Mitt nya liv - fortsätter

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Det fungerar att ta det lugnt ett par månader om
> man inte har proffskontrakt och ska köra VM eller
> OS.

Om det är itb-problem så blir de värre av vila, eftersom man blir ännu svagare i de redan för svaga musklerna.

Löparknä är nog ganska vanligt även bland cyklister trots namnet. Även jag har haft det. Började få känningar i knäet efter ca en timmes cykling. Slutade jag inte då blev det värre och värre.
Körde Finnmarksturen ett år trots problemen och efter en timme började det göra ont men jag fortsatte. Det gjorde ondare och ondare och vid 8 mil (det var långa banan) kändes det som om någon stack in en kniv i knäet vid varje tramptag. Bryta? Nä det går ju inte. Åkte de sista 3 milen med en fruktansvärd smärta (ung som Tobias på LL).
Kommande vecka kunde jag knappt böja på knäet.
För min del blev det sen vila och stretchning varje dag lång tid efter det.

Det är många år sen nu och har inte haft några stora problem efter det men fick lite symptom av det förra året när jag tränade inför VR. För snabb ökning av träningsmängd i kombination med nya skor och pedaler tror jag var orsaken. Började då igen att stretcha varje dag oavsett om jag cyklade eller inte och lyckades då hålla problemen under kontroll. iaf i 21 mil...

Så mina fem öre är att göra stretchövningar för löparknä varje dag.

Lycka till och grattis till dina snart 2 år som rökfri. Jag ska ta mig i kragen med snusandet igen... Den 1 okt låter som en bra dag...

Miss Lycka skrev:
> Det fungerar att ta det lugnt ett par månader om
> man inte har proffskontrakt och ska köra VM eller
> OS.

Skönt för alla som satsar på ett proffskontrakt till nästa år men inte har det nu och som inte är uttagna till VM att de kan lägga sig på stranden ett par månader i vetskap om att Miss Lycka fixar jobb till nästa säsong.

earnstrom skrev:
> PerryE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skrivits en hel del bra redan. Det verkar ju
> vara
> > löparknä (ITB-syndrom) och det var något jag
> > fick en gång i tiden då jag gick över från
> > klassiska remmar och korgar till SPD. I mitt
> fall
> > blev det massvis med besök hos sjukgymnast,
> > kiropraktor, cortisonsprutor och slutligen
> > operation där de längsledes snittade i
> > ITB-senan. Två års totalt uppehåll från
> > cykling och löpning... Passade på att prova
> på
> > något helt nytt - strukturerad styrketräning
> m
> > h a tränare och lite annat vilket på lång
> sikt
> > antagligen var bra.
> >
> > Det går inte att träna bort ITB - mycket
> > massage, stretch, träna "runt" problemet kan
> > däremot fungera. Om det gör ont är det
> meningen
> > att man skall stanna till och fundera över
> > varför. Bra idrottsläkare kan också hjälpa.
>
>
> Det går utmärkt att träna bort itb-problem, men
> kunskapen hos skoförsäljare, sjukgymnaster och
> andra är begränsad.
>
> http://www.runningwritings.com/2012/02/injury-seri
> es-biomechanical-solutions.html?m=1

Det lilla jag läste om träning med ITB (heter det så?) är att det inte alls är ovanligt. Upp till 20% av cyklister har någon gång råkat ut för det.
Det ska gå att träna bort med varannandag-upplägg med korta och lugna cykelpass och sen en jämförelsevis stor del alternativ träning, ss löpning simning gym eller vad man föredrar och klarar av. Massa stretch och styrketräning för att stärka musklerna.

Jag har periodvis haft problem med löparknä, vid löpning. Jag har aldrig känt av det vid cykling, och inte ens när jag hade som mest ont och knappt kunde gå, kände jag det minsta när jag cyklade! Skumt!

Håkan skrev:
> schture skrev:
> -----
> > Ska Jenny få proffskontrakt?
>
> Har hon inte det redan?

