mektabbar

mektabbar
Under gårdagens stigtur med Puffert tyckte jag att nåt skramlade lite diffust men lyckades inte hitta vad. Under kvällens provtur med fulmekade kedjestyraren visade det sig vad det var: ingen av skruvarna som håller bromsskivan bak var fastdragna. Två hade övergett skeppet och övriga var på god väg. Oooops...glömde tydligen att dra fast dem när jag skiftade skiva.

mektabbar
Fick för mig att rengöra skivan, så jag börja att spreja på medel och drog en trasa mot den roterande skivan. Samtidigt som jag trycker trasan mot skivan så hälsar en snygg granntjej på mig, så jag blir självklart tvungen att kolla dit och hälsa. Då fick tummen spratt och åkte in mellan oket och skivan, så nu sitter man med ett ärr på 3cm över tummen, bulta som in i helvete i tummen resten av dagen och sved som fan. Detta hända nån gång under förra sommaren.

mektabbar
Fundamentals: Usch, kan tänka mig att det var en liten pulshöjare. Tur att du inte klippte av den iaf. Brrr...

*micke*: Ja visst, ja. Jag skulle ju påminna dig om att dra fast framhjulet. Har du gjort det? =)

mektabbar
Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> *micke*: Ja visst, ja. Jag skulle ju påminna dig
> om att dra fast framhjulet. Har du gjort det? =)

Jaoman. Tack för påminnelsen :-)

mektabbar
Bilden kanske inte är så tydlig, men föreställer ett lefty-nav. Skulle skruva av framhjulet, men glömde lossa bromsoket först. Detta resulterade i att halva gängan som skruvas fast i gaffeln åkte av. Det är alltså en helicoil (eller vad man nu ska kalla det) som är påträdd på skruven i navet. Någon som vet ifall denna går att ersätta eller måste jag skaffa mig ett nytt nav?

Om någon har ett lefty-framhjul tillövers i Göteborg lånar jag gärna detta!

20080809.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
mektabbar
Skulle byta packboxar och olja i en Marzocci dämpargaffel för andra gången. Satt fast det nedre gafelröret i snickarbänken men kunde inte rycka loss det övre gaffelröret ur det nedre (jodå, "låsbrickorna" var bortplockade). Så jag satte tillbacka schraderventilen och tryckte i lite luft med dämparpumpen.
Tjong, det övre gaffelbenet flög i väg och missade pannan (min) med några decimeter och slog sönder hela lysrörsarmaturen i taket. När jag tänket efter nu så har jag endast cyklat landsväg sen dess...

mektabbar
Jag har itne vågat mekkamed min cykel ännu för de sade de i affärn att jag inte fick :P

men jag undrar hur jag kan få bromshandtaget att sitta så det tar längre ut, nu är det så jag nästan trycker det in till handtaget och det är för långt, den ska bromsa tidigare för bättre kännsla.

men det är ju alltså hydraulikbromsar. så inga vajrar att spänna så jag vet itne riktigt hur jag kan bära mej åt. Det finns några skruvar vid handtagen men jag vet itne om jag pajjar nåt om jag ändrar på dem. ska försöka få upp en bild på hur det ser ut med snart.

Jag gjorde en tabbe igår, även om ingen mekning ingick, jag upptäckte att frambromsen tog dåligt, o kände att den var varm. sedan bromsade jag mer o mer och så slutade det med att jag brände fingret på skivan :P

men hur bra kan det vara om den blir varm så fort som den blev, när man kör downhill så borde man väl bromsa ganska mycket?

mektabbar
PICT0007.JPG ht=544
PICT0007.JPG ht=544
här är alltså hur det ser ut, hur ska jag justera så bromsen tar längre ut var frågan? bromsen sitter på en liten pinne som går in i oljegrejjen på styret. kan man snurra ut pinnen bara? för det är små gängor på handtaget och pinnen, men vet inte om det läcker om jag skruvar.

Bilagor

• PICT0008.JPG
    PICT0008.JPG
    109.4 KB · Besök: 126
mektabbar
Gurra D, om du gör det finns det all anledning att posta i den här tråden sen ;) Det är slangfästet till det slutna hydralsystemet. Inte skruva där.

Insexskruven rakt in på översta bilden (2,5mm) är den skrven du skall leka med. Ett halvt varv i taget, den är känslig i inställningen.

