min första 100Km

min första 100Km
kontinuitet är det absolut vikigaste. träningseffekten för vissa processer av ett enstaka pass räcker några dagar, sen är kroppen nere på samma nivå som innan. tex den största direkta träningseffekten är en ökning av blodmängd, den håller i sig några dagar, sen minskar den och du får "försämrad kondition" som följd och är tillbaka där du var innan träningspasset. träningen ska alltid vara kontinuelig. det ska vara en jämn grundbelastning, året om. kroppen ska hela tiden känna att den är vid liv och stimuleras för att ämnesomsättningen osv ska hålla sig på en bra nivå. vilar du en längre period, är sjuk en vecka eller så, så tar det uppåt en månad att komma tillbaka till nivån du hade innan beroende på träningsgrad.

stå om du känner för det i backarna, sitt ner om du känner för det. cykla som knäna tillåter.

Men sök nu egen kunskap i de här ämnena. ska du kunna motivera dig måste du förstå vad det är du gör och sätta det i ett större sammanhang. Motivationen ska komma från dig.

min första 100Km
Mina kunskaper på området sjunker snabbt. Jag undrar om det inte är lika viktigt att du försöker "jobba" bort godissuget som träningsmängden, till en början i alla fall, då kan mindre träningsmängder kanske ge bättre resultat och det blir lättare att fortsätta.

Ett exempel. Om jag relaterar detta till mig själv var jag "expert" på att skjuta på lunchen tills jag blev så sugen på något att jag ofta proppade i mig 1-2 kexchoklad (mat på jobbet kyl) eller 2 toscabitar (bageri under kontoret) under tiden jag värmde maten. Är det typ sådana sockersvackor du får när du vill ha godis?

Jag har väl tur som inte är direkt överviktig, men jag har ändå slutat med detta av den enkla anledningen att jag mår bättre. Hemma när det "suger" tar jag en macka eller nån frukt direkt och slipper därmed driva okontrollerat mot Cloettas förädiska rev.

min första 100Km
Jag är en riktig godisråtta. Nu har jag inlett en seriös kampanj för att gå ner sisådär 13-15 kg. Då ligger jag redan ungefär 20 kg under mitt absoluta fetto-all-time-high som inträffade för en 7-8 år sen. (Det sammanfaller som av en slump med att jag började cykla ;)

Jag kan ibland bli grumt sugen på nåt sött. Vi har en sån där förrädisk snasklåda på kontoret. Det bästa är förstås att ta lunch innan man blir för sötsugen. Jag försöker också se till att ha frukt och bra bröd på jobbet så jag kan ta det istället. Om jag ändå står och sneglar på snasket så tittar jag bara på innehållsförteckningen och förfasas över hur många kcal en sån där liten jävla bit innehåller. Det kan vara 200-300-400 kcal i en enda bit. Då tänker jag två saker: det första är hur mycket de kalorierna skulle sabotera dagens eventuella kaloriunderskott, och dels tänker jag på innehållets oduglighet som människoföda: mättat och härdat fett, vitt socker och en massa konstgjorda tillsatser. Suget brukar gå över då. ;) Ibland tänker jag ett varv till, "men en liten bit gör väl inte så mycket". I bästa fall kan jag ändå avstå, men man är inte mer än människa.

Parallellt med detta inlärande av nytt beteende ska jag börja köra efter en träningsplan med målen att springa Stockholm marathon nästa år och klara ett fullt Ironman-triathlon 2010. Om jag ska klara de målen på ett bra sätt så måste jag vara seriös med både mat och träning. Kontinuitet är #1 - i början kommer det bara att handla om att lära sig träna efter planen. Siktar på högst moderata 4-5 timmar i veckan, initialt. Jag har barn och heltidsjobb men det ska jävlar i mig gå.

Bloggar om det hela på http://kalmar2010.kupa.se.

min första 100Km
jag har ett mål egentligen eller ett femte 200 km ska bara sprängas på ett eller annat sätt :D

om inte nästa sommar så sommaren därpå godiset har jag mer eller mindre börjat tränga undan nu ser jag bara mig cykeln och naturen.

mentalt är väl lika viktigt osom fysiskt att ha mål att kunna fokusera på de eller nå sånt.

ja imorgon ska jag börja träna på cykeln under vintern det som går kanske prova på gymmet motions cyykel eller kanske spinning. Måste försöka på någe sätt

min första 100Km
Ja det är nog inte hela träningssanningen med bara helgturer. Jag cyklar säkert 1-2mil om dagen, till dagis, jobb + lite annat och jag har "svårt" att cykla sakta. Tävlar inte med andra men det känns som att jag måste upp i något sorts varvtal för att fungera, dessutom är jag ofta i sista minuten vilket hjälper att hålla speeden uppe :-)

Sen spelar jag innebandy en kväll i veckan ca 1.5h, är ute och går, ibland små joggar, med hunden 4-5 h/vecka. Sen får jag min "lediga" tid och cyklar en längre tur, ibland två, per vecka.

