Mitt trial objekt!

Mitt trial objekt!
Kan inte ungdomen av idag föra sig som folk? Hoppa runt på det där viset, som apor på skansen.. Så onödigt! Hur skall man våga gå ut hädanefter? Inget vett verkar de ha..

-Kan han göra några tricks,den där rullstolspojken? Han ser så rar ut. Lille vän.

Mitt trial objekt!
Ja, jag får nog köpa en banner...

Mene, Örgel:

hundikorg.jpg ht=725

Mitt trial objekt!
Men allvarligt talat, ta å kamma er. Gör en egen tråd istället om ni vill posta bilder på er själva. Hjälp killen istället för att slå er för bröstet. Eller varför inte säga nåt positivt om bygget?

Mitt trial objekt!
Carl R skrev:
-------------------------------------------------------
>Eller varför inte säga nåt
> positivt om bygget?

Hur skulle det gå till?

"Men dumt att fatta, jag har haft ett ex antal trialcyklar och har pratat med en som har stor koll på trialsporten så jaa jag vet vad jag gör!!!"

Efter det inlägget tappade vi respekten för honom.

Senast redigerad av en moderator:
Mitt trial objekt!
Carl R: Vi försökte hjälpa? Jag sa något positivt? Fick ingen respons alls... Han visste ju redan allt.

Dock håller jag med dig. Utom på kammningspunkten, nu när jag har klippt mig finns det nästan inget att kamma.

Thommy.W: Återkom när du har kommit lite längre! Ska bli kul att se den där Yaabaan som komplett hoj. :)

Och jag hoppas att du inte tog illa upp, det urartade rätt rejält. Jag ber om ursäkt för det.

Mitt trial objekt!
Carl R skrev:
> Och du föddes vuxen eller?

Läser du mina inlägg här från 2004 får du svaret.

Mitt trial objekt!
Jag ber så mycket om ursäkt att jag var oförskämd. Men jag hoppas att ni inte tog för illa upp. Men jag ska lyssna på er som har större kol på delarna. Så om ni vill hjälpa mig så får ni gärna rekomendera baknav och gärna pris och vart man kan köpa dom med :)

Mitt trial objekt!
Jag håller med Oskar_, Hopenavet är riktigt trevligt och låter galet. :D

Första generationen sprack navkropparna på för en del, men generation 2 är det fixat på.

Annars är det King som gäller om man vill köra vanligt nav.

Själv kör jag front freewheel. Tensile-frihjul på ett par trial-vevar. Sen ett fixed baknav. Så länge du väljer ett för trial borde det inte vara några problem - personligen skulle jag välja ett baknav för splinade drev om du skulle vilja byta utväxling eller något på sikt.

(Har du vevar med 22t nu och har begränsad budget skulle jag nog rekommendera att köpa ett baknav med gängor för frihjul och sen montera ett Tensile-frihjul på det. Om det går att få till kedjelinjen bra för det...)

Glöm inte att välja en vettig kedja heller. KMC KoolChain 710 eller 810 är det som gäller. Ja, dom väger en del men det är inte någon bra del att jaga vikt på...

Allting köpes lämpligen från Tartybikes.co.uk.

Glöm inte att satsa på ett par vettiga bromsklossar till Maguran heller. Jag gillar Heatsinks gula/vita (låter galet, speciellt med aluminiumbackar, och biter även på lätt grind) och Coust (kräver lite vassare grind men då är dom super) men det finns dom som föredrar Rockpads blå belägg (funkar på alla grinds och är lite tystare)...

Mitt trial objekt!
Ja coustbeläggen rockar alla dagar hela veckan, tycker dom funkar bra på en nersliten grind också trots att jag väger lite över 90kg...