Vassegod!

mektabbar
ja, någon gång måste jag ju pilla lite på den. Men det kommer inte bli på länge när den funkar så fint.

Angående den varma bromsen:
ska det vara så att den tar så dåligt så fort den blir varm? när den var så jag brände fingret på skivan så hade jag cyklat cirka 20 meter och bromsat lagom för att se om det blev någon värme men då märkes hårt reducerad bromskraft, när jag kör sakta så vill jag ju ha den så det nästan rycker till i inbromsningen på bara lätt beröring på handtaget. lr är det bara så att man får bromsa hårt om amn ska bromsa mycket?

lr har jag fått tag på skräpbromsar?

mektabbar
Idag när jag skulle skriva ut så jävlades skrivaren med mig. Det blev papperstrassel om och om igen... Kunde fan inte begripa varför. Men efter lite skakande så får jag ut en halv eker som måste ha slunkit ner via pappersmataren.

Jag avekrade ett hjul häromdagen och klippte resolut av ekrarna med knipexen. Det sprätte lite...

Stalle

mektabbar
Kung Stalle skrev:
> Idag när jag skulle skriva ut så jävlades
> skrivaren med mig. Det blev papperstrassel om och om igen...

Du skulle ha gått Office Space på skrivardjäveln!

mektabbar
Inte min mektabbe, men Magura har gjort en klockren mektabbe när dom bestämde sig för att köra med olika uppsättningar av gängor på stålomspunna slangar och vanliga plastslangar till sina HS33:or. Man kan inte köra en slang plast och en stål alltså... Båda måste vara av samma typ, annars går skiten inte att skruva ihop - upptäckte jag idag. :(

mektabbar
på en liten tur till birsta blev jag tvungen att dra åt top-capen lite, men drog "lite" för mycket så skruven åkte rätt igenom, gängorna strippades alltså, så det blev till att försiktigt ta sig till team sportia för att greja en ny top-cap. tack Alex (H)

mektabbar
Johnny_slagköping (fd TigerMale) skrev:
> på en liten tur till birsta blev jag tvungen att
> dra åt top-capen lite,

Hade den lossnat?

> men drog "lite" för
> mycket så skruven åkte rätt igenom, gängorna
> strippades alltså,

Det är faktiskt rätt duktigt.

> så det blev till att
> försiktigt ta sig till team sportia för att
> greja en ny top-cap. tack Alex (H)

Varför försiktigt?

mektabbar
> Johnny_slagköping (fd TigerMale) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > på en liten tur till birsta blev jag tvungen
> att
> > dra åt top-capen lite,
>
>Kallefs skrev:
Hade den lossnat?
nej, det jag menade var att jag blev tvungen att justera styrlagerspänningen

> > men drog "lite" för
> > mycket så skruven åkte rätt igenom,
> gängorna
> > strippades alltså,
>

Kallefs skrev:
Det är faktiskt rätt duktigt.

nä, det var nog mer beroende på en inte alltför bra topcap
Bild422.jpg ht=725
,
eftersom jag inte drog hårdare än jag brukar.
som du ser på bilden har gängorna inte bara strippats, utan en del har blivit två liksom, fallit ur som nåt slags helicoil-historia:S

>Johnny_slagköping (fd TigerMale) skrev:
så det blev till att
försiktigt ta sig till team sportia för att
greja en ny top-cap. tack Alex (H)

Kallefs skrev:
Varför försiktigt?

utan topcap blir det ju lite svårt att dra ihop styrlagret, så jag hade ett visst glapp, med vilket jag inte precis kände för drops etc. :D:D

mektabbar
Jag märkte för några dagar sedan att mitt XT-baknav glappade lite. Ganska snabbt kunde jag konstatera att det var bodyn som inte satt fast ordentligt. Jag tog ut bakaxeln och tog fram min 10 mm insexnyckel och började skruva fast skruven som fäster bodyn, men jag täkte inte på att navkroppen är gjord av aluminium. I min iver att undvika att bodyn skulle lossna igen så tog jag i lite väl hårt, och vips så hade jag dragit sönder gängorna i navkroppen. Dags att köpa nytt baknav. Läxa till nästa gång: använd loctite istället för muskelkraft.

