Min Obree cykel

Min Obree cykel
A.Nilsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag blev lite rörd!
>
> Fantastiskt jobbat och tack för
> underhållningen.
>
> /Adrian

+1

Min Obree cykel
alarix skrev:
> A.Nilsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag blev lite rörd!
> >
> > Fantastiskt jobbat och tack för
> > underhållningen.
> >
> > /Adrian
>
>
> +1

+2

Min Obree cykel
floors skrev:
> Asså... om du skulle sälja den där cykeln
> sen... Jag tror du skulle bli miljonär. :-)

Det kanske är sant iofs. Kontsverk kan ju bli rätt häftigt prissatta.
Men J & CHR är rika på ett helt annat sätt, som inte mäts i kronor.

+1 på rörd av läsningen

Min Obree cykel
BlackCanon skrev:
> floors skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Asså... om du skulle sälja den där cykeln
> > sen... Jag tror du skulle bli miljonär. :-)
>
> Det kanske är sant iofs. Kontsverk kan ju bli
> rätt häftigt prissatta.
> Men J & CHR är rika på ett helt annat sätt, som
> inte mäts i kronor.
>
> +1 på rörd av läsningen

Ja, helt klart är det så, men faktum är att det nog upparbetats ett värde i den där cykeln som en god ekonom nog skulle råda till uppförsäkring av. Tufft är det! Det är mer än tufft. Hela den här grejen är ett skolexempel på en modern undergroundhegemoni (i positiv bemärkelse).

Min Obree cykel
Tack för läsningen! Tack för all tid ni lagt ner på att dela med er av era göranden och er utveckling.

Nu är det dags att börja träna för timmen :-)

Min Obree cykel
Kid1000 skrev:
> Vem bryr sig om souvenirer egentligen?

Den här tråden är souvenir nog! =)

Min Obree cykel
chrobin skrev:
> J: -Jag ser dig som en kuf med normala tendenser,...

Haha, underbart.

Kanske bästa tråden nånsin.

/Johan

Min Obree cykel
Magiskt!
Hittade tråden och läste den i sin helhet, precis nu. Vet inte vad som var bäst, bygget, mötet eller efterspelet med din fru.
Jag fick känslan av att du övervägt att såga sönder cykeln och dela ut dem till alla som hjälpte till, gör inte det.

Min Obree cykel
Tänkte lotta ut en tröja som trackcorner.se så snällt ställt upp med. Imorron kväll runt kl 22:00 kommer dragningen ske och alla som har donerat till resan är med i utlottningen.

t.jpg ht=567

s.jpg ht=425

Min Obree cykel
Tänkte försöka ge mig på en förklaring över hur det kändes att cykla på velodromen i Manchester kontra Falun.

Först lite specs:

Falun: 190m 50° Plywood
Manchester: 250m 42° Sibirisk tall

Lite reflektioner:
När jag först kom till Falun så höll jag på att svimma när jag såg hur brant den var. Men en utväxling på 50/12 och inga som helst möjligheter att bryta eller spurta igång maskinen så tog det mig nästan ett och ett halvt varv innan jag fick upp tillräckligt med fart för att våga dyka in i kurvan. Väl uppe i fart gick det riktigt bra. Gick helt ok att hålla svarta linjen. För det är ju så att när man cyklar timmen så mäter man ju inte den faktiska distansen cykeln rullar utan hur många varav man kör räknat från den svarta linjen (den kortaste vägen) så allt man cyklar över den svarta linjen cyklar man i onödan. Problemet i Falun är att g-krafterna i 42km/h blir mycket påtagliga och varje kurva blir blir en liten kamp. Känns nästan som att sitta i en Spitfire. Man kommer in mot kurvan, dyker ner och det smattrar lite och man trycks ihop och man håller lite krampaktigt tag i styret. Det funkar ju kanon om man ska köra typ 4km men inte när man ska köra typ 220varv 440kurvor.. Plus att jag kör ju med 20mm dugast tuber med mint 13bar i och då blir det ganska stötigt i kurvorna. En annan sak som är lite läskig i Falun är att när man ligger på den svarta linjen i kurvorna så är det inte långt ner till "kanten", för det finns inget mjuk övergång mellan det blå plana golvet och plywooden. Visst, den ljusblåa fältet lutar lite men det är fortfarande ingen mjuk övergång. Och när man blir lite trött så är det ju ganska lätt att man vinglar runt lite och då vill man inte trilla ner.

Det första som slog mig när jag kom till Manchester banan var att den var mindre och större på en gång. Svarta linjen distansen kändes kort (bara 60m länge än Falun) men banan är ju enormt bred så den upplevs gigantisk. Det är som ett hav av trä och när man ligger i kurvorna är det nästan som att surfa på en parkett våg. Den är super slät och super stum. Körde 15bar i däcken och det gick hur bra som helst. En annan stor skillnad är alla dom mörkblå plana ytor innanför banan är enorma. Överlag känns allt så öppet, man har fri sikt banan runt och man känner sig aldrig "trängd". Finns hur mycket plats som helst. Kurvorna känns lena och dom hjälper än runt banan, inget dyka in och hålla i. Sen är det en jämn övergång mellan det mörk blå till parketten. Så att ligga på svarta känns hur lungt som helt. Sen är ju g-krafterna mycket softare. Men ändå så när rekord ska slås är det många som väljer en 333m bana för att minimera g-krafterna. Obree's tips var banan i Moskva som Sosenka körde på.
En kul grej som hände när jag körde var att efter att ha stått på ganska hårt på en 4000m runda kom jag lite lågt på den ljusblå och där låg en sån där skumkorv (sån jag snodde med mig). Och när man kommer i typ 40km/h rakt mot den där korven som är i samma propotioner som en trottoarkant tror man att nu är det kört och ens liv svischar förbi ögonen. Men dom är super mjukt stoppade så man märker knappt när man kör över dom.

