Mitt nya liv - fortsätter

Man är olika, nyligen sa en kompis att diskutera om en sadel är skön är lite som att diskutera skor. Idioti med andra ord, dina skor är förmodligen inte alls sköna på mig.

Ju mer rejsigt (=framåt) man sitter ju smalare sadel vill man ha. En bred o mjuk sadel ser ju gott ut, tills man inser att små muskler i ljumskarna sliter ut sig på att pressa ihop skumgummi o man inte vill trampa en meter till. Men en sadel inte bra bara för att den är det ena eller andra, den ska vara bra för ens eget arsle.
Härdning är en sak, när det är knas är annat. Det otrevligaste jag var med om var när sadeln stasade, blodet kom in men inte ut. Trevligt i vissa sammanhäng, men inte vid cykling.

Pröva dig fram, eller gå till butik o mät, beroende på ekonomi.

Cykelbyxor rekomenderas. Är kassan skral efter investeringen i cykel är biltemas eller lidls hundra gånger bättre än inga alls.
O jag kör med underkläder, annars skulle jag behöva ca 14 cykelbyxor.

Cykelbyxor är fina grejor. Själv kör alltid med cykelbyxor utan undisar, men man gör nog som man vill.. Angående sadel så tror jag stenhårt på att lägga tid på att prova ut en som passar. Prova andras, prova i butik, prova billiga sadlar. Allt behöver inte vara dyrt!
Körde med en selle sucess på MTB ( 125 kr LBS) och har en cinelli unicanitor på lvg hojpan. Cinellin fyndade jag på loppis för en tvåhundring för länge sedan och den lär få hänga med ett tag till!

Jag anser att en sadel ska vara rätt hård, med bara nån millimeter stoppning, men viktigast är att den är slät! En sadel med sömmar eller konstiga kanter blir besvärlig oavsett form. Det är för mig obegripligt att så många sadeltillverkare lyckas placera sömmar precis där det rör sig som mest...

Har man provat att cykla med cykelbyxor och kalling och fått skav så gör man inte om det. Ont som f-n! Vänta bara tills du upptäcker killar som har mer slätrakade ben än många tjejer...

/Anders

Tack alla för intressant och bra info. Det är tydligen mer än vad som syns på ytan i cyklningens undre värld. Det här med rakade ben är väl bara racingcyklister som håller på med?

Vad jag hört ang sadel så ska den gärna vara platt och lite bredare för tjejer. Annars är det som en omvänd förlossning.Mät avståndet mellan sittbensknölarna. Vissa cyklebutiker kan hjälpa till med detta.

Det verkar vara hemskt mycket energi i dig. :)

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelbyxor utan ngt under, allt annat är tortyr.
> Fryser man sätter man på sig mer kläder utanpå
> cykelbrallorna.

Blir shoppingrunda hör jag

Robban skrev:
> Vad jag hört ang sadel så ska den gärna vara
> platt och lite bredare för tjejer. Annars är det
> som en omvänd förlossning.Mät avståndet mellan
> sittbensknölarna. Vissa cyklebutiker kan hjälpa
> till med detta.
>
> Det verkar vara hemskt mycket energi i dig. :)

Omvänd förlossning :S Ja det var en bra liknelse. Det är väl ungeför så det känns ja. + skavsår

Kanske ska hälsa på den butiken där jag köpte skor + annat sist. Dom kanske kan hjälpa mig med sadel. Vill jag veta hur gör dom för att mäta avståndet mellan sittbenen?

Atlas skrev:
> Du sätter dig på en gelkudde som kommer ihåg
> stussformen, setan tar man fram linjalen. (annars
> blir du lurad :)

Va?
Cykelhandlaren känner väl efter? Lite jävla känsla för hantverket måste de ju ha.
;-)

Surkärring skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du sätter dig på en gelkudde som kommer ihåg
> > stussformen, setan tar man fram linjalen.
> (annars
> > blir du lurad :)
>
> Va?
> Cykelhandlaren känner väl efter? Lite jävla
> känsla för hantverket måste de ju ha.
> ;-)

Haha ja jag menar väl det. Får ju ha lite valuta för pengarna. Eller hur?

Surkärring skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Du sätter dig på en gelkudde som kommer ihåg
> > stussformen, setan tar man fram linjalen.
> (annars
> > blir du lurad :)
>
> Va?
> Cykelhandlaren känner väl efter? Lite jävla
> känsla för hantverket måste de ju ha.
> ;-)

+1

Jag anser att en seriös cykelbutik bör tillhandahålla lånesadlar som man kan prova en vecka. Kolla om din gör det. Även om sadeln blir dyrare än på nätet så slipper du antagligen att köpa så många innan du hittar rätt. Eller så får du daytradea sadlar på Köp & Sälj :)

Jenny W skrev:
> Det här med rakade ben är väl bara racingcyklister som håller på med?

