min första 100Km

min första 100Km
är gammal kampsportare/friidrottare i grunden (knäleds förslitning) satte stopp på kampsporten så cyklingen växte fram istället :)

Stretcha brukade vi göra efter ett träningspass men inte under träningen men på 10mil kanske lite stretchning under lopper fram o bak sida låren vara bra tänkte jag men det kanske gör musklerna segare på nå sätt?

samt hu högt över styret bör sadeln vara?
Har jag den hyfsat lågt tycker jag att det är segare jobbigare på någe sätt men har jag den så pass högt upp så jag med näppe når marken från sadeln kanske den är för högt?

finns där nån universal mått man kan gå efter?

mvh

min första 100Km
Tumregeln för sadelmått har jag hört är att du ska kunna ha hälen på pedalen med helt utsträckt ben, men utan att behöva vicka med höften för att göra samma sak med andra benet.

min första 100Km
Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> finns där nån universal mått man kan gå
> efter?

Grenmått x 0,883 är en ofta citerad formel. Kan vara en utgångspunkt. Många kör mtb i stöket med lite lägre sadel för bättre kontroll.

/Johan

min första 100Km
ok vad menas med grenmått?

Hinken hur hittar jag från stöde till matfors som du beskrev?
Finns det skyltat för har aldrig varit till matfors den vägen?

grenmått är det fårn stången ner till marken sedan det x 0,883?

min första 100Km
Petri skrev:
> ok vad menas med grenmått?
>
> Hinken hur hittar jag från stöde till matfors
> som du beskrev?
> Finns det skyltat för har aldrig varit till
> matfors den vägen?
>
> grenmått är det fårn stången ner till marken
> sedan det x 0,883?

Vid Ica affären i stöde svänger du vänster(söderut) och kör över Ljungan och efter ca 200m kommer du till en korsning och där tar du vänster(skyltat Matfors)kör på den vägen i 5km sen kommer en liten korsning och där svänger du vänster(tror det är skyltat),fortsätt sedan på den vägen så kommer du till Matfors.

Grenmått= B
untitled.jpg ht=725

min första 100Km
Ok Hinken tackar för beskrivningen

gren måttet ska det mätas som skelettet står eller ska jag sänka sadeln till botten sedan när jag sitter på sadeln mäta?

eller bara från golvet till grenen?

min första 100Km
Alltså.. du behöver inte ha koll på ditt grenmått för att cykla 10 mil landsväg. Om du ändå vill så mäter du från golvet upp till grenen. Fast kör tumregeln att benet ska vara rakt när du pressar hälen mot pedalen. Sedan kan du justera några millimeter hit eller dit om du tycker det behövs. Kör nu!

http://www.jimlangley.net/crank/bikefit.html

min första 100Km
ok jo ska köra men just idag och igår har det vart genom blött väder här hemma hoppas imorgon eller lördag blir bättre vill få mina första 10 mil cyklade :)

min första 100Km
kitzblitz skrev:
> Fortfarande ett väldigt globalt påstående, men
> som sagt det med max-styrka köper jag mer eller
> mindre. Men hur kan det påverka uthållighet?
> Absolut inte "precis som maxstyrka": då är det
> ju muskelns mekaniska egenskaper som förändras,
> medans uthållighet baseras på
> syreupptag/distribution och här ser jag mycket
> lite sammanhang med en stretchad eller
> icke-stretchad muskel/sena.
>
> Kanske fel tråd förresten...
>
> /Toni

Uthållighet difinieras oftast som förmågan att motstå trötthet. Om du sänker din maxstyrka, så kommer du arbeta under likvärdig arbete (w) att ligga på högre % av maxstyrka när du utför uthållighetsarbete.