Mitt trial objekt!
Oskar_: Jodå, dom tar riktigt bra då med. Kör dom på min bmx som garanterat har slät grind och dom låser rätt ok där också... :D

Heatsinks blå är riktigt trevliga också, jag körde dom bak förut och dom biter något fruktansvärt. Dock slits dom lite snabbare eftersom dom är väldigt mjuka. Kompisen kör dom fram och gillar dom. :)

Mitt trial objekt!
Oskar_ skrev:
> Killen som designade den Levelbossen kan inte ha
> varit nykter när han ritade sadelröret...
ska ändå inte sitta nån sadel på

Mitt trial objekt!
60 är väl det mesta man får på 26". Mod-hojarna har ballat ur totalt och kör 90mm bb-rise.

Jag är ganska nöjd med mina 20mm rise. Även om Atomz 35mm är lite stabilare på bakhjulet - känns som att man har stödhjul på nästan.

Senast redigerad av en moderator:
Mitt trial objekt!
Hejsan igen alla trial åkare :)
Har bestämt mig för ett hope pro 2 nav, och vad bör man ha för tjocklek på ekrar?
En del säger att man ska ha stål nipplar då aluminium blir runta lätt? Stämmer det?

Mvh. Thommy

Mitt trial objekt!
Ekrar... DT Competition är bra grejer. (Fram (inte bak!) kan du köra DT Revolution om du vill spara vikt, men då kostar bara ekrarna 500 spänn...)

Nipplar är vanliga mässing, standardnipplar helt enkelt, bra.

Mitt trial objekt!
Okej men det är bak jag vill ha, så du rekomenderar du DT Revolution eller? :)
En fråga till, hur ska ekrarna vara? Ska dom korsas en gång, två eller hur jag nu ska förklara?
Pratade med en cykelfirma och dom var lite osäkra på vad som var bäst.

Mitt trial objekt!
Okej, låter kalas :)
Jag tror jag inte ska bygga nått hjul då jag inte gjort det förut ;)
Men 3 kors och sen på chainreactions sida så finns dom i 2,0 mm och 1,8 mm ? Vilket ska man ha?

Mitt trial objekt!
Thommy: Du länkade till rätt eker. Välj bara en färg.

Patrik är grym på trial. Fälgarna är säkert ett par Echo, Patrik kör på Echo, Czar, GU...osv... aka. Deng.

ERD. måttet på fälgarna är då 535 eller 534mm.

Är de stora hålen i fälgen 20mm är ERD-måttet 535mm, annars 534mm. (99% säker på det)

ERD = Effective Rim Diameter. Dvs. diametern mätt mellan ekerhålen (typ).

Ekerlängder räknar du ut här: http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Welcome.aspx

Som du ser på den sidan är det enda måttet du behöver på fälgen just ERD-måttet. I övrigt är det måtten på naven som ska matas in. Vet inte om Hope Pro 2 Trials-navet finns med i listan...

Mitt trial objekt!
OskarH skrev:
> Ekern heter DT Competition och är 2mm i gängan
> och böjen och 1,8mm på mitten.
> Ekerlängd kan nog inte crc räkna åt dig om du
> inte änns vet va fälgen heter.
>
> Finns fälgen här så är det bara att räkna:
> http://www.dtswiss.com/SpokesCalc/Welcome.aspx

Okej, ska försöka ta reda på vad det är för sorts fälgar :)

Mitt trial objekt!
En mm hit eller dit brukar inte spela någon roll. Jag skulle nog satsa på 1mm för korta ekrar istället för 1mm för långa.

Förövrigt, när du räknar ekerlängd, tänk på att CRC skickar med 14mm nipplar istället för 12 som är standard i DT:s kalkylator (så ändra det i den drop down-menyn). Vilket är en bra sak, det är mycket lättare att bygga med 14mm än med 12mm. :)

Mitt trial objekt!
Mårten skrev:

> Som du ser på den sidan är det enda måttet du
> behöver på fälgen just ERD-måttet. I övrigt
> är det måtten på naven som ska matas in. Vet
> inte om Hope Pro 2 Trials-navet finns med i
> listan...

SS/Trials versionen fanns inte för någon månad sedan men här är mått att använda
Flange dia: L=56, R=54
Center to flange: L=34.5, R=29.5

Tillbaka
Topp