Rekord i Manchester:
15 världsrekord inkl Boardmans två tim rekord 1996 / 2000
GB lag tempo 4000m 2008

OS teamet tränar i Manchester fram till OS 2012 då dom inte är tillåtna att köra i London, mest för att man vill ha banan i så bra skick som möjligt till OS. Dom slits förvånansvärt snabbt. Man la om Manchester banan 2007 och den ser redan antik ut.
Och ja, jag såg var splintern hade suttit som satt i benet på Keirin snubben.

Blev väldigt sugen på att pröva fler banor så nästa stopp blir nog Ballerup.

Lite random pics från Manchester

800px-Manchester_Velodrome_straight.jpg ht=485

IMG_0146.jpg ht=413

chris.jpg ht=413

Och här är jag i samma kurva, notera den perfekta placeringen:-)

bild41qw.jpg ht=361

Här ser ni en sån där trottoarkant i skum. Dom ligger där för att man inte ska gena när man kör pursuit och tempo. Man blir inte diskad om man kör på en men man tappar fart.

80388585.jpg ht=594

Senast redigerad av en moderator:
Min Obree cykel
Härligt att läsa jämförelsen!

Nu är det bara att komma upp och öva i Falun då! ;)
Synd att ingen visste om att du skulle komma upp den dagen, nästa gång kan vi göra det bättre. Sugen på att ta rekordet?

1 TIMME AERO lyder nu:
Fredrik Peterson Bancykelklubben H30 39968,0 meter
Loppet kört 2010-10-30

Kör man med en "standard" cykel lyder rekordet:
1 TIMME UCI STANDARD
Friedrich Eltester (50*15) CK Valhall H45 38400,4 meter
Loppet kört 2010-10-02

Banan här är förresten 50° inte 52° men det låter coolare med 52° =)

Min Obree cykel
Alltså, till och med lotteriet var av sådan sjukt hög klass att det förtjänar en egen tråd. Kul!

+1 även på texten ovan om Manchestervelodromen

Min Obree cykel
Det är säkert en hel del som undrar vad som blev sagt den där dagen. Jag pratade ju cykel med olika personer i typ 6h. Tänkte börja med att radda upp lite intressanta och roliga saker som jag fick reda på av samtalet med Jan van Eijden. Jan kommer från Tyskland och jobbar som sprint coach för Engelska landslaget. Han har själv varit sprint mästare 2000 men la av 2006 och började året efter som coach.

Lite info i ingen speciell ordning:

- Landslaget kör på custom ramar som kommer i tre storlekar, S, M, L

- Cyklisterna väljer egna sadlar och pedaler

- Dom cyklat vi såg hade gamla Shimano SPD R pedaler med dubbel remmar som sitter i ett hemgjort fäste

- Dom kör med dubbelremmar för att lästen in ska lossna från skosulan!!

- En sprinter utvecklar närmare 3000W!!!

- Dom maxar kraften efter ca 60m, ungefär mitt i första kurvan

- Han tror att chanserna på medaljer i OS är stora men att många länder har blivit väldigt bra sen förra OS

- Nya regler har införts till OS 2012 så nu kan det inte bli final mellan två från samman nation. (Som det blev 2008 mellan Hoy och Kenny)

- Att 70% av en sprinters träningstid är återhämtning.

- Dom tränar på gym 2ggr i veckan och cykling 4ggr

- Att ca 2veckor innan tävling slutar en sprinter att träna helt och vilar bara.

- Att ett träningspass för en sprinter är att ligga efter pace motorcykel i två varv på max, sen är det vila.

- När jag började fråga om träning tittade han på mina ben och undrade "behöver jag oroa mig" med ett stort skratt. Jag intygade att han absolut inte behövde oroa sig.

Senast redigerad av en moderator:
Min Obree cykel
denna tråd är fantastisk!
det är hur kul som helst att lära min tjej om bancykling från denna tråd.
ps. mitt eget cykelbygge blev mycket lättare för henne att acceptera efter hon fick se bilderna på ditt =)
gogo chrobin

Min Obree cykel
Nu har jag hunnit att läsa den fantastiska intervjun!

Övriga passagerare i tågkupen märkte garanterat mina skratt. Undrar om de hörde mitt snörvel eller såg mina tårar.....

Min Obree cykel
Nu väntar jag bara på brevbäraren; Stockholms bästa, snabbaste och mest servicemindade någonsin. Nej, vi får aldrig avier, hon tycker det kommer så många :-) paket till vår adress så hon stoppar dem alltid på cykeln och ringer på istället!

bild1hj.jpg ht=544

bild2v.jpg ht=544

bildd.jpg ht=725

bild4m.jpg ht=725

bild5t.jpg ht=725

Min Obree cykel
gissar att det här blev aningens större än vad du tänkte när du började fila på den där första biten balsaträ? :)

riktigt coolt och vilken resa! :)

tack för att du delar med dig.

Tillbaka
Topp