Acute muscle stretching inhibits muscle strength endurance performance.Nelson AG, Kokkonen J, Arnall DA.
Department of Kinesiology, Louisiana State University, Baton Rouge, Louisiana 70803, USA. anelso@lsu.edu

Since strength and muscular strength endurance are linked, it is possible that the inhibitory influence that prior stretching has on strength can also extend to the reduction of muscle strength endurance. To date, however, studies measuring muscle strength endurance poststretching have been criticized because of problems with their reliability. The purpose of this study was twofold: both the muscle strength endurance performance after acute static stretching exercises and the repeatability of those differences were measured. Two separate experiments were conducted. In experiment 1, the knee-flexion muscle strength endurance exercise was measured by exercise performed at 60 and 40% of body weight following either a no-stretching or stretching regimen. In experiment 2, using a test-retest protocol, a knee-flexion muscle strength endurance exercise was performed at 50% body weight on 4 different days, with 2 tests following a no-stretching regimen (RNS) and 2 tests following a stretching regimen (RST). For experiment 1, when exercise was performed at 60% of body weight, stretching significantly (p < 0.05) reduced muscle strength endurance by 24%, and at 40% of body weight, it was reduced by 9%. For experiment 2, reliability was high (RNS, intraclass correlation = 0.94; RST, intraclass correlation = 0.97). Stretching also significantly (p < 0.05) reduced muscle strength endurance by 28%. Therefore, it is recommended that heavy static stretching exercises of a muscle group be avoided prior to any performances requiring maximal muscle strength endurance.

min första 100Km
så ingen stretching före turen eller under turen?
Men efteråt brukar jag alltid stretcha baksidan av låren och framsidan..det måste man väl?

På lördag om vädrets makter är med ska det ske :)

min första 100Km
Senast redigerad av en moderator:
min första 100Km
Petri skrev:
> så ingen stretching före turen eller under
> turen?
> Men efteråt brukar jag alltid stretcha baksidan
> av låren och framsidan..det måste man väl?

Om du tycker att det är skönt att stretcha så ska du göra det. För min del funkar det bra att sträcka lite på mig efter en runda. Ibland kan det vara skönt att stretcha benen under cykelturen också.
/J

min första 100Km
Micke S skrev:

> citerade en hel artikel abstract...

Jätte bra - tack Micke! Jag känner tom en av autorerna. En sak bara: i cykling är det inte så många muskler som faktiskt används för att driva fram cykeln. Dessa muskler skall man därmed inte stretcha innan. Det är däremot många muskler som är aktiva för att statiskt hålla kroppen i position i många timmar (lendrygg, axlar...) och det kan inte skada att stretcha dessa när man känner för det. Och att stretcha efter rundan/loppet skadar väl inte heller (då behövs ju inte uthålligheten längre). Om man nu känner för det.

Själv stretchar jag nästan uteslutet medans jag är på cykeln när nånting känns tight och en liten stretch känns avlastande.

/Toni

min första 100Km
ok, var får man tag på en sån där kvinnlig stretchare då?

Anders H skrev:
> Jag hävdar fortfarande att stretching är en
> kvinnlig aktivitet.

min första 100Km
Skulle sammanfatta de med, har du problem, prova att stretcha, har du inga problem så gör inget eller så kan du "tänja" musklerna lite efteråt.

min första 100Km
näe det är bara som jag tror jag skrev tidigare så har jag hpållt på med sporter som kräver stretchning och ja jag har inga större bekymmer med det.
Pappa brukar alltid stretcha efter ne tur och menar på att det är viktigt, så jag stretchar av gammal vana och för att inte bli stel baktill och fram det är väl de orsakerna.

min första 100Km
från strecha till nåt annat.

skydd för knät heltäckande eller hål för knäskålen, är sånt alls bra att använda vid cykling?
Eftersom jag har lite bekymmer med högerknät?

min första 100Km
va! har du inte kört än?

kan inte hjälpa dig med knät, men har nog aldrig sett någon cykla med såna värmeskydd om det är det du menar. knävärmare kan ju vara skönt dock, det har jag rätt ofta.

min första 100Km
ja jag tänkte lite som stöd för knät då jag kan känna av knät när jag cyklar.

jag vet jag har inte kommit iväg än men imorrn då jäklar ks ajg iväg om ja så måste dra på mig min vind/vatten tät jacka byxor så ska jag cykla :D

sådant här menar jag, kan det bli för tight/ dålig blod flöde, cirkulation?

