Militärt skyddsområde ajabaja. 40.000kr i böter
Ganska svårt att garva då asså.Jag har varit ytterst nära att sänka två cyklister med en 84mm spränggranat. Det var inte alls kul kan jag säga...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ganska svårt att garva då asså.Jag har varit ytterst nära att sänka två cyklister med en 84mm spränggranat. Det var inte alls kul kan jag säga...
Och kanske några renar när vi sprängde en vägtrumma med en rejäl laddning och lång stubin. Det var riktigt kul... När tiden började gå ut så kom dom fram ur skogen bredvid, och gick förbi och försvann, oklart om dom klarade sig. Vi satt på ett berg en bit bort och hejade på --Jag har varit ytterst nära att sänka två cyklister med en 84mm spränggranat. Det var inte alls kul kan jag säga...
Tog några dagar innan jag sköt igen kan jag säga.. Det var riktigt nära, nu dök de precis upp i siktet så jag hann avbryta.Ganska svårt att garva då asså.
Öh va?Och kanske några renar när vi sprängde en vägtrumma med en rejäl laddning och lång stubin. Det var riktigt kul... När tiden började gå ut så kom dom fram ur skogen bredvid, och gick förbi och försvann, oklart om dom klarade sig. Vi satt på ett berg en bit bort och hejade på --
Vadå Öh va ??, En demo och övning för längesen, hur man spränger en väg & vägtrumma. En stor laddning, kommer inte ihåg exakt, upp mot 80-100kg.
Ja, varför i hela friden ska någon behöva ta lite ansvar för vad man själv gör? Anledningen att många fält inte är inhägnade är för att de ska kunna brukas av allämnheten när det inte skjuts.Skyltar är ju jättefina, men dom skyddar ju inte fysiskt från att människor och djur tar sig in. Bättre med höga staket i så fall. Rent ut sagt dåraktigt att inte hålla sig på inhägnat område om man ska skjuta skarpt och ha sig
Nej skyltar är ju bara utsmyckning…..Skyltar på vägar som anger högsta tillåtna hastighet skyddar heller inte mot andra bilister med tegelsten på gaspedalen….Skyltar är ju jättefina, men dom skyddar ju inte fysiskt från att människor och djur tar sig in. Bättre med höga staket i så fall. Rent ut sagt dåraktigt att inte hålla sig på inhägnat område om man ska skjuta skarpt och ha sig
bakgrunden utsuddadPå vilket sätt är bilden manipulerad?
Bommar känns ju rätt förståeligt att det inte hjälper, dem brukar inte vara ämnade för att hindra fotgängare eller cyklister. Om man också missar eller ignorerar en skylt är ju en annan sakOch ibland hjälper inte nedfällda bommar under pågående skjutövning.
![]()
Cyklister i skottlinjen på skjutfält
Ett livsfarligt tillbud inträffade i helgen på Försvarsmaktens skjutfält i Boden. Två cyklister passerade en låst bom till området där artilleriregementet övade skarpskjutning med granatkastare.www.svt.se
Man har skjutfält för att kunna öva med potentiellt livsfarliga saker.... Är det avlyst så håll dig borta helt enkelt.marr: Jag sa inte att man inte ska ta ansvar för vad man gör.
Dave1979: Då vet vi det...
Jag tycker bara att man inte ska skjuta skarpt där det finns risk att någon kan hamna emellan, det är ju direkt farligt. Kanske bara är jag som tycker så här då
Ni är duktiga på att missförstå här. Jag har heller inte sagt att jag tänkt eller att jag springer runt på skjutfält. Jag är nog bättre än dom flesta på att läsa skyltar och visa hänsyn, tycker jag själv iaf.Man har skjutfält för att kunna öva med potentiellt livsfarliga saker.... Är det avlyst så håll dig borta helt enkelt.
#fd.officer
finns en poäng där... funderar också om det händer några förändringar efter såna tillbud händer, som fler skyltar eller liknandeNi är duktiga på att missförstå här. Jag har heller inte sagt att jag tänkt eller att jag springer runt på skjutfält. Jag är nog bättre än dom flesta på att läsa skyltar och visa hänsyn, tycker jag själv iaf.
Men andra kan missa/skita i att läsa en skylt, framförallt djur eller barn exempelvis. Det är svårare att "missa" ett högt staket med taggtråd på samma sätt
Många skjultfält är väldigt stora och att hägna in dem i jättestängsel med köttätande taggtråd överst är inte rimligt.Ni är duktiga på att missförstå här. Jag har heller inte sagt att jag tänkt eller att jag springer runt på skjutfält. Jag är nog bättre än dom flesta på att läsa skyltar och visa hänsyn, tycker jag själv iaf.
Men andra kan missa/skita i att läsa en skylt, framförallt djur eller barn exempelvis. Det är svårare att "missa" ett högt staket med taggtråd på samma sätt
Skyltar är ju jättefina, men dom skyddar ju inte fysiskt från att människor och djur tar sig in. Bättre med höga staket i så fall. Rent ut sagt dåraktigt att inte hålla sig på inhägnat område om man ska skjuta skarpt och ha sig
Så här dags?Pacifist?
