Min första E-cykel.

Min första E-cykel.
Jag är uppväxt i Norberg och vi både fiskade med dynamit och körde på cross hojar i skogen.
Det var inte några djupare debatter om hur naturvårdsverket ställde sig till det.
Nu sitter man o tjafsar om en jäkla e.cykel i skogen.
Jag menar inte att man ska gå fram som en bäver i skogen, men snälla en e-cykel spelar väl ingen roll enligt mig.
Vill du ha en el cykel så köp en sån då och ha så kul du bara kan :)

Min första E-cykel.
matz 1 sa:
Jag är uppväxt i Norberg och vi både fiskade med dynamit och körde på cross hojar i skogen.
Det var inte några djupare debatter om hur naturvårdsverket ställde sig till det.
Jag menar inte att man ska gå fram som en bäver i skogen, men snälla en e-cykel spelar väl ingen roll enligt mig.

Det där var väl ingenting. När jag gjorde lumpen i Värmland körde vi terränglastbilar och sköt granater på jungfrulig mark. Inte fan brydde nån sig om det! Och så kommer storstadsborna och klagar på att nån stackare vill sladda runt lite med en elmoppe i skogen.

Min första E-cykel.
matz 1 sa:
Oavsett vad man tycker i sakfrågan tycker jag argumentationen/logiken är rätt svajig.

Min första E-cykel.
GoranS sa:
matz 1 sa:
Oavsett vad man tycker i sakfrågan tycker jag argumentationen/logiken är rätt svajig.

Tjafs och tjafs. Det är väl en jäkla skillnad på krisartad avfolkningsbygd och hårt belastade friluftsområden kring t ex Stockholm. Lagen handlar om att skydda flora och fauna överallt men speciellt där den är som mest utsatt. Svårt att fatta?

Min första E-cykel.
Fjärdebrunn sa:
GoranS sa:
matz 1 sa:

Tjafs och tjafs. Det är väl en jäkla skillnad på krisartad avfolkningsbygd och hårt belastade friluftsområden kring t ex Stockholm. Lagen handlar om att skydda flora och fauna överallt men speciellt där den är som mest utsatt. Svårt att fatta?
Var det svar till mig eller till matz 1?

Min första E-cykel.
Ibland kan jag undra hur moralen är uppbyggd här.
Det är helt ok att diskutera bilar med stora diselmotorer men en elcykel.....
Ajjabajja...det är farliga saker det....förstör faunan ..mmm visst.
Skulle inte tro att det är så jättemycket värre än en vanlig mtb.
Köp din el-cykel du och ha KUL!!! :)

Min första E-cykel.
matz 1 sa:
Moralen är väl att vi följer de demokratiskt beslutade svenska lagarna, och inte bara går efter vad vi tycker är KUL. Men du verkar inte tycka att lagar och regler är så viktigt, utan man ska få bete sig hur som helst, gärna på nån annans bekostnad...

Min första E-cykel.
matz 1 sa:

Man pratar väl å andra sidan inte utsläpp utan markslitage. Min bil får inte plats mellan träden, jag provat med rallybilen flera gånger..

Min första E-cykel.
ooms sa:
matz 1 sa:
Moralen är väl att vi följer de demokratiskt beslutade svenska lagarna, och inte bara går efter vad vi tycker är KUL. Men du verkar inte tycka att lagar och regler är så viktigt, utan man ska få bete sig hur som helst, gärna på nån annans bekostnad...

Så med en elcykel mellan benen blir man per automatik en idiot? För det är väl fortfarande det som diskuteras här?.
"Flora och fauna ska skyddas", sannolikt finns ingen flora på stigarna som redan massakerats av "vanliga" cyklister och att faunan skulle störas mer av en elcyklist i 25km/h än en svettstönande cykilst utan eldrift känns även det tveksamt. Ur dessa aspekter anser jag att det är svårt att argumentera mot elcyklar.
Om det nu prövas (om det inte redan gjorts) och det visar sig att elcyklar inte är samma sak som en o-elcykel i lagens mening är det såklart bara att följa det.

Ontopic: Är alldeles för dåligt påläst på eMTB för att kunna ge dig ett bra svar på vad du ska köpa. Men om detta inte är en trollning så tror jag det har framgått att detta kanske inte är det bästa stället att fråga på då detta ämne är lite som att vilja diskutera sakfrågor och vettiga lösningar på samhällsproblem på regeringsnivå...

