Merida CX100?

Merida CX100?
1888 skrev:
-------------------------------------------------------
> 8 delad sora känns inte direkt upphetsande.
> Ingen direkt lättviktare heller.

Det är Claris. Läste på lite utländska tester och man verkar vara positiv till gruppen. Man får naturligtvis bättre känsla och lättare prylar om man bombar på med en hoj för det dubbla.

Merida CX100?
Tyckte jag läste sora igår när jag läste nyhetsbrevet.
Tappade intresset ganska snabbt när jag läste innehållsförteckningen.

Självklart är dyrare bättre (till en viss gräns)
men billigt behöver inte vara kass.

Merida CX100?
Jag skulle vilja säga att det är mycket hoj för pengarna. Slit och släng pendlare. Funderade först på att bygga en egen cross. Landade på 9000 kr för en med Shimano 105-8500. Merida har även en CX300 samt CX500 och det är väl framförallt CX500 som är den som man vill ha. Den har just Shimano 105-5800 (11-vxl) och väger in på 9,5 kg. Men så kostar den också 11000 kr. Gissningsvis så kommer XXL att även erbjuda denna, kanske för 9999:-?

Senast ändrad:
Merida CX100?
I grunden är det väl en hjälplig pendlarhoj om man inte klämmer för många mil i veckan.
Lite trist med gaffeln, sora/claris växleriet, vevparti med fyrkantsaxel och promaxbromsar samt 11kg.
Känns lite som om man gillar cykeltypen så får man byta allt och om man inte gillar cykeltypen så är det ganska mycket pengar åt pipan ändå.

Lägger men på några tusenlappar så får man något som är mindre att byta på om man gillar cykeltypen. Och dubblar man budgeten (lätt att säga :-) ) så får man något man bara behöver lira detaljer på.

Finns ju oftast en anledning till att billiga hojar är billiga och att dyrare hojar är dyrare (och i min lilla värld är sweetspot på en CX som ska funka som motionscykel runt 12kkr).

Merida CX100?
Foss skrev:
> Men det är väl inte fyrkantsaxel på Claris?

För en som inte förstår... det är en axel, den skall rotera. Roterar den sämre för att den är av fyrkantstyp? varför är det så viktigt att den är av den lite modernare splines typen?

Merida CX100?
Den flexar lite mer och väger mer än modernare varianter. Fördelen är att lagringen är av grövre dimension och mera robust, kan dock tänka mig att det ger lite högre friktion också.

När jag konstruerade spinningcyklar prövade vi många varianter och endast fyrkant av velodromtyp med dubbla maskinkullager på var sida gav önskad livslängd. Detta beror på att spinningcykeln har en helt stum ram, medans en vanlig cykelram alltid har ett visst mått av flex.

Frid!

Senast ändrad:
Merida CX100?
> Gissningsvis så kommer XXL att även erbjuda
> cx500, kanske för 9999:-?

Hur ska det gå till, när bike-discount vill ha € 12k?
BD säljer 60k cuklar om året om jag minns rätt.

Merida CX100?
jonja skrev:
> > Gissningsvis så kommer XXL att även erbjuda
> > cx500, kanske för 9999:-?
>
> Hur ska det gå till, när bike-discount vill ha
> € 12k?
> BD säljer 60k cuklar om året om jag minns rätt.

Antagligen på samma sätt som alla andra som säljer den 10995SEK/€1059 än så länge (när den är helt ny som modell).

Merida CX100?
Jag har också kännt på den, upplevde den inte som särskilt tung. Min referens är iofs en focus mares disc å det är ju inte direkt någon lättviktare. Jag har en uppsättning hjul som jag kört 10-delat 105 på, funkar det att smälla på en claris-kasett å köra dom på den här hojen också?

Merida CX100?
emmer skrev:
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Gissningsvis så kommer XXL att även erbjuda
> > > cx500, kanske för 9999:-?
> >
> > Hur ska det gå till, när bike-discount vill
> ha
> > € 12k?
> > BD säljer 60k cuklar om året om jag minns
> rätt.
>
> Antagligen på samma sätt som alla andra som
> säljer den 10995SEK/€1059 än så länge (när
> den är helt ny som modell).

På samma sätt som jag gav 12000 kr för min Merida Scultura CF 904. När riktpriset var 19995:- och den kostade 15000:- hos andra handlare. Vännernas dag med 20% rabatt på cuklar...

Merida CX100?
Enduro Fredrik sa:
HåkanC sa:
Jeppe_E sa:
Nej, då är det bättre att köpa rätt från början
+1

/Håkan

I see!

Ja, alltså jag var kanske onödigt kort.. Men det är ju svårt att säga vad det är du är ute efter och hur mycket pengar du vill lägga. Men rent generellt; ny gaffel 1000-1500kr (i kokosplast). Nya växlar 2500kr och nya hjul 3000kr ger en slutnota på 13000 kr.

Då kan du lika gärna köpa denna:

https://www.evanscycles.com/cannondale-caadx-105-disc-2016-cyclocross-bike-EV214055

Merida CX100?
+1 på ovanstående, ifall du inte har tänkt köpa begagnat men det har du väl knappast. Själv har jag en CX 500 (med bättre hjul) och är grymt nöjd, Shimano 5800 11-delat är skitbra...

Merida CX100?
Ah, asså jag hade ju mest tänkt att ta till den här när jag behöver komma ifrån skogen (mtb 4 life) så jag söker väl inget extravagant.. Lägger hellre de på min enduro hoj. Fast det kliar ju lite i fingrarna ändå. Så jag kanske tar mitt förnuft till fånga och väntar lite. Jag menar.. Att gå ifrån X01 till claris... Bara de är ju lite oupphetsande :p

Merida CX100?
Enduro Fredrik sa:
Ah, asså jag hade ju mest tänkt att ta till den här när jag behöver komma ifrån skogen (mtb 4 life) så jag söker väl inget extravagant.. Lägger hellre de på min enduro hoj. Fast det kliar ju lite i fingrarna ändå. Så jag kanske tar mitt förnuft till fånga och väntar lite. Jag menar.. Att gå ifrån X01 till claris... Bara de är ju lite oupphetsande :p
Du är inne på något.
Köper man något för muppigt så blir det... ...eh, muppigt.

Merida CX100?
emmer sa:
Enduro Fredrik sa:
Du är inne på något.
Köper man något för muppigt så blir det... ...eh, muppigt.

+1 Haha, eller hur! Man kan ju åtminstone satsa på medelmåtta!

Merida CX100?
Har en CX 100 från 2016. Samlat ihop lite komponenter från köp&sälj på happy så sitter 10-delat ultegra på nu. Funkar fint, lite tungkörd men som vintercykel spelar det ingen roll. Med Claris-gruppen som var på från början var det en pina, det kommer jag aldrig köra på igen.

Merida CX100?
Köpte en CX100 för 3995 på XXL i höstas. Kompletterat med skärmar och kör den som vinterhoj med dubbdäck. Bra plats i gaffel, OK skärmfästen och växlarna gör jobbet. La på en till styrlinda för komfort också. Billigt sätt att spara vår-höst-vinterpendlaren. Nöjd.

Merida CX100?
Köpte också min i höstas för 3999kr. Fungerar över förväntan. Visst är den tyngre än mina andra cyklar. Claris funkar helt ok, enda är att det är lite stora hopp mellan några växlar. Kommer troligen kränga på en 105-grupp när claris gjort sitt

Tillbaka
Topp