Det är knepigt att få tiden att räcka till med jobb, barn och alla andra familjeplikter och då känns en längre cykeltur extra viktig för att också få "rensa" hjärnan, nästan lite som en reboot av systemet.

min första 100Km
Petri; Mina gamla gymnastiklärare på högstadiet sa alltid -"det du _vill_ det _kan_ du". Han körde hårt med oss om vikten av mental träning och fokus. Det var 1974 det, usch vad tiden flyger iväg...

min första 100Km
ja du ja gick högstadiet 86-89 så visst flyger tiden iväg

ska prova cykla med hojen som den är nu och se hur det känns om det inte känns bra får jag kolla på det där med styret

min första 100Km
nån som vet om man behöver nån speciell cykel vatten vindtät dress eller om northface aktiga palgg är lika bra?

sedan funderar jag mellan
Schawlbe ice spiker pro/Nokian Extreme 294 för vinter.

samt behöver man 2 uppsättningar cykel byxor (korta/bib) och tröja
är nämligen intresserad av Craft logo byxa och tröja eller leite

men behövs 2 uppsättningar?

mvh

min första 100Km
ska imorgon om det inte pissar ner till cykelaffärn dom misstänker jag har fel storlek på sadelstolpen samt att han skulle sänka styret på samma gång

ja jag vet att man kna göra det själv kanske får jag se hur han gör och lär mig av det?

nåja i alla fall så ska sadelstolps prblemet lösas snart :D

är en camelbak en bra lösning för skogs cykling samt behövs speciela kläder för skogen?

som DH kläder eller så?

min första 100Km
Petri skrev:
>
> är en camelbak en bra lösning för skogs cykling
> samt behövs speciela kläder för skogen?

Ja, speciellt om du kör långa rundor så kan det också vara en god idé på långa landsvägsrundor.
>
> som DH kläder eller så?

Nej, jag kör till 95% med samma klädsel i skogen som på landsvägen. Skorna är olika och handskarna ibland. Annars är det samma.

med risk för att få skit för det säger jag att dh-kläder är rent av ett dåligt val för normal skogsåkning. Vanliga svettokläder är mycket mera praktiskt.

Du kan inte ha för mycket cykelkläder. Jag har mera än det här, men detta upplever JAG som minimi (alla är olika på ambitionsnivå osv)

specifika strumpor 4 st
shorts med hängsel 3 st
armvärmare, knävärmare, benvärmare
korta handskar, långa, höst och svinkall vinter. 4 par såleder
en buff
en cykelmössa med skärm
en varmvarm hjälmmössa för vinter
glasögon med 2 par linser
2 omgångar underställ, långa
2-3 cykeltröjor, 2 korta, en lång
väst
regnjacka
skor, skilda för lvg och mtb
skoskydd: sommar, regn, vinter, svinkall vinter
övergångströja (lite tjockare långärmad)
vinterjacka
vintertights
hösttights
hjälm

Skulle min garderob brinna upp skulle jag direkt ta försäkringsbolagets pengar i handen och köpa allt ovanstående. Men många aktiva cyklister har nog enormt mycket mer än då där.

min första 100Km
Jag kan nog svara på en del diabetes/tränings-relaterade frågor. Har haft diabetes i 20 år och de senaste året legat runt 500 timmar träningstid/år. (mest cykling)

Kan vara nyttigt att diskutera hur man kan hantera vissa situationer, även om det till viss del är individuellt.

Tar mig friheten att lyfta detta till en ny tråd, då denna redan blivit benämnd Petri-tråden.

min första 100Km
"Du kan inte ha för mycket cykelkläder" som castrello säger stämmer nog ganska bra, samma gäller ju de flesta sporter egentligen, det är aldrig kul att sätta på sig skitiga kläder :-) Sen får man väl göra en övervägning mellan tvätt/antal uppsättningar och plånboken. Viktigt är dock att du åtminstånde har en uppsättning, kort/lång/jacka, så att du kan klä dig tidig-vår -> sen-höst. Ska du cykla på vintern får du lägg till det också.