Min första E-cykel.
Roos sa:
"Flora och fauna ska skyddas", sannolikt finns ingen flora på stigarna som redan massakerats av "vanliga" cyklister och att faunan skulle störas mer av en elcyklist i 25km/h än en svettstönande cykilst utan eldrift känns även det tveksamt..

En trampcyklist kommer nog ytterst sällan upp i 25 km/h i skogen.

Min första E-cykel.
Spacekitty sa:
Roos sa:
"Flora och fauna ska skyddas", sannolikt finns ingen flora på stigarna som redan massakerats av "vanliga" cyklister och att faunan skulle störas mer av en elcyklist i 25km/h än en svettstönande cykilst utan eldrift känns även det tveksamt..

Det gör nog inte en ecyklist heller om det är stökigt, inte sååå ofta det är benen som sätter begränsningen. Jag vill hävda att 15 eller 25km/h spelar mycket liten roll för slitage, då är åkstil betydligt mer avgörande.

Ontopic: Jag har fortfarande ingen koll på vilken cykel du bör köpa :(

Min första E-cykel.
Roos sa:
Spacekitty sa:
Roos sa:

Det gör nog inte en ecyklist heller om det är stökigt, inte sååå ofta det är benen som sätter begränsningen. Jag vill hävda att 15 eller 25km/h spelar mycket liten roll för slitage, då är åkstil betydligt mer avgörande.

Ontopic: Jag har fortfarande ingen koll på vilken cykel du bör köpa :(
Det handlar inte om slitage eller inte, det handlar om motor eller inte. Och det finns ingen motoriserad allemansrätt:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Kom tillbaka när ni har ett rättsfall eller nån myndighet som säger annat, men fram tills dess är det detta som gäller.

Min första E-cykel.
Det krångliga är att en cykel eventuellt inte är en cykel. Enligt transportstyrelsen räknas en elcykel i lagens mening som en vanlig cykel.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel

Men det är ju skillnad på att cykla i trafik eller i natur. Klarare regler hade varit trevligt.

Angående cykel, jag köpte en Merida eNinety-nine 500 som jag är väldigt nöjd med. Jag valde eMtb för att jag cykelpendlar 35 km enkel väg till jobbet, och av detta är det ca 1 mil grusväg. 29" med breda däck är bekvämt, särskilt när det är blött och kleggigt. Jag har inte provat skogscykling med den däremot.

Min första E-cykel.
Bertilsson sa:
Det krångliga är att en cykel eventuellt inte är en cykel. Enligt transportstyrelsen räknas en elcykel i lagens mening som en vanlig cykel.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel

Men det är ju skillnad på att cykla i trafik eller i natur. Klarare regler hade varit trevligt.
Om man söker sig till mer information hos Transportstyrelsen, så framgår det att de hänvisar frågor som gäller terrängkörning till Naturvårdsverket. Och Naturvårdsverket tar ju hänsyn till bastarden elcykel (max 250W) i sin tolkning jag länkar ovan: Det är förvisso en cykel, men en motoriserad sådan och omfattas därför inte av allemansrätten och kräver därför markägarens tillstånd. Cykel över 250W räknas som motorcykel, och då omfattas den av terrängkörningslagen och kräver således dessutom dispens för att få framföras.

Min första E-cykel.
ooms sa:
Bertilsson sa:

Om man söker sig till mer information hos Transportstyrelsen, så framgår det att de hänvisar frågor som gäller terrängkörning till Naturvårdsverket. Och Naturvårdsverket tar ju hänsyn till bastarden elcykel (max 250W) i sin tolkning jag länkar ovan: Det är förvisso en cykel, men en motoriserad sådan och omfattas därför inte av allemansrätten och kräver därför markägarens tillstånd. Cykel över 250W räknas som motorcykel, och då omfattas den av terrängkörningslagen och kräver således dessutom dispens för att få framföras.

Då är det ju egentligen en ickefråga, jag har på något magiskt vis lyckats missa naturvårdsverkets skrift och bara läst Happyride"artikeln". Fånigt kan jag tycka att en elcykel är precis som en cykel så länge den körs på gatan, körs den i skogen är plötsligt precis samma cykel inte längre en cykel utan ett motorfordon. Fast inte riktigt ett motorfordon för om det vore ett vanligt motorfordon (fyrhjuling, motorcykel, bil etc) räcker det inte med markägarens tillstånd utan då är det dispens som gäller. Om det inte är på snötäckt mark, då finns det undantag i terrängkörningslagen. Solklart!

Hur löjligt det än kan verka så måste jag hålla med Ooms, elcykel i skogen verkar vara ajabaja :(

Ontopic: ...

Tillbaka
Topp