[Metatråd] Happy-RR:ar med utlandscykling

Lär bli första GRR, för jag ser inget G framför någon RR från Spanien i listan.
Låter troligt, även om jag inte utsluter att det skulle kunna finnas någon felkategoriserad RR-länk. T.ex.så fanns gravel-kategorin, om jag minns rätt, inte med då jag påbörjade arbetet med tråden.

Kategorisering är ju f.ö. lurigt. M-kategorin är t.ex. väldigt bred med cykling på såväl lätta XC-cyklar som DH-cyklar och allt där emellan.

Den breda kategorin speglar dock i viss mån min okunskap inom området och är därmed ett sätt att slippa hamna i bryderier kring vad RR:en egentligen borde kategoriseras som.

Dessutom finns ju alltid gränsfall och jag har nog inte varit helt konsekvent. T.ex. har T(ouring/bikepacking)-kategorin nog i stort förbehållits RR som inte rör lopp och där packningen varit relativt ansenlig. Bikepacking-lopp och turer med lättare packning har snarare hamnat under G(ravel) eller L(vg).

Kategoriseringen kan dock förhoppningsvis i alla fall ge en liten fingervisning. Om man t.ex. är intresserad av DH kan man garanterat skippa icke-M-kategoriserade länkar.

Gjorde, delvis efter tips från @seb123, ett experiment med en färgkarta som illustrerar antal RR-länkar per land grafiskt. Började med en karta som täcker Europa + lite mer.

Blev så här.
1696013464705.png

Lite kul och illustrativt tycker jag. Funderar därför på att fylla på med resten av världen också. Några saker jag funderar på och gärna skulle vilja ha synpunkter kring är:
  1. Är det bra med en karta per världsdel eller ska jag nöja mig med en för hela världen? Tänker mig att det senare blir plottrigt och mer svårtolkat. Redan världsdelskartorna blir nog ganska små på en mobilskärm.
  2. Är skalan rimlig? Jag vill gärna ha en ganska fin upplösning vad det gäller längder med få RR:ar. När det blir fler kan upplösningen vara grövre.
  3. Färgval? Funderade ett tag på att låta "obesökta" länder få vit färg (vita fläckar på kartan), men det blir inte så bra då vattnet är vitt så då fick det bli svart. Grundidén är sedan att ju fler RR:ar desto varmare/skrikigare färg.
  4. Var ska kartorna ligga? Ser några alternativ:
    1. Ovanför tabellen med landslänkar i första inlägget. Nackdelen är att om man tar upp tråden för att ta sig fram till RR-länkar för ett land då måste scrolla förbi ett antal kartor.
    2. Sist i första inlägget i tråden.
    3. Kartorna i ett separat inlägg, länkat från första inlägget i tråden. Förslagsvis med en länk direkt ovanför tabellen med länkar till varje lands RR-länkar.
    4. Varje världsdels karta i ett separat inlägg och en separat länk till var och en. Länkarna på samma ställe som i alternativ 3.
    5. Annan variant?
  5. För vissa välbesökta länder finns i dagsläget beskrivet vilka regioner som länkade RR:ar avhandlar. Skulle vara en möjlighet att skapa regionskartor för välbesökta länder.
Naturligtvis vore det trevligt att få automagisk uppdatering av kartorna när RR:ar läggs till. Gissar att det inte är så lätt att åstadkomma med mindre att man bygger något system som hanterar det hela i bakgrunden och det känner jag är överkurs. Funderar på att nöja mig med en manuell uppdatering ett par gånger per år eller så.

Ett annat förslag @seb123 hade var att, om jag förstod rätt, i landstabellen i första inlägget nämna nick för personen som var först med en RR från landet ifråga. Detta som ett litet incitament att få in RR:ar från nya länder. Jag gillar grundtanken. En ev. nackdel är att tabellen blir bredare och jag gissar att det kan bli problem att få allt att rymmas på en rad om tittar på den i stående format på en mobil och som jag har en mobil med inte allt för stor skärm. Så, bu eller bä?

Gjorde, delvis efter tips från @seb123, ett experiment med en färgkarta som illustrerar antal RR-länkar per land grafiskt. Började med en karta som täcker Europa + lite mer.

