Mitt nya liv - fortsätter

Adam K skrev:
-------------------------------------------------------
> Kroppens andningsreflexer ja, det är på fullt
> allvar. Om du kan röra dig (simma) som du ska så
> rekommenderar jag den lilla dräkten, det blir
> mindre vatten att värma upp och vattnet spm är
> där kommer pumpas runt mindre = mindre nytt
> vatten som måste värmas upp.
>
> Själv *sitter* jag med gott samvete första dagen
> efter sjöfartsverkets stegtävling, jag avslutade
> med att cykla Södertälje t o r. Kuling i snoken
> dit, regn hem. Andra 'städade' i 10 timmar och
> spelade sen fotboll i 3...

Googlat lite och hittade detta som jag ska prova idag.

Saxat från http://www.active.com/fitness/articles/8-ways-to-handle-swimming-in-cold-water

"Blow bubbles before taking off on your swim. When the cold water hits your face, the shock causes your lungs to contract, causing breathing problems. Go waist deep into the water and submerge your face to blow bubbles. This helps alleviate the shock of the cold water."

Var ute en sväng idag och låg och plaskade runt ca 10-15 minuter. Idag var det faktiskt riktigt behagligt även om det var höga vågor som underlättade kallsuparna. De värsta köldshockreflexerna gav med sig efter någon minut av blaskande av sjövatten i ansiktet och jag kokade kaffe. Bröstsimmande mest med utblåsning i vattnet. Känns som om jag börjar helt från början igen. Jag tror att jag klarade baddaren :P

Tredje doppet idag. Kan rapportera att det är 11 grader i vattnet. Var i ca 5 minuter och simmade kanske 25 meter totalt. Hade en blå nyans på fötter i händer när jag gick upp. Lite småkyligt. Längtar efter min neoprenmössa som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

Har cyklat några hårda pass de senaste dagarna så jag hopar nog distansträningen i morgon i förmån till löpning. Tänkte prova milen. Har ju inte sprungit en mil på länge.

Har anmält mig till 600k från Malmö nästa helg så sista cykelpasset blir på tisdag sen bara löpning och simning fram till helgen. Hur många dagar innan triloppet bör jag vila, mån tro? Funderar faktiskt på 4 dagars aktiv vila. Crazy! Jag vet.

E: snavfel

Senast ändrad:
Imorn är det dax. Har moddat rando-racern till tempobåge med bl.a. större vevparti och lånad tempoklyka till styret.

Filar på en packlista som jag hittade på nätet.

Packlista

Simning
Tridräkt
Badmössa
Våtdräkt
Simglasögon

Cykling
Cykel
Cykelskor
Hjälm
Jacka
Handskar
Pump+Punkakit
Verktyg och reservdelar
Vattenflaskor
Cykeldator
Pulsklocka
Glasögon
Gel+energibar

Löpning
Skor
T-shirt
Skohorn

Övrigt
2 handdukar
Underställ
Sport-bh
Hårsnodd
Varma ombyteskläder
Ombytesskor
Strumpor
plåster+värktabletter
Nummerlappsbälte

Och jag som trodde cykling var en materialsport. Det kommer bli kallt och regn vilket gör att jag måste ha en jacka över tridräkten när jag ska cykla. Har verkligen inte övat på detta med byten och har inte blocktränat, vilket jag borde ha gjort men det hinner jag ju göra imorn :) Inte heller har jag fått till simningen ute. Det har varit för kallt för att jag ska få med mig någon ut och det är dumt att simma ennsam. Veklingar ;) Fast jag provade att simma med dräkten i bassängen. Riktigt coolt. Jag flöt som en kork.
Dax att börja packa.

Adam K skrev:
> Kör hårt!

Tack. Blir mest att flyta med och kolla hur allt funkar. Det kommer bli skrattfest. De har kortat 1500m simning till 750m och 750m till noll simning pga att det är för kallt i vattnet. Jag är inte direkt knäckt över det.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    70 KB · Besök: 96
Du skämtade inte när du skrev skohorn, rejäl sak! :-) Lycka till imorgon! Det kommer kännas knasigt att springa efter cyklingen men låt inte det oroa dig där och då, dels går det inte så långsamt som det känns, dels går det snabbt över.

nisseson skrev:
> Du skämtade inte när du skrev skohorn, rejäl
> sak! :-) Lycka till imorgon! Det kommer kännas
> knasigt att springa efter cyklingen men låt inte
> det oroa dig där och då, dels går det inte så
> långsamt som det känns, dels går det snabbt
> över.

Bra att ha med så slipper jag snöra löpskorna. Hade inget mindre. Kan ju alltid fäktas med det oxå om jag har konkurenter i vägen.