mektabbar
Mashimaro skrev:
> Jag märkte för några dagar sedan att mitt
> XT-baknav glappade lite. Ganska snabbt kunde jag
> konstatera att det var bodyn som inte satt fast
> ordentligt. Jag tog ut bakaxeln och tog fram min
> 10 mm insexnyckel och började skruva fast skruven
> som fäster bodyn, men jag täkte inte på att
> navkroppen är gjord av aluminium. I min iver att
> undvika att bodyn skulle lossna igen så tog jag i
> lite väl hårt, och vips så hade jag dragit
> sönder gängorna i navkroppen. Dags att köpa
> nytt baknav. Läxa till nästa gång: använd
> loctite istället för muskelkraft.

japp. grova skruvar och grunda gängor i mjuka material är ett rent helvete. vevpartier är ett annat bra exempel på detta

mektabbar
Lätt! Jag tjenner en som har en papa som jåbar på arlannda. Hann kan ficksa!

Mektabbe: Skar nästan av mig ett finger när jag mekade Magura här om dagen. :D

mektabbar
Det var därför det var så svårt att ställa in växlarna på mitt hembygge.

kass.JPG ht=426

Det var därför det fortsatte att krångla när jag fixat till klanteriet på kassetten.
PS, det krånglar nu också, men jag ska prova en orginal Campa UN-kedja.

kedja.JPG ht=426

mektabbar
bengt skrev:
> Det var därför det var så svårt att ställa in
> växlarna på mitt hembygge.
>
>
>
> Det var därför det fortsatte att krångla när
> jag fixat till klanteriet på kassetten.
> PS, det krånglar nu också, men jag ska prova en
> orginal Campa UN-kedja.
>
>

Ser att du har en connex-kedja du har inte råkat sätta kedjelåset åt fel håll? Det lyckades jag med och hade ett himla bekymmer att ställa in växlarna innan jag kom på att det var det som var felet.

//Jonas

mektabbar
Titta vad jag hittade skramlades runt i min ny-gamla fixie-ram:
P9251713---Copy-640x480.jpg ht=480

Gissa var dom ska vara någonstans... tyckte väl att det verkade saknas några, men hur jag än skakade och ruskade som kom ingenting ut. Under premiärturen såg gav de upp till slut och rasslade fram men någon måste kilat fast ordentligt för det summerar ändå till udda antal...

Hur tror ni livslängden ser ut om jag INTE lägger tillbaka dem?

mektabbar
Atlas skrev:
> Jag hade förväntat mig att få se dig naken i
> reflektionen ;)

Jag förstår att ni är många som längtar efter nakenbilder på mig, och den som väntar på något gott!

mektabbar
Mårten skrev:
> Rippa: Det och att sätta gaffelbenen åt fel
> håll tror jag är de två bästa tabbarna. :D

Gaffelbenen är faktiskt inte så uppenbart som det låter. Men det här skulle ju knappt en blind höna lyckats med!!

mektabbar
Rippa skrev:
> Gaffelbenen är faktiskt inte så uppenbart som
> det låter. Men det här skulle ju knappt en blind
> höna lyckats med!!

Är ni säkra på att det verkligen är en tabbe? Jag har sett ett par cykelverkstäder/butiker där de regelmässigt monterat pedalerna sådär(+ vridit styret) för att cyklarna skall ta mindre plats under förvaring.

mektabbar
bengt skrev:
> Det var därför det var så svårt att ställa in
> växlarna på mitt hembygge.
>
>
>
> Det var därför det fortsatte att krångla när
> jag fixat till klanteriet på kassetten.
> PS, det krånglar nu också, men jag ska prova en
> orginal Campa UN-kedja.
>
Eftersom låset var vänt åt rätt håll angrepp jag problemet från ett annat håll. Helt enkelt genom att inse att Campa kräver finlir i justeringen. Genom mindre och mindre justeringar, tillslut på kvartsvarvs nivå har jag lyckats att få växlarna att funka härligt bra.

mektabbar
Eftersom rippa själv skruvade dit pedalen och svor när han insåg vad han gjort så kan man nog vara ganska säker på att det var en tabbe.

mektabbar
Rippa skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rippa: Det och att sätta gaffelbenen åt fel
> > håll tror jag är de två bästa tabbarna. :D
>
> Gaffelbenen är faktiskt inte så uppenbart som
> det låter. Men det här skulle ju knappt en blind
> höna lyckats med!!