och skruvar fast den. Häller i den olja jag räddade och hade en skvätt att kompletera med så jag fick i tillräckligt med olja. Pumpar gaffeln upp och ner ett par gånger och skruvar på hattarna. Skit igen, glömde lägga i undre kullagret för styrlagret, ner med gaffeln igen och i med lagret, upp och skruva fast den igen. Skruva av den IGEN eftersom jag lyckats lägga en växelwire på fel sida gaffelbenet. Skruva fast övre kronan för femtielfte gången och inser då samtidigt att fjädrar med tillhörande grejemojer fortfarande ligger i kartongen brevid cykeln. Fram med spärrskaftet igen och skruva av hattarna och i med allt skrot som ska vara i bena och ihop med det igen.

Nu tror jag att allt ska funka, hoppas det iallafall eftersom det ska vara liftcykling i stan idag och därför blev det lite panik igår kväll då allt började strula.

mektabbar
Hade fått punka på framhjulet på min gamla Crescent och skulle sätta i ny slang. Och eftersom jag inte van att meka med cykeln så gick det som det gick. Jag hade en sån där frambroms som är ett snäpp äldre än V-broms, och jag var tvungen att lossa på den för att få loss hjulet. Men dessvärre så hade bulten som höll fast bromsklotsen (osäker på stavningen) rostat fast men det märkte jag först efteråt. Så jag tog i för kung och fosterland och tillslut så gick hela skruven av! Tyvärr så hade jag inte någon reserv heller. Så då bar det av till cykelreperatören och jag lät honom fixa det.

mektabbar
Eric N skrev:
> Jag hade en sån där frambroms
> som är ett snäpp äldre än V-broms, och jag var
> tvungen att lossa på den för att få loss
> hjulet. Men dessvärre så hade bulten som höll
> fast bromsklotsen (osäker på stavningen) rostat
> fast men det märkte jag först efteråt.

skruva bromsklossar och bromsar för att ha ut ett hjul? varför?
man kan släppa på vajern istället.. i värsta fall lirka ut den ut bromshandraget

mektabbar
Skarmigsomsatan på bromskivan vid demontering av däck. Detta måste väl vara nästan lika klassiskt som knogarna i framdrev. Så här gick det till.

Stod upp med hjulen mot marken, slet i däcket mot marken. Däcket lossnade och jag hyvlade mitt nagelband på ringfringret (rätt duktigt) på den sylvassa skivan. Det är iof nästan läkt nu.

Inga bilder sorry.

mektabbar
Jag har precis lyckats trycka ner en trasa i sadelröret på min Canyonräser. Den har på nåt sätt svällt ut där nere (det är ett aeroformat ytterrör med ett cirkulärt rör inuti som sadelstolpen ska sitta i). Den har precis gått av så jag får nog leva med en trasa inuti ramen ett tag framöver.

mektabbar
rikard skrev:
> pressa ut den genom vevlagret =)

Ja det hade varit ett hästjobb. Hålet från röret ner till vevlagerhylsan är <10 mm på den här ramen.. Farsan har ett fantastiskt verktyg som jag lånade: en lång grej med en klo i ena änden: gick att nypa tag i traseländet med den och jucka runt lite; vips så var den ute igen.

mektabbar
Drog just isär vevpartiet för att knakade så förfärligt ibland, knackade loss lagren, pillade loss locken, avfettade och återfettade, satte dit allt, just när jag dragit åt det sista på vevarmen som håller ihop hela vevpartiet ser jag att en av klingbultarna på lilla klingan nästan är helt ute, visade sig att bara en satt ordentligt, nu tog jag rejält med loctite och drog åt ordentligt!!

Jaja, nu kanske lagren håller en liten stund till... :)

mektabbar
Har just ekrat upp två hjul. När jag skall sätta i de sista nio ekrarna i framhjulet märker jag att jag har åtta st korta och en lång. En av 63 ekrar är fel någonstans....nu går jag och lägger mig och tar en heldag i helgen till att göra detta istället.

mektabbar
skulle lufta mina bromsar (hope mini), lyckades då runda insex skruvarna som håller topplocket uppe vid handtaget.. :( efter div försök med tång, svinapitt osv, så lyckades ja göra en liten skåra så jag kunde få dit en skruvmejsel o vrida runt med.. det kunde ha slutat riktigt illa, man blir ju inte så sugen på att köpa ett nytt handtag..