Själv har jag 3st bib-shorts, 3st kortärmade tröjor, 3 långärmade tröjor, 1 par armvärmare, 1 vind/regn jacka och 1 par löpartights. Om jag cyklar flera dagar i rad är det skönt att ha fler uppsättningar. Jag har turen att känna en kille som är lvg proffs så jag har fått köpa alla cykelkläder väldigt billigt av honom. Priset jag får betala är att jag ser ut som en julgran ;-), ser ut som en cyklist men cyklar inte som en cyklist...

> samt behöver man 2 uppsättningar cykel byxor
> (korta/bib) och tröja
> är nämligen intresserad av Craft logo byxa och
> tröja eller leite
>
> men behövs 2 uppsättningar?

min första 100Km
vet nu varför sadel stolpen glidit nedåt jag har först låst den med snabb låsning sedan skruvat på skruven som är på andra sidan av lås handtaget men man ska göra tvärtom då ska den inte rubbas

min första 100Km
Så måste du göra med alla snabblås. Använd skruven att justera in ett läge där du kan låsa med handtaget (ej för löst och ej för hårt).

Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> vet nu varför sadel stolpen glidit nedåt jag har
> först låst den med snabb låsning sedan skruvat
> på skruven som är på andra sidan av lås
> handtaget men man ska göra tvärtom då ska den
> inte rubbas

min första 100Km
De är säkert bra, Craft ska vara ett kvlitetsmärke. Men jag är nog inte den bästa tipsaren när det gäller klädseln, har inte provat mycket. Jag har bara ägt ett par korta Craft shorts som jag använde ca 1 vecka förra sommaren, sen fick jag köpa av min bekant. Efter att ha cyklat ett tag tyckte jag att de som kändes skönast var från Assos. Giordana (tror det stavas så) känns också bra, men Assos är snäppet bättre (rumpskyddet).

min första 100Km
Hej ja det vart inga 100+ km det vart bara 52 idag men fy vilka jobbiga 52 det var.

Trodde jag inte skule ta mig hem för varje gång jag trampade lite var det som halva kraften inte fanns där och sedan så var det ju en del backar som vanligt :)

från stan upp till haga är det en ganska lång brant backe var på väg till timrå sedan stavreviken men då ajg kom till skylten 9km till Kovland tog jag den vägen sedan hem.

så några 100km hade jag inte klarat idag sedan är resten av familjen förkylda så kanske är det nåt sånt.
Samt att jag la mig på tok för sent :)

men men man ska ha motiga turer också annars blir man bortskämd om det bara är flyt hela tiden :)

mvh
Petri

Ps

imorrn 3mil sedna kanske 4mil sedan kanske 3mil för att kommande helf kanske prova på 100km vad tros om det?

min första 100Km
> men men man ska ha motiga turer också annars blir man bortskämd om det bara är flyt hela tiden :)

Jag brukar säga till mig själv att man inte får något gratis i livet och att det är fostrande :-)

Fortsätt att kämpa på, resultaten kommer!

min första 100Km
Hej boys ja då har förkylning tagit mig
var ute med min dotter idag på promenad/äventyr klättra uppför smärre "berg/klippo" man var hel klart lite tagen av det.

så vad brukar ni göra när ni är förkylda då menar jag inte bara lite snorig utan förkyld?

min första 100Km
hej köpte mig dubbdäck till hojen

ett schwalbe ice spiker ett nokia extreme men om det är 294 vet jag ej, och samma gälle ice spikern vet je hur många den har heller

min första 100Km
jaha ja vintern närmar sig här i västernorrland och jaa jag har inte cyklat på snart över 14 dar pga dels dåligt väder sedan har jag så snablars ont i vänster ben om det är en sena eller inte vet jag ej men, det känns när man går mest ont gör det om suttit och ska kliva upp.
Det är på framsidan alldeles ovanför där låret börjar, jag kan känna var det ömmar o så därav en orsak till att jag ej cyklat på ett litet tag för vet ej omd et påverkar vid cykling.
En sakt till om jag lägger foten på ett bord så det stramar på framsida låt, Så gör det förbaskat ont där jag har känning.

om det är en sträckning eller ej,det vet inte jag.
Men sedan så har det regnat här i minst 55timmar i sträck

därav inte mycket cyklat senaste 14+dar....:(

min första 100Km
nåja jag ska summera denna sommar/höst lite nu

110km
120+km
86km
84km
3x50+km
flera 30km rundor

inhandlat

cykelskor SPectra MTB PRO
lånbenta cykelbyxor (LIDL ))KR)långärmad cykeltröja
Skydd överdrag cykel
ny cykeldator

del 2 kommer handla om vinter/vår/sommar.