Bilagor

• 052279_001.jpg
    052279_001.jpg
    8.6 KB · Besök: 43
min första 100Km
ok inget att tänka på med anrda ord
ja imorgon så rapporterar jag hur det gick hur jag känner mig efteråt
:D
för Imorgon då ska jag ut så är det bara

Hinken vilken väg tar du tillbaka till sundsvall efter du kommit till Matfors från stöde?

funderade till nolby uppför den där 3-4km långa uppför klättringen sedan till njurunda via mjösun/dyket svartvik tebaks till bredsand bör bli en bit över 100km om jag orkar dvs.

min första 100Km
jag var ganska otränad och vägde 95kg på 186 i början av juni.. hade bara kört några 3mils sträckor på mtb (lansväg) innan jag gav mig ut på en 11mila tur i 4+grader och spöregn (inte så smartmen jag var grymmt sugen o testa ngra nya grejjor) jag tänkte cykla längre och övernatta men fick efter 11mil i dyngblöta kläder osv ta in på en camping i en stuga o grät nästan över hur vek jag var,, dagen efter var det sol ofinväder och jag cyklade samma sträcka tillbaka utan problem,, lärde mig mycket om mig själv då, hade max en 20 mil i benen innan jag gjorde detta hehe men det gick, tror du klarar dig oxå ganska bra, bara man äter äter äter så går det så mycket lättare.. nu cyklar jag dessa sträckor väldigt lätt

min första 100Km
ok tackar ja man ska ju tro på sig själv säger de annars kanske man inte klarar det
:) hoppas det är lika bra väder imorgon som idag soligt o fint :)

min första 100Km
sådär ja fyf fanken i banken det var allt annat än en piece of cake hade motvind de första 50km. Sedan djävulsk grus väg i 20km nåt sedan kom jag till matfors, följde då kvissleby kommer till foten av backen som leder till Nolby 2-4km uppför det käändes.

men vissa av grus backarna var inte o leka med långa si så där branta

men sträckan då?

Jo 110Km och nån hundra meter nåt tog lite över 6 timmar.

sedan så ställer jag mig i ledet av de som ramlat när fötterna satt fas. Skulle ta av mig bandet runt bröstkorgen då den stör min cykel dator det var då när jag bromsade som jag insåg..pain time. nu gicke det ju bra men attans att jag glämde

men nu är det gjort i alla fall lite bilder finns kommer senare efter dusch vila krubb o ja ni vet

min första 100Km
tackar tackar

det var en pärs men mest för rygg nacke då man kröker nacken för att slippa stirra ner i asfalten.

men det finns inget på cykeln som inte skramlar eller ger skavande/skrapande ljud ifrån sig.

men längs den grus sträcka fanns det bitar som had små små räfflor som gav vibrationer som efter ett tag började klias i armarna då hae en hel dämpad XC hoj vart bra då man kan låsa den bakre dämparen sedan i såna fall släppa loss den?

i alla fall glad att jag klarade det tjoohoo :D

min första 100Km
det är sant Totteman, men för er som är van vid dessa sträckor och längre är 110km en strunt sträcka eller är det en ganska bra sträcka?

detta är ju som sagt min första 100km+ tur och hoppas på fler :)

men en ska som slog mig i OS så kör de inte heldämpade cyklar är det för att mountainbike inte är en heldämpad gren?
för is å fall borde jag kunna använda min med grövre däck i elljus spår och lättare skog?

jo jag cyklade i stort sett hela turen med 4,5,6:ns växlar är det bra för en första gång eller är det bra överlag för att orka runt?