Blev så här.
Visa bilaga 657178

Lite kul och illustrativt tycker jag. Funderar därför på att fylla på med resten av världen också. Några saker jag funderar på och gärna skulle vilja ha synpunkter kring är:
  1. Är det bra med en karta per världsdel eller ska jag nöja mig med en för hela världen? Tänker mig att det senare blir plottrigt och mer svårtolkat. Redan världsdelskartorna blir nog ganska små på en mobilskärm.
  2. Är skalan rimlig? Jag vill gärna ha en ganska fin upplösning vad det gäller längder med få RR:ar. När det blir fler kan upplösningen vara grövre.
  3. Färgval? Funderade ett tag på att låta "obesökta" länder få vit färg (vita fläckar på kartan), men det blir inte så bra då vattnet är vitt så då fick det bli svart. Grundidén är sedan att ju fler RR:ar desto varmare/skrikigare färg.
  4. Var ska kartorna ligga? Ser några alternativ:
    1. Ovanför tabellen med landslänkar i första inlägget. Nackdelen är att om man tar upp tråden för att ta sig fram till RR-länkar för ett land då måste scrolla förbi ett antal kartor.
    2. Sist i första inlägget i tråden.
    3. Kartorna i ett separat inlägg, länkat från första inlägget i tråden. Förslagsvis med en länk direkt ovanför tabellen med länkar till varje lands RR-länkar.
    4. Varje världsdels karta i ett separat inlägg och en separat länk till var och en. Länkarna på samma ställe som i alternativ 3.
    5. Annan variant?
  5. För vissa välbesökta länder finns i dagsläget beskrivet vilka regioner som länkade RR:ar avhandlar. Skulle vara en möjlighet att skapa regionskartor för välbesökta länder.
Naturligtvis vore det trevligt att få automagisk uppdatering av kartorna när RR:ar läggs till. Gissar att det inte är så lätt att åstadkomma med mindre att man bygger något system som hanterar det hela i bakgrunden och det känner jag är överkurs. Funderar på att nöja mig med en manuell uppdatering ett par gånger per år eller så.

Ett annat förslag @seb123 hade var att, om jag förstod rätt, i landstabellen i första inlägget nämna nick för personen som var först med en RR från landet ifråga. Detta som ett litet incitament att få in RR:ar från nya länder. Jag gillar grundtanken. En ev. nackdel är att tabellen blir bredare och jag gissar att det kan bli problem att få allt att rymmas på en rad om tittar på den i stående format på en mobil och som jag har en mobil med inte allt för stor skärm. Så, bu eller bä?

Kartornas placering tycker jag blir bäst med alt 4.

Tycker att landstabellen ska vara så tydlig som möjligt och bara innehålla viktig info. Mao skippa idén med nicket för personen som först skrev en RR från landet.

Världsdelskartor tillagda och med ett inlägg per karta samt länk till dessa inlägg från första inlägget.

Valde efter lite funderande att lägga dessa länkar i Statistik-avsnittet snarare än högst upp i inlägget. Dels kändes det rätt rimligt och dels gör det att det viktigaste kommer först i förstainlägget, d.v.s. länkbiblioteket. Den grafiska visualiseringen är lite kul, men inte det som är viktigt i tråden.

För Oceanien blev det lite urartat, men jag valde att inkludera den för fullständighetens skull.

Länge sedan tråden, men den ökar på antalet länder och det är väl värt något.

Länge sedan tråden, men den ökar på antalet länder och det är väl värt något.
Möjligt att jag missuppfattat något, men jag har din RR inlänkad under Nederländerna. Detta då Curacao enligt wikipedia är "ett autonomt område inom Konungariket Nederländerna" och Bonaire är "en särskild kommun (bijzondere gemeente) i Nederländerna".

Ah, jag kollade inte där. Gränsen mellan vad som är ett självständigt land och inte är inte knivskarp direkt.
Nej, det är ibland lite klurigt. Jag försöker göra så gott jag kan men är absolut öppen för att ändra om någon har bra argument för annan placering.

Yes, här finns några helt fantastiska & suveränt coola RR's som passerar ett flertal länder i Eur. Ska självklart inte delas i småbitar eller per land, utan läsas från början. Enjoy !

Ungern - Österrike - Tyskland - Luxenburg - Belgien - Holland -Tyskland - Sverige
https://happyride.se/forum/threads/rr-budapest-amsterdam-swe-del-6.3221561/

Holland - Belgien - Luxenburg - Tyskland- Österrike - Italien - Schweiz

Italien - Österrike - Tyskland - Sverige

Tyskland - Österrike - Tyskland - Holland

Yes, här finns några helt fantastiska & suveränt coola RR's som passerar ett flertal länder i Eur. Ska självklart inte delas i småbitar eller per land, utan läsas från början. Enjoy !