ses senare samma place annan tid på året happy tjohej
:D

min första 100Km
väcker liv i min gamla tråd

nu äre inte 100km utan nu ska 200km´s gränsens knäckas jag borde ha det i benen med tanke på att jag helt apråpå tog 133km för 2v sedan samt att jag cyklat större delen av vintern och våren.

så vad tror ni ladda med återhjämtning eller bara ren energi och annat nyttigt?

min första 100Km
Rippa skrev:
> Petri skrev:
> > så vad tror ni ladda med återhjämtning eller
> > bara ren energi och annat nyttigt?
>
> Vad betyder det där?

Som jag tolkar det; "så vad tror ni, ladda med vin eller bara vin och öl?"

min första 100Km
20 mil fixar man med 2 bananer och ett fikastopp. Att hålla på och toppa upp depåerna i kroppen utan att köra i tävlingsfart är fullkomligt onödigt i mitt tycke :-/ T

min första 100Km
Little Stereo skrev:
> 20 mil fixar man med 2 bananer och ett fikastopp.
> Att hålla på och toppa upp depåerna i kroppen
> utan att köra i tävlingsfart är fullkomligt
> onödigt i mitt tycke :-/ T

Precis, och kan man inte sänka en 3-liters box med rödtjut kvällen innan kan man lika gärna ställa in!
;)

min första 100Km
hej postar igen i denna tråd 110 och 120km i fjol gick bra i år innan nån avsevärd träning begav det sig igen med 133km på en av sommarens varmaste dagar antar att 7timmar på MTb´n är ganska godkänt ändå?

men i torsdags kväll tog jag pappas gamla 86á på en tur efter att ha fått kasetten ordentligt åtdragen och riktat om ett Nytt hjul!!!, det tog ungefär en 4timmar 31min + nån minut för lite streching och G-sport tabletter och vatten.
Men det var oerhört tung trampat fast det gick undan ändå det blåste rätt bra den kvällen ibland sidvind ibland kändes det som sid fram på en o samma gång.

men hade en snitt hastighet på 26.97km/h är det för hårt med tanke på att 89%av turne var uppför och givetvis lite neråt men även lite falkt backarnas lutning och läng varierade ju lite grann.
Likaså neråt vissa fall rullade man neför sedan även kommande uppförsbacke ofta en ganska kort då men vissa var långa dock inte så branta men det tar fy fasen.

så vad tror ni stark vind första racern tog jag i för mycket jag var helt slut huvudvärk hade jag ett bra tag efter det jag kom hem trots alvedon ?

saken är hur lär man sig cykla lungt tempo för i min idrottsliga liv det är mer än en handfull olika har jag alltid gått 110% men det verkar inte vara så bra i cykling

hastigheten i backarna uppför varierade mellan 30-18 det sistnämda när benen kändes som bly och flåset var påtagligt. kanske en lugnare 10mk/h i uppförsbackar?
Men saken är att 3:an och 2:an känns så tunga att trmapa på mot MTb´n så känns det som 15:de växeln i jämförelse, jag trodde mitt mtbánde runt vägarna hade gett mig mer träning så racer skulle kännas lätt men tji fick jag det är ju tyngre men snabbare.
31km sänkte jag tiden med över 30min.

oj vad mycket det vart jag ber om ursäkt för grammatiken inte min bästa sida men ber om ursäkt hoppas det är läsbart.