@städar_sällan: Jo, det är till Växjö jag ska. Vi ses kanske imorn då.

fhloston skrev:
> Lycka till och simma lugnt (om du nu inte skulle
> slippa det)!

Tack. Slipper gör jag inte men det kanske kortas ner.

Städar_sällan skrev:
> Ok. Tänkte isåfall stå nånstans i den dryga
> slakmotan upp mot vattentornet under cyklingen.

Slakmota? Låter härligt.

Skohorn och snörda (gummiband) skor gör stor skillnad. Det kan vara nästintill omöjligt att knyta skor med kalla fingrar och adrenalinpåslag.
Lycka till!

Så där ja. Det var väl inga problem ;)
Eller jo. Det var faktiskt jete jobbit. Jag blev trött.

Simningen var kall och tämligen oangenäm. Väntade tills alla stresspellarna hade simmat iväg. Sen simmade jag ikapp några som låg sist som simmade bröstsim och fick lite sparkar. Trängsel runt bojarna gjorde inte det hela bättre. Jag simmade hälften crawl och hälften alternerade jag bröst- och ryggsim. 750 m på 17 min kändes som en evighet. Cyklingen kändes bra. Plockade 8 placeringar. Mycket vind och lite knixig bana i början och i slutet. Tog det lugnt i växlingarna. Gick in och ut ur området för att varva ner emellan. Löpningen gick oxå bra om än långsamt. Det var en märklig känsla att växla från cykling till löpning men det gick över efter bara nägra steg. Väntade på att benen skulle dö men det kom aldrig nått sånt. Fick lite håll och var tvungen att hålla det i schack genom att springa långsamt. Stannade på varje kontroll och drack sportdryck. Lite valuta vill man ju ha för pengarna.
Nu blir det cykling för hela slanten. För väl bruka lite allvar gällande träningen inför PBP.

Jag fick en fin present av en kollega som lurade med mig. Himmaluad öl.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    43.8 KB · Besök: 95
Såså, Äta choklad, hänga medalj på vägg! Kitty, du får väl mata djuret innan du fotar det, tänk på risken att bli attackerad o uppäten.

Bra jobbat. Trevligt att se solsken både på bild och i blick!

Fotade bara under miniloppet, så inga bilder från mej. Morsdaglunchen krockade med långa.
Vi kör en del tempoträningar på samma sträckning så jag känner till vägen och den är definitivt ingen personlig favorit(pga att det har gått så dåligt för mej där)

Bra kört :)

Städar_sällan skrev:
> Fotade bara under miniloppet, så inga bilder
> från mej. Morsdaglunchen krockade med långa.
> Vi kör en del tempoträningar på samma
> sträckning så jag känner till vägen och den
> är definitivt ingen personlig favorit(pga att det
> har gått så dåligt för mej där)
>
> Bra kört :)

Jahaja. Jag tittade efter dig men såg dig inte. Det var lite trixigt i början och slutet men rättade till sig efter första vändpunkt. Mellan första och andra vändpunkt var det ju flera fina motlutor och kantvinden gjorde sitt bästa att fösa ner mig i diket. Speciellt på en plats där skogen tog slut och det blev öppet fält var jag på väg av vägen. Lite ovant att ligga i tempoställning med fasen vad kul och man blir ju taggad av att kunna köra om. Hade ju tänkt att vila under cyklingen. Äta och dricka, vilket jag oxå gjorde men jag kunde inte hjälpa att hornen växte ut lite när jag fick äga lite i "min" sport.

Jag har sen slutet av mars genomfört 3 st 200k, 1 st 300k och 2 st 600k så jag är här med kvalificerad till Paris-Brest-Paris!!! :D

Jag får väl erkänna att jag inte tränat efter träningsprogrammet 100% men det har varit knepigt då jag har varit tvungen att anpassa mig efter loppen som inte har varit inskrivna. Jag tror mig har byggt upp så pass mycket självkännerdom så att jag kunnat gå lite på känsla oxå vad som funkar och vad som inte funkar. Det mesta har jag gjort för att det är kul och lite minde måste.

Nu är det ju bara två skälvande månader kvar till PBP. Jag har haft många lopp som verkat nedbrytande och inte haft så mycket uppbyggande träning på senaste tiden. Frågan är hur mycket jag behöver vila nu innan jag kan börja den sista tidens träning inför PBP. Jag är stel och öm i musklerna nu och behöver nog vila ett par dagar.

Jag kände nu på senaste 600k att jag tappar kraft efter ca 30 mil. Det fanns inget kvar i benen till backar och jag kom efter gruppen, som var väldigt snälla att vänta på mig, men det är frustrerande att vara den som drar ner tempot. Jag var väl inte sist hela tiden men det kändes som om det var mest jag.

