Jag är för ett starkt försvar men är lite trött vår oerhörda ryss skräck som verkar vara otroligt djupt cementerad i våra själar ändå sedan Karl XII dagar då det inte gick så lysande i kriget. Innan dess om man går tillbaka till Vikingatiden var det en annan sak och det finns en hel del Skandinavisk DNA i tex Ryssland, Baltikum och Ukraina.
Världen är mer än Ryssland och om vi nu ska "hjälpa till" oftare på en internationell nivå så borde vi kan lyfta blicken och inte se ett ryskt spöke bakom varenda jäkla sten, herregud, det är 2021. Det var vad man fick lära sig i militärtjänsten, hur vi ska bete oss när ryssen kommer och trots att det gått ca 300 år finns det inget slut och ingen hejd på ryss skräcken. Jag undrar lite ibland vad de skriver om oss i Ryska tidningar, jag gissar att de är ganska roade av hur vi beter oss.
Om vi nu är så förbannat rädda för Ryssland, om det faktiskt trots allt finns fog för det (man hoppas ju att militären ändå har någorlunda koll på vad de gör och de hotbilder som målas upp) vore det väl bättre att gå med i Nato en gång för alla.
Tror Sverige skulle tjäna lite mera på att öppna upp istället, nyttja neutralitetsstämpeln lite bättre och öka handeln med öst även om det tyvärr är jäkligt klurigt pga maffian där. :-( Positionera oss bättre inför framtiden, öka exportinkomsterna.