Nä jag är ledig. Kom bara kom med alla feta kontrakt :D

Jenny W skrev:
> Håkan skrev:
> -----
> > schture skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ska Jenny få proffskontrakt?
> >
> > Har hon inte det redan?
>
>
> Nä jag är ledig. Kom bara kom med alla feta
> kontrakt :D

;-)

Jenny W skrev:
> Håkan skrev:
> -----
> > schture skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ska Jenny få proffskontrakt?
> >
> > Har hon inte det redan?
>
>
> Nä jag är ledig. Kom bara kom med alla feta
> kontrakt :D

Skrev du inte på för IKEA för ett tag sedan? Eller blev det inget?

Snuten skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Håkan skrev:
> >
>
> > -----
> > > schture skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Ska Jenny få proffskontrakt?
> > >
> > > Har hon inte det redan?
> >
> >
> > Nä jag är ledig. Kom bara kom med alla feta
> > kontrakt :D
>
>
> Skrev du inte på för IKEA för ett tag sedan?
> Eller blev det inget?

Haha
jo
Proffsingenjör smäller nästan lika högt som proffscyklist

Totalt sett lär proffsingenjörer vara ofantligt mkt viktigare än proffscyklister. Rätt uppenbart med tanke på att proffscyklister egentligen inte är viktiga alls.

GoranS skrev:
> Totalt sett lär proffsingenjörer vara ofantligt
> mkt viktigare än proffscyklister. Rätt uppenbart
> med tanke på att proffscyklister egentligen inte
> är viktiga alls.

Meh Gu va du eh tråki nurå.

Jenny W skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Totalt sett lär proffsingenjörer vara
> ofantligt
> > mkt viktigare än proffscyklister. Rätt
> uppenbart
> > med tanke på att proffscyklister egentligen
> inte
> > är viktiga alls.
>
>
> Meh Gu va du eh tråki nurå.

Guilty! Men man kan väl inte förvänta sig så mkt annat från någon som suttit på institution (matematisk) i sex år!?

Brukar dock använda just oviktigheten som argument när människor lite drömmande börjar snacka om vad Zlatan, eller någon annan högavlönad idrottare tjänar. Sen får jag väl erkänna att det inte alltid ger mig någon KO-seger i debatten.

InlineOla skrev:
> Inlines är (var) kul men vet inte om det är
> bättre än cykling om man har löparknä. Dock
> är det ytterst bra substitutträning, cyklade
> lika fort när jag i princip bara tränade inlines
> som jag gör nu när jag bara cyklar.
>
> Dom här skulle väl sitta bra?
> http://www.skateshopen.se/sv/produkter/vaypor-2pt-
> 195mm-3pf-7050-rm-110.html

Jag pallar tyvärr inte de där låga skorna. Definitivt inte på den hjuldiametern. Och T-bromsen har jag ingen vidare koll på heller.
Men snygga var de.

Nä mina anklar pallade inte det heller, fick lägga ner inlineskarriären redan efter 3 år. Bromsa kan man däremot skita lite i, som att köra fixie kan jag tänka mig, man får planera åkningen lite.

Aha, nu föll polletten ner. Det var Klavikel som uppnått 1600 inlägg. Jag tyckte det var konstigt då ju tråden sedan länge passerat den noteringen.

RR Malmö 200k

Har ju varit i valet och kvalet om jag skulle köra den avslutande breveten för året pga lite krämpor i ett knä. Var först hos jobbets massör som sa "överansträngning" och "Voltaren" och gav mig några rehabövningar. Var sen hos en läkare på idrottskadekliniken som sa "inflammation i muskelfästet", sa samma som jobbmassören + lite cykling/löpning och gav min Voltaren. Helgen innan 200k var jag fortfarande inte ok i knät och fick då tips om en duktig fysioterapeut (heter det så?) som kunde tejpa och lyckades få en tid på onsdagen. Efter grundlig intervju kände och klämde han på mitt ben och sa "muskelinflammation" samt inflammation i leder och muskelfästen" och "löparknä". Han gav mig ultraljuds-/stötvågsbehandling och tejpade och sa att jag kommer känna av behandlingen men att jag skulle kunna cykla på lördag. Jag tvivlade men hoppades att han hade rätt.
Mycket riktigt så hade jag värk efter behandlingen. Jag hade oxå samma dag slutfört voltarenkuren så nu gjorde det ont på riktigt. Dumma knä! Kände mig lite ynklig och gnällig hela torsdagen och hade på fredagen fortfarande inte riktigt bestämt mig om jag skulle köra eller inte.

