min första 100Km

min första 100Km
Känns allt bra efter din 11-mila tur bör du inte ha några problem att öka på den med några mil nästa gång du skall ut och hoja. Kör så det ryker!

min första 100Km
tänkte på en annan sak om man ger si ut på en 20mils runda så måste man väl planera ett mindre stopp för mat eller så? Hur gör ni som cyklar så långt?

min första 100Km
Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> tänkte på en annan sak om man ger si ut på en
> 20mils runda så måste man väl planera ett
> mindre stopp för mat eller så? Hur gör ni som
> cyklar så långt?

Ta med dig vatten och lite mat, snickers, torkad frukt, sportdricka (pulver). Planera in ett lunchstopp halvvägs och kanske några mindre fikastopp på vägen.
Räkna med att det kommer ta lång tid. Upp mot 10 timmar.
Lycka till!
/J

min första 100Km
ok tackar jo förr eller senare blir det nog ett försök på 20 mil men inte denna höst är lite för otränad för det men det kommer :)

min första 100Km
Petri skrev:
> tänkte på en annan sak om man ger si ut på en
> 20mils runda så måste man väl planera ett
> mindre stopp för mat eller så? Hur gör ni som
> cyklar så långt?

själv så cyklar jag 20 mil i sträck på 6:40 och äter 1,5 powerbarkaka under tiden. Men det är ju inte intressant för dig.

det är egentligen inga problem alls att cykla långt om knäna håller för dig. kan andra cykla 120 mil så kan nog du 20 mil. se bara till att äta med jämna mellanrum (varje timme) samt dricka ordentligt under hela passet. Kör inte för hårt heller, det är farten som dödar! Eftersom du är nybörjare så har du ju alla möjligheter att prva dig fram. Visst är det kul med utmaningar, men 20 mil blir nog roligare om du tränar liite mer innan först. det finns ju en viss skaderisk med allt för extrema eskapader för en otränad kropp, och även om cykling ärskonsamt så är 20 mil en rätt duktig belastning för knän osv om du är ovan.

min första 100Km
Äter på cykeln och kanske pausar på ett fik halvvägs. Det är ju inte sådär fruktansvärt långt, även om du håller 25 km/h i snitt så tar det ju bara åtta timmar, så en kaffe och en macka och en bulle efter fyra timmar är väl ganska lämpligt.

Själv cyklar jag bara för att få fika eller dricka öl.

min första 100Km
ja jag har lagt undan alkohol snus så jag kan säga klichén´ja rök inte snusar inte och dricker inte.
alkohol pga diabetes mycket socker i öl

jo jag måste nog träna lite mer innan 20mil för att min Kondis är nog inte den bästa, säkert därför det tog så lång tid att återhämta sig helt efteråt var flåsig skakig osv. käkade iof Kina mat buffé till middag.

men räknar med att försöka en längre sträcka inom ett par veckor eller så :)

mvh

min första 100Km
Petri skrev:
------------------------------------------------------
>
> jo jag måste nog träna lite mer innan 20mil för
> att min Kondis är nog inte den bästa, säkert
> därför det tog så lång tid att återhämta sig
> helt efteråt var flåsig skakig osv. käkade iof
> Kina mat buffé till middag.
>
> men räknar med att försöka en längre sträcka
> inom ett par veckor eller så :)

Att du blir trött dör du inte av. Men som Micke S är inne på. Se upp så du inte drar på dig överbelastningsskador. Knän kan lätt bli drabbade på olika vis om du kör för långt, för "tidigt" så att säga. Och det tar längre tid att återhämta sig ifrån än vanlig trötthet.

min första 100Km
ja så länge jag inte riskerar knät mer än vanligt så är det Ok, för Ortopeden har sagt att enda möjligheten kvar för att kunna minska den smärta i knät jag annars brukar ha utanför cyklandet är en operation.
Och det är ingen liten grej heller det är en sådan operation som antingen lyckas eller inte och om inte kanske cyklandet är finito.Med det sagt är det inte säkert, att cyklandet är finito men skulle kunna vara. Operationen innebär en massa andra risker som gör att jag inte riktigt känner för den än.

men jag ks a cykla en 100+ resa till i höst i af. innan vintern osv.

Senast redigerad av en moderator:
min första 100Km
funderat på att cykla till Hudiksvall och tillbaka men det måste vara lite utanför E4:an den vågar man inte cykla efter med mitträcken så blir det lite trångt

några idéer? På hur jag tar mig till Hudiksvall och tillbaka?

min första 100Km
hej grabbar o tjejer jag cyklade ett lite hårdare pass på 32km på 1tim 24min
i kuperad terräng /asfalt/grus dvs en del uppför.