Vad ska jag göra åt det? Gilla läget för att man ständigt är ensam tjej och killar är och förblir starkare?

Ge mig gärna tips om Ni har några tips på hur jag ska lägga upp träningen den sista tiden nu inför PBP och hur länge bör jag vila innan det Stora Loppet?

Härliga framsteg, att du tappar kraft efter 30 mil beror sannolikt på att du kör strax över din optimala belastningsnivå för jag förmodar att du petar i dig energi så mycket du behöver/orkar. All typ av uthållighetsidrott handlar om "powermanagement" och det är väldigt indivudellt. Ska man köra i grupp så är det superjobbigt att vara "svagast" oavsett hur stark man är, man bränner av sin kraft snabbare än de andra för att hänga med och till slut har man hamnat över kanten. Lösning ?? Kanske att välja en långsammare grupp där du är starkast, iaf inte svagast. Nu finns det ju inte så många grupper på "himmaplanen", men på 120 mil får du nog vara egoistisk och se till att hamna i din egna optimala fart. Å andra sidan, vem har sagt att det ska vara lätt...

Vila innan långlopp ? Inte för mycket i min bok, normal träning fram till ca 1 vecka före, sen rulla 2 pass raceveckan, gärna med fartinslag.. Finns 100 teorier här med..

Tack för svar.

Ja att vara den svagaste i gruppen tär både mentalt och på den fysiska kraften. Ju tröttare man blir - ju svårare är det att hålla rullen och släpper man blir det ojämn fart och ryckigt när man måste jaga ifatt, vilket i sin tur leder till att det blir ännu jobbigare.

Tyvärr har man sällan den lyxen att välja grupp när man kör randonnee. Antingen hänger man på eller så kör man ensam. Släpper man kan man alliera sig med en eller annan desertör som man plockar upp längs vägen, om man har tur.

Det är ju olika men på den senaste 600k gjorde vi inget annat än att äta hela tiden. Matstopp på varje stämpling sen har jag fått lära mig att jag måste peta i mig kontenueligt under resans gång, nötter, energibar, bananer mm. Tror jag gick upp två kilo den helgen.

Tror och hoppas kunna ha lite fler möjligheter på PBP när det gäller val av "fartgrupper" så jag kan hushålla med krafterna så gått det nu går.

Tusen tack för input. Jag har oxå hört olika teorier huruvida man bör vila och hur länge inför lopp. Jag kommer nog att träna periodiserat och hårt fram till 1-2 veckor innan. Sen slöcykling sista veckan.

puzzled skrev:
> Härliga framsteg, att du tappar kraft efter 30
> mil beror sannolikt på att du kör strax över
> din optimala belastningsnivå för jag förmodar
> att du petar i dig energi så mycket du
> behöver/orkar. All typ av uthållighetsidrott
> handlar om "powermanagement" och det är väldigt
> indivudellt. Ska man köra i grupp så är det
> superjobbigt att vara "svagast" oavsett hur stark
> man är, man bränner av sin kraft snabbare än de
> andra för att hänga med och till slut har man
> hamnat över kanten. Lösning ?? Kanske att välja
> en långsammare grupp där du är starkast, iaf
> inte svagast. Nu finns det ju inte så många
> grupper på "himmaplanen", men på 120 mil får du
> nog vara egoistisk och se till att hamna i din
> egna optimala fart. Å andra sidan, vem har sagt
> att det ska vara lätt...
>
> Vila innan långlopp ? Inte för mycket i min bok,
> normal träning fram till ca 1 vecka före, sen
> rulla 2 pass raceveckan, gärna med fartinslag..
> Finns 100 teorier här med..

Fick mitt nya program idag från Aktivitus, de två sista månaderna innan PBP. Ursäkta min franska men F*cking Hell!!! :|
Hade en önskan att bli lite starkare i backar och så mil i sadeln så klart. Dax att börja röra på fläsket.
För att citera Bigmollo."Har man satt upp de målen jag har, kan man inte träna som Svenne Banan"
Amen.

GoranS skrev:
> Men, du kan ju inte bara lämna oss med lockelser
> som "F*cking Hell", nu vill vi ju få se hela det
> smaskiga programmet!

+1!

Vet inte om det är jag som har glömt hur det var i vintras, om det är jag som blivit lat, men detta känns tufft.