Eller hur? Vem försöker jag lura :D Klart jag skulle köra! Packade och gjorde i ordning allt inför kortisbreveten på fredagen efter jobbet.

Lördag morgon var det tidig start. 0515 gick larmet igång men jag vaknade med ett skrik 0530. Upp å hoppa å klä på. Provade ett nytt grepp och sällar mig till grötfascisterna och slevade i mig en stor portion havregröt. Inte så gott men jag tror det var gott om energi iaf. 0600 var jag utanför dörren och begav mig ut i gryningen och genom dimman mot tågstationen. När jag kom fram så stod tåget på perrongen med ett par minuter till avgång. Lite stress men jag skulle hinna. Skulle bara köpa biljett i automaten men varför ville inte apparaten ta mitt kort? Skit oxå. Försökte ett par gånger och tåget stängde dörrarna och gick. Hmpf. Bort till bankomaten och kollade. 130 kr på kontot. Vem har handlat på mitt kort nu igen :D

Jahapp. Skam den som ger sig. Hem igen då och packade in cykeln i bilen och som ett skott ner till Malmö. Parkerade med en bredsladd tio minuter innan start och han precis hämta mitt kort. Det gäller ju att vara punktlig. Hann tyvärr inte hälsa på alla.

Vi drog iväg i sedvanlig samlad trupp genom stan och jag han byta några ord med några jag kände. Ebbe sa att han ville ha en bra tid och fiskade lite efter vem och vilka som skulle bilda förstagrupp. Jag mumlade nått om att jag skulle ta det lugnt och pekade på mitt tejpade knä.

Efter någon mil så ryckte två snabbingar och jag ropade till Ebbe att om han skulle med så fick han vara med nu. Jag ville gå med så det värkte men hade lovat mig själv att ta det väldigt lugnt och stannade kvar i gruppen. Efter en kort stund så stack två andra oxå och jagade ikapp förstagruppen och då kunde jag inte hålla mig längre. En så fin snabbgrupp kan man ju bara inte släppa iväg så jag jagade oxå ikapp och hängde på. Det gick bra ett tag men efter ett par mil började jag känna att jag inte kunde hänga med i backarna.
Det var faktiskt inte pga av knät som jag släppte utan jag hade inte kraft och ork att hänga på. Bristen av cykelträning den sista tiden tog sig tribut. Jag släppte alltså och körde solo ett tag och då började knät protestera. Tittade på GPSen. Jag hade cyklat ca 3 mil. Hade 17 mil kvar. Jag stannade och hade krismöte med knät. Skulle jag cykla tillbaka? Hittade jag ens tillbaka? Jo, kanske. Skulle jag cykla till nästa station och ta tåget till Malmö? Hur ont har jag på en skala? Var det bara gnäll? Jag bestämde mig för att vänta in de andra. Skulle det bli för jävligt kunde jag ta tåget tillbaka i Höör. Jag cyklade långsamt och passade på att ta lite foton. Dimman hade ännu inte lättat. Det var faktiskt en bedövande vacker morgon.

IMG_5741.JPG

IMG_5745.JPG

Efter en stunds slöcykling så började jag undra var de andra blev av. Så långt bak kunde de ju inte vara. Fingrade lite på GPSen och såg plötsligt att jag var "ur spår" Meh Va Fan! Gjorde helt om och hittade den lilla kostigen som var rätt väg enligt spåret. Det var en trixig väg. Inget sportgrus precis utan en traktorväg med makadam och som delade sig flera gånger.

