Då var det dags för mig med min mektabbe, hände igår kväll (lördag kväll).
Mon Boxxer började läcka olja för ett par veckor sen och i torsdas kom jag för mig att beställa packningar, på fredan kom dom. Det ska vara olika oljor i gaffelbena och efter en stund lyckades jonathan hitta 2 flaskor med rätt oljor som skulle räcka till ett byte åt mig.
Demonterade gaffeln och plockade ur gaffelbena utan problem, Rock Shox har en kanonmanual för sådant jobb. Jag lät undre gaffelkronan sitta kvar för att lätt få rätt "höjd" på bena då jag skulle montera dom igen. Packningarna var lättbytta, det blev såklart lite bökigt att få i gaffelbena då dom satt ihop med varandra med efter ett par försök lyckades jag få ner dom genom packningarna, förhoppnignsvis utan att skada dom också. Hälde i vardera olja i bena enligt manualen, skulle sedan trycka ihop gaffeln för att dra runt oljan lite. SKIT, då insåg jag att jag vänt gaffelbena med krona åt fel håll. Dvs höger ben i vänster underben. Sablar, hade inte tillräckligt med olja för ännu ett till byte så där rök tomatpuren och ett dricksglas för att få behållare att rädda den "nya" oljan i.
Isär med alltihop, snabbvändning i badrummet vilket ledde till att jag hade gaffelolja över om inte hela så iallafall halva badrummet. Ihop med allting och hägner upp den på ramen igen och skruvar fast den. Häller i den olja jag räddade och hade en skvätt att kompletera med så jag fick i tillräckligt med olja. Pumpar gaffeln upp och ner ett par gånger och skruvar på hattarna. Skit igen, glömde lägga i undre kullagret för styrlagret, ner med gaffeln igen och i med lagret, upp och skruva fast den igen. Skruva av den IGEN eftersom jag lyckats lägga en växelwire på fel sida gaffelbenet. Skruva fast övre kronan för femtielfte gången och inser då samtidigt att fjädrar med tillhörande grejemojer fortfarande ligger i kartongen brevid cykeln. Fram med spärrskaftet igen och skruva av hattarna och i med allt skrot som ska vara i bena och ihop med det igen.
Nu tror jag att allt ska funka, hoppas det iallafall eftersom det ska vara liftcykling i stan idag och därför blev det lite panik igår kväll då allt började strula.