Gjorde, delvis efter tips från
@seb123, ett experiment med en färgkarta som illustrerar antal RR-länkar per land grafiskt. Började med en karta som täcker Europa + lite mer.
Blev så här.
Visa bilaga 657178
Lite kul och illustrativt tycker jag. Funderar därför på att fylla på med resten av världen också. Några saker jag funderar på och gärna skulle vilja ha synpunkter kring är:
- Är det bra med en karta per världsdel eller ska jag nöja mig med en för hela världen? Tänker mig att det senare blir plottrigt och mer svårtolkat. Redan världsdelskartorna blir nog ganska små på en mobilskärm.
- Är skalan rimlig? Jag vill gärna ha en ganska fin upplösning vad det gäller längder med få RR:ar. När det blir fler kan upplösningen vara grövre.
- Färgval? Funderade ett tag på att låta "obesökta" länder få vit färg (vita fläckar på kartan), men det blir inte så bra då vattnet är vitt så då fick det bli svart. Grundidén är sedan att ju fler RR:ar desto varmare/skrikigare färg.
- Var ska kartorna ligga? Ser några alternativ:
- Ovanför tabellen med landslänkar i första inlägget. Nackdelen är att om man tar upp tråden för att ta sig fram till RR-länkar för ett land då måste scrolla förbi ett antal kartor.
- Sist i första inlägget i tråden.
- Kartorna i ett separat inlägg, länkat från första inlägget i tråden. Förslagsvis med en länk direkt ovanför tabellen med länkar till varje lands RR-länkar.
- Varje världsdels karta i ett separat inlägg och en separat länk till var och en. Länkarna på samma ställe som i alternativ 3.
- Annan variant?
- För vissa välbesökta länder finns i dagsläget beskrivet vilka regioner som länkade RR:ar avhandlar. Skulle vara en möjlighet att skapa regionskartor för välbesökta länder.
Naturligtvis vore det trevligt att få automagisk uppdatering av kartorna när RR:ar läggs till. Gissar att det inte är så lätt att åstadkomma med mindre att man bygger något system som hanterar det hela i bakgrunden och det känner jag är överkurs. Funderar på att nöja mig med en manuell uppdatering ett par gånger per år eller så.
Ett annat förslag
@seb123 hade var att, om jag förstod rätt, i landstabellen i första inlägget
nämna nick för personen som var först med en RR från landet ifråga. Detta som ett litet incitament att få in RR:ar från nya länder. Jag gillar grundtanken. En ev. nackdel är att tabellen blir bredare och jag gissar att det kan bli problem att få allt att rymmas på en rad om tittar på den i stående format på en mobil och som jag har en mobil med inte allt för stor skärm. Så, bu eller bä?