IMG_5746.JPG

IMG_5748.JPG

Jag har bara ett spår att följa på min Garmin 500 så det är lite klurigt i krosningar. När man ska svänga säger den inte till förrän man har kört fel och han man kört fel säger den bara att man kört fel inte var man ska. Väldigt hemlighetsfull. En annan GPS står på önskelistan. Efter en stunds kryssande mellan grästuvor och stora vassa stenar såg jag en cyklist stå och huka över sig cykel.

IMG_5749.JPG

Det var en som jag kände som hade fått punktering både fram och bak. Samtidigt. Stackars. Han informerade mig om att vi hade alla framför oss. Jag erbjöd assistans men han menade att han nog skulle klara sig så efter lite pepp och glada tillrop så drog jag vidare - ännu mer nervös att jag skulle få punka. Jag hade bara en slang med mig och när jag tänkte efter så kom jag på att jag nog inte hade adapern som jag behöver mellan ventil och pump så fick jag punka nu skulle jag vara rätt så rökt.

Väl ute på andra sidan kunde jag pusta ut. Stannade och inspekterade däcken och bromsar för säkerhets skull så att ingen liten rackarns sten hade satt sig. Allt så helt och fint ut. Om jag fortar mig, tänkte jag, så hinner jag kanske ifatt de andra.

Någonstans efter gruset och Höör, minns inte om det var före eller efter första stämplingen i Blentarp, hann jag i fatt Ove och en till som jag inte vet namnet på. Vi tog följe ett tag och snackade lite. Jag nämnde min fadäs med att jag glömt ventiladaptern hemma och Ove börjar rota i sin stora väska. "Du kan få låna den här", säger han och håller fram precis en sån jag behöver. Gulle. Tack snälla. De vinkade av mig i någon backe när jag drog vidare.

Hade nästan inget batteri på mobilen så jag stannade till i Höör och laddade den lite samtidigt som jag fyllde på depåerna med red bull och mumiebulle. Ser att det blivit fukt i telefonen så bilderna blev lite dimmiga.

IMG_5751.JPG

När batteriet blivit grönt så packade jag ihop mig och skulle dra vidare. Precis när jag ska cykla iväg ser jag en dam på en gammal skruttig damcykel kör rakt ut i rondellen och kör in i baken på en bil. Ekipaget åker i marken med en skäll så det dammar om det och jag lägger min cykel och stapplar ut mitt i gatan med mina cykelskor och stoppar trafiken. Damen sitter med handen mot pannan och det blöder otäckt mycket och klagar över smärtor i axel och armen. Bilisten har stannat och är uppenbart chockad över situationen. Två mc-förare stannar och en av dem ringer 112. MC-föraren lämnar telefonen till mig och säger att det är bästa jag pratar då han inte är där ifrån. Jag får förklara vad som hänt och var vi är och de skickar ut en ambulans från Eslöv. Full trafikkaos och något spån börjar tuta och undrar varför någon har "parkerat mitt i rondellen" Idiot!

Jag och en till flyttar den skadade och hennes cykel till sidan. Alla saker som hon hade i handväskan har spridit ut sig över asfalten och någon snäll person samlar ihop allt. Det samlas mycket folk. Det stannar även en civil läkare och en från räddningstjänsten som råkade köra förbi. Först kommer räddningstjänst och sen kommer en jättestor brandbil. En gubbe från räddningstjänst frågar mig vad som hänt och jag förklarar det jag sett. Då har det gott och väl gått en timme och jag kan ju glömma att komma ifatt de andra. Ove med sällskap hade inte dykt upp. Jag hade inga lampor på cykeln så jag började få lite tidsbrist. Jag frågar om det är ok att jag drar och det var det så jag lämnade dem till sitt öde. Damen verkade ju vara omhändertagen vid det här laget.

IMG_5752.JPG

Höör är halva sträckan och smärtan i knät är den samma. Det är som om den går upp till en viss nivå i smärtskalan men stannar där, med ett par få avstickare uppåt. En nivå som jag klarar av. Stundvis glömmer jag till och med bort att den finns. DNF är inget jag funderar på iaf. På väg ut ur Höör har jag återigen lite svårigheter att hitta rätt spår men efter några svordomar och gråa hår så hittar jag. Kommer in i ett par fina modes med fokus och skönt tryck i benen. Känner mig ändå i rätt fin form. Fattas bara så mycket som jag har vilat :D Blev en och annan fruktstund och fotostopp. Sånt man kan lyxa till det med när man cyklar solo.