mvh

min första 100Km
Petri skrev:
> det är sant Totteman, men för er som är van
> vid dessa sträckor och längre är 110km en
> strunt sträcka eller är det en ganska bra
> sträcka?

när jag var runt 14 år körde jag 110 km. på mig hade jag avklippta mjukisbyxor och t-shirt. Jag hade med mig 0,5 l vatten och hade kanske cyklat 3 mil som längst innan. det var skitjobbigt.

i morgon ska jag cykla 150 km. jag kommer äta en lätt frukost, och under passet äta en banan och dricka 1,5 l vatten. när jag kommer hem äter jag lunch och går sen ut och jobbar med motorsåg och röjer skog några timmar.

110 km kan vara en riktigt bra sträcka.

min första 100Km
Ja du Micke det var inte illa det

jag klev upp i morse åt pasta fullkorn samt en bearneise (stavning) blanding med korv paprika sedan iväg på turen med mig hade jag 5 vattenflaskor 2 bananer 3snickers
vatten påfyllning efter 50km sedan så stannade jag efter 67km för banan vatten sedan så fortsatte ajg åt sista bananen 12km fårn Kvissleby 18-19 hemifrån.
Sedan så avslutade jag det sista med en powerade 2 flaksor vatten inte fulla dock var kvar, när jag kom hem allt som allt 6H8min vart sluttiden +/- nån min för pauserna, nåt som irriterar mig är att jag ställer sadeln men efter nån mil, har den börjat sjunka trots att jag drar åt med kung och fosterland. så då får man stanna justera o så går det på. Vad kan man göra åt det?

men fler 10mil+ blir det om inte i år men nästa iaf. kanske vinte cykla eller spinning för att inte tappa för mycket.
kul var det iaf.

min första 100Km
Grattis! One down hundreds to go...;-)

10+ mil är en ganska bra sträcka för de flesta, men det beror ju helt på vilken nivå man ligger på och en stor faktor i det hela är ju hur lång tid det tog. 10 mil på 6 timmar kanske inte slår så högt i jämförelse men det är garanterat jobbigare för dig att göra en sån tur än det är för någon annan mer tränad att köra samma sträcka på halva tiden(förutsatt att man har kapacitet för det). Man måste ju börja någonstans och nu har du ju gjort elddopet så det är bara att fortsätta. När du har kört ett par sånna turer kommer du att upptäcka att det går mycket lättare när man har van sig vid distansen. Då går det att förlänga turerna ytterligare :-)

Att man inte körde på heldämpade cyklar på OS beror mycket på att man vill ha så lite effektförluster som möjligt och en så rapp cykel som möjligt. Det fanns iofs några som körde heldämpat men det är bara de som har sponsorer som vill lyfta fram sina produkter. Banan var inte så stötig så att man skulle haft så mycket nytta av en heldämpad cykel heller, kanske kunde gått en aning snabbare nerför för vissa men man vill ju även hålla vikten nere och det var ju inga jättelånga nedförsbackar på banan.

min första 100Km
Angående sadeln så kan det hjälpa att ta ur sadelstolpen och sandpappra lite på stolpen och på insidan av ramen, annars finns det friktionspasta som man oftast använder om det ska monteras kofibersaker man det går även att använda på alu och stål.

min första 100Km
Hade samma problem med min sadel. Den sjönk någon cm varje timme mycket irriterande. Bytte från snabbfäste till vanligt med insex, går att dra åt hårdare. Det blev bättre men inte hundra. Carbonmonteringspasta gjorde susen, nu sitter den som berget. Det är en röd klibbig smörja med lite sand i. Testade även shimanos monteringspasta typ vitt fett, funkade inget vidar det blev bara värre. Nackdelen med carbon pastan är att jag nu får knak o knäpp ljud från sadelstolpen hela tiden. Men hällre det än en sjunkande stolpe.