Bilagor

• rundad.jpg
    rundad.jpg
    46.3 KB · Besök: 155
mektabbar
Kallefs skrev:
> Har just ekrat upp två hjul. När jag skall
> sätta i de sista nio ekrarna i framhjulet märker
> jag att jag har åtta st korta och en lång. En av
> 63 ekrar är fel någonstans....nu går jag och
> lägger mig och tar en heldag i helgen till att
> göra detta istället.

Borde man inte se vilken som är för kort? Tänker på om det syns gängor vid nippel eller den korta syns sämre på insidan (fälgbandssidan).
Har det någon betydelse annars?

mektabbar
har beställt nya torx skruvar istället..

the_TnT skrev:
> Dirty_rider skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > lyckades då runda insex skruvarna som håller
> topplocket
>
> Köp bättre insexnycklar och släng de du har.

mektabbar
Min största tabbe är att köpa ett par Avid Code då dom faktiskt är helt jävla omöjliga att meka med. :) Sedan om de är en mektabbe eller inte vet jag inte med de handlar ju om prylar att meka med! ;)

// Fischer

mektabbar
PeaceDog skrev:

>
> Borde man inte se vilken som är för kort?
> Tänker på om det syns gängor vid nippel eller
> den korta syns sämre på insidan
> (fälgbandssidan).
> Har det någon betydelse annars?

Har inte börjat spänna upp ekrarna ännu så alla är olika iskruvade. Och jag hoppas i alla fall att längden på ekrarna har nån betydelse eftersom det verkar vara så jädra exakt på DT-swiss kalkylator. Men det går ju snabbt att ta ur och ekra upp igen :)

mektabbar
Någon som vet hur man hittar de ovan nämnda skruvarna till locket på Hopes bromshandtag? Hittar dem inte på crc. ^^

Senast redigerad av en moderator:
mektabbar
Hittade dem och det verkar inte som man behöver säga det längre iaf. :D

"(image is of the older 2mm hex key design, no longer available)"

mektabbar
Nenja kolla med killarna på cykelcity gbg dom kanske har dom. Dom hade gummipackningen till locket på
min hope så dom kanske kan ha skruvarna också. Det kan vara värt att kolla kan nog bli billigare än
att skicka efter.

mektabbar
Kommer hem och packar upp delarna till mitt CX-bygge (som skulle bli klart idag) och ser efter en stund att tomten i kassan på cukelcitu har skickat med XTR vajrar&höjer/broms&vxl istället för Durace... ok, kass av mig att lita på dem och inte kontroll kolla påsen i affären, men vafan...
Mekade dit de gamla vajrarna och lärde mig att det inte gick att ha den gamla framväxeln (BP) på en CX med vajrarna på toppröret... får bli stora kakan till nästa lön!

mektabbar
Det visade sig att det bara görs racervxlr (Ultegra) med DP!! men påbaksidan av sadelröret satt ju en liten trissa! så vajerdragningen löste sig. Framvxl justering med på en ram utan justerskruvar va dock "tidskrävande"... Allt klart! Byter om sticker ut på Bogesund och kör samma stigar jag brukade köra med Mtb`n. Det går fort med cx! Ca 15min ungefär sen lyckas jag slita ur bakväxeln ur ramen, knäcka kedjan och böja ramen.
Det e fan så man kan börja gråta.

mektabbar
Vid senaste servicen av min Marzocchi 66:a hade jag vänt oljepackningarna fel väg. Detta upptäckte jag när jag körde på Kanis och fick torka gaffeln efter varje åk för att inte få olja på bromsskivan :-/
Sensmoral: oljepackningar är inte symetriska, se till att montera dem rätt!

mektabbar
Skulle kapa bromsslangen till en splitter ny XT-skivbroms (bak). Höftar till längden och lägger på lite säkerhetsmarginal - åt fel håll. Nu är slangen som en fiolsträng istf 25 cm för lång :(

mektabbar
ja läste det där om volvon och kom o tänka på när en kompis till mej skulle ta väck ratten på sin bil och airbagen explodera i ansiktet på honom

mektabbar
håller på att bygga ihop ett hjul, som vanligt sprayar jag 5-56 i varje ekerhål....monterar fast hjulet i stället och sätter en j*vla fart på hjulet = hela ansiktet blir nersprayat med 5-56 ;)

mektabbar
Indurain skrev:
> håller på att bygga ihop ett hjul, som vanligt
> sprayar jag 5-56 i varje ekerhål....monterar fast
> hjulet i stället och sätter en j*vla fart på
> hjulet = hela ansiktet blir nersprayat med 5-56 ;)

Haha vilken klassiker! Smakar det lika gott som det luktar?

Tillbaka
Topp