IMG_5755.JPG

IMG_5757.JPG

IMG_5760.JPG

När jag kommer fram till Shell i Malmö sitter en väninna till mig och väntar med bullar :D Vilket välkomnade alltså! och så fick jag prata av mig om all dramatik som jag genomlevt under dagen. Vilka vänner jag har <3

IMG_5761.JPG

Vilken dag! Jag är så glad att jag genomförde loppet trots att jag har lite krämpor. Nu ska jag ta tag i rehaben på allvar och fundera på hur jag ska gå vidare med min träning så att den blir hållbar i längden. Jag vill fortfarande cykla när jag är 80 år.

Distans: 216km
Höjdmeter: 1417m
Totaltid: 9:35
Moving time: 8:10
Snitthastighet: 26,4km/h
Snittwatt: 149w

http://www.strava.com/activities/197124502/overview

E: stavfel x3

Senast ändrad:
Härlig RR Jenny!

Hur man rehabar knän, ja, till slut kommer dom ju ändå att vara utslitna. Konststycket är väl att få dom att hålla precis till det ögonblick då man sladdar ner i graven och utbrister shit vilken ride:-)

castrello skrev:
> Vad är en "grötfarsist"?

En som skojar med gröt förstås. Vad trodde du?

castrello skrev:
> Vad är en "grötfarsist"?

Tror Rune Larsson myntade yttrycket i "Man måste inte ladda med pasta"

Edit: Aha ok sorry :D Jag stavade FEL Måste väl ända vara ett sunt tecken att inte veta hur FASCIST stavas. (eller hur det nu stavs?)

Senast ändrad:
Solocyklande har onekligen sina poänger i form av att man helt kan göra som man vill med fotoaktiviteter och matintag.

Hur mår knät idag?

Min fru kommenterade din väninna att hon väntar nog också på en cyklist, hon har suttit här en stund :)

Landade drygt en halvtimme innan dig ser det ut som.

GoranS skrev:
> Solocyklande har onekligen sina poänger i form av
> att man helt kan göra som man vill med
> fotoaktiviteter och matintag.
>
> Hur mår knät idag?

Idag mår knät inte bra men det är en smal sak att stå ut med.
Totalvälbefinnandet hade varit betydligt lägre om jag inte hade kört

Senast ändrad:
garfunkah skrev:
> Min fru kommenterade din väninna att hon väntar
> nog också på en cyklist, hon har suttit här en
> stund :)
>
> Landade drygt en halvtimme innan dig ser det ut
> som.

Jo hon hade inte sagt att hon väntade så jag tog det ju lugnt på slutet så hon hade väntat en stund.
Ursäkta, jag kan inte placera dig, garfunkah. Hälsade vi?

Starkt men lite onödigt att genomföra, men det sa jag ju innan. Bra RR och skönt lugn när det uppstår en massa småstrul. Undrar hur det gick för damen och om hon hade hjälm. Lite halvknepigt att förstå hur hon hinner ikapp en bil i en rondell och rammar den bakifrån så det blir ambulansfärd. Ta det lugnt nu, kör löparknätipsen du fått och träna annat, alternativt bli så bra på ditt nya jobb att du skapar ekonomiskt och tidsmässigt utrymme för en nysatsning när du är hel. Det är stor skillnad att börja träna från scratch och att börja om från ganska hög nivå med rätt grejer och inställning.

Det är lättare att ge råd till andra än sig själv. Och man känner sig själv bäst. Med det sagt.

Var det så j#%}kla smart att delta? Egentligen?

GoranS skrev:
> Är det där ett specialerbjudande till Jenny
> eller gäller det generellt att du åker runt och
> transporterar hem randonneurer?