Ungern - Österrike - Tyskland - Luxenburg - Belgien - Holland -Tyskland - Sverige
https://happyride.se/forum/threads/rr-budapest-amsterdam-swe-del-6.3221561/

Holland - Belgien - Luxenburg - Tyskland- Österrike - Italien - Schweiz

Italien - Österrike - Tyskland - Sverige

Tyskland - Österrike - Tyskland - Holland
Jag har lagt ner ganska mycket jobb på denna tråd. Istället för att visa lite respekt för detta ägnar du dig dels åt att förolämpa mig för det val jag gjort angående organiserande av tråden ("Är du helknäpp eller ?? Du får gärna referera till mina RR's, men inte dela upp dom i olika avsnitt. Skärp dig !!") och dels hålla på och upprepat länka in dina egna RR:ar, undergrävandes trådens utformning.

Jag gjorde ett val att dela in RR-trådar per land och att länka in RR:ar som sträcker sig över flera länder till vart och ett av de länder som berörs. Syftet var att underlätta för de som ska iväg och cykla i ett visst land att enkelt kunna hitta RR:ar som berör det landet.

Att respektera detta val, även om du inte gillar det, verkar dig dock helt främmande. Kan inte säga att jag direkt är förvånad men jag tycker faktiskt det är ganska oförskämt.

men jag tycker faktiskt det är ganska oförskämt.

Nej, du är oförskämd och fattar tydligen inte. Det är inte ok att stycka upp någons författade berättelse & text i småbitar utan samtycke. Ganska självklart om man har något förstånd kvar.

Edit: Själv är jag ju lite stolt över dessa RRs, och alla som försöker sabba dom kan dra åt ----- !!

Senast ändrad:
Nej, du är oförskämd och fattar tydligen inte. Det är inte ok att stycka upp någons författade berättelse & text i småbitar utan samtycke. Ganska självklart om man har något förstånd kvar.

Edit: Själv är jag ju lite stolt över dessa RRs, och alla som försöker sabba dom kan dra åt ----- !!
Länkande innebär ett icke-förändrande refererande av annan information. Det är alltså inte alls frågan om någon uppstyckning. Ditt verk finns kvar i totalt oförändrad form. Hade jag haft admin-rättigheter och gått in och editerat dina RR:ar, t.ex. genom att dela upp dem i småbitar spridda över olika trådar hade det självklart varit en annan sak.

Vidare är det vedertaget att man får referera annan information på internet utan att tillfråga den som lagt upp den informationen. Jag gissar att du själv inte kontaktar alla personer som lagt upp information på nätet innan du länkar till denna information. Har du t.ex. kontaktat personen bakom Tom's Bike Trip innan du postade länken i detta inlägg?

Snarast borde det ju vara bra för dina flerlands-RR:ar att de länkas från flera platser då det rimligen ökar sannolikheten att folk finner och läser dem, kontra om det bara fanns en länk. För jag antar att du vill att folk ska läsa dem!?

Bumpar, då tråden förtjänar uppmärksamhet.

Bra tråd att söka inspiration i. Någon gång kanske det skulle kunna bli aktuellt med något annat än Alperna. Kollade lite på Nya zeeland, Chile, Costa rica, Peru mm. Fin cykling och i synnerhet NZ verkar ju vara ett riktigt MTB-mecka. Det typ av lvg backcykling som jag tycker är roligast verkar man dock behöva söka på andra ställen.

Bumpar, då tråden förtjänar uppmärksamhet.

Bra tråd att söka inspiration i. Någon gång kanske det skulle kunna bli aktuellt med något annat än Alperna. Kollade lite på Nya zeeland, Chile, Costa rica, Peru mm. Fin cykling och i synnerhet NZ verkar ju vara ett riktigt MTB-mecka. Det typ av lvg backcykling som jag tycker är roligast verkar man dock behöva söka på andra ställen.
Finns ju andra fina bergsområden än Alperna att cykla i även i Europa. Pyerenéerna, Apenninerna, Kantabriska bergen, Centralmassivet, Sierra Nevada, delar av Norge, etc.

Tillbaka
Topp