är detta en bra tid försökte hålla 26-30+km/h hela vägen men det gick inte riktigt siktade på att ta det under 1 h20 min

min första 100Km
Det är en bra tid att utgå från, för det är ju din bästa tid för tillfället. En runda av den längden kan man köra fullt på och kan vara ett bra sätt att testa formen. Kör den med jämna mellanrum (ett par veckor emellan)och se om du gör några framsteg. För att bättra på tiden kan det vara idé att köra aningen längre ibland kanske en mil till eller så och även kortare och ännu hårdare ibland. Se till att värma upp lite innan du kör hårt så blir det lättare att hålla farten uppe utan att stumna, kör minst 5-10 minuter hyfsat lugnt innan du kör på hårt.

Det är ju väldigt svårt att jämföra tiden med hur någon annan skulle köra eftersom vi inte vet antalet höjdmeter eller hur branta backarna är. Cykla med någon annan så får du se om det var bra eller dåligt jämfört med honom/henne.

min första 100Km
Hej Anders saken är att jag har ingen cykel kompis ingen jag känner

men jag cyklade liknande sträcka i Luleå i somras med farsan på lite över 1 h 30min
sedan hemma där det är mer backigt långa korta/brantare

på under 1:30 sedan dess har jag väl egentligen inte provat köra hårdare utan längre istället innan min 110 MK så cyklade jag 84 km på ca 4 timmar

min första 100Km
För att köra snabbt på en tremilarunda (och i övrigt också)behöver du köra lite korta hårda träningar, gärna intervaller. Men börja lugnat och låt kroppen vänja sig vid hårdare ansträngningar, när man är ny på cykel blir man bättre bara av att sätta sig på cykeln och köra runt ett par mil åt gången. Om du söker på forumet finns det en del matnyttigt att läsa om träning.

min första 100Km
Jepp, kör så det ryker. Du ska ju inte fråga oss om du orkar 165 km. Du cyklar iväg och där någonstans vid 140 km så vet du nog om 165 var för mycket eller för lite. Men så trött blir du knappast att du inte orkar hem.

Angående terrängdäck:

bra och populära och lättrullade däck:

schwalbe raplh, fred, nic, ron
conti explorer, race king, speed king
osv osv

de däcken du föreslog är ganska grova har jag för mig.

min första 100Km
ok tack grabbar ska cykla imorgon

en fråga denna vatten behållare Biltema säljer är den tillräckligt bra eller läcker den osv.?

ja Continental Gravity såg väldigt grov ut

vilken växel rekommenderar ni för en 160-190km sträcka ska man använda minsta fram 4-6 bak?

tycker 4-5 bak+ mellan drevet fram kan vara lite lurigt?

en till sak havregrynsgröt och smörgås är väl en bra frukost att påbörja morgondagens etapp?

sedan funderar jag på att käka nån korv eller så nånstans efter vägen verkar det som en bra plan?

med mig har jag minst en powerade 2snickers 3 bananer 3flaskor vatten

samt nån så där sqeezy eller 4 en vitargo sedan kan väl inte mycket gå fel?

min första 100Km
Petri skrev:
> vilken växel rekommenderar ni för en 160-190km
> sträcka ska man använda minsta fram 4-6 bak?
>
> tycker 4-5 bak+ mellan drevet fram kan vara lite
> lurigt?

Sträckan har inget med växlarna att göra. Du ska nog sikta mot att trampa med nånting mellan 85-100 varv per minut. Trampar du mycket långsammare än så riskerar du nog att bli trött i benen.

> en till sak havregrynsgröt och smörgås är väl
> en bra frukost att påbörja morgondagens etapp?

Det blir kanon det.

> sedan funderar jag på att käka nån korv eller
> så nånstans efter vägen verkar det som en bra
> plan?

Lysande plan!