Jag kan inte säga att det stämmer till 100%. Vet fler mtb:are med släta vader i klubben. Det sägs att det är bättre vid massage. Racerfolket förklarade att "de känner sig snabbare". Jag bryr mig inte. Tyckte bara det såg kul ut första gången jag märkte det.

Lycka till med sadeln! Som andra har sagt finns lånesadlar hos bra handlare.

Jaha. Tvåveckorsgränsen passerade obemärkt. Det går ju fint det här :) Slutade med plåster för sisådär en vecka sen ungefär och har "bara" tuggat 2 st tuggumi idag. Bär med mig plåster och tuggis i väskan hela tiden ifall det skulle inträffa någon slags kris. Den magiska och ohyggliga 3-veckorsgränsen hägrar. Klarar jag den är det grönt sen. Iaf fram den mytomspunna 3-månadersgränsen. Har dragit ner på takten när det gäller träning dels för att jag känner att kroppen måste vila och jag har inte behov av att "göra nått" hela tiden för att skingra tankarna och suget efter cigg. Humörsvängningarna har planat ut, tack och pris för det. Mina arbetskamrater har nog fått ett par kängor :D Men det förtjänar dom säkert. När jag är ute i skogen och röjer känner jag mig helt oslagbar och oerhörd stolt över mig själv. De flesta är ju snabbar och bättre än mig men jag känner mig iaf som en vinnare!

saltgurkan skrev:
> Härlig inställning och attityd, helt rätt att
> känna sig som en vinnare, fortsätt så :)!

*Gilla*

Jenny W skrev:
> Jaha. Tvåveckorsgränsen passerade obemärkt. Det
> går ju fint det här :) Slutade med plåster för
> sisådär en vecka sen ungefär och har "bara"
> tuggat 2 st tuggumi idag.

Du jobbar m.a.o stenhårt på att bli en riktigt lönsam nikotinslav. Utsättningen av nikotinet bör ta några månader, om du vill ha så stor chans att lyckas som möjligt. MEN det funkar olika för alla, just saying :)

marr skrev:
> Jag har sänkt min vilopuls rätt rejält på två
> veckor utan snus :p

just ja.. Jag mätte min och hamnde på en puls på 66 slag/minut. Vet inte om det är bra eller dåligt. Var ska den ligga ungefär?

Atlas skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Jaha. Tvåveckorsgränsen passerade obemärkt.
> Det
> > går ju fint det här :) Slutade med plåster
> för
> > sisådär en vecka sen ungefär och har "bara"
> > tuggat 2 st tuggumi idag.
>
> Du jobbar m.a.o stenhårt på att bli en riktigt
> lönsam nikotinslav. Utsättningen av nikotinet
> bör ta några månader, om du vill ha så stor
> chans att lyckas som möjligt. MEN det funkar
> olika för alla, just saying :)

Äsch
Jag har ju redan en del hemma och jag tillåter mig att använda hjälpmedel för det är bättre än att röka. Eftersom jag redan har plåster och tuggis hemma hade det varit ännu värre slöseri att slänga. Jag vill vara snäll mot mig själv i denna övergångsperiod. Två st tuggummi om dagen är inte så farligt och om jag fortsätter fasa ut i den här takten så är jag snart helt nikotinfri. Oavsett så är det bättre än att röka, eller hur?

Tror det är väldigt väldigt individuellt faktiskt.

Men jag har runt 60 nu ungefär. Hade över 70 när ja slutade snusa. Ganska drastisk skillnad.

Lite förenklat kan man säga att man har lägre vilopuls ju bättre tränad man är, och att normalintervallet för personer som inte tränar på hög nivå är 60-80 slag/min. Som jämförelse sägs det att Elofsson hade under 30 slag/min när han tränade som mest.

Atlas skrev:
>
> Du jobbar m.a.o stenhårt på att bli en riktigt
> lönsam nikotinslav. Utsättningen av nikotinet
> bör ta några månader, om du vill ha så stor
> chans att lyckas som möjligt. MEN det funkar
> olika för alla, just saying :)

Man kan inte bli nått man redan är. I motsatts till vad du skriver så jobbar jag stenhårt på att SLIPPA nikotinet

marr skrev:
> Tror det är väldigt väldigt individuellt
> faktiskt.
>
> Men jag har runt 60 nu ungefär. Hade över 70
> när ja slutade snusa. Ganska drastisk skillnad.

Då är min puls ganska normal då. Det var nån vecka sen jag tog pulsen på mig själv och sen har jag glömt att kolla igen. Ska göra det någon gång snart.