För ung och naiv bara.Pacifist?
Du har inte koll på hur stora arealer det handlar om? Jag misstänker det skulle bli ramaskri om försvarsmakten skulle börja hägna in alla sina skjutfält.Skyltar är ju jättefina, men dom skyddar ju inte fysiskt från att människor och djur tar sig in. Bättre med höga staket i så fall. Rent ut sagt dåraktigt att inte hålla sig på inhägnat område om man ska skjuta skarpt och ha sig
Vilket fält var detta?Jag har varit ytterst nära att sänka två cyklister med en 84mm spränggranat. Det var inte alls kul kan jag säga...
Ravlunda.Vilket fält var detta?
Inte exakt koll, jag har annat för mig på dagarna. Men förstår att det är stora ytor, såklart.Du har inte koll på hur stora arealer det handlar om? Jag misstänker det skulle bli ramaskri om försvarsmakten skulle börja hägna in alla sina skjutfält.
För att som du själv säger, inte bry dig, inte ha nån koll. Så är det något komiskt att du ändå sitter på lösningen...Inte exakt koll, jag har annat för mig på dagarna. Men förstår att det är stora ytor, såklart.
Kunde inte bry mig mindre. Jag uttryckte en åsikt här och det blev ramaskri och personliga påhopp. Kul att det krävs så lite från vissa. Att man är pacifist, ung och naiv bara för att man inte delar samma åsikt. Fruktansvärt moget.
Jaha, det va mer än jag visste. Jag varken sa eller menade att jag har den ultimata lösningen. Min poäng va bara att jag tycker att det är osmart att skjuta skarpt där det potentiellt kan finnas människor, och det verkar jag vara ensam om. Ni andra verkar tycka att det är smart, och det får ni tycka.För att som du själv säger, inte bry dig, inte ha nån koll. Så är det något komiskt att du ändå sitter på lösningen...
Såhär kan det se ut tex.”Förr i tiden” annonserades det ju även i lokaltidningen när det var övning eller skjutning på gång, och det nådde ju ganska brett då. Jag vet att det fortf görs, men lär ju långt ifrån nå några större delar av befolkningen idag.
Görs det några insatser för att nå ut bredare idag? Sociala medier? Man skulle ju även kunna använda mobilnäten och skicka sms till de som befinner sig i närheten av skjutfältet med info att skjutning pågår och tider. Dessa går ju också att lägga ut i ett väldigt begränsat område och när nån rör sig in i området får denne sms:et då. Men även det görs kanske redan?
”Förr i tiden” annonserades det ju även i lokaltidningen när det var övning eller skjutning på gång, och det nådde ju ganska brett då. Jag vet att det fortf görs, men lär ju långt ifrån nå några större delar av befolkningen idag.
Görs det några insatser för att nå ut bredare idag? Sociala medier? Man skulle ju även kunna använda mobilnäten och skicka sms till de som befinner sig i närheten av skjutfältet med info att skjutning pågår och tider. Dessa går ju också att lägga ut i ett väldigt begränsat område och när nån rör sig in i området får denne sms:et då. Men även det görs kanske redan?
Gissa vad dom militära hoten skulle klä ut sig till?Kunde man inte lösa det hela från 'andra hållet' genom att utveckla vad man skulle kunna kallade smarta vapensystem som kunde klara att skilja på bärplockare, älg eller militärt hot?
En tidig version på mobilzombie.Gissa vad dom militära hoten skulle klä ut sig till?
Jag var på Väddö skjutfält för 30 år sedan å vi pepprade för fulla muggar med ak 4or ksp58a samt p-skott när en joggare dök upp mellan målen och vallen vi låg på. Som tur var för honom så hade vi just en kort omladdningspaus... Har aldrig sett argare befäl någonsin... hoppas joggaren fick rejäla böter. En gåta hur han kunnat missa att det var skjutövningar då det smällt i flera dagar på skjutfältet för det var ett helt kompani som övade en vecka där...
Hade bergis en freestyle med fräsig musik på kassettband i ?En tidig version på mobilzombie.
Och pastellfärgade kläder och jättehår med en halv lastbilslast med hårsprej i?Hade bergis en freestyle med fräsig musik på kassettband i ?
Kan ju varit någon som gillade friformsmusik framförd medelst rytmiska instrument som bara var tvungen att kolla vad det var för musikaliska genier som framförde det aktuella stycket.En gåta hur han kunnat missa att det var skjutövningar då det smällt i flera dagar på skjutfältet för det var ett helt kompani som övade en vecka där...
"Oj, här kör dom Tjajkovskijs 1812! Det måste vi kolla in!"Kan ju varit någon som gillade friformsmusik framförd medelst rytmiska instrument som bara var tvungen att kolla vad det var för musikaliska genier som framförde det aktuella stycket.
Det blir löjligt när statligt anställda skänker massvis med data till främmande makt och kommer undan med det.Skönt att de satt ut en fast vakt i 3 dagar för att få fast honom. Nitiskt som fan! Precis vad man förväntar sig av militärpoliser?
Inte vad jag kan minnas.Finns det något känt fall där civila faktiskt blivit skjutna på militärt skjutfält?