Lycka till, gå inte ut för hårt bara så kommer det att gå fint.
>
> med mig har jag minst en powerade 2snickers 3
> bananer 3flaskor vatten
>
> samt nån så där sqeezy eller 4 en vitargo sedan
> kan väl inte mycket gå fel?

min första 100Km
kul läsning, blirdet nått långlopp framaöver då.. tänker på en 10 milarei skogen! :) jag ställde upp i bockstensturen i lördags! körde 10 mil skog på 7 timmar, hade inte tränat en meter och köpte cykeln dan innan! :) så nu vet jag att det mesta siter i huvudet! man kommer gött långt med grund kondis dextrosol o vatten! hoppas på o få se dig i ett lång lopp med!

min första 100Km
zero2000 skrev:
> kul läsning, blirdet nått långlopp framaöver
> då.. tänker på en 10 milarei skogen! :) jag
> ställde upp i bockstensturen i lördags! körde
> 10 mil skog på 7 timmar, hade inte tränat en
> meter och köpte cykeln dan innan! :) så nu vet
> jag att det mesta siter i huvudet! man kommer
> gött långt med grund kondis dextrosol o vatten!
> hoppas på o få se dig i ett lång lopp med!

Klockrent. :)

min första 100Km
jag misstänker morgon dagens tur är sista långa landsvägsturen sen kanske jag bökar på i skogen för att se om ja pallar totalt 10mil el ljusspår/skogsstig

men om allt klaffar imorgon kan det bli en 120-190km tur beroende på dagsform osv.

min första 100Km
bigmollo skrev:
> zero2000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kul läsning, blirdet nått långlopp
> framaöver
> > då.. tänker på en 10 milarei skogen! :) jag
> > ställde upp i bockstensturen i lördags!
> körde
> > 10 mil skog på 7 timmar, hade inte tränat en
> > meter och köpte cykeln dan innan! :) så nu
> vet
> > jag att det mesta siter i huvudet! man kommer
> > gött långt med grund kondis dextrosol o
> vatten!
> > hoppas på o få se dig i ett lång lopp med!
>
>
> Klockrent. :)

skall juh visserligen inte sticka under stolen med att man va lite mör när man satte sig i soffan när man kom hem! ett sånt lopp känns!

min första 100Km
jaa fy faan vilken päärs
det vart 120,4 km 6 H 42 Min

från 68 km punkten till och från hem har jag haft, mer ont i knät än vanligt vinden och dessa förbenade backar överallt mer uppför, än nerför.
Samt halvblöta grus vägar om jag tyckte 110 km sträckan gick ok, var det här mer en 150km sträcka förhållandena var inte riktigt lika bra.

allt började bra kände mig stark började bra.....för bra för nån längre än 120 KM ok kanske 130 men inge mer så less på att knät jävlas hela tiden. Orskaen kan vara att jag i 2-3tim hade på ett Knä Stöd
som jag sedan tog bort.

men ok 6 timmar 42min är kanske inget att hurra för men så var det en måste stopp på 2 ställen ena för att jag inte orkade med knät då svepte jag nästan en hel powerade samt en banan nästan 3Liter vatten var jag fyllde på var min sambos farföräldrar så en kaffe macka stopp där sedan raka vägen hem.
EN anna sak som ainkar är den förbenade Sadelstolpen hur många ggr glider den inte ner till nästan oehört lågt där, drag momentet med spd faller bort lite

så det är remue´n av min tur idag jo det börjar bli kallt på morgnarna nu.

Oj EN sak till jag börjar bli lite bätttre på långa sträckor nu men jag var beredd att sälja hojen och allt till den för så slut var jag idag :D

min första 100Km
Det där var svårläst! :-)

Sälj inte hojen. Det blir roligare och roligare att komma hem helt slut, jag lovar! Se bara till att fixa alla irritationsmoment som den sjunkande sadelstolpen (det finns massor med tips här på happy om hur du löser det) och se till att träffa en sjukgymnast för knät och se vad du kan göra för spännande och roliga övningar (gummiband... mmmm) du kan göra för att stärka muskulaturen nu under vintern.

Själv sitter jag på jobbet och fixar de senaste surdegarna så jag med lätt sinne kan ge mig ut på en sjuttonmilare i morgon bitti när det här satans regnet kanske har givit upp.

min första 100Km
ja jag ber så mycket om ursäkt för min text har alltid haft svårt med , . i meningar :(

men ja inte säljer jag hojen inte skaffar bättre slicks nästa år :D

kanske kan göra 20 mil då det vore nåt det

min första 100Km
Får du ont i knäna kan det kanske var idé att köra lite kortare turer och se till att vänja leder och muskler vid cyklingen, samt som sagt gå till någon sjukgymnast eller annan person som kan hjälpa dig med det.