så bör jag försöka hitta ett mellan läge för nu är det allt eller inget

min första 100Km
Petri skrev:
> hej postar igen i denna tråd 110 och 120km i fjol
> gick bra i år innan nån avsevärd träning begav
> det sig igen med 133km på en av sommarens
> varmaste dagar antar att 7timmar på MTb´n är
> ganska godkänt ändå?
>
> men i torsdags kväll tog jag pappas gamla 86á
> på en tur efter att ha fått kasetten ordentligt
> åtdragen och riktat om ett Nytt hjul!!!, det tog
> ungefär en 4timmar 31min + nån minut för lite
> streching och G-sport tabletter och vatten.
> Men det var oerhört tung trampat fast det gick
> undan ändå det blåste rätt bra den kvällen
> ibland sidvind ibland kändes det som sid fram på
> en o samma gång.
>
> men hade en snitt hastighet på 26.97km/h är det
> för hårt med tanke på att 89%av turne var
> uppför och givetvis lite neråt men även lite
> falkt backarnas lutning och läng varierade ju
> lite grann.
> Likaså neråt vissa fall rullade man neför sedan
> även kommande uppförsbacke ofta en ganska kort
> då men vissa var långa dock inte så branta men
> det tar fy fasen.
>
> så vad tror ni stark vind första racern tog jag
> i för mycket jag var helt slut huvudvärk hade
> jag ett bra tag efter det jag kom hem trots
> alvedon ?
>
> saken är hur lär man sig cykla lungt tempo för
> i min idrottsliga liv det är mer än en handfull
> olika har jag alltid gått 110% men det verkar
> inte vara så bra i cykling
>
> hastigheten i backarna uppför varierade mellan
> 30-18 det sistnämda när benen kändes som bly
> och flåset var påtagligt. kanske en lugnare
> 10mk/h i uppförsbackar?
> Men saken är att 3:an och 2:an känns så tunga
> att trmapa på mot MTb´n så känns det som 15:de
> växeln i jämförelse, jag trodde mitt mtbánde
> runt vägarna hade gett mig mer träning så racer
> skulle kännas lätt men tji fick jag det är ju
> tyngre men snabbare.
> 31km sänkte jag tiden med över 30min.
>
>
> oj vad mycket det vart jag ber om ursäkt för
> grammatiken inte min bästa sida men ber om
> ursäkt hoppas det är läsbart.
>
> så bör jag försöka hitta ett mellan läge för
> nu är det allt eller inget

inget är för hårt, men drick mer vatten så slipper du huvudvärken. ta en banan när du kommer hem o drick ordentligt både innan, under och efteråt.

min första 100Km
så ska man skippa sånna dära vitargo electrolyte och carboloader inför under turen?
utan banan vatten kanske lite saft funlight eller så?

men en ska vet jag inga monster eller red bull lär hjälpa nåt alls?
Men powerrade är det lika illa det med?

min första 100Km
Petri skrev:
> @ captain8track
>
> ska man undvika sånna dära saker som jag
> undrade över
>
> Vitargo, Enervit, powerrade red bull, monster och
> dylika saker?

de tre första är sportdryck och de två sistnämnda är surfdryck för finniga tonåringar. Stor skillnad!

Om du har huvudvärk så kan det bero på vätskebrist, att du är slut eller på att du blev stel i nacken av den ovana sittställningen.

Att säga något om din fart är omöjligt. Men rent generellt så kommer man längre inom motionerande om man inte kör med inställningen "110%". Kör hellre lite långsammare och bygg upp så kommer farten med tiden plus att den högre farten du kör ibland ger bättre effekt om du har viss grund.

min första 100Km
Petri skrev:
> @ captain8track
>
> ska man undvika sånna dära saker som jag
> undrade över
>
> Vitargo, Enervit, powerrade red bull, monster och
> dylika saker?

jag kör inte med det, tycker det känns onödigt på motionsnivå. Däremot kan man ju ha med en snickers kanske om det är en längre runda, är ordentligt med energi i dom där. Jag är ganska dålig på att dricka men har tvingat mig att bli bättre på det, speciellt när det är varmt. Är så lätt att bara gå o lägga sig i soffan när man kommer hem, istället för att dricka mycket. Bästa är ju om man har en banan eller nått när man kommer hem, dricker lite vatten tar en dusch. och sen går o äter riktig mat då brukar man repa sig rätt kvickt.

min första 100Km
För mig handlar det om att hitta en pulsnivå som jag orkar hålla hela rundan. Tror det är bättre än att gå ut hårt och låta pulsen sjunka allt eftersom benen stumnar.

min första 100Km
var ut idag 73.8km på 2h 51min känns som kanske onödigt hårt, det med försökte ta det lungt men ma är som man är en tjur ksalle.
Men sen stumnar man när benen verkligen behövs, hade en ganska brant backe på kanske 1km sedan en på 3-4km, så man är ganska stum efter ett sådant pass

min första 100Km
jag undrar också om jag efter en 89/73km´s runda skulle några timmar senare sticka på en 30km´s runda, kan det göra mer skada än nytta jag vet ju inte när kroppen min hunnit återhämta sig, för just nu skulle det vara bra med en liten genomkörare för blodsockret men känner lätt huvudvärk så det kanske inte är nån bra ide´?

Tillbaka
Topp