min första 100Km
här är några få bilder från turen

vissa bilder är från pauser och stopp efter några jobbiga backar rullgruset var lite jobbigt då cykeln ville fara som en orm :)
denna bild ljuger lite men där vägen synes ta slut så svänger den och lite längre bort började backen.
jag stannade där det planade ut men lite längre fram så kom nästa stigning

här bild på datorn med sträckan(DST)

ska kolla på det där med att få stolpen att sitta bättre

apropå så cyklade jag denna sträcka med långbenta cykelbyxor kpt på Lidl för 100:- och var inte ömmare än jag kanske vart med mina korta Craft byxor....otrotligt att lidl byxorna var så pass att man inte fick skav sår av de :) cykel datorn är från Lidl den med, men nåt puls klocka kunde jag ej ha då bandet runt bröstkorgen störde ut datorn när man knappt trampade visade datorn att det gick över 20km/h så då stannade jag och som jag sade glömde jag satt fast och smack i backen. Detta var kl 09:00 nåt så man var inte riktigt med tror jag he he he

Bilagor

• 20080823193.jpg
    20080823193.jpg
    152 KB · Besök: 43
  • 20080823203.jpg
    20080823203.jpg
    104 KB · Besök: 41
  • 20080823210.jpg
    20080823210.jpg
    70.2 KB · Besök: 41
min första 100Km
Tips.. skippa ryggsäcken nästa gång. En cykeltröja med fickor i ryggen samt en sadelväska brukar räcka väl för tilltugg o lite reservdelar. Det blir mkt skönare så.

min första 100Km
jo så sant ryggan var för extra vatten och banan men abana kn man ha med vatten i rygg fickan iof.

tenderar att dircka en del så man är orolig för att vattnet tar slut nånstans där det inte går att fylla på :)

men ska prova att skippa ryggan nästa gång

här en bild till på cykeln har jag sadeln för högt upp?

Bilagor

• 20080823202.jpg
    20080823202.jpg
    179.2 KB · Besök: 43
min första 100Km
tackar ok ska be min sambo ta ett kort med mig på cykeln så nån av er mer kunniga kan bedöma vara sadelns höjd är som bäst.

Hinken antar att du bor i S-vall?
känner du till eller nån annan s-valls bo var man kan cykla mer terräng med en MTB?
imorrn cyklar jag igen mest troligt bara till stan o tebaks det blir lite mer än 1mil vet inte om kroppen skulle orka med 3-5mils runda så direkt är ganska mör i axlarna än och benen :)

mvh

min första 100Km
Hej!

Bra trampat!
Vill du ut och cykla i skogen så kan du kanske börja med något elljusspår eller liknande..typ Södra berget.Norra berget.Skönviksberget....finns ju väldigt mycket att välja på!
Kör så det ryker!

min första 100Km
Hej ni alla happy´s nytt mål
139,6km är det för saftigt med bara ett 110km lopp i benen, ska jag vänta till nästa sommar?

tänkte cykla så här:
Bredsand-->hassela/Hassela-->Nedansjö/Nedansjö--->Bredsand=139,6km.
eller sk ajag ta matfors då blir det lite över 120km?

mvh

Rising above...or drop below

:D

min första 100Km
139,6 km låter mycket. Bäst och vänta ett år. Hade det varit 139,3 km däremot skulle det gå bra !

OBS ironi ....

Självklart kan du köra 14 mil i höst. Du kan även klara 62 mil. Släpp kontrollbehovet och lär dig njuta av cykelturen

min första 100Km
62mil hehehe ok det är till lule och lite till hehe

jo pratade md farsan som är den mest erfarna cyklisten i familjen med ett antal lång lopp i sig menade att bara man tar det lungt och inte går ut hårt så ska det gå bra med tanke på att jag redan cyklat över 60mil totalt sedan maj eller så.

men det är klart det är ju 29km längre kör den kanske om ett par veckor eller så

så kanske min långärmade tröja kommit ser ut så här:

Bilagor

• Mystique919f.jpg
    Mystique919f.jpg
    30.2 KB · Besök: 31
Tillbaka
Topp