Kör du max 5mil men kanske två tre dagar i veckan kommer det att gå lätt att cykla 15mil nästa år. Skaffa dubbdäck eller mer grovmönstrade däck så du kan köra även i vinter, se till att du rör på dig under vintern.

min första 100Km
ok tack Anders

problemet för mig är att högra knät har en förslitningsskada på insidan av knä leden, men ska absolut kolla upp det under vintern

min första 100Km
en fråga till alla på happy

anses ni galna av era vänner och så vidare?

det är vad jag får höra för varje lång tur jag gör.

så Vaför anses man vara galen när man cyklar? tycker det är skönt ibland att få komma från allt runtomkring fast visst hinner verkligheten ikapp en och man undrar vad man pysslar med, men det hör väl till hur håller ni er motiverade under turer över 150 km? utan att tappa suget eller börja tänka på hemkomst?

min första 100Km
För mig brukar motivationen börja tryta runt åtta-nio mil ungefär(då börjar det kännas att man har åket en bit även det går i ett lugnt tempo) men då spelar det ju ingen roll för oftast åker jag inte mer än 13-14 mil så då är jag ju halvvägs och måste ta mig hem så det är bara att bita ihop och köra. Oftast när jag kör så långt så blir det med landsvägsracer och det blir ju an hel del lättare. Dessutom kanske det skiljer lite i hur länge vi kör, jag är kanske ute i knappt 4 timmar när det är min favvo 13milare. Det är ju en annan sak om man är ute i 5-6 timmar, därför är det egentligen bättre att jämföra tid. Ibland kanske jag kör mtb i fyra timmar(grusvägar och stigar) men då brukar det inte bli lika långt och då har jag sällan motivationsbekymmer.

Jag har förstående arbetskompisar, jämfört med många andra verkar det som. Dom brukar fråga hur det går med träningar och tävlingar. De flesta jag umgås med på fritiden tränar ganska mycket (även annat än cykel)eller har gjort det tidigare så dom säger inte något speciellt heller.

min första 100Km
ett knästöd är mitt tips kan bli väldigt svettigt efter ett par timmar därav mina ökade knä smärtor för attt det blev plötsligt kallt för knät samt att stödet den hade försvann.

det är väl mitt tips, angående cykel visst tror jag att med en bra racer skulle mina tider gå ner då det anses att det är lite mer med MTB i 14mil landsväg mot en ren racer om man inte slänger på 28" fälgarmed slicks på en MTB men då ska det vara asfalt här uppe finns tyvärr en del grusvägar som man måste igenom under turen.

men detta med racer vs mtb på landsväg detta är vad som sagts av cykel handlare osv. sedan omd et stämmer vet jag ej

min första 100Km
Det är ju helt klart skillnad mellan lvg och mtb om man ska köra asfalt, men finns det mycket grusvägar är ju mtbn mycket mera användbar som du säger. Så länge du inte har jättegrova däck funkar ju mtb bra på asfalt också. Fast som sagt det är skillnad, och jag tar inte mtbn på några längre turer på enbart asfalt ifall racern är i funktionsdugligt skick. Men jag har åkt många långa turer på landsväg med mtb innan jag skaffade någon ren landsvägscykel, och det funkade för mig då så det funkar nog för dig också. Stirra dig inte blind på att du måste förbättre dina tider hela tiden i början, kör du bara kontinuerligt kommer det naturligt.

min första 100Km
ja det är ju sant det

men en funderar ju hur mycket lättare det vore med en bra landsvägs?

men som sagt grus vägar är ju såna som kan förekomma då är ju en mtb bättre kanske slätare däck, kanske skulle vara lättare?

min första 100Km
Behåll däcken du har om du ska köra grusväg, man vet ju aldrig hur vägarna ser ut och har det regnat eller vägen är nysladdad så är det inte så skoj med slicks.

Det brukar slängas hit och dit med siffror på hur mycket snabbare man är på en racer, personligen brukar jag ha ett snitt som är 2-3 km/h högre på lite längre rundor. Ökar man på antalet åkare som kör tillsammans och delar på dragjobbet kan man även öka på snittet en hel del till, åtminstone 3-4km/h till.

min första 100Km
jo märkte det när jag var i lule och hojade med farsgubben det var på nåt sätt lättare men här hemma har jag ingen att cykla med så det är bara jag och milen, frågan är om jag pallar 20 mil eller om jag ger upp och kortar av det eftersom jag inte cyklat många 10mils rundor så är det en utmaning varje runda jag gör har dock en ny 10+ runda planerad innan vintern om den blir av får jag se allt beror på ork vilket skick man är i.
Sånna saker kan ju avgöra helt enkelt hur man mår för dagen

Tillbaka
Topp