Det är ett specialerbjudande till alla randonneurer som befinner sig inom "rimligt avstånd" (*) ;-)

(*) och i mån av plats i lådan. Och under förutsättning att jag själv inte cyklar samma brevet.

Trevlig RR igen. Som vanligt. Kan undra vad det var för en toka som satt där och väntade in dig, sån där cykling tar ju skitlång tid, har jag läst ;)

Senast ändrad:
NLC skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Är det där ett specialerbjudande till Jenny
> > eller gäller det generellt att du åker runt
> och
> > transporterar hem randonneurer?
>
> Det är ett specialerbjudande till alla
> randonneurer som befinner sig inom "rimligt
> avstånd" (*) ;-)
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> (*) och i mån av plats i lådan. Och under
> förutsättning att jag själv inte cyklar samma
> brevet.

Märk lådan med "Luftskåp" så kommer det kännas mer hemtamt och inte så förnedrande att sitta där. Tar du cykeln på axeln?

Hasse#7 skrev:
> Starkt men lite onödigt att genomföra, men det
> sa jag ju innan. Bra RR och skönt lugn när det
> uppstår en massa småstrul. Undrar hur det gick
> för damen och om hon hade hjälm. Lite
> halvknepigt att förstå hur hon hinner ikapp en
> bil i en rondell och rammar den bakifrån så det
> blir ambulansfärd. Ta det lugnt nu, kör
> löparknätipsen du fått och träna annat,
> alternativt bli så bra på ditt nya jobb att du
> skapar ekonomiskt och tidsmässigt utrymme för en
> nysatsning när du är hel. Det är stor skillnad
> att börja träna från scratch och att börja om
> från ganska hög nivå med rätt grejer och
> inställning.

Ja hon kom rätt snabbt för att ha en vanlig damcykel sen tror jag hon fick lite sladd på rullgruset som jag såg låg i rondellen och det blev inte den vägen som damen hade tänkt förmodligen. Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att cyklisten var riktigt nykter och nej hon hade inte hjälm. Bilisten var en rätt gammal dam som inte körde jättesnabbt ;)
Ja jag funderar på att skaffa ett ordentligt träningsprogram från Aktivitus som jag vet funkar med ett långsiktigt upplägg. Jag vet bara inte vad det har för erfarenhet när det gäller knäskador. Ska alla fall höra med dem

NLC skrev:
> Alltså Jenny. Du kunde ju ringt så hade jag
> kommit med Bullitten å kört hem dig ... ;-)

Bra att veta till nästa gång :)

Fliken skrev:
> Det är lättare att ge råd till andra än sig
> själv. Och man känner sig själv bäst. Med det
> sagt.
>
> Var det så j#%}kla smart att delta? Egentligen?

Kanske inte men vad var alternativet? Sitta hemma och vara bitter och undra om det kanske hade gått ändå? Det gick ju. Knät är varken i bättre eller sämre skick nu än innan. Sen är väl smarthet är väl knappast en fördel när det gäller cykelsporten ;) och hade jag alltid gjort som folk rådde mig hade jag inte kommit någonstans eftersom alla ger mig olika råd. Jag måste helt enkelt bara följa min egen magkänsla

Spacekitty skrev:
> Trevlig RR igen. Som vanligt. Kan undra vad det
> var för en toka som satt där och väntade in
> dig, sån där cykling tar ju skitlång tid, har
> jag läst ;)

Ja sikken knäppgök som sitter så skitlänge och väntar på en svettig randonneus

Tack för bullen. Den satt som en smäck :P

NLC skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Är det där ett specialerbjudande till Jenny
> > eller gäller det generellt att du åker runt
> och
> > transporterar hem randonneurer?
>
> Det är ett specialerbjudande till alla
> randonneurer som befinner sig inom "rimligt
> avstånd" (*) ;-)
>
> (*) och i mån av plats i lådan. Och under
> förutsättning att jag själv inte cyklar samma
> brevet.

Rimligt avstånd i randonneursammanhang är väl allt inom en PBP-längd!?

Tillbaka
Topp