Känner mig inte riktigt utvilad efter 600k förra helgen. Vilade i tre dagar. Sprang en kort runda i torsdags och kände mig starkare än någonsin i löparbenen. Cyklade hem från jobbet i fredags. 6 mils motvind, kändes ok men lite matt och sönderblåst när jag kom hem. I lördags satte jag längdrekord gällande löpningen. Sprang finjasjöleden som är en del av Skåneleden. Lite asfalt, en del grusväg och mycket stig. Vackra 19 km blev det. Helt slut i benen efter det men stolt. Det var ett av mina mål denna sommaren som avklarades där. Söndag (igår) var det distansträning med klubben och vi var bara fyra stycken som fick kriga i blåsten. Fan vad det ska blåsa hela tiden (ok. Jag vet att jag bor i Skåne) Tre starkingar och så jag. Lite tröttsamt att vara den svagaste i gruppen. Fick slita hårt och hade svårt att få upp pulsen (slarvat med maten?) Tog 4 QOM så nått rätt gjorde jag nog. Hade ordentligt ont i benen efter och somnade som ett barn efter mat och dusch precis som jag brukade göra i början när jag var ovan vid distansträning. Idag tar jag och mina trötta ben en vilodag och ska passa på att tukta växtligheten i trädgården och läsa in mig på programmet.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    53.3 KB · Besök: 86
GoranS skrev:
> Många roliga bokstavs/sifferkombinationer där!

Konstigt. Det kändes precis som om du beskrev min personlighet.

bsandborgh skrev:
> HTFUx24x7 per vecka?

Tack för påminnelsen. Jag borde verkligen skärpa mig och tuffa till mig lite. Kände mig lite mjuk på förra 60-milaren (med tanke på de som körde 100 mil nu i helgen)
Vi hade "bara" 4000 hm på 600 km och det var mycket backar tyckte jag.
De som körde 1000k cyklade 7000 hm, ickeskåningar slängde sig med uttryck som "oj, vad backigt".

PBP har 12000 hm på 1200 km

Buhuu :'(

JLarsson skrev:
> 1001 Miglia Italia har 16724 höjdmeter på 1617
> km. Och den ska du väl köra för att kunna få
> den fina medaljen så småningom :)
>
> http://www.1001migliaitalia.it/docs/2016.pdf

Ser ett samband med siffrorna här.

Är det kanske så här?:

"ja, vi har ingen aning hur många höjdmeter det är men det är ju sjuhundraelvamiljoner km så vi höftar väl till med tio höjdmeter per km".

Jag ska först cykla PBP sen får vi se om jag vill cykla mer efter det. Tänk om cykellusten stendör?

Jenny W skrev:
> Jag ska först cykla PBP sen får vi se om jag
> vill cykla mer efter det. Tänk om cykellusten
> stendör?

Det blir säkert som för många andra. Depression pga att det är fyra år till nästa gång du får göra något så kul;-)

Jenny W skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1001 Miglia Italia har 16724 höjdmeter på
> 1617
> > km. Och den ska du väl köra för att kunna
> få
> > den fina medaljen så småningom :)
> >
> > http://www.1001migliaitalia.it/docs/2016.pdf
>
>
> Ser ett samband med siffrorna här.
>
> Är det kanske så här?:
>
> "ja, vi har ingen aning hur många höjdmeter det
> är men det är ju sjuhundraelvamiljoner km så vi
> höftar väl till med tio höjdmeter per km".
>
> Jag ska först cykla PBP sen får vi se om jag
> vill cykla mer efter det. Tänk om cykellusten
> stendör?

Nejdå, så en enkelt är det inte. Jag tänkte tex snitsa till det med den här på semestern: http://www.randonneurs.no/brevet/stavanger/1000-km/

Ca 16000hm tycks det bli, men inte får man mer än 75h för det. Dessutom är det säkert skitväder :)

ohellstrom skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > JLarsson skrev:
> >
>
> > -----
> > > 1001 Miglia Italia har 16724 höjdmeter på
> > 1617
> > > km. Och den ska du väl köra för att kunna
> > få
> > > den fina medaljen så småningom :)
> > >
> > > http://www.1001migliaitalia.it/docs/2016.pdf
> >
> >
> > Ser ett samband med siffrorna här.
> >
> > Är det kanske så här?:
> >
> > "ja, vi har ingen aning hur många höjdmeter
> det
> > är men det är ju sjuhundraelvamiljoner km så
> vi
> > höftar väl till med tio höjdmeter per km".
> >
> > Jag ska först cykla PBP sen får vi se om jag
> > vill cykla mer efter det. Tänk om cykellusten
> > stendör?
>
> Nejdå, så en enkelt är det inte. Jag tänkte
> tex snitsa till det med den här på semestern:
> http://www.randonneurs.no/brevet/stavanger/1000-km
> /
>
> Ca 16000hm tycks det bli, men inte får man mer
> än 75h för det. Dessutom är det säkert
> skitväder :)

Men Norge följer ju inte EU-standard så det räknas ju inte ;)

Tillbaka
Topp