Jenny W skrev:
>
> Man kan inte bli nått man redan är. I motsatts
> till vad du skriver så jobbar jag stenhårt på
> att SLIPPA nikotinet

Någon skulle ju med fog kunna argumentera att du avviker från det statistiskt och medicinskt testat säkraste sättet att permanent sluta med nikotin för att ge dig själv en acceptabel ursäkt för att misslyckas. :)

Och så för att vara lite allvarlig då, det är nämligen det beteendet som nikotinbolagen tjänar sina pengar på.

Du röker/snusar, slutar röka och bara snusar lite och ersätter ciggen med nikotintuggummi, sedan bestämmer du dig och går på plåster och tuggummi, sedan efter två-tre veckor så trappar du själv ner efter behag, då börjar du snusa igen och st lite plåster/tuggummi och när du ändå har missat den här gången så kan du ju kanske röka någon gång med (det är ju bara ett par cigg i veckan så tuggumina hjälper verkligen).

Så vips: Snus, cigg, tuggumi och plåster, samtidigt. Din totala nikotindos är högre eller oförändrad. Det här vet alla som sysslar med nikotin, det här är oxå anledningen till att nikotinhjälpmedel var receptbelagt. För att de skall vara till nytta (alltså ha en bättre success rate än att bara sluta för egen vilja) så måste man följa bipackssedelns rekommendationer, de tillhandahåller oxå en sluta röka telefon-linje. Följer man de råden ökar dina chanser med att sluta från under 10% till 30%, oavsett hur många gånger du har försökt tidigare.

MEN - alla slutar på sitt eget sätt och det finns gott om exempel på folk som efter 2pac om dan i 30 år bara slutar, det verkar vara så att folk bara tröttnar helt enkelt, det ger ingen kick längre.

Själv feströkte jag (dvs rökte några gånger i veckan, gärna ett litet eller ibland ett stort paket per utekväll) i 15 år och fasade ut utan att tänka på det, helt plötsligt så hade jag bara slutat. Jag hade helt enkelt tur, nikotin var aldrig min drog helt enkelt (men jag har andra laster).

Atlas skrev:
Jag hade helt enkelt tur, jag har andra laster.

Jag med, fru och barn.

Skämt åsido så är det fan slutrökt för mig nu med. NU har jag hittar viljan igen, ett tag där spelade det ingen roll men efter jag fick tillbaka min cykel i lördags och tog cykeln hem upp för backarna så brände det påminnele likt något jag inte gillade i lungorna.. dessa jävla cigg är fan farliga..

Atlas skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> >
> > Man kan inte bli nått man redan är. I
> motsatts
> > till vad du skriver så jobbar jag stenhårt
> på
> > att SLIPPA nikotinet
>
> Någon skulle ju med fog kunna argumentera att du
> avviker från det statistiskt och medicinskt
> testat säkraste sättet att permanent sluta med
> nikotin för att ge dig själv en acceptabel
> ursäkt för att misslyckas. :)

Det jag vet med säkerhet är att jag har större procentuell chans att lyckas ju fler gånger jag försöker. Och jag vet att det enda som gäller för mig är att ersätta cigg med nått som inte går att kombinera med rökande - dvs träning. Motivationen är avgörande oavsett vilken metod man använder. Jag vet! Jag har varit helt nikotinfri i en period så lång som 5 år innan. När motivationen tröt och livet var jobbigt valde jag att röka igen. Det hade varit bättre att att använda nikotinhjälpmedel då, men gjort är gjort. Nu är det nya tag

Senast ändrad:
winning-tour-de-france-while-smoking.jpg

Morfum skrev:
> men det är inte nikotin i den där spliffen...

aiaiai
"dom" diskuterar om de ska exludera mariana som dopingstoff

Förresten, om jag glömt det: BIG UP Jenny, Morfum och alla andra som slutar! Det är ett skit att röka och svårt att sluta. You go!

Atlas skrev:
> Förresten, om jag glömt det: BIG UP Jenny,
> Morfum och alla andra som slutar! Det är ett skit
> att röka och svårt att sluta. You go!

thanx friend

mzi skrev:
> http://www.thegmanifesto.com/wp-content/uploads/20
> 10/08/winning-tour-de-france-while-smoking.jpg

När jag ser den bilden så kommer jag å tänka på en skidtur som jag gjorde för ett några år sen i franska alperna. Vår franske guide skuttade glatt uppför bergssidan med sina randone-sidor och varje gång han pausade och väntade in oss som låg längst bak så stod han och rökte zigg utan filter och frågade mig varje gång "Are you ok, Jenny" (men grov fransk brytning) Då hade jag varit rökfri i ca 3 år och tyckte nog att kondisen låg på topp. Det gävligaste just då var att vi som kämpade hårdast fick vila minst då de som var först till rastplatserna fick vila längst. När vi rastat färdigt sa han 1000 framska ord och när man frågade efter en översättning sa han bara "alé alé. Follow me!" Jag gör gärna om det - any time!

Tillbaka
Topp